{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.680 visninger | Oprettet:

Kim K
Kim K
Tilmeldt:
13. sep 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8

Skal jeg skifte bilen nu? {{forumTopicSubject}}

I har sikkert hørt spørgsmålet en million millard gange, men jeg synes, det er svært at finde information, som jeg kan bruge i det konkrete tilfælde.

Sagen er, at jeg i 2013 købte en Hyundai i30 fra jan. 2010 for 150.000 kr. med finansiering over 7 år. Den har nu kørt 68.000 km og jeg skylder 97.000 kr. på den.

Specs:
Hyundai i30 1,6 CRDi 90 Comfort CW
21,3 km/l

Af ekstraudstyr kan nævnes:
Fuldaut. klima
Fartpilot
Aft. træk

Spørgsmålet går på, hvornår det giver mest mening at skifte den, så jeg får mest muligt ud af det økonomisk.

Jeg håber, der sidder nogle venlige sjæle, som kan komme med lidt guldkorn. Jeg ved nemlig forsvindende lidt om biler smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg skifte bilen nu?
  • #2   17. dec 2015 Når du er færdig med at afbetale den så du ikke står med gæld for ingenting? Eller at salget og gælden i det mindste går i 0.

  • #3   17. dec 2015 Din bank kan ikke rådgive dig. De vil klart anbefale dig at skifte, hvis de kan se du kan overholde betalingen af det nye lån, det er det, de tjener deres penge på, og er totalt ligeglade med din bil. De vil sansynligvis opfordre dig til at købe en dyrere bil smiley

  • #4   17. dec 2015 Det er (næsten) aldrig en fordel at skifte bil. Så det generelle svar vil være, at det vil være klogest at køre i den 5-10 år endnu, hvis du udelukkende kigger på økonomien i det.

    Som de andre siger, kan banken ikke rådgive omkring biløkonomi. De kan "kun" rådgive i forhold til, om du har råd til at låne til en ny bil.


  • #5   17. dec 2015 det klogest er vel at vente med at sælge bilen til du får mere for bilen end du skylder på den (og gerne et pænt overskud så der er råd til de nye omkostninger ved et nyt lån, og evt. til en ny udbetaling)

    jeg har selv aldrig haft en bil mere end 4.5 år og har altid lånt penge til dem, og har også solgt et par bile hvor jeg skyldte mere end jeg kunne få for den (med det har været højst 10-15K) og der fik jeg bare forhøjet det nye lån med de penge (og så går der bare lidt fler måneder før man kan sælge den nye bil uden tab)

    men som minimum så sælg først nå du får det for bilen som du skylder


  • #6   17. dec 2015 Er jeg den eneste der tænker at trådstarter slet ikke kører nok kilometer årligt til at have en dieselbil? Den er 6 år gammel og har kørt 68.000 km. 11.300 km om året i gennemsnit er da noget rigtig møg for en dieselmotor. Nu har han så godt nok kun selv haft den i 2-3 år, men plejer man ikke at sige minimum 25.000-30.000 kilometer om året før det kan betale sig at køre diesel i stedet for benzin? Det var måske en god grund til at skifte den ud, og så købe en lille benziner i stedet for. Problemet er desværre bare, at du sandsynligvis skylder mere på bilen end den er værd.

  • #7   17. dec 2015 Ja, en 10'er indbringer måske næppe små 100.000 kr.

    Men tja, vi ved jo ikke, hvad det årlige kørselsbehov er hos trådstarter. Viser det sig imidlertid kun at være de her 10-15.000 km årligt, er det ikke hensigtsmæssigt med en dieselbil, nej.


  • #8   17. dec 2015 Hvis han har haft bilen i cirka 3 år, så burde den have gået minimum 75.000 i hans ejertid (25.000 km kørsel i 3 år). Bilen er 6 år gammel og har ikke engang rundet 70.000 km endnu, så jeg tvivler på at han kører særlig meget smiley og jeg tror nemlig heller ikke at han kan få 100.000 kr for en 6 år gammel Hyundai i30, der står en 2012 til salg på Bilbasen med 88.000 km på tælleren til 110.000 kr.

  • #9   17. dec 2015 Jeg er så ikke enig i betragtningen om, at man "skal" køre minimum 25.000 km årligt i en dieselbil. Men det halve er under alle omstændigheder for lidt.

  • #10   17. dec 2015 Jeg kører også selv dieselbil, og mit kørselsbehov svinger meget. Det sidste år har jeg kørt 40.000 km, men jeg tvivler på at jeg kommer til at køre så meget i 2016. Jeg har bare set, hvor mange problemer man kan få med sin dieselbil, hvis man kun kører småture til købmanden og på posthuset.

  • #11   17. dec 2015 Man skal ikke altid gå SÅ meget op at at nå de 25/30t. km om året.
    Hvis en dielselbil får en lang tur en gang i mellem, så går det nok også selvom du kører 15.000km. om året.
    Vi har masser af kunder som bruger deres dielselbil hovedsageligt i byen, og der er meget få problemer med sod.
    Folk elsker at male fanden på væggen med de dieselbiler.
    Nu til emnet, så ville jeg skifte nu her. Din 5 års garanti er jo udløbet, og køber du en med 3års garanti tilbage igen, så kender du jo dine udgifter.


  • #12   17. dec 2015 René K
    Man kender ikke i den forstand sine udgifter. Den ultimativt dyreste udgift ved at have en bil, er værditabet. Og det vil aldrig kunne tjenes hjem ved at skifte den til en bil med garanti, med mindre motoren tilfældigvis brænder sammen - og det er de jo ikke ligefrem kendt for smiley

    Sjovt nok kigger folk altid på km/L og forsikring, når de kigger bil. Til gengæld glemmer de fuldstændigt afskrivninger, selv om det sagtens kan være 3-4 gange så dyrt...


Kommentér på:
Skal jeg skifte bilen nu?

Annonce