{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.088 visninger | Oprettet:

Bil stået stille længe {{forumTopicSubject}}

Har en Peugeot 206 1,4 benzin, som har stået i en garage det sidste år.
Har haft den startet og kørt en tur i den, cirka hver 3 måned.
Jeg skiftede Olie og filter lige inden den blev stillet væk, men er det virkelig nødvendigt at skifte det igen, når jeg skal have den ud at køre igen? og hvorfor?

Er der andet, som jeg ellers skal være opmærksom på, når jeg skal have den ud og køre rigtigt på vejene igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil stået stille længe
  • Dean R
    Dean R Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 12 Emner: 17 Svar: 82
    #1   5. mar 2017 olie er en religion for nogle ..jeg vil sige kør uden nogle betænksomheder ved det.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #2   5. mar 2017 du bør køre den varm og skifte olien og filter pga kondens vand og ophobning af små partikler pga stilstand der kommer meget fint rust på de udtørrede metal dele inde i motoren som så bliver sendt med rundt når bilen startes

  • #3   5. mar 2017 Havde olien været ubrugt ville jeg sige kør.. men eftersom at du har "brugt" olien er den jo ikke ny mere.. e n bil ska jo serviceres efter et år eller x antal km..

    Skift det hvis du spørger mig.. lad olie filteret sidde hvis du hælder samme mærke olie på igen..


  • #4   5. mar 2017 Hvis det var mig, så ville jeg også lige hurtigt tjekke tændrørene, bare for at være sikker på de ikke er sodet til, eller sjasket ind i olie smiley måske er det unødvendigt og spild af tid, men jeg ville gøre det smiley

  • #5   5. mar 2017 Kør... Det er jo helt frisk olie.
    Men som #1 skriver, så er spørgsmål om olie og længere stilstand en religion smiley

    Fanatikerne ville sige at du også skal skifte dæk, tændrør, støddæmpere og bremser hele vejen rundt - alt andet ville være at køre med livet som indsats smiley


  • #6   5. mar 2017 Bare ud at køre. Det er stadig frisk olie, selv om du har kørt de par ture. Det vigtigste var, at at du hældte ny olie på INDEN du satte den ind.

    .......... måske dine bremser skal have lidt opmærksomhed, efter så meget stilstand ?


  • #7   5. mar 2017 Jeg havde sku bare lige pillet tændrørs hætterne af eller lign. og så lige tørnet den lidt på starteren for at få lidt olie rundt i systemet.

  • #8   5. mar 2017 Ja, det med at starte bare fordi man tror bilen har godt af at blive startet for en kort tur, ville jeg heller ikke ha gjort. Er der frisk olie på bilen, så er det bare at lade den stå. ( og evt. tørne uden tænding på )

    ......... har i mange år kørt MC, og der bruger man samme procedure i vinterperioden. ........ og min nuværende US dyt holder også vinteropbevaret ud fra samme beskrivelse.


  • #9   5. mar 2017 Kør.

    Der er et oliefilter monteret af en grund.

    Start. Kør den varm og forsæt til det er km tid til ny olie


  • #10   5. mar 2017 Tjek væsker og sørg for strøm, start og kør smiley Næste gang så lad være med at starte den op hver 3. måned, det gør kun kondensationen værre.

    Næste gang den skal stå stille, så fyld olie til toppen af pinden, fyld tanken og evt 0,3-0,5 bar ekstra i dækkende så der ikke kommer flat spot smiley


Kommentér på:
Bil stået stille længe

Annonce