BMW E39 Buyers guide {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleriet,
Jeg tænkte at jeg ville dele min viden omkring min BMW E39 528i fra 05/1998 m52b28 single vanos motor.
Det er jo en dejlig bil og som brugt bil får man en del for pengene som med nogle rutinemæssige og præventive vedligeholdelser kan kører i meget meget lang tid.
Nå du anskaffer dig en BMW E39 så hold øje med følgende ting:
1. Kølingssystemet på de her biler er kendt for at fejle.
Så en ny køler, thermostat og-hus samt vandpumpe gør underværker for din bil. I know jeg har skiftet det.
Vigtigt der er2 blæsere på disse biler en monteret på vandpumpen og en på ydresiden af køler/kondenseren. Den sidste skal aktiveres ved lave omdrejninger såsom kø-kørsel eller hvis bilen holder stille efter den er blevet varm .
Tjek at den virker ellers skift den inden udeklimaet bliver for varmt.
Der sidder 2 temperatur sensor som skal skiftes efter behov
Kølervinge afdækning plastisk l…. dårligt design et stykke som kan sprække
Kølervinge og viskose kobling skiftes efter behov
2.Nye drivbælter samt tilhørende pulley's skift dem efter behov
3. Krumptab ventil skal skiftes inkl slanger. Billige dele og relativt let at komme til efter afmontering af luftfilterboksen. Viser sig som start problemer
4.lambda senor eller oxygen senor skal renses eller skiftes. Viser sig som start problemer
5. luftindsugningsystem og luftmængde senoren skal renses. luftindsugnings gummi bælg bliver tør og sprækker.
På nogle modeller er i venstre side nederst på kofanger luftindsug som ikke er afskærmet. så rens luftkanalerne og sæt et mesh net på så kommer der ikke blade og andet sjov ind. Viser sig som start problemer
6. undervogn skift bøsningerne især på hovedarmene for og bag. Samlet sæt kan købes for hele undervognen for omkring 250 euro
7. støddæmperne foran slides hurtigere inkl huset.
8 xenon forlygte justering arme....plastik l... skift dem eller køb aftermarket
9 ventildæksel lavet plastisk p… nå men pakning skal skiftes på sigt. tegn på det er tid oil ved tændrørene og oliepletter ved samling mellem pakning ventildæksel og motorblok
10. skift tændrør og tændspole efterbehov. NGK tændspole og Bremi er det min kom med ab fabrik
11. Servohus de 2 gummislanger er ind og ud typisk dårligt monteret det kan ses ved dryp på generatoren. skift hus og slanger.
12 abs modulet er tæt monteret på udstødningsmanifolden og derved udsat for en del varme hvilket kan resultere i fejlkoder før enheden svigter. pak din manifold ind i isoleringstape så den udsættes for mindre varme
13. bremserørne til bagakslen kan være lidt rustne så de skal skiftes på et tidspunkt. bremse slangerne skal skiftes efter behov
14 rust det måtte desværre komme.. bagklappen er notorisk dømt til at ruste. men en ny eller brugt kan købes let. Giv den løbende rust behandling og du har en bil i lang tid
15. gummilister især dørrammelisterne skal skiftes efter behov. Hold øje med fugt på gulvet ved bagsæderne da dette er tegn på dårlige gummilister og du skal til at skifte dem og de er desværre ikke så billige...
16. hjul nav er typisk ikke noget man skifter før efter den har kørt en del km. Tjek dem ved afmontering af hjul og bremseskiver. De skal rotere let og lydløst.
Men alt i alt efter dette er det en fantastisk bil!!
DBH
Martin
okt 2011
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 9 Emner: 31 Svar: 87
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 58 Biler: 5 Emner: 450 Svar: 6.194
Hva er det for temp sensorere?
aug 2016
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 35
Ja det har du ret i de mangler på listen godt du nævner dem.
Den ene sidder som er ude temp sensor sidder under bilen højre side af bilen foran.
Den anden sidder ved/på køler vingens afdækning kappe og er til aux blæseren se billede.
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 144
aug 2016
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 35
For at udluftning skal man følgende på en BMW E39:
Sæt nøglen pos 2 og skru helt op for varmen og sæt den på varm. Aktiver forrudeblæseren. Derefter skal følgende skruer løsnes "bleeder"/udluftnings skruen der sidder på termostathuset samt bleeder skrue på køler.
Derefter tager du køler dækslet af.
Nu skal der påfyldes kølervæske på bilen(husk den rigtige farve blå min født med 50/50 mix) i bogen bruger de påfyldning med cirka 2 bar i tryk hvis du ikke har det værktøj kan du gøre således.
Der fyldes langsomt på køleren. (m52 rummer total cirka 10L i system, hvis du har tømt det helt )
Du fortsætter med at påfylde indtil der fylder kølervæske fra bleeder/udluftnings skruen. Først den på thermostathuset og derefter på køleren. Derefter lukker du bleeder/udluftnings skruer.
Du fortsætter med at påfylde indtil det passer med den anbefalede kølervæske mængde i beholderen.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 186
aug 2016
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 35
Det er altid mega øv, når man får sådan en oplevelse. Jeg har selv prøvet at have mus i motorrummet på en F10 værkstedet gloede også lidt da jeg sagde at der var mus i den. Men de smådyr kan godt tygge en del ledninger og tilhørende isolering på kort tid.
Der er sikkert mange andre større eller mindre fejl man kan nævne på en E39, men det håber jeg BG kan være med til at biddrage med så tråden bliver bedre og bedre.
jul 2009
Følger: 83 Følgere: 97 Biler: 7 Emner: 122 Svar: 315
aug 2016
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 35
Den har 2 niveau reguleringssensorer som er monteret -en ved højre forhjul og en ved baghjulet så skal du skifte den bagerste sensor https://www.koed.dk/da-dk/catalog/diagram/33_0522/1/47544?v=BR46779%7CAY47638&steering=L&transmission=A&productiondate=19980500
jul 2009
Følger: 83 Følgere: 97 Biler: 7 Emner: 122 Svar: 315
aug 2016
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 35
Når du tænder tænder for bilen går dit nær lys op og ned eller kun i en side?
Hvis ikke så er det i selve lygtehuset fejlen sidder. https://blog.bavauto.com/1835/bmw-e39-5-series-floppy-headlights-replace-adjusters/
jul 2009
Følger: 83 Følgere: 97 Biler: 7 Emner: 122 Svar: 315
aug 2016
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 35
Prøv at bytte om på niveau sensorerne og se om fejlen "flytter" sig. Men skift begge sensorer de koster ikke al verdens.
Hvis ikke kan det være LCM modulet som kan være i dårligt. Mit modul blev skiftet til et LCM III som sidder foran i højre stolpe under handskerummet
jul 2009
Følger: 83 Følgere: 97 Biler: 7 Emner: 122 Svar: 315
aug 2016
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 35
BMW E39 Buyers guide