{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
569 visninger | Oprettet:

E30 325i {{forumTopicSubject}}

Goddag folkens søger viden om e30 325i 16 ventil
Hvad er der af stærke og svagesider

Tænker:
Motor svag/dårlig hvorfor
Rust
Måske angående hvordan man får flere heste i den og hvad man skal passe på hvis man ønsker det

Så får i alle sammen tusind tak på forhånd håber i kan hjælpe ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  E30 325i
  • #1   29. aug 2016 Kan starte med at fortælle dig at det er en 12 ventilers smiley

  • #2   29. aug 2016 Motor ikke svag, motor ikke dårlig, motor meget sulten.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.602
    #3   29. aug 2016 God og stabil motor, skal bare være varm inden den får tæsk, men derefter kan den klare en del smiley
    Den har "kun" 12ventiler, 2 på hver af de 6 cylindere.
    Den kan være tørstig, men hvis du kører fornuftigt, så kan der godt trækkes 10-12 ud af en liter. Og er man uheldig, så kan ventilløfterne knække, det er set på en del efterhånden..

    På karossen er der lidt med rust, især oppe ved a stolpen/bag forhjul, bagskærme og metallet i mellem baglygterne, det er de steder hvor de alle ryger, der er så altid flere steder på dårligt vedligeholdte modeller smiley

    Om den er let at trække HK ud af vil jeg ikke kunne sige, har ikke selv haft testet, men forvent ikke at det er billigt, da det er en god gammeldags motor smiley


  • #4   29. aug 2016 Okay super mange tak for hjælpen ?? Du sku dejlig med noget fint info ??

  • #5   29. aug 2016 Motoren i sådan en har modelbetegnelsen M20B25. Der er en masse om den på wikipedia, kan anbefales at læse op på.

    Det er en 6 cylindret række motor med støbejernsblok og alu topstykke. Ligesom alle andre "lange" motorer (6 cyl række) med alutopstykke er varme den største fjende. Sørg altid for at den er driftvarm.

    Af svagheder er der ikke mange. De to største svagheder er at den originalt har meget lidt olie. Kun 4 liter. Det kan godt svare sig at smide en oliekøler på den som en god upgrade som skal efterfølges af en termostatstyret el-blæser til køleren for at det spiller. Den forholdsvis lille mængde olie betyder også hyppige olieskift. 2 gange om året er optimalt. Den skal køre med 15W40 om sommeren og 10W40 om vinteren hvis det skal være helt optimalt.

    Ventilerne er mekaniske og har det med at "snakke". Det er en rigtig god ide at sætte sig ind i ventiljustering af sådan en for de skal justeres hele tiden. 3-4 gange om året for konstant at køre optimalt.

    Det er en god stærk motor der kan holde til alle de tæsk du kan smide efter den så længe den bare er driftvarm.

    Selve e30 karosseriet er jo ved at være en gammel dame, så rust over alt, sørg for at få en der ikke har kørt som pizzabil eller af en flok wannabe gummirockere eller sådan noget. De er som regel skamknepp*t og reperationer kan være af ekstrem tvivlsom kvalitet. Find en der er så original som mulig.

    Hvad angår tuning af M20B25 motoren er det ligesom alle andre motorer, du kan turbolade eller du kan n/a tune. Turboladning ved jeg intet om, men jeg ved en del om n/a tuning. Du kan få knaster og optimeret styring til indsprøjtningen. Uanset hvad rammer du meget hurtigt et loft på tuningen da den originale indsprøjtning ikke er tuningsvenlig. Kun ganske få mennesker har haft held til at lave 200heste på det originale indsprøjtning.
    Med webere eller åbne spjældhuse bliver det dog en helt anden sag, og der er masser af heste at hive ud af dem hvis man har pengene til det.


  • #6   29. aug 2016 Super lækker info og meget brugbart ??
    Søger ikke så meget turbo på sådan en e30 synes det ville være lidt en skam men har overvejer de åbenspjælde fra Webere og så de små ting som følger med men hvad tænker du af heste cirka alt efter kvalitet på arbejdet og ikke mindst delene??
    Tak på forhånd


  • #7   29. aug 2016 find nu lige en bil først inden du snakker tuning, de gamle e30ere, koster seriøs mønt efter hånden :,)

  • #8   29. aug 2016 Er enig med JK, find bilen det er slet ikke så nemt smiley

    En vel tunet M20B25 med skarp knast og åbne webere burde uden de store problemer kunne ramme 200hk. Mere end det så skal du have bearbejdet topstykke og med stor sandsynlighed have den stroket til 2,8.


  • #9   29. aug 2016 Rust:

    Især hjørnerne under a stolpen, har fået fikset fire af de hjørner. Er noget ged at rode med.

    Derudover paneler, formentligt almindligt for alderen, samt området bag ved tankdækslet og ned til tanken. Antager at benzin dampene skaber lidt problemer.
    Endeligt skal du lige lure godt i bagagerummet, især fordybningerne ude i siden. Har den soltag, ledes vandet forbi dette sted, og falder røret af/rådner, så er der vand i baggagerummet.

    Motor:
    Har selv haft en del problemer med olietryk og følgeskader. Den er ikke så glad for at trække olie op ved hårde venstre sving, især med høj hastighed.
    Det er en relativt dyr motor at tune på, der er dog lidt tricks, hvor man udnytter stumper fra andre BMW motorer, og får bedre ydelse.
    Som de andre siger er 200hk helt klart loftet uden alvorlige indgreb i motoren eller turbo.

    Elektronikken er noget følsom, især de gamle alarmer er ved at være noget ged, så forvent at skulle fjerne/skifte den, hvis der er en.

    Nogle stumper begynder at blive lidt sværere at få fat i men langt de fleste er stadig tilgængelige.
    Seriøse tuningsstumper ser ud til at skulle komme fra US, tror det skyldtes at de har haft en løbsserie hvor E30 har gjort det godt.


  • #10   30. aug 2016 Okay tusind tak har fundet en som står til 100.000 så ja de er dyre men det ses også mere som en investering men ja igen tusind tak til jer som gider svare og ikke er nogle sure hoveder er her inde for st søge viden og får jeg også massere af ??

Kommentér på:
E30 325i

Annonce