{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bilvask=Vinter
  • #1   8. feb 2017 Vaskehal eller i hånden?

Nye vaskehaller (i hvert fald hos OK) er Svanemærkede og sorterer alt salt ud af vandet. OK har sagt til mig at koncentrationen af salt i vaskehallerne om vinteren er lavere end den koncentration der er i normalt postevand, altså meget, meget minimalt. Derfor ser jer ingen fare ved at smide den i vaskehal på grund af fare for at vandet genbruges og den får et saltbad. Vandet genbruges, men saltet sorteres fra sammen med andre urenheder.

Ulempen ved at vaske i hånden når det er koldt er vel risikoen for is og kolde fingre? smiley

• #2   8. feb 2017 aldrig vaskehal uanset hvad de selv siger.

hellere lade den være snavset resten af vinteren end det.

vent til det er plus grader og blæs det væreste af med en højtryksspuler.

bruger du affedtning på en tør snavset bil, så kan du få den meget bedre ren alene med højtrykspuler, end en vaskehal kan.

• #3   8. feb 2017 jeg er da glad for de fjerner salaten inden den bliver vasket :D:D:D:D:D hahaha

• #4   8. feb 2017 Thomas. Hvis der er lavet målinger som viser end MEGET lav saltkoncentration, så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være farligt. Saltmæssigt.

Har du dokumentation der siger andet da?

• #5   8. feb 2017 Det var en god reklame du har til OK bilvask hvor jeg er ansat fra 2001 da det var DK
    og har netop Vaskehallen til at skulle passe.
    Waschtec firmaet har dog overtaget meget så jobbet er lettere end tidligere.
    Du har fuldstændig ret i at vi gør meget ud af at det skal være rent og regulært uden forkerte sædsker mm
    Normalt kan man vaske hjulene udenfor men nar det bliver glat med is bliver der lukket for vandet.

• #6   8. feb 2017 skal man så bruge Nano dry wash, som plejer at ligge i parkeringspladser omkring Bilkaer??

http://www.nanodrywash.dk/

• #7   8. feb 2017 Ole, bestemt ikke reklame smiley Jeg kender blot ikke til Shell osv, men ved at OK siger de har målinger der viser end meget lav saltkoncentration smiley

En håndvask ville naturligvis være bedre - det er den altid. Men det er satme koldt lige pt smiley

Haha Marco - iPhone... xD Har rettet til saltet.

• #8   8. feb 2017 Det er ikke så langt tid siden FDM havde en artikel i motor omkring det, og konklusionen var at hvis bilen ikke havde is eller sne på sig var vaskehal ok vel at mærke den uden undervognsskyl. Alt det salt og lort der sidder der bliver bare spulet steder hen hvor det ikke normalt kan lande, og det skader bilen.

Jeg må ærligt sige at jeg kører i vaskehal om vinteren (vasker i hånden om sommeren) men det sker måske en gang om måneden når den er så beskidt man ikke kan se hvad der er bagrude og bagsmæk smiley

• #9   8. feb 2017 Præcis smiley

• #10   8. feb 2017 Husk at spul skærmkanter og undervogn en gang i ugen

• #11   8. feb 2017 Min ryger i vaskehal flere gange om ugen og med undervognsvask. Tænker at når den vaskes flere om ugen at så skal den smule salt der bliver blæst derop nu nok bliver vasket ud ret hurtigt.

• #12   8. feb 2017 Fravælg undervognvask og gør det manuelt med en haveslange eller lavt tryk på spuleren. Mange (specielt ældre) vaskehaller spuler så hårdt at det skader undervognsbehandlingen på sigt.

• #13   8. feb 2017 Jeg bor i lejlighed, og har ikke de muligheder som i skriver.

• #14   8. feb 2017 Der findes vaskehaller hvor man selv vasker bilen smiley

• #15   8. feb 2017 Bor i Vestegnen, kender du vaskehaller heromkring? For jeg kender ikke nogen

• #16   8. feb 2017 Jeg ville også vælge ok eller shell/7 elevens turtle vaskehal som jeg er virkelig glad for http://www.7-eleven.dk/turtlevask/

• #17   8. feb 2017 philip>> lav salt indhold eller ej, kommer jeg aldrig en bil i en maskinvask. det er no go ligegyldigt hvor beskidt den er.
    en helt ny bil behøver ikke frygte salt et par uger.

• #18   8. feb 2017 #16 Haha " når bilen skal møgforkæles"

det skulle stå, når bilen skal mishandles.

• #19   8. feb 2017 Det er jo så en anden sag. Nu snakkede jeg om saltindhold, ikke ridser eller andet.

• #20   8. feb 2017 det er jo det som er ulempen ved vaskehal.
    saltindhold er ret ligegyldigt, for så snart du kører ud på vejen sprøjter du salt på bilen igen.
    men ridserne bliver.

• #21   8. feb 2017 Ja, sådan er det jo. Jeg snakker dog om at saltindholdet er MEGET lavt og derfor ikke noget man skal bekymre sig om.

• #22   8. feb 2017 Jeg skal heller aldrig have min bil i "lakpiskeren".
    Det er efterhånden sjældent, at vi herhjemme har lange perioder med konstant frost. Jeg vil derfor hellere vente til frosten er væk og så håndvaske bilen, end jeg vil køre bilen i en vaskehal.

• #23   9. feb 2017 dette burde stå på alle biler. smiley

profilbillede
  • #24   9. feb 2017 https://www.youtube.com/watch?v=fBGrHA6OwnY

Måske denne var noget værd smiley

• #25   9. feb 2017 Jeg gider simpelthen ikke stå og vaske min bil i hånden. Det er mit liv simpelthen for kort til :P. Og hvis det endelig er så kan man da få folieret sin bil eller gud forbyde det, vælge at betale for en polering og så er ridserne da væk.

• #26   9. feb 2017 ja sådan er vi heldigvis forskellige. Nogen kører også på Mcd og spiser dårlig mad fordi de ikke gider bruge 30 min på at lave noget selv. smiley

• #27   9. feb 2017 Nu kan man ikke rigtigt sammenligne de 2 :P. Og jeg vil godt se dig lave mad og vaske op på 30 minutter smiley

• #28   9. feb 2017 det kan du da. du vælger et dårligt alternativ for at spare lidt tid.
    jeg rydder op og sætter ting i opvaskeren mens jeg laver mad. det tar ikke 10 min at stege et par bøffer.

• #29   9. feb 2017 Thomas, om en bilvask er et dårligere alternativ er så meget subjektivt. De gange jeg har haft vasket bil i hånden har det taget længere tid og bilen er ikke blevet ordentligt ren. Jeg har fri vask ved OK og kan smide den i vaskehal hver dag uden det koster extra og den får bare den store vask.

Men nu er det også en ældre bil smiley

• #30   9. feb 2017 det er det ja. Men jeg kan jo kun tale for mig selv smiley
    det er også dyrt at vaske selv hvis det skal gøres rigtig. Men det er en hobby for mig så bruger gerne 10k på en højtryksspuler og 200 kr per liter bil shampoo. ligsom nogen laver mad med knive til flere tusind kr, ikke en fra ikea til 79 kr.

• #31   9. feb 2017 Engang imellem fantaserer jeg om hvor fedt det er at vaske bilen i hånden en sommerdag med høj sol, og en blød svamp...

Så bliver det en sommerdag med høj sol, og så tæsker jeg rundt på motorcyklen i stedet for smiley

• #32   9. feb 2017 høj sol og svamp er ikke det bedste når du vasker bil mirza. smiley
    slet ikke så Sjælland hvor er det så meget kalk i vandet.
    jeg gjorde det når solen var på vej ned.
    nu gør jeg det inde i garagen hvis solen da ellers skinner.

• #33   9. feb 2017 Nej jeg ved det godt, der skal helst være overskyet, og endnu bedre at vaske den med regnvand..

men når det er overskyet og trist vejr, så glemmer jeg alt om at bilen behøver være ren smiley

• #34   9. feb 2017 Man kan gå helt amok i det bilvask, jeg vælger dog at gøre det i hånden selv da jeg modsat Danger Dane ikke syntes jeg får et ordentligt resultat i bilvasken.

Især fælge og omkring sidespejle syntes jeg aldrig bliver ordentligt rent, for slet ikke at snakke om myg og fluer som der jo nærmest er flere af på bilen efter vaskehal end før..

Jeg har en lille højtryksrenser med roterende børste samt en sæbebeholder, en vaskehandske i microfiber og jeg bruger bare alm billig Alaska shampoo til bilen uden voks.

Jeg bruger orange cillit bang til fælgene og en aflagt opvaskebørste, og så bruger jeg en blanding af alm opvaskemiddel og salmiakspiritus i varmt vand til de døde fluer.

Cirka hver 3 gang jeg vasker bil bliver den tørpoleret med wienerkalk (et turtle vax produkt)

Jeg ved godt man kan gå totalt op i det og bruge en millionmillard på lækkert udstyr og sæbe m.m. og hvis jeg en dag får en rolls royce der har 26 lag klarlak kan det da også sagtens være jeg investerer i det, men til en alm bil med alm fabrikslakering er det jeg gør nu rigelig fint.. smiley

• #35   9. feb 2017 Det er fint alle snakker om at vaske bilen i hånden. Men det er ikke alle der bor i hus el. Noget lign.

• #36   9. feb 2017 Eneste ulempe ved at vaske bilen når det er frostgrader er at du ikke skal lade den stå ude lige efter, for så risikere du at døre og håndtag fryser fast osv.

Men vask den og kør en tur i den for at den kan blive nogenlunde tør, jeg har 9km hjem fra vaskehallen og det plejer at være fint.

Jeg vasker min bil i vaskehal ca. 2 gange i ugen

• #37   9. feb 2017 Carsten T, jeg har ca 1 km hjem fra vaskehallen og min er ikke frosset fast endnu.

• #38   9. feb 2017 Nej jeg tror også bare bilen lige skal ud og blæses igennem af vinden, at det er nok.

Men vasker man den i hånden og lader den stå i frostgrader, så kan man nemt risikeret at det hele fryser fast

• #39   9. feb 2017 det klare en microfiber klud i dørfalse og bagklap og på håndtag nemt smiley

• #40   9. feb 2017 Så et program på et tidspunkt, at det ridsede meget mere i hånden end ved de nye moderne vaskehaller

• #41   9. feb 2017 ja hvis man bruger en svamp eller børste og ikke gør forarbejde godt nok, ridser håndvask lige så meget som maskinvask.

• #42   9. feb 2017 Theis det kommer godt nok an på hvad man bruger til at vaske med i hånden. Bruger man en børste fra Thansen som svarer lidt til at bruge en lokumsbørste så er jeg enig i at det ridser voldsomt.

Men den microfiberhandske jeg bruger ridser overhovedet ikke.

• #43   9. feb 2017 Det var noget med at hvis man ikke skyllede den meget grundigt inden, så gned man snavset rundt uanset børste eller svamp osv,

• #44   9. feb 2017 ja derfor man skummer bilen ind med en skumlanse. og så bruger højtryksspuler til at fjerne alt snavs inden man rør ved bilen.

og så bruger man microfiber eller lammeuld ganske eller denne som er min favorit
    https://www.autobutikk1.no/produkt/bilpleie/vask/vaskehanske-svamp/adams-10-wash-pad
    og en spand med gritguard i bunden.
    eller 2 spande

• #45   9. feb 2017 Alt det bøvl har jeg sq ikke tid til 2 gange i ugen.

og slet ikke i frost grader smiley

• #46   9. feb 2017 hvis du gjorde det ordentligt og behandlede bilen rigtig, behøvede du kun at gøre det 1 gang hver 14 dag smiley

• #47   9. feb 2017 En Opel kan tåle at komme i vaskehal, så behøver ikke alt den tid på at vaske i hånden smiley smiley

• #48   9. feb 2017 Haha den var god smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #49   10. feb 2017 Med det vejr vi har lige nu, så gør jeg ikke det store ud af bilvask.
    Der går max 2 dage, så er den møg beskidt igen.

• #50   10. feb 2017 Thomas

Hvad i alverden ville det hjælpe? med det antal km jeg køre, det ændre jo ikke noget om bilen er gjort mere eller mindre ren?
    Den bliver jo svinet til som en-i-helvede efter en uge med 700-800km

• #51   10. feb 2017 Carsten T tror bare der er forskel på folk. Der er også nogen der stryger deres sengetøj (god knows jeg er ikke en af dem) sådan er vi jo så forskellige.

Med den type lakering nye biler har fra fabrik (som oftest) i dag er vaskehallen rigelig fin hvis man kan leve med den ikke får alt skidtet med hver gang smiley

• #52   10. feb 2017 det er fordi skidtet har nemt ved at sætte sig på lakken.
    Læg en god forsegler, så praler det mest af.

• #53   10. feb 2017 Det tror jeg ikke på vil hjælpe noget synligt på bilen.
    Det kan være den er nemmere at vaske igen, men det er jeg jo ligeglad med da det er en maskine der gør alt arbejdet smiley

• #54   10. feb 2017 Jo selvfølgelig vil det hjælpe, med en polering og lakforsegler så ryger fugt, tåge og regnvand jo bare af når du kører, og når bilen ikke er våd så er det yderst vanskeligt for skidt at sætte sig fast...

Det er klart i vejr ligesom vi har nu så vil det måske ikke hjælpe ret meget, men det er også kun 2-5% af årstiden at der er decideret snevejr...

• #55   10. feb 2017 jeg kan love dig det ville gør den forskel. det handler ikke bare om at bilen ser ren ud. Men at den er ren.

prøv efter næste maskinvask, at spray den godt ind i affedter. så bliver bilen helt brun af skidt der løsner sig.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#56   10. feb 2017 Så det i siger, Thomas og Mirza, at lægger jeg en god forsegler, så kan jeg undgå bilen ligner lort, efter 2 dages kørsel?

• #57   10. feb 2017 Ja den teori vil jeg også gerne se bevist.

Prøv i at vask og lakforsegl osv. jeres biler og så tag en tur fra Vestjylland til KBH og tilbage igen i det vejr og salt vi har lige PT, og se om jeres biler er rene bagefter.

I think not

• #58   10. feb 2017 jeg bor langs kysten i Norge. der er forholdene i dk minimale i forhold til. og ja der er forskel.
    min firmabil ryger i vaskehal og er beskidt igen samme dag. Men fruens selv jeg selv vasker og ordner kan kører en uge eller to uden at blive synderligt beskidt

• #59   10. feb 2017 om sommeren slipper du også for at bøvle med insekter som sidder alt for godt fast.

• #60   10. feb 2017 Nu køre firmabilen nok også lidt flere km end jeres private biler smiley

Men pyt med det, min ryger i vaskehallen, og en gang om året får den en proff polering og lakforsegling.

Og jeg kan ikke se man kan gøre det meget anderledes
    Da jeg hverken gider eller har tiden til at stå og vaske bil i flere timer

• #61   10. feb 2017 Jeg gider heller ikke vaske bilen i hånden og bruge tid og penge på alt det der hører til en rigtig bilvask og pleje..

men jeg er ikke i tvivl om at det virker, for de få gange om året hvor den får en rigtig vask i hånden og polering, så holder den sig ren og flot i meeeget længere tid end ellers.

• #62   10. feb 2017 det er også en hobby man skal gå op i. jeg bruger gerne en halv søndag på at vaske begge vores biler, hver uge.
    og det kræver en del udstyr. alene en skide spand koster 399kr og jeg bruger 3 stk haha. ja hvorfor ikke bruge en gulvspand til 9,95. Men sådan fungere det ikke for mig.
    jeg startede med en gulvspand, en svamp og vaskeskind fra biltema og en bil shampoo fra turtlewax og en mini Nilfisk højtryksrenser til 699.
    og det udvikler sig hurtigt til man vil ha mere og bedre udstyr når man bliver tosset med det.

• #63   10. feb 2017 det her passer på mig. jeg bruger bare af fruens produkter i badet, end at have mit eget smiley

profilbillede
  • #64   10. feb 2017 Hvordan bliver man tosset med at vaske bilen!?!?

Det er ligesom at sige "Jeg har bare helt tosset med at klippe græsset" eller "tage opvasken"

Det er jo en røv syg tjans uanset hvordan man vender og drejer det smiley

• #65   10. feb 2017 Thomas du bruger den grønne håndsæbe og efterlader den med skræv-hår i brusekabinen smiley smiley

• #66   10. feb 2017 fordi jeg er glad for mine biler smiley
    jeg er ikke glad for mit græs.

• #67   10. feb 2017 Jeg er også glad for min bil? smiley

Derfor laver jeg gerne service på den, men det ændre jo ikke på at det er en nødvendighed, og man ville hest slippe for det hvis man kunne

• #68   10. feb 2017 ruh >> Haha så skal jeg nok finde et andet sted at bo smiley

• #69   10. feb 2017 Ha ha jeg har sådan en her i brusekabinen sammen med en bøtte PLUM

profilbillede
  • #70   10. feb 2017 slippe for at gå og pusle og pleje om sin bil?
    jeg hader når jeg ser en bil der lige har været i maskinvask, hvor man kan se at den ikke kunne komme til, så det er beskidte pletter.

• #71   10. feb 2017 Jeg har 2 steder på min bil som vaskehallen ikke kan ramme, og det tager lige 2 sec at klare selv.

Man kan sq ikke spotte på min bil at den er maskinvasket.
    Men nu har jeg også fri vask, så den får den helt store vask hver gang

• #72   10. feb 2017 stor vask eller lille vask. for mig gør det ondt så snart børsterne begynder at røre bilen smiley
    jeg husker engang jeg brugte en "gør det selv vask" på en tankstation på en ferie. . der havde jeg min egen spand, vaskehanske og shampoo med. og brugte kun den højtryksrenser som var på tanken, på rent vand. ikke deres børste kost.
    jeg brugte vel en time. imens var der er en anden der ventede på at bruge den, som var godt sur da jeg var færdig med at vaske. brokkede sig over jeg brugte så lang tid.
    jeg bakkede ud og begyndte at tørre bilen af med microfiber. han begyndte at vaske. først spule bilen med højtryk og så den "kost" med børster på hvor sæben kommer ud og så højtryk igen.
    da han var færdig og så surt på mig over på mig,gik jeg over til ham og spurte om hans bil var ren nu.
    "ja det var den"
    så sagde jeg han skulle prøve at gnide hånden på hans døren og mærke hvor glat den var. så gik vi over på min og gjorde det samme. hans ansigtsudtryk glemmer jeg aldrig. han kælede på min bil som var det en kvindenumse.
    og hans bil var en næsten ny volvo v60.
    og

• #73   10. feb 2017 Præcist, han skulle jo bare have smidt den i en vaskehal istedet for at stå og tosse i det selv smiley

• #74   10. feb 2017 Haha resultatet havde været det samme. smiley

• #75   10. feb 2017 syntes også der er forskel på bilen og hvad man bruger den til....

Havde jeg drømme bilen (F.EKS BMW E24 635 M) ville den aldrig se en vaske hal...
    Men nuværende kører jeg i min ford focus stc 2012 som både bruges af hund, kone og baby og der håndvskar jeg kun om sommeren når muligheden melder sig. Resten af tiden ryger den i vaskehal med mindre håndforvask de steder jeg ved den ikke kommer og bliver som regel tørt af med micro fiber klud bagefter også i dørfalser med mere... Helt stolt..Nej men det er hvad det er....

• Jens Jørgen J
    Jens Jørgen J Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Svar: 1
    #76   14. feb 2017 Hvis Ok er så gode til, at fjerne saltet, hvorfor brugees der anlæg så ikke i den del af verden hvor der ikke kan skaffes rent drikkevand, men er masser af havvand.

• #77   14. feb 2017 Til vores OK anlæg bruges der masser af salt til at gøre Vaskevandet helt rent
    Før Wach tec overtog Vaskehallen hældte jeg ny salt til rengøring hver uge
    Og alt er gjort for at vasken skal blive miljørigtig bl. andet er Asfalt blevet fjernet
    og en ny Cementbane lagt foran Hallen.
    www.washtec.dk/

• #78   14. feb 2017 ved du hvilken affedter maskinen bruger på bilen?

• #79   14. feb 2017 Jeg misunder dem som gider stå og håndvaske bilen. - Desværre ikke noget jeg selv gar muligheden for.

Og nej der er ikke vask selv vaskehaller i nærheden af mig i det mørke jylland.

• #80   14. feb 2017 hvorfor kan du ikke det Anders? du behøver ikke bo i hus og ha vandslange og højtryksrenser

• #81   14. feb 2017 Folk snakker så meget om hvor meget de vasker deres bil i hånden... Vi andre har et liv der skal leves... tror sgu jeg vælger renovation af huset frem for at bruge timer på at vaske bil...

• #82   14. feb 2017 Cody det er ellers en pissegod undskyldning at have parat hvis konen vil have dig til at lave noget rigtig træls, som at lægge sokker sammen, eller rense toilettet fordi din unge har fyldt det med legoklodser. "Nej ikke lige nu skat, jeg er lige på vej ned for at vaske bilen" smiley

• #83   14. feb 2017 at bruge 4 timer en søndag er en del af mit liv.
    jeg har brugt et helt år på at bygge nyt hus, så heldigvis går det helt 30 år for det skal renoveres.
    Andre bruger måske 4 timer på at fiske, gå på jagt, se sport på tv eller sove brandert ud på deres søndag. Men de er nok på et andet forum.

• #84   14. feb 2017 Nu har jeg tit set at folk skriver "uha, undervognsvask er dårlig for bilen om vinteren"
    Nu spørger jeg så, hvor står det??
    Har i et link, en artikel eller sådan noget i kan henvise til, eller er det bare noget i har hørt fra en i kender, som har en bekendt, som har hørt det fra en der hedder børge, der har en ven som engang har arbejdet som fakta medarbejder i tønder??

• #85   15. feb 2017 Jeg har et abonnement til OK, der smider jeg bilen ind når jeg synes det er tid. Jeg gider simpelthen ikke gå op i om der kommer en ekstra ridse eller ej, ved at maskinvaske her om vinteren. Alt skal være totalt i orden ved vask i hånden, før det kan sammenlignes, ellers gnider man snavs og lort rund på lakken og så er man lige vidt. Om sommeren er det hyggeligt nok af og til at gå og nusse med at vaske, og så kan man også komme ordentligt ind de steder maskinen ikke når. Men at gå flere gange om ugen, det har jeg ikke tid til. Og at vente til vejret er til det, så længe skal jeg ikke køre rundt i en belortet bil.

Desuden kan man bare få keramisk behandling af sin lak, som f.eks. Opti Coat+, så er det slut med ridser.

• #86   15. feb 2017 RUH

har gudskelov ikke unger... smiley

• #87   15. feb 2017 #84 jeg læste det for et par måneder siden i bladet MOTOR fra FDM.

#86 ha ha, nej den med et lokum fyldt med legoklodser er sådan en der brænder sig ind på nethinden, så du er heldig smiley

• #88   15. feb 2017 er du sikker på det ikke kun er selve undervognsbehandlingen det er skidt for..
    jeg har ikke kunnet se det er dårligt for salt om at gøre!

• #89   15. feb 2017 Altså en undervognsskyl på den måde som vaskehallen kan jeg godt se skabe problemer. Den kan sende vand op alle mulige steder hvor bilen normalt ikke får vand ved alm kørsel.

• #90   15. feb 2017 R U H,

Der er jo skidt og møj, samt masser af salt under bilen. Hvordan skal de af hvis man fravælger undervognsskyl?

• #91   15. feb 2017 Ja det undre også mig.. folk der vasker i hånden får jo aldrig renset undervognen? smiley

• #92   15. feb 2017 Hvorfor ikke ?

En højtryksrenser kan da fint klare den opgave...

• #93   15. feb 2017 Det er da ikke nemt på en meget sænket bil, og så skal man nærmest ligge på jorden for at se hvad man laver...

Lyder ikke ret indbydende, og har da aldrig hørt om nogen der gør det

• #94   15. feb 2017 Nogle gange skulle man tro, at folk tror, at biler går i opløsning i vaskehaller.

Lad nu være med at være så paranoid. Har alle år vasket mine biler i vaskehaller, og med mellemrum i hånden, så jeg kan komme ind alle steder. Og de har holdt ganske fint. Kan simpelthen ikke se problemet. Hvis i er så bange for ridser, så skal i helt undgå at køre i dem, da de også kommer af at køre, f.eks. på motorvejen, hvor en front med tiden bliver totalt sandblæst.

En bil er for mig et brugsredskab, der godt må se godt ud. Jeg giver den hele turen i vaskehallen, og når jeg synes det er tid, så ofrer jeg penge på en polering. Værre er det ikke.

Næste projekt er en Opti Coat+ forsegling, der endda er mange års garanti på. Den hærder lakken og forhindrer netop ridser.

Desuden kan man bare sørge for at bruge vaskehaller med SoftTec børster.

• #95   15. feb 2017 De få gange jeg vasker i hånden, så ryger både bil og motorcykel op på bukke 0,5m i luften, så er der god plads til alt mulig, så kan man også gøre hjul rene og bare dreje dem rundt.

• #96   15. feb 2017 Det tror jeg ikke der er ret mange der gør smiley

• #97   15. feb 2017 Næ, men det tager nu ikke mere end max 2-3 minutter at klodse en bil op...

• #98   15. feb 2017 Hmm har smøregrav derhjemme... Kunne rense undervognen derfra... Og så kan den fungere som badekar samtidig... win/win...

Det tager under 2 min at køre bilen ind i vaskehallen... Så venter man 5 min mens man drikker en kop kaffe... og så kører man hjem... Jeg skal fanme ikke til at rode med opklodsning osv... og køber ikke en lift for at vaske undervogn da jeg ikke er en over følsom kælling... Siger jeg ikke folk er her... i lyder bare sådan... Det er en bil... en brugsgenstand... og på et tidspunkt skifter i den ud alligevel...

• #99   15. feb 2017 fint hvis dine biler bare er brugsgenstande.
    det er mine ikke.
    jeg sætter mine glas og tallerkener og bestik i opvaskeren da de er brugsgenstande.
    Men jeg kan da godt forstår folk hellere vil pudse deres sølvtøj
    smiley

• #100   15. feb 2017 Cody det er sgu fint nok du ikke gider, jeg gider heller ikke da jeg prioriterer race højere end at pudse bil, og med 2 små unger på 3 og 4 år.. så er det begrænset hvor mange søndage man kan bruge på at vaske i hånden når man samtidig er væk hver 2. weekend og køre motorløb...

Men jeg misunder sgu dem der har fundet sig tid til det...

• #101   15. feb 2017 #99

Tja nu kører jeg i en gammel Opel fra 1999... jeg har ikke midtlivskrise, eller noget at kompensere for, så kører ikke Porche eller anden bil i den klasse... i så fald havde jeg nok også haft en anden tilgang til det... smiley

jeg har heller ikke forstået det med sølvtøj... Maden smager sjovt nok ikke bedre fordi bestikket er ekstra fancy... smiley nøjagtigt som at jeg kommer ikke hurtigere på arbejde fordi jeg polerer bilen i hånden frem for vaskehallen...

Verden er støvet og beskidt... Ikke om jeg gider bruge flere timer på bilvask og polering for så at køre til købmanden og tilbage og se min bil være møgbeskidt igen... Waste of fucking time...

• #102   15. feb 2017 Haha midtvejskrise er jeg sgu ikke nået til endnu. Men fair nok hvis du tror det derfor.

jeg er også ret ligeglad med om bilen er beskidt 30 min efter jeg kører ud af garagen i en nyvasket bil. det er slet ikke det det handler om.

• #103   15. feb 2017 Sjovt at SÅ stor en bilstereonørd ikke kan forstå at folk har andre passioner, gad vide hvor mange folk du har mødt i dit liv som har rystet på hovedet af dig og tænkt, hold kæft hvor er han åndsvag at han spilder tid og penge på at proppe anlæg i gamle biler...

Men det gør dig jo glad,, og så er den rent faktisk ikke længere.. men det kan være det bare er fordi at du har midtvejskrise..

• #104   15. feb 2017 Mirza

Det er også sjovt at sådan et sted som bilgalleri, der er man åbenbart forkert på den hvis ikke man har samme bil interesse som andre...

jeg kører ikke race... Jeg synes det er fedt andre gør... ja nogle vasker deres bil nærmest 1 gang i timen... og jeg kan synes de spilder tiden... De kan kigge på mig og tænke deres fordi jeg ikke står og bruger tid på at vaske min bil i hånden hver søndag... (Der skal som oftest arbejde alligevel)

men at mene folk er forkert på den fordi deres interesse i biler ligger et andet sted er dumt og viser tegn på ustyrligt lav intelligens...

hele tråden her er bare folk der ryster på hovedet af hinanden fordi de ikke er enige om hvordan man vasker en bil...

og Mirza jeg er fuldstændig klar over at nogle ryster på hovedet over min interesse i bilstereo... Det er ofte de samme folk der får mega bæmund over man ryster på hovedet over deres passion for bilshampoo...

Hvis du tror jeg ikke kan forstå folk har andre passioner har du ikke fattet en bjælde af hvad jeg skriver... Eller hvad jeg nogensinde har skrevet...
    Og jeg har ud fra din logik der haft midtlivskrise siden jeg var 16... smiley

• #105   15. feb 2017 hvem har sagt du er forkert på den da?
    er der nogen her i tråden der har sagt det var spild af tid at bygge anlæg i sin bil, end bare at købe en bil der allerede har godt anlæg. eller købe nogen gode hørerbøffer? eller som har sagt at det jo bare er musik?

nu er du jo bare dobbeltmoralsk eller tøsesur smiley
    (gider ikke smide jantelovskortet)

• #106   15. feb 2017 haha "men at mene folk er forkert på den fordi deres interesse i biler ligger et andet sted er dumt og viser tegn på ustyrligt lav intelligens... "

Det er jo dig der begynder at beskylde Thomas for at ramme en midtvejskrise og have Porsche blot fordi du ikke forstår at han gider vaske bilen i hånden..

Jeg på den anden side siger jeg har IKKE tid og gider ikke vaske i hånden, men forstår godt dem der tager sig tid til det, og ingen har sagt noget som helst dårligt om din hobby, det er faktisk udelukkende dig der ikke forstår andre bilhobbyer udefra dine sidste par indlæg..

• #107   15. feb 2017 Thomas

Du vælger at bide dig fast i det lille prik til dig jeg gav... der skulle ikke meget til at fornærme dig hva? Forstå det som du vil, men det var ment som en joke... smiley

jeg har skam fint respekt for at det er sådan du prioriterer, det er bare umuligt for mig at sætte mig ind i da det ikke giver logisk mening... smiley

• #108   15. feb 2017 Haha der må du tro om.

det er din holdning jeg kommentere på.
    dit lille prik grinede jeg kun af.

• #109   15. feb 2017 Mirza

du har stadig ikke fattet en bjælde af hvad der er blevet skrevet... har du læst tråden? har du set hvor uenige folk er omkring noget så simpelt som bilvask? Og har du lagt mærke til at folk prøver at rette på hinanden, på trods af at begge sider teknisk set har ret da det hele afhænger af folks egne prioriteringer... smiley

Forhold dig nu til tråden og ikke til bilstereo som ikke har noget at gøre her...

• #110   15. feb 2017 om så du købte en sprit ny bmw eller Dodge hellcat ville du vel også flå alt anlæg ud og bygge dit eget setup ind?
    Selvom alle andre ville mene det var spild af tid.

• #111   15. feb 2017 Thomas...

Er glad for du ikke tog det som en direkte fornærmelse... var kun ment i sjov...

• #112   15. feb 2017 Eftersom BMW kommer med BOSE, som er regulært lort... Og Dodge hellcat nok ikke købes for anlæggets skyld... så ja... smiley

• #113   15. feb 2017 det er snart længe siden bmw gik over til Harman Kardon, men det har du nok sammen mening om smiley

• #114   15. feb 2017 Nåh for faen... Der kan man bare se, hvor meget jeg gider følge med i hvad BMW laver :D... nej Harman Kardon er jo i en helt anden klasse... har de kunnet finde ud af at lave det rigtigt, vil det være udmærket lyd det gav... jeg nåede f.eks. aldrig at skifte anlægget i min gamle mitsubishi ud...d et var komplet Rockford Fosgate som standard...

Igen... det skal give logisk mening... Det giver ikke mening at skifte noget ud som spiller fremragende, medmindre man vælger at ville ofre pænt meget på det... (og det har jeg en anden bil til jo)

• #115   18. feb 2017 Hehehe - så gik der vist lige Bilgalleri i den igen smiley

Det er selvfølgelig HELT fair og et personligt valg, når 1) nogen "kun" anser deres bil for at være en brugsgenstand og 2) når man ikke gider eller har tid til at bruge 2-3 timer hver eller hver anden weekend på at håndvaske bilen og man derfor kører i "lakpiskeren" og får bilen vasket (inklusive de vaskeridser der med 99,998% sikkerhed følger med). Det har jeg intet imod.

Men når det så er sagt, så befinder vi os på et bil-site og man må derfor også gå ud fra, at der er en del folk her på siden, som elsker biler og alle de ting der omhandler biler og som derfor også interesserer sig for, hvordan bilen fremstår.

Personligt bruger jeg gerne 40-50 timer, to til tre gange om året, for at få poleret bilen helt op, få den lakforseglet / coated osv. - og så se, hvordan lakken står 110% perfekt uden vaskeridser på en sommerdag med høj sol, hvor man kan spejle sig i lakken smiley Sådan tror jeg mange har det, hvad enten de kører Kia, Opel, Ford, VW, Porsche eller BMW.

Og til det må jeg bare sige, at det er mere end svært, når man kører sin bil i vaskehal med jævne mellemrum. Selvfølgelig er der også forskel på kvaliteten af vaskehaller, men uanset hvor god en vaskehal man kører i, så ridser det altså bare mangefold mere, at køre i en vaskehal, end at vaske sin bil selv - med det rette udstyr vel at mærke.

Så lige som jeg respekterer folk, for hvem en bil kun er en brugsgenstand og som er ligeglade med, at lakken bliver maltrakteret i en vaskehal, ligeså bør man også respektere, at nogen går op i, hvordan lakken på deres bil ser ud, og at man derfor IKKE kører i vaskehal og aldrig kunne finde på det.

Hvis man er i tvivl om en vaskehal ridser, så behøver man bare kigge på de billeder, der ligger i mit fotoalbum af min (tidligere ejede) Ford Mondeo - og især "før"-billederne af bilen, inden den blev maskinpoleret. Sådan ser en lak ud, mindre end et år efter, at den blev poleret af et prof. bilplejecenter og stod perfekt i lakken. Det skal siges, at jeg dengang ikke havde mulighed for selv at håndvaske bilen, så der var et års tid, hvor den kom i "lakpiskeren" hver 2. uge - gennem ca. et år.

@Cody - Spøjst, at du mellem linjerne skriver, at man skal respektere andre. Til det må jeg bare sige, at det har du vist selv nogen gange haft lidt svært ved smiley

Husker bl.a. en episode, hvor du havde mere end voldsomt ondt i rumpetten over, nogen havde købt eller overvejede at købe deres bilstereo samt tilbehør i udlandet, hvorved du mente, at man var med til at smadre de danske bilstereo-forhandlere. Herunder forstod du ikke, at der var nogen - inklusive undertegnede - der ikke gad betale 8-900 kr. for en sølle 2-DIN ramme med tilbehør ved en dansk forhandler - en vare der i udlandet kan købes til ca. 1/3 af prisen.

Så fej lige for egen dør, inden du efterspørger tolerance hos andre!

• #116   18. feb 2017 Det er ikke kun tid der er et problem, mange har slet ikke muligheden, desværre.

I Polen, når jeg er nede i huset der, så vasker jeg selv. Dog skal vi lige have lavet indkørslen færdig først, det er ikke helt færdigbygget - men ellers, så har de en million af disse vask-selv pladser, ligesom man har i Sverige. Og dét irriterer mig man ikke har det i Danmark, for om ikke andet, så kan man jo køre ind og lige spule det værste lort af.

Jeg er bestem ikke ligeglad med ridser. Men ridser kan poleres væk. Og så hellere at der kommer lidt ridser, end at køre rundt en hel vinter i en saltindpakket bil.

Snart! Til foråret, så kommer indkørslen og en rigtig fin vaskeplads ved siden af, der er både vand og strømudtag, og har allerede købt alverdens udstyr.
    Men herhjemme, der er hverdagen simpelthen for travl til håndvask. Og igen, om vinteren, så er det for koldt.

Så det er lidt blandet, jeg er for begge dele, trods en vaskehal unægteligt giver lidt ridser.

profilbillede
  • #117   18. feb 2017 Men, kan men ikke kører ind i en helt normal vaskehal og fravælge børster helt. så det kun er højtryksrenser og undervognsvask der er aktiv.

for så ville jeg gøre det. spray en flaske affedter på bilen først og så ind i vaskehallen, uden børster.

• #118   18. feb 2017 thimofey, hvis du vasker og Polere og coater din bil sidst på sommeren, behøver du slet ikke vaske den om vinteren.

• #119   18. feb 2017 Aaarh Thomas, tvivler stærkt på at en bil holder sig blank og helt ren, uden en vask i løbet ad vinteren. Da jeg kom hjem fra Polen sidste uge, var bilen dækket af nærmest 1mm saltkrystaller bagpå - rå salt, fra både Polen og tyskland, da de salter en del.

• #120   18. feb 2017 Thomas

Skal vi starte et firma op med sådan en vaskehal her, og udbrede det?

http://www.youtube.com/watch?v=CAd__tR8FiU

Sådan en type mangler vi her i Danmark.

• #121   18. feb 2017 siger ikke den ikke bliver beskidt. Men det sætter sig ikke på lakken, pga coaten.
    og så kan du bruge en waterless wash og en god microfiber klud. så er den skinnende ren på 15 min og kræver hverken vand eller højtryksrenser, og uden ridser

https://youtu.be/T-ShtSvQaSA

• #122   18. feb 2017 Enig. Men derfor jeg overveje kraftigt at få lavet en gang Opti Coat Pro+. Den gør nemlig at vand og skidt perler af igen.

• #123   18. feb 2017 ja den er cool.

jeg kører min firmabil i vaskehal, og blev faktisk imponeret over den måde den spuler på.
    kunne jeg ha slået børsterne fra, havde dem været perfekt.

Men igen den handler lige så meget om at hygge sig med at vaske bil i hånden. opdage alle de små stenslag i lakken osv. så står den også helt ren hjemme i garagen når du er færdig.
    kører man vaskehal er bilen beskidt før man kommer hjem, og så ville jeg føle pengene var spildt.

• #124   18. feb 2017 Jeg har abonnement hos OK. Så fri vask for 149kr om måneden. Jeg har bare en hvid bil nu, der ser man hurtigt skidtet.

Vil også hygge mig når indkørslen er lavet. Det er ikke fordi det ikke er hyggeligt. Men hverdagene er for presset.

• #125   18. feb 2017 #115

Tror du misforstod... Respekt for andres forskellige interesser i biler... men har ingen respekt for olk der ikke forstår almen markedslogik... har godt nok set mange der ikke fatter hvorfor man som forhandler ikke vil yde service til dem... Når man ved de har købt produkterne på ebay... Eller man ved de har købt via parallelimport... (Som faktisk i sidste ende kostede vedkommende flere penge end ved at gå til autoriseret forhandler)
    samtidig sparer man jo ikke noget på at købe i udlandet sådan set... Hvis man da bare gider kigge det danske marked ordentligt igennem...

• #126   19. feb 2017 Boom headshot!

https://www.youtube.com/watch?v=xUNaQGEQwZw

• #127   19. feb 2017 ja og så hjem og stå i garagen et par år. ligeglad med bilen smiley
    han har vel 30 andre biler også. de betyder ingenting for ham

• #128   19. feb 2017 Hvis du kører din bil til service på et autoriseret værksted får den en tur i vaskehal, uanset vejr/lufttemperatur - medmindre der er kø, teknikeren skal til pause, eller han hellere vil bruge den ekstra tid på at køre hjem og lufte hunden. (Sådan er det selvfølgelig ikke på dit lokale, men alle andre steder.) Bum, Carlo.

Alt det andet kan man gå og nusse med, når man mister sin kæreste, alle sine venner og sin Playstation, eller går på pension.

Det er sådan JEG ser på det. Men jeg er heller ikke konge.

• #129   19. feb 2017

profilbillede
  • #130   19. feb 2017 det gør de ikke med min bil der jeg kommer på service.

og det er lige præcis når man har kæreste og børn at man har behov for at kunne lukke verden ude et par timer en søndag, og nusse om sin bil.

• #131   19. feb 2017

profilbillede
  • #132   19. feb 2017 Nej, det er det jeg siger - ikke DIT værksted, men alle de andre. smiley

Hvis du har brug for at rende ud og lege med vand i -7 grader og snevejr, så skal du finde dig en anden kæreste. smiley

• #133   19. feb 2017 det gør jeg ikke i minus 7. så bliver jeg inde i garagen og gør det smiley
    så du mener jeg bør finde mig en mand istedet? sorry men nej tak

• #134   19. feb 2017 XD

profilbillede
  • #135   19. feb 2017 Thomas: Hvis det kun er mænd, du mener der er til at holde ud at være i nærheden af i længere tid af gangen, så har jeg lidt nyheder til dig... Og det ville også forklare din underlige besættelse af de der anderøvede skrigedåser. (Haha, jeg er selv Alfa Romeo-fan, så jeg må gerne.)

Konklusionen må være: De rige, der har råd til Porscher (i flertal), og som har deres egne indendørs fuldt udrustede gør-det-selv-vaskehaller derhjemme, og som får lavet service på deres bil hos Maybach-forhandlere vasker bil i hånden, og alle os andre vasker i vaskehal.

Det er i hvert fald MIN konklusion. Men jeg er jo heller ikke konge.

• #136   19. feb 2017 efter 8 år og børn sammen, har man behov for at koble fra engang i mellem. nogen spiller golf, andre tar i byen med gutterne.
    jeg pusler om bil. der gjorde jeg iøvrigt allerede da jeg kørte en 92' astra GSI, som 19 årig eller på min knallert som 14 årig, så det har intet med porsche at gøre.

• #137   19. feb 2017 Okay, jeg giver mig. Der er ingen logisk forklaring på hvorfor du gør som du gør. Men du skulle stadig tage at kigge efter en ny kæreste.

Jeg ved ikke hvad klokken er i Dubai, eller hvor du bor (jeg ved godt, at du bor i Norge), men her er klokken 02.20, og jeg skal sove.

Sov godt.

• #138   19. feb 2017 jeg er ikke enig.
    Den dag ens kæreste skal bestemme over hvad man skal lave i sin fritid og hvilken kedelig familiebil man skal ha, der skal man skifte hende ud. så længe jeg får lov at dyrke min hobby, så skal hun da endelig blive.
    det er måske det du burde prøve at erfarer smiley

• #139   19. feb 2017 Hehe.

Jeg forstår dig godt, Thomas. Jeg har bare ikke selv muligheden herhjemme. Men havde jeg f.eks. en opvarmet garage, så puslede jeg også meget mere. Så alternativet for mig, hvis ikke jeg skal køre i en beskidt bil, er altså vaskehal. Og OK's her hvor jeg bor, har fået nye børster, og synes det fungerer ganske udmærket.

• #140   19. feb 2017 jeg forstår skam godt folk kører i vaskehal.
    jeg forstår også godt folk tar deres børn med på McD.
    heldigvis for mig har jeg ikke det stresset liv, hvor jeg ikke kan afsætte nogen timer til noget jeg har lyst til én gang om ugen og at bilvask ikke er noget der skal overståes på nul komma fem, for mig.
    ved godt du thimofey ikke ser sådan på det.

sjovt andre har åbenbart mere fokus på at det er fordi man kører i en bestemt bil at man er mærkelig.
    haha og det er da trist.

• #141   19. feb 2017 Nu begynder den her samtale at blive lidt triviel.
    Men lad gå, det er alligevel for sent at få en bare nogenlunde fornuftig mængde søvn.

Først og fremmest ved jeg ikke om jeg synes, at min kæreste bestemmer mere over mig end din gør over dig - min skræmmer mig i hvert fald ikke ud af stuen i tide og utide.
    Og dernæst er det ikke fordi du kører Porsche, jeg synes du er mærkelig. Jeg skrev bare, at du var lige lidt hurtig til at springe til den konklusion, at du skulle finde dig en mandekæreste, hvis du ikke ville ud i kulden og "puste ud", men at dette ville forklare din ... passion, for det mærke.

Vi kan ikke bare sidde og finde på vores egne samtaler, oppe i hovedet, og så reagere offentligt på dem.

Men jeg synes ikke der er noget i vejen med, at foretrække at vaske bilen i hånden, jeg kender masser af mennesker der gør det, det er bare min opfattelse at det typisk er det lidt mere finurlige segment, der insisterer på at skåne den sarte lak for de slemme fiber børster, og nu gik spørgsmålet jo på, om man kunne vaske bilen i vaskehal når det er frostvejr, eller om man skulle vente til det blev varmere, og ikke på om man skulle vaske bilen i vaskehal i det hele taget. Men jeg indrømmer blankt, at mit liv er for fuldt af andre ting, til at jeg kan overskue at trække en hel dag om ugen, ud til min bil - og jeg skal endda forstille at være uddannet mekaniker.

Slåfejl, og grammatiske fejl er UB, på denne tid af døgnet. Selv tak.

• #142   19. feb 2017 du startede da ellers med at skrive at det med at nusse med bil/spille playstation var noget man gjorde når man mistede sin kæreste. eller at hvis jeg havde behov at har lege med vand for at komme væk fra kæresten burde jeg finde en anden. haha.

for mig lyder det faktisk som om du er misundelig? og at det måske er dig der burde smutte fra kæresten, så du kan gøre de ting som mænd/drenge har lyst til at gøre en gang i mellem smiley haha.

god nat.

• #143   19. feb 2017 Ehm, der er jeg nødt til at lede din opmærksomhed tilbage på virkligheden. Jeg skrev at man nussede bil hver søndag, hvis man _mistede_ sin Playstation (og sine venner, og sin familie).

Hvis vi bare selv skal sidde og digte vores egne samtaler op, kan jeg da godt forstå at du må opfatte mig som misundelig, men det er en forsvarsmekanisme du har opbygget dig. Selvom det smerter, er du nødt til at komme tilbage til vores verden. Tro det, eller lad være, men der findes rent faktisk kvindfolk, der er sjovere at være sammen med, end en haveslange i frostvejr, herude.

• #144   19. feb 2017 Haha stakkels dig. gå ind i din kones seng og læg dig.

• #145   19. feb 2017 Ouch, der blev jeg lige sat på plads.

• #146   19. feb 2017 nej det gør konen nok når du kommer for sent i seng

• #147   19. feb 2017 Hvad med i to laver konebyt? smiley

• #148   19. feb 2017 Dårligt forslag. Jeg har ikke råd til Porscher og haveslanger, og jeg er pisse kuldskær.

• #149   19. feb 2017 Thomas.
    Tror du opfinder samtaler... Gad vide om der er noget om snakken når du har SÅ meget brug for at fejlfortolke hvad folk skriver... smiley

• #150   20. feb 2017 Hva opfinder han Cody ??

Der bliver lige pludselig indskudt "Alt det andet kan man gå og nusse med, når man mister sin kæreste, alle sine venner og sin Playstation, eller går på pension. "

Det er ligeså provokerende og snæversynet holdning som da du hentyder til at han har en midtvejskrise fordi han kører Porsche...

Det hammer hentyder til er at man vasker sin bil i hånden fordi man ikke har et liv i kraft af at man hverken har venner eller kæreste.. det er da en åndsvag holdning at have...

• #151   20. feb 2017 "det er da en åndsvag holdning at have"
    Men en holdning trods alt, som han har helt fint ret til at have og om den er åndsvag eller ej, er vel op til den enkelte smiley

• #152   20. feb 2017 Selv.. har ikke sagt man ikke må have en holdning, han må også have den holdning at babyer kommer med storken, men det gør det ikke mindre åndsvagt

Husk på det var Cody der skrev at "men at mene folk er forkert på den fordi deres interesse i biler ligger et andet sted er dumt og viser tegn på ustyrligt lav intelligens... "

Så han synes åbenbart ikke man skal have den holdning at andres interesse er forkert, bare så længe man ikke vasker blen i hånden, for DET kan han ikke forstå... smiley

• #153   20. feb 2017 Nu var det jo henvisningen til Hammer jeg tænkte på smiley

Men det der er virkelig træls i det her er jo at hvis man IKKE vasker sin bil i hånden så sætter i jo folk i bås som folk der ikke "elsker" deres biler og bare er totalt ligeglade med dem, og de tangere nærmest til hærværksmænd.

Intet kunne være længere fra sandheden og det syntes JEG er er en åndsvag holdning at have.

• #154   20. feb 2017 carsten>> hvem satte dig i den bås?

• #155   20. feb 2017 Hele diskussionen for hvorfor man ikke skal vaske sin bil i en vaskehal?

Og dine konstante henvisninger til at folk der vasker i hånden holder mere af deres køretøjer?

• #156   20. feb 2017 hvor har jeg skrevet eller hentydet at folk der vasker bilen i hånden elsker deres bil mere end folk der kører i maskine?

du spurgte hvordan man blir tosset med at vaske i hånden, og jeg svarede at det er fordi jeg er glad for min bil.
    jeg har aldrig sagt at folk der kører i maskin hader deres bil.
    Men jeg vil godt skrive at det næsten er hærværk imo.

• #157   20. feb 2017 Jeg er glad for min bil hvorfor at den kommer i vaskehal regelmæssigt så den står rent og pæn. Skulle jeg håndvaske ville den blive vasket en gang om måneden hvis overhovedet det, og så kan man da snakke om at jeg ikke holder af bilen :P.

Jeg må så indrømme at jeg hellere vil bruge lidt penge på et godt anlæg og hælde i bilen end bruge en formue på dimser og himstergimser til at vaske bil i hånden.... desuden bor jeg i lejlighed og det gør vask i hånden mere end bare træls.

• #158   20. feb 2017 ja men det er så din præference for hvordan man er glad for sin bil smiley

Men lige det med at stå pæn bagefter, det var derfor jeg stoppede med vaskehal. fordi jeg ikke synes den står pæn bagefter. slet ikke en solskinsdag hvor alle ridser rigtig kan ses.
    hvad andre mener går jeg ikke op i.

• #159   20. feb 2017 Thomas

• #160   20. feb 2017 Hehe seriøst?

• #161   20. feb 2017 Du spurgte? så ja helt seriøst?

• #162   20. feb 2017 Men mener du virkelig at de kommentarer sætter dig eller andre i bås som folk der hader deres bil, fordi de ikke vasker bilen i hånden?

• #163   20. feb 2017 Ikke "hader" men at man bare ikke holder så meget af sin bil
    Ellers så ved jeg da virkeligt ikke hvad du prøver at sige?

• #164   20. feb 2017 jeg skriver at jeg gør fordi jeg er glad for bilen. hvorfor skulle jeg ellers gøre det?

at du så kan samligne det med at klippe græs eller vaske op?
    Jo hvis jeg virkelig var glad for at ha en flot have og gik op i dét, så havde jeg nok en helt speciel plæneklipper eller hækklipper, så resultatet blev perfekt.
    Men nu er det biler det drejer sig om.
    Og alle, inkl ejeren af en vaskehal ved der ulemper ved at kører i vaskehal.
    og ja jeg synes ikke det er fedt bilen ikke er ordentligt ren efter en vask. Men jeg sætter da ikke dig i bås.

• #165   20. feb 2017 Du siger jo at jeg køre i en beskidt bil?

• #166   20. feb 2017 Men jeg vil godt spørge hvordan du så kan være glad for dine biler du har haft gennem tiden, gå op i hvilke fælge de har på for at bilen skal se godt ud. styling skal passe, helst en lækker kabine, en god motor og god lyd, spille musik der lyder godt, men er at lakken, som dækker hele bilen, ikke er så vigtig?
    hvis du har læderkabine, bruger du vel også et par timer et par gange om året på at holde den ved lige?

her en en rigtig fin Mustang Eleanor, eller hvad?

profilbillede
  • #167   20. feb 2017 Hvor tror du de ridser der kommer fra?
    De kommer nemlig fra en håndvask hvor man har lavet "wax on, wax off" bevægelsen.

En vaskehal har kun børster der kan køre langs bilen og ikke i ring oven på den smiley

Det er kun er person med en svamp der kan lave det der

• #168   20. feb 2017 NEJ

jeg skriver jeg hader at se når en bil har været i maskinen og så man kan se hvilke områder den ikke har vasket, så der stadig er snavs.

jeg skriver faktisk også at jeg hellere vil kører gennem en hel vinter uden at vaske end at kører i vaskehal hver uge.
    bilen er alligevel beskidt efter en dag, hvad det vejr som er nogen dage.

ofre en gang coat så forsvinder det værste skidt når det regner, og holder et år.
    Men maskinvask ødelægger hurtig en coat hvis den bruger affedter eller for stærk sæbe.

• #169   20. feb 2017 om ridserne kommer fra en "tumpe" der bruger svamp eller en maskinvask, gør hverken ridserne grimmere eller pænere.

han bruger sikkert også et vaskeskind når bilen er færdigvasket

• #170   20. feb 2017 nu er du så heldig at din insignia er hvid. for der ses ridser eller swirls næsten ikke.

• #171   20. feb 2017 Har altid vasket alle mine biler i vaskehal, og hvis du kigger i min profil er der alle regnbuens farver.

Og jeg har aldrig oplevet nogen der har stået og kigget på min bil og sagt "Den er godt nok ridset hva'?"

Og jeg har haft udstillings biler osv.
    Så jeg kan altså ikke se what alle the fuss is about

• #172   20. feb 2017 jeg sagde heller ikke til mustang ejeren at den var ridset smiley
    og jeg kan jo ikke snakke for hvad andre synes og mener. kun hvad jeg selv mener.
    Men jeg sætter ikke nogen i bås pga det.

Men det handler ikke kun om at undgå ridser. det er en hobby. ikke en sur tjans.
    ligsom dem der bruger hver weekend på at gå i haven, fordi de synes det er flot med en pæn have. eller bruger tid på at strikke, som om de kan købe det færdigt i en butik langt billigere. eller dem som stabler brænde så der ser godt ud. eller står og fisker en hel dag for at fange fisken selv.

det kan tag mig 30 min at vaske bilen i hånden hvis jeg vil. mens min datter render rundt sammen med mig.
    det tar hvad, 10 min at kører gennem en maskinvask? Men først vasker du vel fælgene med den børste som alle andre også bruger? fordi dem vasker maskinen heller ikke ordentlig.. og bagefter skal du gå den over for at fjerne skidt de steder maskinen ikke kommer til. så går der hurtigt 15-20 min på det.
    og måske er der kø så du skal vente lidt på at fælgebørste og maskinen er ledig.

jeg ser slet ikke hvordan man kan argumentere for at "jeg har bedre ting at bruge tiden på"
    og derfor jeg skrev, jeg er glad for min bil.
    jeg bruger gerne 2 timer på at vaske hver bil. men jeg bruger ikke 2 timer på det hver weekend.

• #173   20. feb 2017 Jeg ser jeg det som en sur tjans, så lukker vi den bare der smiley

• #174   20. feb 2017 så du støvsuger heller ikke hjemmet eller pudser vinduer? har du også robotter til det? smiley

• #175   20. feb 2017 Nej nej det klare jeg hjemme, men det er stadig en sur tjans jeg gerne ville slippe for hvis jeg kunne

• #176   20. feb 2017 hvad bruger du så gerne tiden på, som ikke er en sur tjans?

• #177   20. feb 2017 Jeg vaskede da faktisk lige en bil i hånden igår!

Det blev jeg nød til da der ikke er plader på den, så kunne ikke køre ind til vaskehallen smiley

profilbillede
  • #178   20. feb 2017 Er det ikke ved at være på så tynd en tråd i diskutere efterhånden?

Skal ens bil stå totalt vaskehalsridsefri før man får noget ud af en coating?

• #179   20. feb 2017 og du synes det var så godt at du måtte tage et billede at dit stolte arbejde bagefter haha smiley

• #180   20. feb 2017 Mirza...

Jeg synes faktisk Carsten rigtig flot viste min mening... Nemlig at folk reagerer på deres egne fortolkninger af de ting der bliver skrevet og ikke netop på det der skrives... Du snakker om at vi andre hentyder til ting mens thomas selv hentyder til at vi ikke kan lide biler fordi vi ikke bruger 2-3 timer på at vaske og polerer vores bil, men kører den i en vaskehal... Hvis du ikke kan se det er det sgu din Intelligens den er gal med og ikke det vi andre skriver...

Hvis nu folk bare læste det der stod uden at fortolke ud fra egen usikkerhed... Så gik det sgu noget nemmere...

• #181   20. feb 2017 Thomas

Nej jeg tog faktisk billedet så jeg havde det til salgs annoncen?

• #182   20. feb 2017 Jo Thomas... At vaske bil er en sur tjans... Du spørger: "hvad bruger du så gerne tiden på, som ikke er en sur tjans?"

Jeg er klar over den er til Carsten, men er bare nødt til at svare...

jeg bruger tid med min kæreste istedet... Jeg bruger tid med mine venner... Fordi Det skal der sgu være mere plads til end bilvask...

Dog har du ret i at man som mand har brug for tid alene uden at have kæreste / kone og evt. børn hængende på en... Du bruger tiden på at vaske bilen... Det ser du ikke som en sur tjans... Hvilket er super... for dig...

men kan vi andre slippe for den der prædiken omkring at vaskeridser osv. er en dødssynd og vi andre er bilmishandlere?

• #183   20. feb 2017

profilbillede
  • #184   20. feb 2017 cody, jeg hentyder ikke til at man ikke kan lide biler hvis man kører i vaskehal.
    Men at man ikke gå op i det resultat der kommer ud af det kontra det man får ud af en håndvask.
    og det synes jeg er mærkeligt når man er glad for sin bil og man går så meget op i hvilke fælge den har på eller hvordan musikken spiller eller om den kører Sundt og rask og ligger godt på vejen, eller gladeligt går 50 m ekstra hen til bilka indgangen, fordi man vil undgå at andre åbner deres dør op i siden på ens egen bil.

Men man kan læse som man vil og få det ud af det der er skrevet som man vil.

• #185   20. feb 2017 Det er sq også ærgerligt at det eksempel du viser med ridser er blevet totalt smadret at håndvask XD

• #186   20. feb 2017 Thomas... Og nu kan du se hvordan det ser ud når vi andre lægger for meget i de ting du skriver... Ligsom du gør med de ting vi andre skriver... smiley Forstår du det nu?

"man går så meget op i hvilke fælge den har på eller hvordan musikken spiller eller om den kører Sundt og rask og ligger godt på vejen, eller gladeligt går 50 m ekstra hen til bilka indgangen, fordi man vil undgå at andre åbner deres dør op i siden på ens egen bil. "

Alt det du lige remsede op der er noget der giver glæde i længere tid... Faktisk kan flere af tingene give glæde i årevis...

Det fact at bilen er vasket og poleret i hånden og står snor lige i lakken, giver glæde... Lige indtil du faktisk kører mere end 100 m i bilen hvorefter den allerede er beskidt... Eller du kører 1 tur på motorvejen og nu har den stenslag og er blevt lettere sandblæst... Wow... 2 timers arbejde med håndvask og polering... Smidt ud af vinduet efter 10 minutter på vejen... Det er netop der jeg ikke ser pointen...

"Se hvor flot min bil er" "Så længe jeg ikke kører i den"

• #187   20. feb 2017 cody, ja det er jo det man tror.

Men virkeligheden er bare at bilen ikke bliver beskidt efter 100 m eller efter en tur på motorvejen.

• #188   20. feb 2017 Men Cody..

Thomas siger han vasker bilen fordi han er GLAD for den, han siger ikke du ikke er glad for din bil ??? Eller at Carsten ikke er glad for sin ?

Måske skulle i læse hvad der blvier skrevet

• #189   20. feb 2017 Thomas

Hvilken planet bor du på?

Fordi jeg bor på landet... er der bare minimalt vådt på vejen, så har du snask hen ad siden på bilen efter bare en kort lille køretur... Så jo, bilen bliver simpelthen så hurtigt beskidt...

Før boede jeg 100m nede ad en grusvej... Guess what... Bilen var beskidt efter 100m... smiley grusvej = meget støv... 2 km uden for en by = marker = landmænd = Støv om sommeren og muddersnask om vinteren... smiley

• #190   20. feb 2017 Mirza. Måske skulle du tage et kursus i almen dansk... "nu kan du se hvordan det ser ud når vi andre lægger for meget i de ting du skriver... Ligsom du gør med de ting vi andre skriver... "

Kan du fatte nu at det var ment som eksempel? at jeg muligvis ikke direkte mente det men brugte det som et eksempel for bedre forståelse? Burde sgu ikke kræve det store at regne ud...

• #191   20. feb 2017 Cody måske du skulle tage et kursus i alt hvad man kan tage kursus i ??

and on that bombshell, good day..

• #192   20. feb 2017 den norske vestkyst smiley
    dine problemer med dårlig vejr og våde veje er minimale smiley
    Men der er sgu da derfor jeg bruger tiden på det.
    og det tar ikke 2 timer hver gang, som jeg har skrevet. Men jeg skrev at jeg gerne bruger 2 timer på bilen.

grunden til at din bil bliver beskidt med det samme er fordi vand og skidt og snavs ikke slipper din lak.

du kan samligne det lidt med at stege kød på en gammel slidt stegepande uden fedtstof på og en sprit ny teflon pande. der også kæmpe forskel hvorfor det går smiley

• #193   20. feb 2017 Jeg siger bare - jeg glæder mig til sommer når jeg får Opti Coated min bil. Så skal der aldrig mere poleres eller vokses, og ridser fra vask er en saga blot. Så vil jeg glæde mig til at lave en opdatering efter et halvt år med vaskehal. Så må vi se om det holder og der ingen ridser er.

https://youtu.be/qCcYYGaKj20

• #194   20. feb 2017 enig. og der forhindre alle de små hverdagsridser som jakker og bukser eller cykler mod lakken. børn som pludselig skal kører med sin legetøjsbil hen er siden på døren smiley

og når man ser denne video, forstår man måske hvorfor biler der ikke bliver behandlet rigtig, bliver meget hurtigt beskidt efter en vask.
    vand med snavs og skidt bliver liggende og når vandet tørre, ser man al snavset.

https://youtu.be/FVYm9JyyNRs

• #195   20. feb 2017 Jeg er allerede fan.

• #196   20. feb 2017 https://youtu.be/9MUiSsYV1lc

• #197   20. feb 2017 Thimofey

Hvor får man sådan noget lavet og hvad koster det? smiley

• #198   20. feb 2017 Bl.a rudetoning.dk. Men der er flere steder. 7 års garanti.

Mener det ligger på omkring 8-10000kr. Det er så med fuld polering inden.

Dog får jeg det gjort i Polen til sommer, da det klargøringssted jeg kender i Szczecin kun tager 5000kr for det alt inkl.

https://m.facebook.com/autodetailing.szczecin/?locale2=pl_PL

De er seriøst dygtige.

• #199   20. feb 2017 Ja ok, det er sq også en slat penge

• #200   20. feb 2017 Det er det jo ikke. Der holder reelt set evigt. Tænk hvad det koster at vokse bilen hve tredje måned hvis du ikke gør det selv. Eller hvad det koster at polere den hvert år. Det her før du én gang og så aldrig mere.

• #201   20. feb 2017 du skal nok ikke forvente det holder mere end er par år, hvis du er virkelig god ved din bil, med skånsom vask.

hvordan de kan give 7 års garanti ved jeg ikke, fordi både opti coat pro og cquartz, som jeg selv bruger bør holdes ved lige hver 18-24 mrd ifølge dem selv. dvs en ny coat, men du kan slippe for poleringen.

har de sagt hvor mange lag de ligger på?

• #202   20. feb 2017 Der gives en behandling med hver af produkterne. Dvs et lag - som svarer til 2µ. Det er det som Optimum Polymer Technologies giver garanti efter.

Garantien er fra fabrikanten syv år på biler op til seks år gamle. To år på biler der er mere end seks år.

Der skal ikke efterbehandles. Du kan selv læse under deres "maintenance" fane på deres hjemmeside. Jeg ved ikke hvor du får det du skriver fra.

• #203   20. feb 2017 Jeg ved godt hvad de skriver. at den er permanent osv. og det sælger jo godt.
    Men effekten daler altså lidt over årene. det er min erfaring og jeg lagde 3 lag opti coat 2.0 på vores tidligere bil.

Nu er opti pro og pro plus så kommet. Den holder måske længere.
    jeg vil ikke forvente at de holder "evigt"
    men holder de den tid ud jeg har bil er det fint.
    jeg har lagt Cquartz på vores familiebil i efteråret, selvom den snart skal skydes af.

• #204   20. feb 2017 Nu sksl det siges at jeg selvfølgelig udelukkende snakker om Plus versionen.

Men helt afgjort. Det er bedre end voks. Og holder det to år og man er nødt til at give den et lag til, så er det hent fint. Produktet koster ikke alverden og man slipper for at polere den inden. Så alt i alt tror jeg det er en god investering. Især fordi skidtet ikke sætter sig fast i lakken.

Er du generelt glad for det?

• #205   20. feb 2017 ja bestemt er det en god investering.
    jeg har lagt flere producenter på andres biler.
    Men det er jo så nyt så kan ikke sige noget om levetiden på dem endnu. heller ikke på pro +

cquartz er måske den jeg har hørt bedst om og som skulle være stærkest. Men så snakker vi nok på bagateller.

jeg er meget glad for det. specielt på familiebilen. den har fået indenvendigt og udvendigt , for den kører meget og bliver udsat for mange ting/børn. og en Cayenne tar tid at vaske smiley

• #206   20. feb 2017 Cody hvorfor fremstår det 9/10 gange jeg ser dig skrive, at du nærmest sidder forrest på stolen foroverbøjet for at få din mening ud? Skal alting bare brækkes ned til nano-partikler og helst ende med du får ret? Slap dog lige af og brug dit eget råd "Med at læse og forstå, i stedet for selv at fortolke som man lyster."

For jeg har læst Thomas' svar igennem igen, og det eneste tidspunkt han nævner noget I NÆRHEDEN af "Folk hader deres biler hvis de vasker i vaskehal" er at han mener, jeg gentager han mener det er mishandling.

Jeg læste omkring hvad.. 30 svar fra Thomas, og så begyndte mudderkastningen ellers.

• #207   20. feb 2017 der skal man nok på kursus for at forstå det!

• #208   21. feb 2017 Anders C

Fordi mange ikke fatter en skid før tingene er brækket ned til nano partikler... f.eks. dig... du har endnu ikke fattet det... På trods af jeg allerede har prøvet at forklare det til Mirza også..

"nu kan du se hvordan det ser ud når vi andre lægger for meget i de ting du skriver... Ligsom du gør med de ting vi andre skriver... "

Jeg ved udmærket godt at thomas bare ytrede sin personlige mening ligsom jeg også tror at Carsten udmærket vidste dette... Men da han sidder og lægger mere i ordene en der er ment... Så gjorde vi bare det samme med hans egne ord... Og jeg er sikker på han godt kunne se det selv der... Thomas virker til at være ganske fornuftig med normal intelligens, så jeg tror skam godt han forstod det... Gjorde du og mirza åbenbart ikke... smiley

• #209   21. feb 2017 Snøft snøft... vil du holde et kursus i normal intelligens til Anders og mig smiley

• #210   21. feb 2017 Normal intelligens er ikke noget man kan lære. Desværre.

• #211   21. feb 2017 XD

profilbillede
  • #212   21. feb 2017 ooouch endnu en personlig fornærmelse, men hvis det er standarden for normal intelligens, så er jeg glad for at jeg ikke besidder den form for intelligens smiley

• #213   21. feb 2017 Hov hov, der står jo at det er helt OK! det kan man da ikke blive fornærmet over smiley

• #214   21. feb 2017 Jeg forstår hvad du mener. Nogle gange ville jeg også ønske, at jeg ikke tænkte så meget over tingene, men sådan er det nu engang.

Stupidity can be comforting, som man siger.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#215   21. feb 2017 En skam arrogance ikke går af i vask.

• #216   21. feb 2017 Rasmus H

Jo jo! det gør det hvis du vasker i hånden! så er man helt blank bagefter!

Ej sorry jeg kunne ikke lade være smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#217   21. feb 2017 Nu er jeg desværre blank i forvejen.. smiley

Kommentér på:
Bilvask=Vinter

Annonce