{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.009 visninger | Oprettet:

Simon
Simon
Tilmeldt:
20. dec 2012
Følger: 1 Emner: 28 Svar: 104

Om skift af hjulleje {{forumTopicSubject}}

Hej
jeg fik det at vide af et værksted at hjulleje på det bageste hjul skal skiftes, men jeg vil lige høre jeres mening om skal man skifte hjulleje på begge baghjul eller kan man bare nøjes med det ene hjul?

skal man efter har udskiftet hulleje også afbalancere dækker eller er der ikke nødvendigt?

på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Om skift af hjulleje
  • #1   19. maj 2016 begge 2 og ingen afbalancering

  • #2   19. maj 2016 Vælger altid at sikfte parvis. Du ved aldrig hvornår det andet leje kommer

  • #3   19. maj 2016 Kun 1 der er aldrig sammenhæng mellem hvornår hjulenes går

  • #4   19. maj 2016 Hvis man aldrig ved hvornår det andet går skal man jo skifte alle 4 hver gang

  • #5   19. maj 2016 Kun det der er i stykker. Og man skal ikke afbalancere hjulet bagefter.

  • Simon
    Simon Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 28 Svar: 104
    #6   19. maj 2016 Der er vist delte meninger om den, men jeg tror jeg vælger at udskifte begge lejer for at være sikkert.
    Tak for alle jeres svar


  • #7   19. maj 2016 ingen grund til at skifte begge, den der er i stykker er rigeligt smiley skifter også kun en fjeder, et tårnleje, en abs føler osv smiley så længe det ikke er bremser og støddæmpere, behøver man ikke skifte parvis smiley

  • #8   19. maj 2016 Når man aldrig ved hvornår det andet leje er færdigt, giver det heller ingen mening at skifte det. Det kunne være skiftet før....... smiley

    Skifter man så også begge baglygter hvis man smadrer den ene,man ved jo aldrig......

    Skift du roligt det ene, men selvfølgelig få kontrolleret det andet når nu bilen hænger på liften.


  • Simon
    Simon Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 28 Svar: 104
    #9   19. maj 2016 bilen er kommet på lift og der er kun et hjul som har problem med lejer, de tjekked alle hjul og sagde ikke at der skal skiftes mere end et hjul. jeg får så den ene skiftet i næste uge.

  • #10   19. maj 2016 Husk bare at hjullejerne har højst sandsynligt kørt lige langt. Du risikere der går 14 dage og så går det andet. Det nemmere og billigere i længden og få ordnet dem begge. Skifter næsten alt parvis, da mit næsten altid har kørt lig langt. Dog ikke lygter osv. Men nej de er ikke sammenhængende, så du behøver ikke og gøre det nødvændigvis.

  • #11   19. maj 2016 Kenneth J

    Nemmere og billigere i længde.... arrrr.....

    Det er nemt at skifte kun et, det er billigst at skifte kun et....

    Jeg har skiftet et par lejre i mine dage, og tit er man nødt til at skifte både abs ring i samme omgang, med mindre det sidder i lejet.
    Nu ved vi jo ikke hvilken bil der er tale om, men kan da fortælle at senest jeg skiftede leje på en bil, var abs ringen i vejen for lejet, altså den vej det skulle ud, ligesom pakdåsen.
    Så hvis du mener det er billigst, så bør man jo også skifte evt. bremsetromler, skiver, abs ring osv, da man jo ikke ved hvor gammelt det er, og hvornår det går, og lejer presser man i min verden ikke ud og genbruger, ligeså evt. pakdåse.

    Der findes mange skrøner og underlige påstande, men måske min er en af dem... ????

    Man skifter simpelthen ikke noget der ikke fejler noget, i den retning her...

    Det er som en sammenligner med en baglygte pære, og hvis man skulle få en bule i den ene dør, eller der kommer rust, så skifter man parvis....

    Det eneste jeg kan se logikken i, er at man evt. tjekker om sine bremser er smurt ordentligt op i begge sider, hvis man kun tager den ene side..

    Værksteds timer er jo ikke det billigste idag, og nogle lejer osv. er da bestemt heller ikke billige.
    smiley


  • #12   19. maj 2016 Nogle ting hører sammen parvis.
    Det gør fx alle bremsedele, støddæmpere, fjedre, dæk, undervognsbøsninger, bærearme osv.
    I min optik behøver man dog ikke skifte lejer parvis, så længe et leje er i orden har det for lidt indflydelse på bilens generelle køreegenskaber til at det er nødvendigt at skift parvis.
    Desuden opdager man ret hurtigt et defekt leje - det gør man ikke nødvendigvis med de andre dele smiley

    Og det er ikke nødvendigt at afbalancere et hjul efter lejeskift.


  • #14   19. maj 2016 Jeg plejer at købe ny bil når der går et hjulleje, man ved jo aldrig hvornår resten af bilen går.
    Hader når det sker.!


  • #15   19. maj 2016 #14 Så må du håbe at der ikke går 2 lejer, så skal du ud og købe 2 nye biler smiley

  • #16   19. maj 2016 Lejer skifter man kun det defekte. Min gl mors bil fik et forhjulsleje og kørte da 200000km mere inden bilen blev skrottet uden lejestøj smiley
    Men det dine penge. smiley

    Bremser, støddæmpere, fjedre ALTID parvis, så man bremser ens, og afjedringen er lige frisk i begge sider, lidt øv med en gl træt flad fjeder og en ny der gør bilen lige er 5mm højere.


  • #17   19. maj 2016 Hej
    Spar på udgift og skift kun det ene. og tag den derfra hvis det andet også skal skiftes i morgen eller aldrig.
    MVH KP


  • Kristian S
    Kristian S Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 40
    #19   20. maj 2016 if it ain´t broken......don´t fix it!!!!

    .......................der er noget om snakken.................................... smiley


  • Claus M
    Claus M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #20   20. maj 2016 Der er absolut ingen grund til at skifte andet end det leje der er gået, det andet er penge lige ud af vinduet

Kommentér på:
Om skift af hjulleje

Annonce