1.693 visninger
|
Oprettet:
Vinterdæk nu ???? {{forumTopicSubject}}
Hej BG. Står og skal bruge nogle nye hjul akut til min Peugeot 206 da den er slidt ned til stålet i den forbindelse har jeg så fået tilbudt et sæt vinterdæk på fælge hankook med 6 mm mønster til en plovmand så nu tænker jeg så da det jo er lovligt nok er der så egentlig nogen forskel på om man kører med sommer eller vinterdæk ? kører ofte på syd motorvejen så det er 130-140 km/t med mellemrum
sep 2007
Følger: 25 Følgere: 27 Biler: 4 Emner: 1 Svar: 2.951
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
jul 2008
Følger: 37 Følgere: 63 Emner: 31 Svar: 79
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.383
Kan være du skal læse lidt op før du udtaler dig om hvorvidt et sommerdæk kun er en lille bitte smule bedre om sommeren.....
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE1588553/vinterdaek-er-farlige-om-sommeren/
Varme øger bremselængden
»Når det bliver varmt, øges bremselængden betragteligt med vinterdæk. Desuden viser test fra den tyske bilistorganisation ADAC, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet«, siger Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed, som er et organ under Dækbranchens Fællesråd.
Specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik Søren Troels Berg bekræfter:
»Sommerdæk er bedre end vinterdæk i alle andre situationer, end når man kører på is eller sne«, siger han.
------------------------------
https://ing.dk/artikel/spoerg-scientariet-hvorfor-bremser-sommerdaek-bedre-end-vinterdaek-om-sommeren-179359
Den blødere gummiblanding giver en højere friktion i kolde temperaturer (<+7 grader), og vinterdæk har også et stort antal 'lameller', typisk kaldet 'sipes'. 'Sipes' vil sige tynde riller i slidbaneblokkene, der 'slår' den vandfilm i stykker, som altid er på isen (ned til en temperatur på ca. -12 grader), hvilket øger kontaktfladen til underlaget og dermed også friktionen og greb på isglatte veje.
Disse 'sipes' og den blødere gummiblanding gør, at vinterdækkets slidbane mønsterblokke bliver mere fleksible, hvilket som sagt er godt i vinterføre, men ikke på de varme sommerdage på tørre veje.
Denne øgede fleksibilitet betyder nemlig, at slidbanemønsterblokkene ikke får maksimal stabilitet og bremsekraft, når kontaktfladen og friktionen mod vejbanen reduceres, ved at blokkene vrides under bremsning.
I sammenligning med et sommerdæk kan det for et tilsvarende vinterdæk medføre forøget bremselængde på tørre varme veje med ca. 15 procent, hvilket ud fra et trafiksikkerhedssynspunkt er en meget stor stigning.
Tilsvarende er de køreegenskaber, dvs. stabilitet, sving og undvigemanøvre med vinterdæk, der bruges om sommeren, også betydeligt dårligere end med sommerdæk. Dette er hovedårsagen til, at man ikke anbefaler brugen af vinterdæk om sommeren, men ifølge nogle dækfabrikanter kan det endvidere medføre forøget dækslid.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.383
http://bremselaengde.sikkertrafik.dk/bremse-test.html?v=2
og her er lidt fra et andet forum hvor der er et svar fra et forsikringsselskab
https://forum.dcu.dk/forum/goderaadogideer/vinterdaekiudlandetomsommeren/
”Vi er af den opfattelse af kørsel med vinterdæk i sommervarmen giver køretøjet både ringere vejgreb og ringere bremseevne.
Afhængig af de konkrete omstændigheder vil vi, med henvisning til forsikringsbetingelsernes regler om manglende dækning ved skader som skyldes grov uagtsomhed, kunne sidestille kørsel med vinterdæk i sommerperioden, og deraf følgende ringere vejkontakt og bremseevne, med tilfælde hvor køretøjet har haft dårlige bremser, nedslidte dæk, markant forkert lufttryk i dækkene, forkerte eller uens dæktyper m.v.
Køretøjets fører skal altid sikre sig, at køretøjet er i sikker stand i forhold til den aktuelle kørsel - vejrtype, vejtype, hastighed, vægt og last m.v.
I de tilfælde, hvor politiet og selskabet vurderer, at de nævnte forhold har haft en væsentlig betydning for skadens indtræden eller omfang, vil vi kunne afvise at udbetale skadeerstatning.”
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.383
Nej
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 3 Emner: 41 Svar: 1.221
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Afhængig af mønsteret vil du aqua plane mere på vinterdæk, da de ofte er med et mere V-præget mønster istedet for rille.
Find dog et par brugte sommer dæk. Søg på din dæk størrelse på DBA. Dæk er nok det sidste sted jeg gad at spare penge Eller få sat nye dæk på, det bliver dyre i længden at køre på vinterdæk, da de slides markant hurtigere.
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
"Står og skal bruge nogle nye hjul akut til min Peugeot 206 da den er slidt ned til stålet"
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
jul 2008
Følger: 37 Følgere: 63 Emner: 31 Svar: 79
PS jeg syns at de er gode i regnvejr
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.383
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.383
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.383
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.383
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.383
i dag kl. 10:42
ja men med 135 km/t er bremselængden kortere i vådt føre end tørt på vinterdæk
Så nej det kan vi konkludere at det ikke er helt rigtigt
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Vinterdæk nu ????