"Tikken" i højre side når jeg trykker på speeder! {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Lidt en lang smøre, men bare for at I får alt info fra start.
jeg er den (for det meste) lykkelige ejer af en SEAT Ibiza 1.6 TDI 90hk.
Jeg købte bilen ved 103.000 km og den kører egentlig ganske fint. I al den tid, jeg har haft bilen har jeg dog lagt mærke til en tikken, lige så snart jeg trykker på speederen. Virker til at det bliver værre, jo voldsommere jeg accelererer. Lyden kommer TYDELIGT fra højre side af motoren/bilen.
Bilen har lige rundet 117.000 km - og problemet er hverken mindre eller mere fremtræden end da jeg først lagde mærke til det (2-3 uger efter købet).
Desuden synes jeg at bilen trækker forholdvist hurtigt til højre hvis jeg slipper rattet. (50m inden jeg rammer grøften). Jeg fik den sporet med det samme jeg lagde mærke til at den trak til højre, men Euromaster sagde den allerede var sporet perfekt.
Jeg havde bilen forbi den lokale mekaniker, og han påstår det er manglende isolering under/bag handskerummet, som gør at jeg hører motoren arbejde. Min tanke var højre trækaksel eller måske blot manchetten, men den lokale mekaniker sagde at selvom der var lidt slør i højre trækaksel skulle bilen hoppe mere inde i kabinen, hvis det skulle være trækakslen. Vi tog en tur i den sammen.
I dag prøvede jeg at holde stille og dreje til begge sider. Jeg kan høre ét enkelt men svagt kluk, hvis jeg drejer til højre og slipper rattet. Det kan jeg ikke når jeg gør det i venstre. Så har ikke helt sluppet idéen med trækakslen.
Men jeg er ikke mekaniker, og min brugtvognsgaranti udløber snart. Så det skal til at være, hvis jeg ikke selv skal betale hele beløbet. Ved ikke om det KAN være noget andet? Har læst lidt på nettet og folk skriver jo ALT muligt om remstrammer og gearkasse kan være på vej til at gå. Synes bare det virker mærkeligt, når jeg TYDELIGT kan høre det er i højre side?
Glæder mig til at høre om der er andre der har prøvet noget lignende, eller ved noget om det!
På forhånd tak!
dec 2008
Følger: 31 Følgere: 36 Biler: 10 Emner: 15 Svar: 81
jun 2016
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
maj 2016
Følger: 17 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 13 Svar: 131
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.247
maj 2016
https://youtu.be/khZ16AOztT4?t=14s
sep 2009
Følger: 27 Følgere: 57 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 936
De kan sku ikke finde ud af biler...
jun 2016
maj 2016
jun 2016
maj 2016
jun 2016
Han mener det er så svagt, at det ikke engang er sikker det kan betale sig at rense dem - han mener jeg skal have en omgang additiv, som så ville afhjælpe problemet. Har en lånebil i aften, og så hører jeg fra ham i morgen, når hans værksted har kigget på bilen.
Samtidigt får han dem til at se på trækakslen, om den er på vej mod ringere tider osv.
Vi krydser fingre.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.247
jun 2016
Men spurgte jeg ikke om. Men bad ham undersøge trækakslen osv. Nu jeg alligevel kørte bilen ned til ham.
maj 2016
https://www.youtube.com/watch?v=xWGrAJfB5hc
jun 2016
Lyden kommer jo ikke når jeg holder i tomgang eller frigear og trykker på speederen
jun 2016
Hentede bilen i dag - han sagde at det er sådan motoren ganske enkelt lyder. De havde undersøgt det hele igennem og to forskellige mekanikere havde været ude og køre i bilen. Derefter havde de taget bilen til den lokale Seat-forhandler, og deres mekaniker havde sagt det samme.
Han smed noget additiv på bilen, og så foreslog han at isolere lidt ekstra under (og eventuelt omkring også) handskerummet, hvor lyden kommer ind i kabinen.
Synes det lyder underligt, men stoler på at han fortæller mig sandheden. Hvis lortet går i stykker om et år, kan jeg i det mindste bevise at problemet har været der fra start, da han jo har kigget på det én gang nu.
Så jeg må nok en tur i thansen og købe en omgang isolering til under handskerummet og se hvad det kan gøre.
"Tikken" i højre side når jeg trykker på speeder!