Vægt af 18" fælg med dæk... {{forumTopicSubject}}
Er det bare mig eller har i også svært ved at finde tidligere emner via søge funktionen. Jeg mener at det har været oppe og vende før men har ikke haft held til at finde det...
Men hvad vejer jeres fælge med dæk? Pt har jeg et par 18" alu banditter fra "ALUTEC" i sigte, men har søgt og søgt og kan ikke finde vægten på dem. Ved godt det ikke er OZ el lign. men ønsker bare ikke at købe alt for tunge fælge. Da jeg ved de fleste af jeg har sommerfælgene til at stå, tænkte jeg om i gad veje ét styk med dæk, så jeg har noget at sammenligner med?
Fælg model er ALUTEC POISON og google har ikke kunnet give mig et svar...
Link til fælg: http://www.alutec.de/en/portfolios/poison-racing-black/
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Til sammenligning vejer OZ ultralegerra 8 kg i samme størrelse. Men OZ fælge til normalt gadebrug ligger også på en 10-11kg stk så det er måske ikke så slemt med 11,7 alligevel.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 186
Syntes det er svært at finde noget til menneske penge. De skal godt nok sidde på en focus, men har bare prøvet for mange biler med alt for tunge fælge og er ikke fan af følelsen... Man kan sammen ligne det med Patter. De skal ikke bare se godt ud, de må også gerne føles godt og ikke flade ud som en pose æblegrød når de ligger ned...
Hvad er tungt og hvad er let når det gælder 18 "? Let=under 8 KG ALM=8-10 kg tung=10 +.... Eller hvad kan man bruge som grundregel... ?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Tror ikke der er nogen tommelfingerregel, og det er heller ikke fælge der er de største udsving i vægt på. Dæk har mindst lige så meget at sige.
Når du skriver du har prøvet biler med alt for tunge fælge hvad mener du så ? Er det fordi den er sløv i optrækket ?
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 186
Hvad nytter det at chiptune el lign en bil, hvis man alligevel går ud og propper tunge billige fælge og dæk på. 2 skridt frem og et tilbage.....
Håber du har en ide om hvad jeg mener...
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 186
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Det er vigtigt at rullediameteren er den samme som original. Er den større bliver bilen sløvere i optrækket og det vil også gå ud over bremserne af samme årsag, fordi momentet bliver større (kraft x arm).
Dernæst er det supervigtigt at bilen bliver sporet når man monterer andre fælge. Det er uanset om det er samme diameter eller ej. Her er det ET målet og bredden af den ny fælg der er i spil. Desværre er dette noget mange glemmer i svinget, men det er faktisk hamrende nødvendigt. Og hvis det ikke har været gjort kan man mærke det i styrtøjet bla.a.
Jeg tror ikke at 11,7kg er helt ude i skoven, men sørg for at få nogle ordentlige dæk på. Og sørg for at din rullediameter ikke er for stor og at bilen bliver sporet når de er blevet monteret.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 186
PS. Sporer du din bil sommer og vinter? Jeg er helt med på teorien og har også valgt at få bilen 4-hjuls udmålt efter 25/25 sækning da det er vigtigt den kører ordentligt og man ender bare med at bruge penge på dæk pga skæv slidtage på dækkene. Men havde ikke tænkt jeg skulle spore den sommer og vinter... kører med 16 T vinter og planlægger 18 T sommer...
fandt en gang en side med vægten på de mest gængse fælge, må se om jeg kan finde den igen, så jeg kan holde det op imod de 11,7 kg...
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Jeg sporer ikke min bil sommer vinter fordi jeg kører med samme størrelse på både sommer og vinterhjul Men ellers Ja det bør man faktisk gøre. Det er ikke diameteren der er problemet i forhold til sporing det er den ændrede bredde og evt ændret ET mål der giver bøvl i forhold til sporing.
Og det er korrekt at ved sænkning bør bilen ALTID spores efterfølgende. Fik også min Vectra sporet efter der kom 40/40 undervogn på.
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.994
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Især hvis man kan mærke forskel i styrtøjet (med servostyring).
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.994
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Måske i teorien..
Men jeg kan love jer for at en bil ændrer væsentlig mere vinkel når der sidder 1 person i bilen fremfor 4..
Så hvis man vil være helt sikker så bør man spore bilen hver gang nogle sætter sig i bilen...
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Trædefladen vil i alle tilfælde være anderledes. Vi kan godt blive enige om at vi er nede i flueknepperi og jeg mener ikke det er noget man SKAL gøre. Men kan man mærke væsentlig forskel i styrtøjet eller slitage af dæk når man skifter fra sommer til vinter eller omvendt, så bør man få den sporet.
Jeg tror også det varierer fra bil til bil. Svigerforældrenes Volvo V70 skal spores ved skift mellem sommer og vinterhjul. Ellers æder den sommerhjulene op på 6 måneder. Efter de begyndte at få den sporet ved hjulskifte er det stoppet fuldstændigt.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Jeg sporer min racerbil flere gange i løbet af en løbsweekend.. og forskellen hvor jeg sidder eller ikke sidder i den ændrer camber 0,5-1,0 grader...
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 186
PS: Blev også lidt klogere ang sporing m.m..
Vægt af 18" fælg med dæk...