6.602 visninger
|
Oprettet:
C4 Cactus Vs. 208 - km/l {{forumTopicSubject}}
Hej
Sidder lige og diskuterer lidt opgivne km/l, og uanset hvor urealistiske de er, er der stadig en del eksempler der kan undre, fx:
CitrCitroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi 100
Egenvægt: 1070 kg
Km/l: 32,3
Peugeot 208 1,6 BlueHDi 100
Egenvægt: 1265 kg
Km/l: 33,3
Vi snakker biler med identiske motor, samme årgang, og alligevel er C4 Cactus opgivet til mindre til trods for den vejer "enorme" 200 kg mindre, hvilket trods alt er en slat.
Personligt tvivler jeg på luftmodstanden er enorm stor og man burde kører længere pr/l i virkeligheden med C4 Cactus, eller ?
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 540
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 21 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 264
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.280
jul 2003
Følger: 168 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.452
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
jul 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Emner: 68 Svar: 708
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
jul 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Emner: 68 Svar: 708
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Hvis jeg tøffer bag en lastbil på motorvejen kan jeg køre 35-38ish i snit og på motorvejen med 130 kører den 16-18
30 er ikke umuligt på landevej men man skal være meget påpasselig hvordan man kører
Man skal ikke sparke meget til bilen før den bliver uøkonomisk men hvis man kører stille og roligt kan man sagtens presse den til at køre langt
Min egenvægt står til 1285 kg men ved ikke om det er pga udstyr
jul 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Emner: 68 Svar: 708
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Hvorfor viser din ikke km/l
En C4 cactus står til 1240 kg i BlueHDI ifølge Citroëns hjemmeside og den sparer vel lidt vægt ved ikke at benytte skivebremser osv
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Er din også en Allure?
jul 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Emner: 68 Svar: 708
Vi er billig kørende da jeg selv skifter det meste i bilerne ellers kunne det ikke gå samt køber flere dele på EBAY til halv pris.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Måske dæk og evt vinduesvisker da forruden er revnet og river bladet i stykker
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
jul 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Emner: 68 Svar: 708
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Det er super ærgerligt at man skal skifte væk fra kort eller Spotify for at se temperaturen
Ellers så synes jeg ikke jeg har haft nogle problemer udover den rasler i tomgang men det er vist helt okay
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Kører 210 ved 3500 og du kan holde den ved 1300 på landevej
jul 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Emner: 68 Svar: 708
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Temperaturen er langt fra optimal for km/l men nedsætter udslip samt partikelfilter tager en del brændstof og nu vores der kører med Adblue bruger sikkert også en del ekstra
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.857
Det meget mere reelt end at kigge på forhandlerens skilte. De oplyst unaturligt højt for at spare afgift og grøn ejerafgift. Nå det sagt så ville jeg vælge Cactus med skifte robot selvom det køre skidt bliver bilen så meget federe af at havde bænksæde
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
Og nærstuderer man tallene lidt, opdager man noget: de fleste biler kører inden for få procent det samme antal kilometer på literen nu, som for tyve år siden...!
Bevares, der er da lidt variationer, og nogle bilmærker har været dårligere til at optimere for tyve år siden end de er nu og omvendt.
Men det generelle billede er det samme: en benzinbil fra 2014 kører i praksis inden for 1-2km/l det samme som den tilsvarende model fra 1994. På dieselbilerne er forbedringerne ofte lidt større - men ikke revolutionerende.
Den store forskel er, at mens de officielle forbrugstal passede nogenlunde for tyve år siden (forstået sådan, at op til halvdelen af bilisterne faktisk nåede det opgivne forbrug), så er de i dag er det rene løgn (forstået sådan, at ingen kan nå forbrugstallene)!
Bevares, bilerne er generelt både blevet tungere og har fået flere hestekræfter. Men det ændrer ikke ved, at både en Polo og en Passat benzin i praksis inden for 1 km/l kører lige langt i årgang 1994 og 2014...tjek selv!
Selv omtalte Peugeot 208 er forbedret mindre end 4 km/l i forhold til en 205. Men dengang kørte gennemsnittet de opgivne 19km/l - mens de 33 km/l opgivet i dag er +10 km/l for højt...!
Det hele ville egentligt ikke betyde så meget - hvis det ikke lige var fordi den "grønne" ejerafgift var direkte afhængig af, hvem der lyver bedst! Der er faktisk ofte mere end fem tusinde kroners afgift OM ÅRET til forskel på det reelle tal og løgnen!
C4 Cactus Vs. 208 - km/l