{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.089 visninger | Oprettet:

Vægt af 18" fælg med dæk... {{forumTopicSubject}}

Er det bare mig eller har i også svært ved at finde tidligere emner via søge funktionen. Jeg mener at det har været oppe og vende før men har ikke haft held til at finde det...

Men hvad vejer jeres fælge med dæk? Pt har jeg et par 18" alu banditter fra "ALUTEC" i sigte, men har søgt og søgt og kan ikke finde vægten på dem. Ved godt det ikke er OZ el lign. men ønsker bare ikke at købe alt for tunge fælge. Da jeg ved de fleste af jeg har sommerfælgene til at stå, tænkte jeg om i gad veje ét styk med dæk, så jeg har noget at sammenligner med?

Fælg model er ALUTEC POISON og google har ikke kunnet give mig et svar...

Link til fælg: http://www.alutec.de/en/portfolios/poison-racing-black/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vægt af 18" fælg med dæk...
  • #1   9. jan 2017 8x18 vejer 11,7kg uden dæk. Det er nogle temmelig tunge banditter.

    Til sammenligning vejer OZ ultralegerra 8 kg i samme størrelse. Men OZ fælge til normalt gadebrug ligger også på en 10-11kg stk så det er måske ikke så slemt med 11,7 alligevel.


  • #2   9. jan 2017 hej, tak for info, må man spørge hvor du har info fra? Søgte som en gal igår...

    Syntes det er svært at finde noget til menneske penge. De skal godt nok sidde på en focus, men har bare prøvet for mange biler med alt for tunge fælge og er ikke fan af følelsen... Man kan sammen ligne det med Patter. De skal ikke bare se godt ud, de må også gerne føles godt og ikke flade ud som en pose æblegrød når de ligger ned...

    Hvad er tungt og hvad er let når det gælder 18 "? Let=under 8 KG ALM=8-10 kg tung=10 +.... Eller hvad kan man bruge som grundregel... ?


  • #3   9. jan 2017 Søgte på tysk google, alutec poison gewicht og så dukkede der en side op hvor vægten stod på fælgene.

    Tror ikke der er nogen tommelfingerregel, og det er heller ikke fælge der er de største udsving i vægt på. Dæk har mindst lige så meget at sige.

    Når du skriver du har prøvet biler med alt for tunge fælge hvad mener du så ? Er det fordi den er sløv i optrækket ?


  • #4   9. jan 2017 ja sløvt optræk bla men det må jo forventes hvis man feks ikke overholder rullediameteren/gearing. Men mest det her med rattet bliver små tungt og man føler den kører lidt sig selv. Syntes også at bemæsket en forskel ved nedbremsning. Manglende fornemmelse af underlaget.... Små ting konen aldrig ville mærke men som kan irrerterer mig...

    Hvad nytter det at chiptune el lign en bil, hvis man alligevel går ud og propper tunge billige fælge og dæk på. 2 skridt frem og et tilbage.....

    Håber du har en ide om hvad jeg mener...


  • #5   9. jan 2017 derfor ville jeg gerne have noget at sammenligne med. Og hører derfor hvad andres fælg og dæk vejer....

  • #6   9. jan 2017 Det forstår jeg udemærket.

    Det er vigtigt at rullediameteren er den samme som original. Er den større bliver bilen sløvere i optrækket og det vil også gå ud over bremserne af samme årsag, fordi momentet bliver større (kraft x arm).

    Dernæst er det supervigtigt at bilen bliver sporet når man monterer andre fælge. Det er uanset om det er samme diameter eller ej. Her er det ET målet og bredden af den ny fælg der er i spil. Desværre er dette noget mange glemmer i svinget, men det er faktisk hamrende nødvendigt. Og hvis det ikke har været gjort kan man mærke det i styrtøjet bla.a.

    Jeg tror ikke at 11,7kg er helt ude i skoven, men sørg for at få nogle ordentlige dæk på. Og sørg for at din rullediameter ikke er for stor og at bilen bliver sporet når de er blevet monteret.


  • #7   9. jan 2017 Tak for dine inputs RUH... Når du skriver 11,7kg ikke er helt i skoven, hvad mener du ? At det er ok eller det er i den tunge ende?

    PS. Sporer du din bil sommer og vinter? Jeg er helt med på teorien og har også valgt at få bilen 4-hjuls udmålt efter 25/25 sækning da det er vigtigt den kører ordentligt og man ender bare med at bruge penge på dæk pga skæv slidtage på dækkene. Men havde ikke tænkt jeg skulle spore den sommer og vinter... kører med 16 T vinter og planlægger 18 T sommer...

    fandt en gang en side med vægten på de mest gængse fælge, må se om jeg kan finde den igen, så jeg kan holde det op imod de 11,7 kg...


  • #8   9. jan 2017 Det er ikke helt hen i vejret fordi jeg kan se at andre og dyrere mærker (som eks OZ) også vejer der omkring +/- et kg hvis det er normale gadefælge.

    Jeg sporer ikke min bil sommer vinter fordi jeg kører med samme størrelse på både sommer og vinterhjul smiley Men ellers Ja det bør man faktisk gøre. Det er ikke diameteren der er problemet i forhold til sporing det er den ændrede bredde og evt ændret ET mål der giver bøvl i forhold til sporing.

    Og det er korrekt at ved sænkning bør bilen ALTID spores efterfølgende. Fik også min Vectra sporet efter der kom 40/40 undervogn på.


  • #9   9. jan 2017 Så du mener mit styrtøj ændre vinkel fordi jeg sætter lidt støre hjul på

  • #10   10. jan 2017 Nej dit styretøj ændrer ikke vinkel fordi du sætter større hjul på., Men sætter du hjul på der er bredere og eventuelt med en anden ET end dem den er sporet ind til så er det helt korrekte at få sporet bilen ved skift mellem sommer / vinterhjul.

    Især hvis man kan mærke forskel i styrtøjet (med servostyring).


  • #11   10. jan 2017 Hvorfor skal den spores når den ikke ændre vinkel ...

  • #12   10. jan 2017 det et Emne der kan diskuteres længe men R U H har ret vis man bliver helt teknisk vis du ændre et og får et breder dæk på så vil bilen jo træde på et anden stykket af dækket og den skal teknisk spores igen så den er god nok men må sige jeg spore den ikke når jeg går fra 15 195 med et 15 til 18 225 et 18 om sommeren jeg spore kun vis jeg sænker eller hæver bilen eller skifter ting på styrtøjet bærearme og videre selv

  • #13   10. jan 2017 RUH, hvorfor skal bilen spores hvis man ændrer ET mål.. man ændrer hverken camber eller spidning ved at ændre ET mål ??

    Måske i teorien..

    Men jeg kan love jer for at en bil ændrer væsentlig mere vinkel når der sidder 1 person i bilen fremfor 4..

    Så hvis man vil være helt sikker så bør man spore bilen hver gang nogle sætter sig i bilen...


  • #14   10. jan 2017 Hvis der er camber vinkel på bilen og man monterer hjul med andet ET mål så vil trædefladen være anderledes.
    Trædefladen vil i alle tilfælde være anderledes. Vi kan godt blive enige om at vi er nede i flueknepperi og jeg mener ikke det er noget man SKAL gøre. Men kan man mærke væsentlig forskel i styrtøjet eller slitage af dæk når man skifter fra sommer til vinter eller omvendt, så bør man få den sporet.

    Jeg tror også det varierer fra bil til bil. Svigerforældrenes Volvo V70 skal spores ved skift mellem sommer og vinterhjul. Ellers æder den sommerhjulene op på 6 måneder. Efter de begyndte at få den sporet ved hjulskifte er det stoppet fuldstændigt.


  • #15   10. jan 2017 Som sagt.. så er forskellen væsentlig større hvis man sidder flere mennesker i bilen..

    Jeg sporer min racerbil flere gange i løbet af en løbsweekend.. og forskellen hvor jeg sidder eller ikke sidder i den ændrer camber 0,5-1,0 grader...


  • #16   12. jan 2017 tak for jeres feedback... 11.7 kg pr fælg er altså ikke i den tunge ende og fælgene er stadig til overvejelse...

    PS: Blev også lidt klogere ang sporing m.m..


Kommentér på:
Vægt af 18" fælg med dæk...

Annonce