Forsikring - hvem har skylden? {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
For det første.. jeg gider ikke høre indlæg som "du er da en idiot" osv, for ja... min handling var måske ikke så hensigtsmæssig, MEN:
Var i dag på vej til Allingåbro motorfestival.. havner i en laaaaang kø, hvor flere bilister vælger at lave U-vendinger og køre tilbage i stedet for at fortsætte i køen.
Jeg vælger efter lidt tid i køen at følge trop og gøre det samme. Køen holder stille, og jeg kigger i den modsatte vejbane og konstaterer at der ingen modkørende kommer. Kigger i sidespejlet og ser ikke andet end den lange kø bagved. Jeg blinker herefter til venstre, kigger igen og påbegynder en u-vending.
Her er det dumme så.. for jeg gør det henover en spærreflade, hvilket jeg jo godt ved er fy-fy.. men givet den stillestående kø, og at jeg har navigeret efter bedste evne, så tænker jeg, at det går jo nok. Mange andre har gjort det samme umiddelbart før mig.
Idet jeg lige er trukket ud til venstre bliver jeg så påkørt af en motorcyklist, som åbenbart mente, at det ville være smart, at overhale noget af køen på selvsamme spærreflade. Jeg havde ikke set ham i mine spejle, og han har tydeligvis haft nok fart på til, at han ikke kunne nå at undvige eller bremse op.
Det skal lige siges, at vejen er enkeltsporet, og med førnævnte spærreflade imellem denne vejbane og den modkørende vejbane.
Heldigvis skete der ingen personskade.
Jeg har skrevet ovenstående forløb, dog lidt mere detaljeret, til mit forsikringsselskab. Men tænker at det nok bliver en 50/50, og jeg må af med min selvrisiko. Men er alligevel lidt i tvivl.. ja, man må ikke krydse en spærreflade, men man må jo heller ikke bruge den til at overhale på, på en 1-sporet vej. Derudover skal man jo også sørge for, at man har nok afstand til forankørende, så man kan nå at bremse hvis nødvendigt.
Har begge parter skylden, eller findes der argumenter for/imod hvorfor kun den ene part kan stilles til ansvar for uheldet?
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 48 Svar: 94
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
Han maa ikke koere som han goer,men det giver dig ikke ret til at koere ud foran ham.
Kan daelme ikke huske om det var paa mc galleri eller et udenlandsk forum hvor der var et lignende sag for et par aar siden,der fik bilisten hele skylden...
Haaber ikke der skete nogen personskade,det andet er heldigvis kun metal og gummi
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
Uden din "indblanding" i hans kørsel, så var uheldet ikke sket
Noget andet er, mødt politiet mødt op, eller klarede i det selv?
feb 2008
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.657
feb 2008
Men jeg ville også synes bilisten var et fjols, fordi han vælger at vende henover spærrefladen.
Jeg ville sgu nok bebrejde mig selv jeg kom galt afsted, men samtidig vide at det ikke var sket, hvis bilisten ikke havde forsøgt at lave en u-vending. Så 50/50 ville jeg mene.
Og nej - heldigvis ingen personskade. Heller ikke nogen sure miner fra hverken mig eller ham. Vi vidste jo godt at vi begge hver især havde del i skylden på hver vores måde.
apr 2008
Du drejer ind foran ham.
Så er der selvfølgelig alle de skæve tilfælde, hvor den bagfra har kørt meget for stærkt eller på anden møde tilsidesat sikkerheden
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 58 Biler: 5 Emner: 450 Svar: 6.194
Dette er lovligt at gøre såfremt man gør det rigtigt at køre ind imellem 2 biler (eller en bil og en spæreflade) er det lovligt at overhale blot man er på den højre side af midterlinien og at der er tilstrækkeligt plads så det ikke bliver en hasaderet overhaling..
Ikke at jeg er enig i det men sådan er det nu en gang
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.218
Så heldigt sluppet
apr 2008
På en skala fra 1 til 10 , hvor ulovligt er det ham på MC laver ?
På en skala fra 1 til 10, hvor ulovligt er det ham i bilen laver ?
Vær I beggel glade for at det ikke blev værre og at Politiet ikke blandes ind i sagen.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
om det ulovlige i spærreflader osv. er en sag for politiet og ikke forsikringen, og efter at politiet ikke har været der og optaget rapport, gør jo at den del om det ulovlige ikke betyder så meget længere.
Så du skal nok forvente at du får skylden.
Men jeg tror nu også tit at hvis man har samme selskab ved forsikringen, så vælger de at dele halv, halv for at de får evt. selvrisiko ind ved begge parter.
forsikrings selskaber er jo blevet pilrådne.
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Dobbelt gensidig forseelse!
Den klarer i begge selv grundet krydsning af spærrelinjer og overhaling og ej retur inden spærrelinje begyndelse
MVH KP
Forsikring - hvem har skylden?