Hjælp til skift af Tandrem/Vandpumpe Opel Astra G {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg står og skal ha skiftet tandrem og vandpumpe på min Opel astra G fra 98. Motoren er en 1.6 8v x16szr. Jeg håber på lidt hjælp til tilspændings moment på de forskellige ting. Moment på bolten til remstrammerhjulet og de 3 små bolte der holder vandpumpen? Og så ved jeg også at det øverste store hjul der sidder på knastakslen skal af for at få det bagerste plastik af og komme til vandpumpen. Hva gør i når det skal på og spændes igen? Med luft? og nogen der ved hvor meget moment den skal ha med momentnøglen den store bolt på det øverste remhjul? Og til sidst moment på den bolt der holder remstrammeren til generatorremmen. Håber på hjælp og håber ikke det var alt for rodet skrevet
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 5 Emner: 62 Svar: 1.007
Har aldrig selv spændt remhjul osv med moment bare sørg for at det er godt spændt og med gevind sikring så de ikke ryster ud
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Self skal du have generator remmen af, og dækslet til tandremmen.
Derefter kan du skrue remskiven til generatoren af krumtappen, der sidder en flok umbracp bolte uden om den store bolt, af med dem og du kan tage remskiven af.
Så kan du løsne vandpumpen, som er den der bruges til og stramme remmen med, og dreje den så tandremmen løsnes.
Af med tandremmen, og ud med boltene til vandpumpen, så kan den drejes ekstra langt rundt, og tages ud af plastikdækslet.
Også det sådan set bare og skifte strammer osv, også montere baglæns igen.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.795
Og hvis man ikke gør det skal man som det mindste skifte o-ringen da den vil med 95 % garanti være utæt med den nye tandrem så da den jo skal drejes rundt for at stramme remmen op.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Bare som Opel havde tænkt sig, og behøver at skille hele bilen af for det.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
aug 2008
aug 2008
https://www.youtube.com/watch?v=ovBaOMUCfyk
nov 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 147
Afmonter det bagerste Tandremsdæksel og skru Termostathuset af og skift Termostat og pakning. Husk termostaten skal ind og ligge i pakningens lille rille.
Det er et must at skifte Termostaten når du nu alligevel skifter remme og vandpumpe.
Det kan simpelthen ikke betale sig andet. Det er min mening
Mvh. Nicolai
feb 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
nov 2008
Skru luftnøglen ned på lavt blus og så gi den et par nøk.. Hjulet falder ikke af, det kører jo rundt i spænderetning altså med uret
aug 2008
feb 2017
feb 2017
nov 2008
Og den kan sagtens udluftet sig selv, du starter op og lader låget til ekspansionsbeholderen blive afmonteret, ingen skruer at skrue på!
Mvh. Nicolai
Hjælp til skift af Tandrem/Vandpumpe Opel Astra G