{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.693 visninger | Oprettet:

Vinterdæk nu ???? {{forumTopicSubject}}

Hej BG. Står og skal bruge nogle nye hjul akut til min Peugeot 206 da den er slidt ned til stålet i den forbindelse har jeg så fået tilbudt et sæt vinterdæk på fælge hankook med 6 mm mønster til en plovmand så nu tænker jeg så da det jo er lovligt nok er der så egentlig nogen forskel på om man kører med sommer eller vinterdæk ? kører ofte på syd motorvejen så det er 130-140 km/t med mellemrum


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterdæk nu ????
  • #1   9. jul 2016 sommerdæk er marginalt bedre om sommeren, vinterdæk har en lidt blødere gummi-blanding, så de bliver slidt hurtigere. jeg ville sige, det er bare derud af.

  • #2   9. jul 2016 så køb helårsdæk!

  • #4   9. jul 2016 Det med slid er vist en skrøne jeg har haft vinter dæk på min Saxo 2 sommere og syns ikke de er slidt mere end dækkende på vores anden bil som køre med sommerdæk

  • #5   9. jul 2016 ok der var bare en kollega der mente jeg ville aquaplanne så snart det regnede pga det var vinterdæk nu kører jeg mest inde i kbh og på vestegnen så ville jo gerne være sikker på jeg ikke bare tonser op i den første og bedste lastvogn så snart duggen falder

  • #6   9. jul 2016 @#1
    Kan være du skal læse lidt op før du udtaler dig om hvorvidt et sommerdæk kun er en lille bitte smule bedre om sommeren.....

    http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE1588553/vinterdaek-er-farlige-om-sommeren/
    Varme øger bremselængden
    »Når det bliver varmt, øges bremselængden betragteligt med vinterdæk. Desuden viser test fra den tyske bilistorganisation ADAC, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet«, siger Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed, som er et organ under Dækbranchens Fællesråd.

    Specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik Søren Troels Berg bekræfter:

    »Sommerdæk er bedre end vinterdæk i alle andre situationer, end når man kører på is eller sne«, siger han.



    ------------------------------

    https://ing.dk/artikel/spoerg-scientariet-hvorfor-bremser-sommerdaek-bedre-end-vinterdaek-om-sommeren-179359
    Den blødere gummiblanding giver en højere friktion i kolde temperaturer (<+7 grader), og vinterdæk har også et stort antal 'lameller', typisk kaldet 'sipes'. 'Sipes' vil sige tynde riller i slidbaneblokkene, der 'slår' den vandfilm i stykker, som altid er på isen (ned til en temperatur på ca. -12 grader), hvilket øger kontaktfladen til underlaget og dermed også friktionen og greb på isglatte veje.

    Disse 'sipes' og den blødere gummiblanding gør, at vinterdækkets slidbane mønsterblokke bliver mere fleksible, hvilket som sagt er godt i vinterføre, men ikke på de varme sommerdage på tørre veje.

    Denne øgede fleksibilitet betyder nemlig, at slidbanemønsterblokkene ikke får maksimal stabilitet og bremsekraft, når kontaktfladen og friktionen mod vejbanen reduceres, ved at blokkene vrides under bremsning.

    I sammenligning med et sommerdæk kan det for et tilsvarende vinterdæk medføre forøget bremselængde på tørre varme veje med ca. 15 procent, hvilket ud fra et trafiksikkerhedssynspunkt er en meget stor stigning.

    Tilsvarende er de køreegenskaber, dvs. stabilitet, sving og undvigemanøvre med vinterdæk, der bruges om sommeren, også betydeligt dårligere end med sommerdæk. Dette er hovedårsagen til, at man ikke anbefaler brugen af vinterdæk om sommeren, men ifølge nogle dækfabrikanter kan det endvidere medføre forøget dækslid.


  • #7   9. jul 2016 Her er en dæk tester der viser forskel i bremselængden på sommerdæk og vinterdæk i forskellige typer vejr
    http://bremselaengde.sikkertrafik.dk/bremse-test.html?v=2


    og her er lidt fra et andet forum hvor der er et svar fra et forsikringsselskab
    https://forum.dcu.dk/forum/goderaadogideer/vinterdaekiudlandetomsommeren/
    ”Vi er af den opfattelse af kørsel med vinterdæk i sommervarmen giver køretøjet både ringere vejgreb og ringere bremseevne.
    Afhængig af de konkrete omstændigheder vil vi, med henvisning til forsikringsbetingelsernes regler om manglende dækning ved skader som skyldes grov uagtsomhed, kunne sidestille kørsel med vinterdæk i sommerperioden, og deraf følgende ringere vejkontakt og bremseevne, med tilfælde hvor køretøjet har haft dårlige bremser, nedslidte dæk, markant forkert lufttryk i dækkene, forkerte eller uens dæktyper m.v.
    Køretøjets fører skal altid sikre sig, at køretøjet er i sikker stand i forhold til den aktuelle kørsel - vejrtype, vejtype, hastighed, vægt og last m.v.
    I de tilfælde, hvor politiet og selskabet vurderer, at de nævnte forhold har haft en væsentlig betydning for skadens indtræden eller omfang, vil vi kunne afvise at udbetale skadeerstatning.”


  • #8   9. jul 2016 så vinterdæk bremser bedre i vådt føre end i tørt føre ?

  • #9   9. jul 2016 #8
    Nej


    profilbillede
  • #10   9. jul 2016 ja men med 135 km/t er bremselængden kortere i vådt føre end tørt på vinterdæk

  • #11   9. jul 2016 Der vil være betragtelig mere dækstøj på vinterdæk om sommeren Da gummiblandingen er blødere. Og varmen om sommeren gør dækket endnu blødere.

  • #13   9. jul 2016 har valgt at købe vinterdækkene til vinteren og så er jeg kørt til thansen nu og købt sommerdæk så jeg er sikker

  • #16   9. jul 2016 Sælg bilen hvis ikke du har råd til at købe rigtige dæk til den?

  • #17   9. jul 2016 Lass G og Rune N hva med at læse posten og indlæggene HELT igennem og når i er færdige med at skamme jer så post lige et Screenshot af hvor jeg skriver jeg ikke har råd til dæk ?

  • #18   9. jul 2016 har du seriøst kørt på dine dæk helt ned til stålet????

    Afhængig af mønsteret vil du aqua plane mere på vinterdæk, da de ofte er med et mere V-præget mønster istedet for rille.

    Find dog et par brugte sommer dæk. Søg på din dæk størrelse på DBA. Dæk er nok det sidste sted jeg gad at spare penge smiley Eller få sat nye dæk på, det bliver dyre i længden at køre på vinterdæk, da de slides markant hurtigere.


  • #19   9. jul 2016 utroligt som folk ikke læser hvad der bliver skrevet -.-

  • #20   9. jul 2016 Hvad er det jeg overser?
    "Står og skal bruge nogle nye hjul akut til min Peugeot 206 da den er slidt ned til stålet"


  • #21   9. jul 2016 #13

  • #22   9. jul 2016 Køb de vinterhjul
    PS jeg syns at de er gode i regnvejr


  • #23   9. jul 2016 opel : Som jeg nævnte i #13 så har jeg købt dem men har så fået monteret helt nye dæk på i Thansen så jeg har vinterdæk liggende til vinter og nye sommerdæk på nu

  • #24   9. jul 2016 Nu kommer der lige 4 hurtige med 135 km/t på tør, våd, sne og is vej

    profilbillede
  • #25   9. jul 2016 .

    profilbillede
  • #26   9. jul 2016 ..

    profilbillede
  • #27   9. jul 2016 ...

    profilbillede
  • #28   9. jul 2016 #10
    i dag kl. 10:42
    ja men med 135 km/t er bremselængden kortere i vådt føre end tørt på vinterdæk


    Så nej det kan vi konkludere at det ikke er helt rigtigt smiley


  • #29   10. jul 2016 i vådt føre kører blå bil kun 41 km/t når rød bil stopper hborimod den kører med 50 km/t på tør vej når rød bil stopper ergo må dem ha taget mere fart af i vådt føre end i tørt

  • #30   10. jul 2016 Men det betydere det ikke, da bremselængden for dækket i vådt føre stadig er længere end i tørt føre.

Kommentér på:
Vinterdæk nu ????

Annonce