Hvad tommer udstødning på 206 GTI {{forumTopicSubject}}
Hej bg
Skal til at lave banan manifold og rust fri hele vej er der nogen der ved hvad tommer en Peugeot 206 GTI kører med standard? Og kan det ikke godt passe at 1 tommer er 2,54 så 2 tommer må jo være ca 51
PS har prøvet og måle men det er ikke til da min udstødning jeg har på nu er lappet forskellig steder
Tak på forhånd
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 63 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 1.204
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Og nej - der skal ikke være modtryk i en udstødning.
apr 2011
Følger: 21 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 287
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
apr 2011
Følger: 21 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 287
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Jeg ved en masse om scavenging og trykbølger og deres opførsel igennem rør og bøjninger, og jeg har bygget MANGE udstødninger og forrør for folk - og har en del gode rullefelt timer i bagagen. Så lad os høre.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
En udstødning skal ikke være større jo længere væk fra motoren man kommer, den skal faktisk være mindre da gasserne køler ned og fortætter og dermed taber hastighed.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Det har i allerhøjeste grad relevans i en sugemotors manifold...
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Hvis en udstødning eksempelvis starter i 2½ tomme så skal den ned i 2" hvor den kommer ud. Derved sikrer man at udstødningsgasserne har en høj hastighed og dermed skaber det vacuum du skriver om. Men kører man 2½ tomme hele vejen vil udstødningsgasserne køles ned og bevæge sig langsommere, og så ender det med at motoren skal bruge power på at trykke udstødningen ud i stedet.
Bla.a derfor cat-back systemer er totalt til grin..
maj 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 1.025
Hermed en opdateret side vedr. tuning af 206 GTi. Lad mig med det samme slå fast, at 206 GTI er en af de absolut "dårligste" Peugeoter at købe, hvis du ønsker at tune lidt udover det sædvanlige (K&N luftfilter og chip).
Til gengæld er det en af de biler hvor man får MEST ud af kun at tune med K&N luftfilter og chip - Læs mere om dette i nedenstående tekst.
Jeg har delt tuning op i 6 trin, hvor der er angivet en samlet ca. pris og en ca. effekt. Effekten kan afhænge af den enkelte bil og naturligvis af rullefeltet hvorpå effekten er målt.
Husk at 206 GTi fra fabrikken (standard) yder ca. 146-148 HK !!
Trin 1
K&N luftfilter m/Power blanket, Pris ca. 1.000 Kr, effekt 152 HK.
K&N luftfilter i den originale luftfilterkasse, er det samme som at smide pengene ud af vinduet. Start derfor med at afmontere den originale filterkasse og lave din egen indsugning. Den originale luftfilterkasse "suger" luft i forskærmen over venstre forhjul. Der er kold luft, men ikke så meget af det og luften skal gennem et langt kringlet rør, så væk med den.
Din egen K&N indsugning med et "bolt-on" filter kan laves på flere forskellige måder, og den ene er nok ikke mere rigtig end den anden. Vigtigst er dog at luftfiltret er isoleret fra varmeafgivende ting, f.eks. ved brug af et varmeafskærmende Powerblanket.
En ting som kan være godt at skifte, er det rillede plasticrør der går fra luftmængdemåleren til luftfiltret - Rillerne skaber "turbulens", således at luften ikke kommer 100% optimalt ind til indsugningen. En lille ting, men mange bække små.......
Du kan læse mere om hjemmelavet luftfilter kits her
Trin 2
Chip fra RH-Motorsport, pris 2.500,-. Effekt 155-160 HK (trin 1+2).
206 GTI er fra fabrikken lagt meget "magert" ud. Det betyder at lidt ekstra benzin over hele omdrejningskalaen har en meget stor effekt. Med en ny chip, vil du virkerlig kunne mærke forskel og 160 HK er inden for rækkevidde samme med et Trin 1 "kit".
Samtidig kan RH-Motorsport flytte din omdrejningsbegrænser til 7.000 o/min (Det skulle motoren nemt kunne klare iflg. Jørgen Agergård). Det giver en stor fordel ved gearskift, idet du "starter" 500 o/min længere oppe ad omdrejningsskalaen når du har skiftet gear. Specielt sammen med en forbedret chip, hvor den får mere benzin i toppen af omdrejningsskalaen, kan det mærkes.
Trin 3
Knaster fra 306 GTI, pris ca. 6.000 Kr. Effekt 160-161 HK. (trin 1+2+3).
Du vinder ikke det helt store med nye knaster (262° indsugning, 252° udstødning). Du kan opnå et forbedret moment, men effekten stiger ikke nævneværdigt, i forhold til et Trin 1+2 kit.
Ønsker du at gå videre fra Trin 3 kittet, kan jeg kun anbefale dette, hvis du har mange penge, og ønsker at have en bil, der udover en anelse kraftigere acceleration også vinder en del i topfart.
Peugeot Køge sælger et kit bestående af 306 GTI knaster og indsugningsmanifold fra 2.2 liters motoren for 15.000 kr inkl. montering. Deres egen 206 GT yder med dette 161 hk og 204 Nm.
En 206 GTI med K&N luftfilter kit og RH Motorsport chip blev på samme rullefelt, samme dag målt til 160 hk og 210 Nm.
Trin 4
Indsugningsmaninfold fra 406 TS4, pris ca. 8.000. Effekt 170 HK (trin 1+2+3+4) og et moment på ca. 210 Nm er inden for rækkevidde..
Med en indsugningsmanifold fra 406 TS4, kan du forbedre dit flow i indsugningen med næsten 25%. Dette giver sammen med et trin 1+2+3+4 kit ca. 170 HK. Du kan dog ikke "bare" købe en manifold og sætte på. Den nye indsugningsmanifold er for lang til 206 GTi, og derfor skal der skæres ca. 20 mm af den og svejses sammen igen (aluminium). Derudover skal køleren flyttes ca. 5 mm frem, for at trykmængdemåleren ikke støder imod køleren og brækker af. Desuden skal der laves nyt beslag, flanger o.s.v. til gasspjældet. Jørgen Agergård har styr på disse ting.
Indsugninsmanifolden forbedrer momentet hele vejen op, og forhindrer at motoren går "død" ved 6.000 o/min som en standardmotor har tendens til. Faktisk trækker den først rigtigt seriøst ved 4.500 o/min og er ikke stoppet med virkelig at trække når omdregningsbegrænseren slår til ved 7.000 o/min. Motorkarateristikken kan minde lidt om en 106 Ralley 1.3.
Du må dog under ingen omstændigheder lave Trin 4 kittet, uden at få lavet en ny chip. Bilen får alt for lidt benzin, og uden at øge benzin mængden, kan du brænde hul i dine stempler.
Trin 5
Portning af topstykket, pris ca. 6.000 Kr - Effekt 172 HK (Trin 1+2+3+4+5).
Portning af toppen, har ikke den helt store effekt. Det giver formentlig ca. 1-2 hk, men giver erfaringsmæssigt en bedre benzinøkonomi. Så kører du km nok - så er det tjent ind igen med de benzinpriser som vi har i Danmark.
Trin 6
2.2 liters konvertering m. EFI indsprøjtningsanlæg, pris ca. 63.000 Kr. Effekt ca. 215 hk.
Jørgen Agergård har lavet en 206 GTI med en blok fra en 406 TS4, TS4 indsugningsmanifold, 206 GTI topstykke og EFI indsprøjtningsanlæg. Jeg kender ikke detaljerne, men med ca. 215 HK, må den rykke ret seriøst. Dog vil jeg mene at en pris på 63.000 kr, samtidig med at bilen ikke lovligt kan synes med et Trin 6 kit, gør denne løsning ret uholdbar i længden.
Hvad du ikke kan med 206 GTi
1) Trykladning kan IKKE anbefales. Jørgen Agergård har lavet en enkelt 206 GTI med kompressor og 220 HK, men termisk (varmeudvikling) kan bilen ikke holde til det. Den smed den ene toppakning efter den anden og kompressoren er blevet afmonteret igen. Istedet har ejeren fået lavet et Trin 6 kit.
2) Du kan ikke montere skarppere knaster end dem fra en 306 GTI. MAXI knaster fra Peugeot til 306 GTI, løfter for højt og insisterer du på at få dem i, skal der laves en del om på dit topstykke for at de ikke rammer stemplerne.
3) Du kan ikke lave nogen form for slagvolumenforøgelse. Blokken er for kort til at der kan monteres en krumptap med længere slaglængde.
© Henrik Bisgård for Hi-Speed.dk
apr 2011
Følger: 21 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 287
Hvad tommer udstødning på 206 GTI