{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.936 visninger | Oprettet:

Ny bil langt på literen, OGSÅ på motorvej {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået et job efter gymnasiet, det betyder at jeg skal pendle omkring de 75km om dagen, og har derfor tænkt mig at anskaffe mig en bil, men hvilken. Jeg tænker umiddelbart diesel, da stort set hele turen er motorvej, og jeg kører ca. 40 km hver vej.
Jeg har overvejet en Vw lupo, men ved ikke hvordan sådan en lille motor klare sig på motorvejen, og har den ikke også noget med gearkassen? Mig og min lillesøster har fået en fælles aygo af vores forældre, men den kører sgu ikke langt på literen med 130 km/t.
Jeg kunne godt tænke mig, at jeg kunne have bilen, inkl. forsikring, vægtafgift og brændstof for ca. 2K om måneden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny bil langt på literen, OGSÅ på motorvej
  • Jesper N
    Jesper N Tilmeldt:
    mar 2004

    Følger: 1 Svar: 28
    #1   18. maj 2016 Jeg tror vist at du må bruge det offentlige transport middel, med de krav.

  • #2   18. maj 2016 Har kun 1 krav, så vidt jeg kan se

  • #3   18. maj 2016 Øhm..

    Hvor meget har du at købe bil for?

    Og med 1500km om måneden, så skal du også huske udgifter til service.. smiley


  • #4   18. maj 2016 Nåeh ja, service... Bil er sgu aldrig billigt. Jeg har nul og niks lige nu, men regner med at kunne spare en 30-50000 sammen forholdsvist hurtigt.

  • #8   18. maj 2016 Skide godt, og skide nyttig info Tommy A, det vil jeg lige tjekke op på. Jeg har rodet en del med scootere, og vil mene jeg har den basale viden om sådan noget, så skulle nok kunne skrue lidt selv.

  • #10   18. maj 2016 Lige meget hvordan vi vender og drejer det, så kommer du ALDRIG til at spare penge ved at købe en anden bil og køre i den imens aygoen står derhjemme..

    Jeg har selv haft en bil med nærmest samme motor som en aygo, den gik ca. 13km/l når den fik tæsk..

    med 1500km om måneden er det 115 liter brændstof.. og hvad koster en liter benzin idag? 9kr? smiley

    Regn selv lidt på det.. smiley


  • #11   18. maj 2016 Du tåger Jesper N, men bliv du bare ved med det

  • #12   18. maj 2016 Ahh, jeg har formuleret mig forkert. Jeg flytter hjemmefra, og har ikke længere adgang til aygoen, brugte den blot som et eksempel for at fortælle at minibiler ikke køre langt literen på motorvej

  • #13   18. maj 2016 På den vis.. Fair nok..

    Det første du skal gøre er at undersøge hvad du skal betale i forsikring.. det kan være alt fra 6000 til 15000 om året..

    Men ja, skal du have en kedelig A->B bil, så er en Lupo en oplagt mulighed..


  • #14   18. maj 2016 Hvad er langt på literen for dig?

  • #16   18. maj 2016 Forsikring kan jeg få forholdsvist billigt, da min far er en stor kunde ved selskabet, starter jeg automatisk i rabatgruppe 5. Jeg gav 6000 for ansvar, da jeg havde en Seat Leon 1.9 tdi 130 hk, så det skulle gerne ligge en del derunder for en Lupo.

  • #17   18. maj 2016 Man kan godt nok få meget for 50.000 egentligt, må lige tjekke op på de ibizaer, måske jeg endda kunne få en 1.4 tdi smiley

  • #18   18. maj 2016 Jeg ville starte med at sænke hastigheden fra 130 til 110 på motorvejen, der er let 20% at spare. Jeg kører selv max 110 i pendlerbilen, og har 110 km hver vej.

    Ibiza 1.4 tdi pd motor er en solid økonomisk bil.


  • #20   18. maj 2016 Min far og lillebror pendler fra Lolland til køge hver dag og har gjort det i 10 år.
    Det forgår i lupo og jeg er overbevist om det er ud fra en total økonomi der gør det.

    De køre nok 220km hver dag hvor af 210 er på motorvej.


  • #21   18. maj 2016 Syntes nu ikke Ibiza 1,4 TDI Ecomotive var så sløv igen. Det er set meget værre på andre biler. Min far lejet en Punto. Den var helt uhyggelig at køre i. Jeg skulle ihvertfald ikke ud og overhale i den på landevejen. smiley

    Ibiza Ecomotive er også meget høj gearet. En rigtig god motorvejs pendlerbil. Jeg vil personligt heller vælge en ibiza frem for en Lupo. smiley den koster måske også en smule mere. Men er nok også en del letter at sælge den dag du skal af med den. smiley



  • #23   18. maj 2016 Det er heller ikke rigtigt et krav, kunne bare godt tænke mig det. 3000 går også nok

  • #24   18. maj 2016 Hvis vi nu tager en Lupo som eksempel, så har vi følgende tal. km/l ca. 20, vægtafgift halvårligt ca. 600, forsikring ca. 4000 årligt. Det bliver 100 kroner i vægtafgift om måneden, ca. 350 i forsikring, og 950 kr i diesel ved 10 kr/l. altså 1400, skal man bruge mere end 600 om måneden på service og diverse?

  • #25   18. maj 2016 Det er urealistisk at det skal koste 600 eller mere om måneden med lidt olie og dæk. Skulle en gearkasse eller elrude så gå ja det er stadig godt 7200 der står på vedligeholdelses kontoen hver 12 måned.

    husk at de går snit 26 kml


  • #26   18. maj 2016 Men så den anden vej.
    En lille C1, 107, Aygo helt fabriksny til 999,- om måneden. 720 om året i vægtafgift og 3500 med kasko. De køre minimum 17-19 kml literen og nogen forummer siger helt op til 24 kml.

    Så har du en fabriksny bil der ikke skal skrues på til under 2000 kr om måneden.


  • #28   19. maj 2016 Kør 110 i stedet for 130km/t .
    Man henter mere end man lige regner med.

    Og så siger du.
    Jeg kunne godt tænke mig, at jeg kunne have bilen, inkl. forsikring, vægtafgift og brændstof for ca. 2K om måneden.

    Du er nok nærmere 3,000kr så.
    Hvis du skal køre 3000km om måneden .
    Du køre 75km hver vej ikke?. Så hedder regnestykket 150x5 = 750km. x4 (4 uger på en måned) = 3000km. Det vil koste over 1000kr alene i brændstof.
    Så ved jeg ikke om du har regnet service med i dit 2k budget. Du behøver måske ikke og skifte bremser hvert år. Jeg får mine skiftet hvert andet år. Men jeg køre heller ikke mere end 15.000kr om .

    Men som minimum skal bremserne renses og fedtes ind. Og der skal nyt filter og motor olie til. Det ikke gratis selv hvis du kan klare det selv.
    Dæk er heldigvis ikke så dyrt da man kan køre over 4 år på de samme dæk. Men det koster alligevel på den anden side af 3000kr hver gang man skal have nogen nye, med montering afbalancering det hele.

    Det fandme dyrt og ha bil smiley .
    Men jeg kan ikke leve uden.
    og så går min dyt endda kun sjældent 15km/l.


  • #30   19. maj 2016 Da jeg i 2011 fik job hvor jeg selv skulle ligge bil og fik kilometer penge læste jeg en masse om lupo. Endte med at købe en som jeg synes var ganske fornuftig i forhold til mange andre på markedet. 1999, 210000km og fuld service. Jeg kom i gang med at køre og den køre jo rimligt. Den køre ikke super godt når man køre langt synes jeg ikke. Kørte ofte over 500km om dagen. Så det var ikke for at den var meget kold. Efter et stykke tid røg bag bremser. Det var hvad man kunne forvente. de er af alu og pænt dyre men nyt på. Status efter 7 måneder var at der var lavet bremser hele vejen rundt og skiftet 3 hjullejer, og 3 gange justering af gearkassen som jeg stadig synes køre underligt. 2 måneder senere sprang kæden til oliepumpe og jeg skulle have en ny motor i.

    Jeg blev noget nervøs for hvornår det ville ske igen. Jeg havde ikke selv tid til at lave en masse så fik en mekaniker til det. Selvfølgelig til en meget billig timeløn men stadig havde det i løbet af ca 10 måneder kostede over 25000kr at køre lupo.

    Købte en Transporter T5 1,9 tdi med 420tkm på tælleren efter lupoen. Den køre jeg 80tkm i på 1½ år. Den fik nyt svinghjul og kobling ved køb da det var færdig og ellers fik den ikke andet end olie og et sæt bremseklodser og 1 trækaksel led.

    Men jeg var nok bare uheldig med min lupo.


  • #31   19. maj 2016 29.
    Jeg er af en helt anden mening. Prøv en 3l og du render skrigende væk. Det er en af de sidste pendlerbiler jeg ville vælge, der er absolut ingen komfort eller køreglæde i dem, og på værkstedet ser vi jo også at totaløkonomien smutter når de går i stykker, og det gør de altså. Det er efterhånden en gammel bil.

    Angående c1, 107, aygo så kører min aygo 20kml ved 130, 22 ved 110. Og nej, det var heller ikke en bil jeg gad pendle i, men dog hellere i den end i en 3l.


  • #33   19. maj 2016 Jamen det tror du simpelthen du ved bedre end mig der kører i bilen? Hehe, flot.
    Jo, når jeg kører kbh tur retur ligger den på 20. Alm landevejskørsel 24. Småture trækker voldsomt ned på gennemsnittet.

    Den gamle model du har erfaring med? For den gør nok ikke.

    Angående din kommentar til at det er der ingen benzinbiler der gør.. Vores auris ligger også deroppe eller højere på motorvejen smiley


  • #34   21. maj 2016 køre jeg 110 i vw up så lægger jeg over 20km/l
    og har jeg ikke travlt og køre 80 bag en lastbil så går den 25-27
    det sku helt fint.
    er det 130 så tror jeg at jeg er nede på 18-19 km/l


  • #35   23. maj 2016 Min Civic VTi har over 10 år kostet mig 3300kr om måneden inklusiv service, brændstof, dæk, reservedele, forsikring, vægtafgift, og værditab..

    det er med 18.000km årligt.. og der var ikke ligefrem sparet på noget de første mange år da jeg havde den..

    jeg er sikker på jeg kunne holde en billigere bil kørende for under 2000kr om måneden hvis jeg kørte 15-18.000km om året ALT inklusiv, med en billigere forsikring, bedre benzin økonomi mm...


  • #36   23. maj 2016 Vores 208 BlueHDI løber kun 20-22 ved 135... Hvis jeg har god tid og ligger mig i røven af en lastbil render den 35-38 stykker så hastigheden betyder en hel del smiley

  • #37   23. maj 2016 Det lyder yderst fornuftigt, desværre en ret dyr bil i indkøb

  • #38   23. maj 2016 Ja men de falder rimeligt hurtigt i pris smiley
    Vi gav 225 for vores Allure


  • #41   25. maj 2016 Noget TDI som andre er inde på også glem 130kmt hold den på 100-110.

    På 40 km er det begrænset hvor mange minutter du spare på at køre de 30kmt stærkere.. Gevinsten i brændstofbesparelse kan være stor og bilen køre helt sikkert med betydeligt lavere RPM = mindre slid

    Vi har prøvet at køre 2 biler med ca 15 min mellemrum til Tyskland for at handle fra Kolding ....
    1. bil holdte de her 100-110 og 2. bil 130kmt ..
    Bil 2 nåede IKKE at indhente bil 1 før P pladsen ved Duborg ...
    Så på 40 km spare du nærmest intet


  • #42   25. maj 2016 Man sparer over 5 minutter hver vej ved at køre 130km/t fremfor 100km/t på en strækning af 40km

    Så ved ikke hvor ligegyldigt det er... men det kan helt klart betale sig at komme ud af døren i lidt bedre tid...


  • #44   25. maj 2016 At holde omkostningerne nede månedligt, kommer også hlet an på hvordan du velligeholder bilen.

    Havde en Corolla e10 1.3 kørte 140 km om dagen, og den kørte 18,5 km/l
    Min Lupo køre ca det samme og køre 27km/l hvis jeg kørte pænere ville den sagtens nå 30km/l

    Men du bliver nød til at sætte farten ned til 110km/t på motorvejen hvis du vil køre mest muligt økonomisk.

    Er glad for min lupo, men jeg var gladere for min Toyota den var også langt billigere i drift selvom den gik kortere literen, kostede mere i vægt afgift, dyre i forsikring og den grad også i olie..

    Jeg har været sygt uheldig med min lupo, er virkelig glad for jeg kan skrue selv.


  • #46   25. maj 2016 Tommy (:

    Ja det er jeg (:
    Har både renoveret gearkassen og fyldt mere olie på (:


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #47   25. maj 2016 lupo 3 l er da det arveste lort man kan transportere sig selv i men hver mand sit cirkus

  • #48   25. maj 2016 Rene L

    Har du noget bagrund og en begrundelse for din påstand?


Kommentér på:
Ny bil langt på literen, OGSÅ på motorvej

Annonce