Pendlerbil 200km/dagligt {{forumTopicSubject}}
Hej bilentusiaster!
Min corsa fra 98, 1.0, skal snart skiftes ud da jeg kommer til at skulle pendle ca ~100km hver vej, Kolding til Århus. ca 60.000 km årligt kommer jeg til at køre.
Så vil lige høre om hvad I ville anbefale jeg skal kigge på og overveje.
Krav:
- AC eller noget form for klimaanlæg
- Fartpilot
- Bluetooth, eller mulighed for eftermontering
- Pris ~100.000*
*Har i starten sat en maks grænse på omkring de 100, men er villig til at strække det til 120 hvis det er nødvendigt. Hvis der er gode argumenter for at det skal strække til 150, kan dette måske overvejes, det resultere bare i, at jeg vil købe bilen noget senere.
De biler jeg har kigget lidt på:
(min favorit pt)
VW Polo BMT 1.6TDI
Årgang 2011-
Opgivet forbrug 27km/l
~100.000-130.000 km på tælleren
Pris: 100 - 120, alt efter km og årgang
Jeg sys det virker som en fornuftig bil til prisen og er blevet ret rummelig med de nyere versioner. Havde kigget lidt på 1.2 versionen, men tror jeg ville blive glad for de ekstra hk på motorvejen. Og så ser kabinen også ret lækkert ud og ikke "grimt" som andre bilmærker i denne prisklasse. Billig afgift(gælder faktisk alle de biler jeg har kigget på)
Hyuandai i30 1.6 CRDI
Årgang 2011 -
Opgivet forbrug 25.6km/l
~80.000 - 100.000 på tælleren
Pris: 80 - 100
Er ret billig på det brugte markedet. Det er en bil jeg ikke har holdt meget øje med, så indput omkring denne vil være dejligt. Størrelsen ser meget fin ud. Dog er jeg personligt ikke vil med dashboardet, men bilen vil stadig være et bedre valg end at køre rundt i min corsa.
Lidt dyrere biler jeg har kigget på er Skoda Octavia fra 2011+ 1.6TDI samt Golfen. Golfen er en lidt større klasse end Poloen, og jeg har faktisk siddet i en fra 2011-12 mener jeg, en highline version. Den virkede ret rummelig, god benplads, lækkert dashboard, komforten virkede ret godt selvom jeg kun sad der i kort tid. Man kommer til at sidde skulder mod skulder når man sidder foran. Der er god plads i bagagerum. Den lå til omkring 140-150k kr.
Grunden til at jeg har kigget på Octaviaen er at den næsten ligger i samme prisklasse som golfen, men er bare en tand større. De har den samme motor. Så er det egentlig bare tilbehør, kvalitet og finish der adskiller dem en smule. Den er rigtig rummelig, og hvis jeg kan finde en med alt eller det meste udstyr som en golf også ligger på, ville jeg måske foretrække Octaviaen, mest pga plads.
Jeg håber i kan guide mig på rette kurs!
jun 2004
Følger: 24 Følgere: 39 Biler: 6 Emner: 54 Svar: 841
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/208?Fuel=2&KmlFrom=0&YearFrom=0&PriceFrom=0&PriceTo=500000&ZipCode=5792&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=False&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=&HpTo=&SortBy=price&SortOrder=asc
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
alt hvad der kan rulle
MVH KP
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.072
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 1.108
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 241
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c3/16-bluehdi-100-feel-edition-compl/2907560
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Avensis. Accord. Superb Eklasse. 5serie. Mondeo. 508. 9-5 eller S70-80
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Det virker som en fin mulighed. Det er helt klart en jeg vil tage et nærmere kig på
#2
Haha ja! Corsaen ruller fint endnu, bliver nok bare for dyr samt komforten er ikke i top og der er meget støj når man kører.
#3
Det er ogs den jeg vægter efter. Men er blevet lidt i tvivl om jeg bør smide mere og få en octavia, men behovet for sådan en, er der bare ikke rigtig. Jeg er der hvor jeg siger til mig selv "I want more" hahaha
#4
ahh, tak! Det er helt sikkert en jeg vil holde øje med! Troede at sedan og stc kørte det samme, det er sgu godt at vide!
#5
Vil tage et nærmere kig, dog vil jeg selv mene at der ikke er meget sparet på denne. Vil hellere købe en bil som er lidt mere brugt så jeg kan spare mere hvor jeg får mere udstyr.
#6
Det er også noget jeg har overvejet kraftigt hvis pengepungen tillader det. Og som jeg har tidligere nævnt så har jeg kig på octaviaen. Jeg vil lige holde øje med de andre modeller i den samme klasse
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
Jeg havde personligt købt en nyere brugt mikrobil der har kørt under 50000 km
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 5.253
købte en 2011 polo 6r 1,2 tdi med 35,000km på klokken til ca 130,000kr
kørte 1,5år i den og 100,000km uden at koste 1 krone på den ud over alm service.
solgte den for 110,000kr så har været ret billig kørende
det er en fin bil om du skal vælge 1,2 eller 1,6tdi er nok en smag sag.
ville nok vælge en 1,6tdi da der er mulighed for at chippe og lukke EGR ventilen
det er der ikke på en 1,2tdi og de for altid problemer med EGR og EGR-køler = 7000kr for rep på værksted
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Har nok lige glemt at nævne at den skal kunne holde 3 år, da jeg så måske flytter til Århus og derfor ikke har behov for en diesel bil mere, så i givet fald skal den kunne holde 160.000 km
En microbil er en bil på størrelsen med en up? Sys bare størrelsen er meget lille, de har mindre plads end min nuværende corsa, og det bliver ret småt.
Som du siger skal man da overveje hvor mange penge der går tabt bare efter et par år. Biler er jo den værste investering..
#9
Wauaw, det lyder satme godt! Det var godt nok et godt køb du fik lavet dig der!
Tak for info
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
På den anden side, når/hvis du flytter og har samme arbejde i århus, så det noget nemmere at du allerede har en lille bil, så du ikke skal ud og anskaffe en der.. men 3 år i en microbil, er 1400 timer på vejen i dit pendler tilfælde, i en bil som har meget støj/træls komfort kontra en større..
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
I kabinen er Poloen meget elegant, stille og rolig, hvor Corsaen igen er lidt mere sporty i det. Sæderne i begge biler støttet rigtig godt, bilens størrelse og pris taget i betragtning.
Poloen er lidt dyrere end Corsaen, men prismæssigt har Corsaen været det bedste køb for mig. Poloens motor er væsentlig mere støjsvag en Corsaen, men for mig betyder det sgu ikke rigtigt noget når jeg kører - jeg får begge biler lydisoleret snart alligevel.
I sin klasse synes jeg der er dødt løb mellem bilerne - jeg kører i begge til dagligt og har sådan set ikke nogen favorit blandt dem
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Biler: 7 Emner: 23 Svar: 261
En Yaris Hybrid 100 hk
Navigation med 7 tommer skærm
2 zone klima
Autometgear
Fartpilot
Webasto benzinfyr
køre 18-20 km/l ved 110 km/t
Køre 25-30 km/l ved bykørsel.
310 kr i vægtafgift hver halve år.
10 års garanti på batteri og 5 år på drivlinjen.
Samme motor som ligger i Prius Gen 2. gen. De går snilt 500.000 km har kørt i en taxa der havde kørt 1.100.000 km i Montenegro med org drivlinje..
Der findes mange fordomme om disse type biler især i danmark, for folk der ikke ved tilstrækkeligt om teknologien i disse biler især i danmark.
Toyota Yaris 1,5 Hybrid H2 CVT Touch til 134900 kr.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/2921978
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Biler: 7 Emner: 23 Svar: 261
http://www.carscoops.com/2013/12/toyota-prius-hybrid-taxi-clocks-1.html?m=1
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
Køber du en helt ny mikro æske har du 2 års garanti, og indtil nu er ingen døde af at køre i dem.
Men igen kommer det an på hvor meget dit årlige buget er, inkl afskrivning, service, rep/vedligehold.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Ja, det er ogs det jeg har overvejet efterfølgende. Vil nok stadig lige prøve en polo og se om den overrasker og mth støj. Mine tidligere biler har bare været for at køre a-b, da jeg har været på SU.
#12
Det er ca 85-90 % af vejen er motorvejs kørsel, og meget lidt bykørsel. Centrum Kolding til Århus syd afkørsel til Søren Frichs vej.
Det er mange timer jeg skal tilbringe i bilen på længere sigt, ja. Men når/hvis jeg så flytter, så skifter jeg bare bilen ud igen til en der er mere passende.
#13
Det kan være jeg lige skal tage et kig på sådan en nyere Corsa
Tak for feedback på poloen
#14+15
Hmm... det er sgu ret vildt alligevel! Den vil jeg også lige undersøge lidt mere om! Så har man da en bil der kan klare en del kilometer
#16
Det så rigtigt nok. Det er ikke noget jeg har siddet og regnet på endnu. Men noget jeg bør gøre.
Hvis jeg køber en helt en bil, så lider jeg et stort "nykøber" tab eller hvad det hedder. Så vil jeg hellere købe en klasse større og så brugt.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
En diesel vil absolut være at foretrække. De er bare mere komforable og kan potentielt køre langt længere end en benzin, medmindre du er ude i noget 3 cyl.
Jeg ville absolut også have værdi tabet i mente. De mange km kommer til at tage en stor bid af værdien, og næppe om alle er lige så "heldige" som Hartmann
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Har ikke på noget tidspunkt at jeg ville have en up, og giver dig ret at den nok ikke er lækker at side i i længden. Og reelbil er vel golf/octavia størrelser?
#19
Regner med at bruge mit kørsels fradrag til diesel, vedligeholdelse samt bruge lidt ekstra på det. Jeg buffer gerne altid til det uventede, gerne 10k, når forsikring, dæk og det er betalt.
Min nuværende corsa har nok kostet ca 10k i rep på 2,5 år, og det er ogs en gammel bil. Og så har forsikring har lagt på 3,5-4,5 ansvar(har kun haft bil i 4,5 år). Årlig afgift har lagt på 1800ish. Den vil koste næsten koste 4000 i benz i måneden. Det er med et overslag ca. 50k+rep i året hvis jeg beholder denne, det ville måske gå, men vil ikke klare at køre i den i så langt.
Så hvis jeg kunne få en der gik reelt 20km\l + samt det er diesel ville jeg spare lidt på den månedlig del. Dog vil forsikring være en anelse dyrere hvis bilen er nyere og større...
#20
ahh okay, så vil jeg holde mig fra den slags.
Har faktisk også kun kigget på dieselbiler indtil videre. Jeg tror ikke jeg kan være så heldig som Hartmann. Tabet vil altid være størst hvis jeg køber en ny, og derfor vælger en brugt. Jeg kan jo ikke komme udenom at jeg vil tabe værdi på bilen i den tid jeg bruger den.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Det er også det jeg gør!
Og det virker da som et fint køb du har gjort dig der
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
Det er taler for Corsaen (i mine øjne) er styringen, affjedringen og motoren.
I Poloen er det design, komforten, og kvaliteten (ikke sagt at Corsaen ikke er kvalitet, for det er de begge).
Jeg ville ikke købe dem i benzin. Deres (Opels og VWs) dieselbiler kører bare skide godt. Man skal bare holde sig fra Corsaens 6.-trins gearkasse. Den har mange problemer med. Derimod er deres 5.-trins virkelig god.
Har desværre ikke rigtigt erfaringer med andre end Nissan Note ud over de førnævnte. Noten virker som en god bil, men kvaliteten i kabinen skriger langt væk af billigt affaldsplastik. Men den har nogle gode bagdøre som kan åbne nærmest 90 grader - det er jo smart hvis man har store ting eller små børn der skal med.
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 241
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Rigtigt dejligt at høre! Jeg vil helt klart ud og prøve sådan en corsa. Siger tak for dine erfaringer med dem, det hjælper sgu meget!
#25
Igen, er ikke så fan af at skulle lide det største tab på en ny bil.
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.268
Kan se man kan få en fra 2014, til 129.900kr. og med lidt forhandling, sikkert tæt på dit budget
Fuld fabrikgaranti til 2019 uanset km.
Fruen har en ibiza 1,2tdi samme motor som polo. Og må da sige, at sådan en VW produkt koster penge at holde kørende.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Det lyder slet ikke dårligt med sådan en i30
Er den tit til rep?
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.268
Og garanti er jo lækkert, ikke noget med at skal være urolig for dyre rep.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Det lyder da godt! En jeg vil prøve at holde lidt øje med!
Hvad er der dyrt ved ibiza'en?
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.268
Partikelfilter fejl.
Turbo fejl.
Generelt er motoren støjende ved kørsel over 90.
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.268
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
Min gamle Corsa sodede også til. EGR og partikelfilter skulle skiftes. Men det var 100% min egen fejl da jeg over flere måneder kun kørte småture da jeg fik job tæt på.
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.268
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
Har I prøvet at lave en tvungen regenerering?
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.268
Nej det bliver kigget på det i næste uge.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
Det kan være få lange ture eller mange små ture. Det er bedre at sige hvor meget man kører pr tur. Den skal jo blive helt varm. Kender ikke din kones kørselsmønster eller hvordan hun kører bilen. Når I får kigget på det, og forhåbenligt løst problemet, så prøv at lade den køre med lidt flere omdrejninger. Jeg siger ikke hun stikker den 5. gear ved 60 km/t, men jeg gjorde det med Corsaen. Dét og en blanding af småture var en virkelig dårlig kombi. Den fik aldrig noget at leve af og fik aldrig brændt soden af i filteret.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Hvis der er andre biler jeg bør tage et kig på eller noget jeg bør være opmærksom på på de biler der er blevet nævnt så sig til
Biler jeg vil læse lidt på samt er i kikkerten:
- Polo 1.6 BMT TDI
- Golf 1.6 BMT TDI
- Octavia 1.6 BMT TDI - og andre i denne klasse
- Corsa 1.3 CDTI
- i30 1.6 CRDi
Nogen der kan fortælle mig forskellen på en Octavia Greenline og ikke en greenline? Er greenline den version der er sparet på?
- nogen der har erfaringer med at skifte den standarde radio ud med en navi som har bluetooth?
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 1.108
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 614 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.638
og endnu mere ved landevej, 15.000 for en billig og 30.000 for en dyr 100% i orden bil, dit værditab vil være minimalt, koster dog 4.200 om året i afgifter.
Kører selv Octavia 1.9 TDI årg 2000, den kører bare der ud a, motoren er skudsikkerf.
Tænker du kan få en 2003 til 20-30 kilo, AC. fartpilot und das ganze molevitten
https://www.autouncle.dk/da/brugte-biler?s%5Bbrands_models%5D%5B%5D%5Bbrand%5D=Skoda&s%5Bbrands_models%5D%5B%5D%5Bmodel_name%5D=Octavia&s%5Bfuel_types%5D=Diesel&s%5Bmax_price%5D=40000&s%5Bmax_year%5D=2008&s%5Bmin_year%5D=2002
aug 2006
Emner: 11 Svar: 346
https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=2&pstatid=8&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4He2_
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
tak for forklaringen!
#41
ja, det var jo ogs en løsning og en ældre bil afskriver man ikke så meget på. så er det bare at finde en der ikke er blevet voldtaget for meget hvis man kan finde en der har kørt 180-200 og er i rimelig stand, s kan sådan en 1.9 sagtens klare at køre 200 mere. det ville være en meget billigere løsning
jeg går nok lige i tænke boks og overvejer forslagene
#42
hmm meget interessant
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
Det er ikke nogle raket, men udstyrniveau og komfort fejler hvertfald intet
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Det var ogs den model jeg har kig på, dejlig at høre at det ikke er skrammel
- kommer nok til at køre 110-130, men med fartpilot kan jeg lettere holde den ved 110. Tror du ikke at en 1.6 vil være rigeligt? en 2.0 kan blive lidt dyrere i forsikring for mit vedkommende, har kun haft bil i snart 5 år og min alder hjælper slet ikke på det..
Raket eller ej, så har den noget mere træk end min nuværende corsa 1.0 Min corsa taber fart op af nogle af bakkerne og trækker ret så dårligt når man kører 100+ og skal lave en lille overhaling. Så en 1.6 vil være et kæmpe upgrade
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Så kan man vist roligt kalde folk nasserøve, for det er lige hvad de er.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Min egen har gået 190.000, og den har levet en god del af sit liv i 6500RPM på den tyske motorvej, og en del træk. Der er ikke skyggen af problemer
En kamerat jeg har vold tæver sin Aygo dag ud og dag ind, lige fra han drejer nøglen på kold motor, den køre stadig.
Og de små turbo motore klare sig fint på motorvejen, de har lige så meget effekt/vægt forhold som gamle 2.0 140hk suge motore har - hvis ikke bedre forhold, samt at de er langt mere areodynamiske.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
Jeg forstår bare ikke at Pind kan udtale sig om disse små biler - jeg tvivler på han selv har kørt dem, med det had han har til dem.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Jeg har svært ved at tro på 400.000 km i en aygo.
Aerodynamisk ? jeg tror du tænkte på noget andet da du skrev det
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
Og for øvrigt holder de små motore ganske fint idag, især prisen taget i betragtning, er godt klar du nok er noget besværlig at nå ind til......
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.072
Jeg tror kun han er herinde for at beklage sig og have nogle at skælde ud og være uenig med..
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 614 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.638
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Se også denne
http://bilmagasinet.dk/gallerier/8-biler-der-har-kort-virkelig-langt#slide=3
Se evt også på 3 cyl lupo'er der har kørt halve milioner.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 614 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.638
Når jeg har haft meget travlt, så ligger den på 16-17 km/l, ekstremt travlt.
Kender flere der har haft problemer med km/l i de små, men de er gradvis blevet mere økonomiske og er blevet gode efter 6-12 mdr, og en ting er sikkert, hugger man til dem med både hård acceleration og høj fart, så bruger de en del mere end de fleste tror.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
De er ganske udmærket og kører fint nok. Jeg søger en bil som er behagelig at køre i hver dag på en 100km strækning med en fart på 110-130 alt efter hvor travlt jeg har, og derfor søger jeg måske en bil der er lidt større end lupo. Jeg er ikke helt tilfreds når jeg møder nogle af de bakker på den strækning, hvor min corsa falder i fart. Jo, nyere micro biler har måske mere træk end min nuværende. Men hvis man har 1-3 andre med, så bliver det hårdt for den.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
En 800kg bil har langt mindre belastning på sliddele og bilen generelt kontra en 1200kg. Derfor er microbiler langt mere solide end folk tror. Hånden på hjertet, hvem i de større klasser kan påstå at deres bil har kørt 200.000km uden problemer og med minimal sliddele skift?
Jeg har skiftet én kobling ved 185k.km, 2 sæt bremser og et batteri, resten er olie, væsker og filtre! Vi mangler dog 10.000km endnu indtil 200k.
Og det er stort set samme historie hele vejen rundt i 3cyl mikrobils klassen om end det er Aygo, Up, Alto/Pixo osv.
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
Men altså, kan man leve med det koster på forbruget at køre motorvej, er det en fin vogn.
Johnny J - hånden på hjertet, det kan jeg, kører nu i Golf nr 4 for mit vekommende, og ingen af dem har haft de vilde afskrivninger i forhold til sliddele, 6éren overhovedet ingen endnu, og den har jeg lige rundet 20000 km i
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Koblingen på min Aygo før 09 var lidt underdimensioneret 180mm, og kunne godt have kørt et par tussinde mere. De nye er 190mm.
Og det 2. sæt bremser jeg skiftede var kun pga de var rustet fast i gliderne fordig jeg har været for dovn til at smøre dem, så det var kun den ene klods der havde bremset. Der var stadig over ½cm på den anden side - altså på hver sin side. De originale bremser kørte 120.000km, og blev kun skiftet fordi jeg gerne ville have friske bremser med på ferien nu hvor det var de sidste 1000km der var tilbage i dem
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 614 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.638
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Men en bil med 4 mennesker med en total vægt på 1200kg vs en med en total vægt på 2 tons. Jeg har svært ved at set hvordan den store bil skal outperforme den lille Sammen ligningen er taget ud fra totalvægt fra FDM model specifikation Aygo vs Skoda Octavia 1,9TDI
Og jeg forstår ikke at man altid bringer sikkerhed ind i sammenligningen som sidste "modargument". Så skulle jeg dårligt turde at køre i min MR2 fra 1985 som mangler ALT moderne sikkerheds udstyr og crumble zones er vel nærmest ikke eksisterende
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 614 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.638
Der selvfølgelig forskel på om de 100 kg stk eller 50 kg, siger sig selv.
Kender ikke de konkrete tal, men min Octavia er tæt på 1.300 kg mener jeg.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 614 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.638
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Men ja, den er ret ringe i undvige manøvre. Up klare dig væsentlig bedre, men den er også født med 175 dæk, kontra Aygo 155.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Den har da 35 hk mere?
1.6 - 105
2.0 - 140
Eller er jeg helt forkert på den?
Selvom bare bliver omkring de 20km/l er det jo fint og så er det jo diesel, der er næsten 2kr forskel på benz og diesel. Min corsa vil bare blive dyr på dette punkt.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Man bliver en lille smule trist over folks uvidenhed nogle gange.
Nå man høre deres udsagn som " minibiler er livsfarlige"
Jo en Up! Med 4 voksne på 85 kg er ikke så god til at manøvre da blandende vægt fordelingen er dårlig og støddæmpere osv er mere presset
Ligesom nå man køre med en campingvogn der er forkert læsset
En bil alla Octavia har fordelen ved at havde
Bedre
undervognsbehandling geometri via hjulophæng osv.
Vægtfordelingen sædepladsering og akselafstanden
Samt at den øgede akselafstand giver større mulighed for at rede bilen i udskridninger.
Men nok om det.
Ts skal vælge en bil han finder komfortabelt og selv har tillid til. Så.han skal ud og prøve en masse biler.
Syntes civic 1,6 og 2,2 diesel køre helt vildt godt samt mazda's benzin og diesel skyactive motore
Toyota hybrid virker også spændene designmæssigt er jeg dog ikke fan.
Ja jeg er til japanere
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Biler: 7 Emner: 23 Svar: 261
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 614 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.638
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Ligesom 400kilo fordelt på hver sæde i en UP er langt bedre end, 85kg på førersædet og 315kg i bagagerummet i en Octavia. Det giver en skævt Vægtfordeling
Aksel afstanden giver mere arbejdsrum
Tegn evt en streg på 10cm lav en i samme længe vinklet 60* og det samme med en streg på 18cm
Så kan man se hvor meget mere baghjulene kan bevæge sig til siden på en lang vs. en kort bil. Antaget at styretøjet kan drejes i samme vinkel ved fuld udslag
Samt sporvidde, højde og tyngdepunkt spiller ind mht. balance og vippepunkt
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Der er 20cm aksel forskel, 10cm sporvide og begge er af ens type ophæng. Ens højde
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Ja, jeg skal ud og prøve en del biler inden jeg køber. Jeg skal prøve at holder denne tråd opdateret løbende, så hvis andre kommer i samme situation eller lign.
uuhh ja, en mazda 3 med 1,6 DE havde jeg da glemt at kigge på. Det er da en fin bil med en fin størrelse! En 2,2 ville have været mega lækkert men er nok ude for budgettet
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Lastbilen vil tabe ca. 5km/t i hastighed, men det er vel bare en ubetydelig detalje.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Johnny
Det var ment som et eksempel så folk kan fatte at airbags og plastik ikke gør dem udødelige, men hvis de har set en reklame så er det jo det tumperne tror på. Jeg vil hellere ramme en lastbil i en MR2 end en intetsigende Octavia.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Bilen vil blive kvadret som en flue på kølerhjelmen af lastbilen, chaufføren i lastbilen kan gå derfra.
Og så er det ligegyldigt hvor ny og sikker den plastikbil var.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Anyway, I må godt prøve at holde jer til topic.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
Har du været ude og prøve de biler du har fået nævnt?
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Ikke endnu, har lige haft tid til at gøre det. Satser stærkt på en weekend i august, jeg skal nok lige holder jer opdateret.
Står snart i en flytning og skal have planlagt en del ting, vi skal nemlig have slebet gulv i den kommende lejlighed det skal klares i denne måned da jeg bliver sparket ud af min nuværende d. 1. august. samt klargøring af en fest til den kommende weekend hos forældrene jeg arbejder 8-16.30, så har ikke meget tid i hverdagen heller
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
Men jeg synes du bør prøve sådan en Corsa eller Polo du ser i mit galleri. Kører super og kører omkring 200 km hver dag. Er meget glad for dem begge
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Det vil jeg helt klart gøre!
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Jeg synes den trækker fint til mit behov, og den lå godt på vejen og havde relativ lav motorstøj på motorvejen ved 110-120 i forhold til min corsa. Den kører ret lav i rpm ved 80 ca 1200. Det var nu rart at prøve en diesel igen, de har sgu meget træk i lave omdrejninger.
Indvendig størrelse var der ikke meget forskel på min corsa med 3 døre. Foran føles Polo'en mindre end Corsaen. Bagagerummet er ca det samme, dog havde polo en anelse mere plads på bagsædet, men ikke meget. Og så føles det som god kvalitet hele vejen rundt(bortset fra den model jeg prøvede var der noget galt med bremseskiverne foran, når man bremsede med høj fart rystede hele bilen nærmest)
Prisen på den jeg prøvede lå på 134k for en temmelig ny polo som havde kørt 60-80 mener jeg.
Jeg vælger poloen fra min liste mest pga størrelsen, da jeg ikke helt sys det var et så meget upgrade fra min corsa.
Jeg vil nok som det næste kigge på en Skoda octavia 1,9 med al udstyr til omkring 75k som jeg måske kunne købe af en kammerat(han skulle lige overveje det). Det er en 2007 elegance der har kørt 190k.
Eller en octavia 1,6 tdi af en lidt nyere årgang. Vil overveje en greenline, vil dog bare mene at tågelys foran ville være rart på min rute.
- til begge: vil jeg gerne have en radio så jeg kan tilkoble min mobil, eller skifte radioen ud med en nyere uden de store problemer. Der er nemlig mange greenlines med en meget standard radio som får bilen til at se meget kedelig ud, når man sætter sig ind.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Det korte svar er at jeg har købt mig en skoda octavia 1,6 tdi fra 2010 og har haft den i ca 2 måneder nu.
Det lange svar: Jeg fik prøvet en skoda octavia 1,6 tdi fra 2012 den ene weekend. Det var en stationcar beige farve, en greenline, men samme udstyr fra en elegance bortset var det den ”billige” radio i som fyldte en slot. Anyway, jeg fik kørt en god tur i den. Jeg fik en god rummelig fornemmelse når jeg sad i den. Det er jo en ret stor bil sammenlignet med min corsa. Jeg følte mig ikke så klemt som i Poloen, og den var ret behagelig at køre i. Generalt var alt bare større i denne bil, det virkede som en god størrelse som jeg følte mig godt tilpas i. Hvis jeg ville have en endnu større havde jeg nok kigget efter en superb, men det rækker budget ikke lige til samt behovet for en sådan en bil er der ikke lige.
Jeg snakkede med forhandleren om bilen, og jeg ville lige bruge et par dage på at tænke over det. I det jeg kommer hjem skriver jeg til ham om en endelig pris, hvor han så skriver at bilen er solgt(havde kun været derude for 3 timer siden..).. Nå.. der var ikke noget at gøre end at lede videre..
Jeg havde på da værende tidspunkt besluttet mig for at gå efter en octavia og ikke en gang prøve andre biler som er blevet nævnt i denne tråd. Så hvis andre står i samme situation, kunne det være en ide at prøve nogle af dem, da de er en klasse mindre end octavia’en og måske passer bedre til jeres behov.
Få dage efter, finder jeg en nu og aftaler med forhandleren at jeg kommer forbi den kommende weekend. Dette er en Octavia Elegance 1,6 tdi fra 2010 i metal grå(koksgrå lignende) og rigtig velholdt! Sedan model forresten, med tunede ruder(film), samt sænket 4-5 cm tror jeg, ikke så behageligt at køre med efter 2 måneder btw.. men det ser ret kønt ud.. Nå, jeg får kørt en tur på 30-40 min ca, jeg er ret tilfreds med den. Den kører rigtig godt og den er rigtig velholdt både indvendig og udvendig! Selvom det er en sedan model, så er der stadig rigtig meget plads bagi!
Jeg tager en snak med forhandleren. Jeg stod længe at overvejede bilen. Tanken om at køre flere uger med corsaen gik mig på. Vi kommer frem til en pris og jeg underskriver kontrakten, ugen efter henter jeg så bilen! ?
Jeg har allerede kørt over 9.000 km i bilen og den ruller stadig fint. Dog er de vinterdæk jeg har fået med ret støjende, men de klarer jobbet. I løbet af det nye år skal jeg nok have fundet nogle andre fjedre så den bliver normal højde igen og bliver lidt blødere at køre i. I starten sys jeg at det gik fint med den nuværende højde på bilen, dog er det ikke så praktisk og små bump mærkes ret tydeligt. Opretter en ny tråd når dette bliver relevant. Jeg været glad for bilen indtil nu, har haft brugt al pladsen i bilen op til flere gange og det er rarere at have passagerer med i en bil hvor den kan trække os alle sammen hahaha. Samt den kører ret økonimisk og sparer en del penge på dette punkt i forhold til hvis jeg skulle beholde corsaen.
Ting jeg skal have installeret er: en mobil holder(modtager denne på mandag) og en parrot mki9200 som jeg er på udkig efter. Skal bare lige se om jeg selv kan installere denne eller om jeg skal få en til at gøre dette.. oh well, thats all folks!
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.072
Måske et dumt spørgsmål, men en Parrot? Vil det ikke være pænere, og måske endda billigere at købe et andet anlæg til bilen med Bluetooth?
Ikke at jeg skal blande mig i dit valg, men de fåes jo os med ratbetjening osv.
Det havde jeg ihvertfald gjort hvis jeg var i dine sko, jeg synes de Parrot ser frygtelige ud, men det er jo en smagssag..
Ihvertfald tillykke med din nye bil..
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Tak tak
Jeg har kigget en del efter alternativer end parrot, jeg sys ogs de ikke er pæne. Man skal ret høj op i pris hvis man skal have en radio der passer og der kan håndtere det samme, så som vise temp, blæser, grader, parkeringssensor osv. Det er vidst nok en boleo, og de er ret dyrre. Så vil hellere skaffe en parrot og skjule den så godt som muligt, eller placere den et fornuftigt sted, samt mic'en skulle være ret god
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 1.108
Vær opmærksom på EGR ventilen, den stod af efter 4 år og 150.000 km i min, og det er en halvdyr reparation. Den kunne ikke reddes, det kostede 7.500 kr. at få en ny i på aut. Skoda værksted.
Mht bluetooth, så kan du evt prøve at spørge i Facebook gruppen "Skoda Society Denmark", der er et par gutter som er rigtig gode til den slags, og som kan vejlede med priser osv. Generelt er folk meget hjælpsomme i den gruppe.
Men tillykke med købet, og tak for update
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Mht vinter dæk kan jeg varmt anbefale Goodyear Ultra Grip 9
De er meget støjsvage
For bedre komfort så ville jeg gå efter en 15-16" fælg med orginal størrelse dæk monteret og Bille skifte til sænket undervogn (30mm) igen.
Og ville vælge en anerkendt producent eks. H&R fjedre og gas dæmpere (mere komfortabelt end olie)
Mht mobil holder han er jeg dubhtb valgt en lidt dyre Brodit da de kan havde ladestikket indbygget og er mobil specifik (dog et minus nå du skifter mobil)
Overvej om et EGR Delete og evt chiptuning ikke var en ide.
Hvis scantuning eller fredslund eller RH få afvide at den skal pendle motorvej så gå de efter økonomi frem for effekt og med EGR Delete undgå du den gå istykker og motoren forbliver sund.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
mht affejdring, så skal jeg vel bare finde nogle andre og ikke nogle standarde fra skoda. Ja, der er rigeligt med plads til mit behov!
Min har i dag rundet de 190, jeg har ogs lige læst lidt at dette var en typisk problem. Ved så ikke om det blev fikset inden jeg fik den.
Melder mig ind i gruppen og forhør mig derinde!
#109
De dæk vil jeg lige holde øje med. Det er kun min 2 fordæk der er støjende(mærke? tja, fik ikke lige et ordentlig kig, gør det imorgen), mine bagdæk er fra continental og det lader ikke til at være dem der er galt med.
Jeg har fået en mobilholder. Det blev ogs en fra brodit. Den var let at installerer og er meget fin. Det er måske træls at man skal skifte den hvis man får ny mobil, men sårn er det bare..
Jeg har vidste ikke hvad EGR delete før du skrev det. Har læst at det giver kun fordele, hvis man ser bort fra miljøet, længere på literen og mere effekt samt mindre vedligeholdelse. Det skal jeg lige have overvejet og høre lidt mere om
- chiptuning, tja, det ved jeg ikke, skal have et nærmere kig på muligheder inden for dette.
mht EGR delete, er det noget man skal have slået igen inden syn? eller vil den kunne gå igennem?
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Om de tjekker NoX fremover til syn er stadig ret uvist men din motor for det langt bedre ved ikke at genbruge noget af udstødnings gassen via EGR ventilen ( Emission Gas Recycling Valve )
Så du vil ikke få en tilsodet indsugning ved EGR så indsugnings kanalerne vil ikke blive reduceret af sod.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 45
Foran: Goodyear ultragrip 7+7, står der på dem
Bagved: continental contiwintercontact ts850
Kan det passe mine goodyear larmer meget?
#111 lyder lækkert! Jeg vil kigge nærmere på
- Jeg ser kun fordele ved at gøre det!
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Det en ældre model (kørte med UG7+ tilbage i 2008-09) Så det måske dækket der er gammelt.
Nå du kigger efter dæk
Er der mærkninger på efter
Støj. Vådt føre og brændstof økonomi
Antaget du har samme størrelse som jeg
Og køre samme loadindex så er det støjsvage valg dette
http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop.pl?dsco=123&cart_id=7810294.123.30150&sowigan=Wi&Breite=195&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_3sound&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=C-B-66-1&details=Ordern&typ=R-320243
Om det rejser sig efter en sæson er dog svært at spå om.
Mit dæk skulle larme 3dB mere.
Tror dit problem ligger i et aldrende dæk
Pendlerbil 200km/dagligt