{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.231 visninger | Oprettet:

Tor O
Tor O
Følger: 2 Emner: 15 Svar: 89

Bolt er rustet fast i bremsekaliber {{forumTopicSubject}}

Har været ude og skifte skiver og klodser på min Citroen C4 og det gik jo meget godt bagtil. Da jeg pillede fjederen af foran og skulle afmonter Bolten er Bolten selvfølgelig rustet fast.... Fantastisk. Nogen fif eller gode råd til at ordne sådan en fætter. Følgende er prøvet. Har haft en skralde på samt top og har forsøgt at danske den uden virkning. Der er ikke plads til en slagnøgle da den er for stor. Da bilen var klodset op på en buk og en donkraft tør jeg simpelthen ikke kravle ind under bilen da jeg er bange for den vil falde ned over mig. Sidste step bliver nok bare en tur på værkstedet og så må jeg bare betale for at få de to skiver skiftet samt klodser. Ville bare lige høre om der måske var er par løsninger

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bolt er rustet fast i bremsekaliber
  • #1   7. apr 2017 Kan du vise et billede af, hvordan det ser ud?

• #2   7. apr 2017 Hvis du ikke har adgang til noget varme ala ilt og gas,, så bad den i WD40 eller hva du ellers har. Og håb den har løsnet sig imorgen.

Ellers tror jeg det er bedre at du kører den på værksted, knækker du bolten er du jo først på skidern.

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#3   7. apr 2017 Har samlet det igen da dytten skal ud og trille i morgen, men det er de to bagerst bolte som sidder bag på bremsekaliberen som skal ud. Når hjulene peger ligeud er der jo ikke meget plads

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#4   7. apr 2017 Nemlig så bliver det værkstedet. Må jo så løbende selv skille smøre op og vedligeholde det efterfølgende. Har før i tiden overholdt service på den men efter de ville have 5500 på værkstedet hvor de havde sat 3.5 timer af til arbejdet valgte jeg så selv at købe skiver og klodser til den. De glor på bremserne under service og har fundet ud af at intet bliver smurt op eller renset. De skulle have nogen over nakken

• #5   7. apr 2017 Kom til at tænke, hvad bruger du til at løsne med. bare en alm ½" skralle?

• #6   8. apr 2017 Man kan købe noget fryse spray i thansen som er helt fantastisk det kan løsne alt selfølgelig dysser der er groet helt fast i koks og rust.

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#7   8. apr 2017 Ja ikke den lille med den i normal størrelse som hører med i et topnøgle sæt ??

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#8   8. apr 2017 Okay var måske værd at prøve. Gad vide om de også er billigere hvis man fik dem til at skifte det når tid er

• #9   8. apr 2017 Nu kender jeg ikke lige C5, men det er jo ikke unormalt at de bolte skal spændes med 180-200nm så tror du skal op i noget lidt størrer.

Nu ved jeg jo heller ikke lige hvor meget rugbrød du spiser, men jeg hører ikke til de mindste drenge, og jeg skal altså tage godt ved nogen gange.

Men det kræve jo igen lidt kendskab. er bolten fuld af rust og ved og blive rund i hovedet. så hjælper det jo ikke bare at bruge mere kraft.

• #10   8. apr 2017 Hvorfor viser du ikke et billede så du måske kan spare 5500 kr? Hvis man skal hjælpe skal man forstå problemet 110% ... og lige nu forstår jeg det ikke.

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#11   8. apr 2017 Mener selv at jeg er i rimelig størrelse men mine 105 kg kan ikke flytte den. Kunne måske godt hvis jeg kravlede ind under bilen men vil jo helst ikke ende under den med en buk og donkraft.... Er mit liv for kært til. Kunne måske klodser den op på to bukke for så kan man dreje hjulene kom jeg lige i tanke om og mon ikke det ville give noget mere plads

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#12   8. apr 2017 Lucas j fordi den skal ud og trille i morgen formiddag og har derfor samlet det igen.... Derfor

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.327
    #13   8. apr 2017 Du tager da bare at drejer hjulet ud til siden, og så en gaffelnøgle på bolten evt en anden gaffelnøgle i enden af den første
    Prøv evt at spænde bolten, det få bolten til at løsne sig i de fleste tilfælde

• #14   8. apr 2017 Ja jeg var heller aldrig stor fan af bukke, brugte altid fælge MED dæk på...det ryger sgu ingen steder. Men ellers så husk klodser foran og bagved baghjul, Det er lidt vigtigt at gå både med livrem og seler når man skal ind og ligge under 1½ tons.

Men med en alm skrallenøgle så skal du jo nærmest op og stå på den med din fulde vægt for at løsne den, såen en skralle er vel ikke andet end 35-40cm lang jo.

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#15   8. apr 2017 Bruger altid klodser til hjulene så den ikke triller nogen steder. Tror jeg får et autoriseret værksted til det. Er jo på den hvis den knækker og gør den det får de sgu selv lov til det på værkstedet

• #16   8. apr 2017 Som andre også har foreslået, så godt med wd40 eller lignende, evt natten over.
    Derefter et forlænger rør på skralden, hvis der er plads til det.
    Varme, hvis man har adgang til det
    Held og lykke med operationen.

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#17   8. apr 2017 Morten Nyborg s Tak. Skal nok lykkes på den ene eller anden måde

• #18   8. apr 2017 smiley ja, ellers kan man altid betale sig fra det.
    (men det er bare ikke altid så sjovt)

• #19   8. apr 2017 Er det kaliberen eller bremseåget du ikke kan få af.?

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#20   8. apr 2017 Det er kaliberen hvor de to bolte sidder

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#21   8. apr 2017 Har lige et billed som er fra nettet af

profilbillede
  • Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#22   8. apr 2017 Det er øverst og nederste bolt. Får et værksted til det når den tid kommer. Får de knækket den eller andet står de jo selv for at lave det. Vil nødig selv smadre den

• #23   8. apr 2017 Hvis de knækker er det bare et sæt nye glider og de koster ikke det vilde. Men det får du ikke værkstedet til at dække. Alternativt er du selv køber to sæt glider (et til hvert side) og skære bolthovederne af kaliberen. Skubber stemplet tilbage med en stor flad skruetrækker.

• #24   8. apr 2017 https://www.youtube.com/watch?v=e4M1V9f74Vs

Er det de bolte han skruer af ved ca. 1min?

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #25   8. apr 2017 Ellers en god video,lade kaliberen haenge i bremseslangen...
    Maaske kalde videoen,saadan laver man IKKE bremser ?
    Grease Monkey,mon ikke det naermere er de bolte der gaar ind i spindelen han har problemer med,dem gliderne sidder med burde ikke vaere spaendt ret meget ?

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#26   8. apr 2017 Saa lige lidt mere af den video,samlede han lige det hele uden at smoere gliderne ? Uden at smoere klodserne ?
    Enten har han absolut intet begreb om hvad han laver eller ogsaa skal jeg have de tre aar tilbage jeg stod i laere...

• #27   8. apr 2017 Videoen viser hvordan man skifter klodser, men mangler alt det andet.
    Vedr at værkstedet ikke rør bremser ved service, er lidt kundernes skyld, de pendler rundt mellem 100 værksteder og presser priserne, så service idag på biler er reelt kun olieskift, resten er visuelt. Alt for at her og fru hansen kan spare 5-700kr pr gang for et bremseservice. Det løber jo op over 4-5 år, puuuuha...
    Og jeg ville ikke skifte dele som en kunde kom med selv, desværre. Jeg kommer jo heller ikke med mel til bageren.

• #28   8. apr 2017 Hvis det ser ud som i #21: Hvis du har siddet med en skraldenøgle og forsøgt at "daske" til den så virker det ikke fordi skralden er ALT for blød og konstant fjedrer ved hvert "dask" og der bliver slet ikke lagt nok moment i. Du skal have et langt mere "stift" system som ikke fjedrer. Jeg foreslår enten

1. 3/4 eller 1" topnøglesæt som har nogle ordentlige længder
    2. En alm 1/2 skralde og et vandrør som er skåret til i den korrekte længde

Drej forhjulet så de 2 bolte bliver blotlagt mest muligt. Brug 1" værktøj eller 1/2 med forlænger skåret til så den akkurat stikker ud fra bilens forskærm. Nu kan du sidde uden for bilen og lave et opadgående løft for at løsne og der er ikke risiko for at det falder ned over dig.

PS: Det er faktisk bedst at bruge en ringgaffelnøgle til opgaven med en større diameter vandrør som forlænger: Ringgaffelnøglen har fat HELT inde ved boltehovedet og det betyder at tværkraften=radiel kraft bliver tæt på 0 når du lægger moment i og derfor at risikoen for at værktøjet glider af og runder bolten massivt minimeret. Det værste du kan gøre er, at sætte en forlænger mellem top og skralde for så bliver tværskraften enorm stor med enorm risiko for at den glider af og runder bolten.

• #30   8. apr 2017 Hej
    Muller, muller og muller
    Mvh Kp
    osb Normalt opvarmning her men den er lidt triggi da du så efterfølgende skal udskifte alle kunsttsofdele i kaliberen

• #31   8. apr 2017 Den billige løsning:
    Klods bilen stabilt op på en stak fliser med et stykke træ mellem bil og fliser.

Et fast håndtag til ½ toppe og forlæng med et jernrør, så kommer den direkte af.

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#32   8. apr 2017 Ja det er det

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#33   8. apr 2017 Lucas j det er præcis den samme skraldenøgle jeg bruger som du ser i videoen

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#34   8. apr 2017 Chris c og hvad har det så lige med to rusten bolte At gøre? Men vil kan da godt lige tage den del også. Ved du hvad man skifter under service på en diesel bil for jeg ved det godt. Den sidste service jeg var til hos automester kostede 3500. Olieskift og nyt oliefilter. Kontrol af bremser. Bare den normale olie alene kostet 500 Kr pr liter. Den samme olie koster 250 Kr for 5 liter olie i en dunk og ja det er den olie fra Citroen og Peugeot som Diesel turbo biler kører på som de også har på autoværkstederne. Den sidste olie den fik fra de dygtige AutoMester har de kommet noget lidt andet på og det kan den sagtens kører på. Den holdte op med at bruge olie hvad var godt men da jeg nærmede mig næste service begyndte turboen at larme lidt. Efter jeg selv har skiftet til original olie samt skiftet oliefilter og Diesel filter og hældt Bell Add Servicerens 1D+ er lyden heldigvis væk igen. Kan godt være jeg ikke har det fine stempel i servicebogen men der står hvad der er skiftet og kvittering er også gemt. Der er ikke længere garanti på bilen så klare det selv. Vælger selv at servicere mine bremser i fremtiden for så er jeg da sikker på at de er smurt korrekt op. Når jeg får tid hvor bilen ikke skal ud at rulle kommer den lige på værkstedet så de kan nakke de rustne bolte og så skal jeg nok selv for fremtiden selv sørge for de er smurt korrekt op med silikone fedt så man kan få det af for fremtiden

• #35   8. apr 2017 Sandsynligvis er dine bolte slet ikke rustne(udover bolthovedet), men kaliber bolte sidder bare rigtig hårdt fast.
    Boltene ville jeg vælge at smøre op med keramisk fedt, husk at give under bolthovedet også, ellers sidder de bare endnu bedre fast hvis du kun smøre gevindet.

Husk, når du bruger forlængernøglen, lige at tjekke at du skruer den rigtige vej, det kan snyde når skruen er bagved noget, en løs bolt med møtrik på er god at kontrollere at man nu også skruer den rigtige vej smiley

• #36   8. apr 2017 Hvis en Automester har taget 500 kr for en liter olie så er der noget HELT galt. Og jeg vil anbefale at bruge kobberfedt eller alufedt hvis bolte skal kunne løsnes igen :-).

Men den skraldenøgle du bruger er for klejn når du ikke kan få bilen på lift og komme ordentligt til: Du kan slet ikke lægge kræfter i den bette nøgle når du sidder på siden af bilen.

En mulighed til hvis du vil lave en masse bil i fremtiden selv: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Loftevarktoj/Bilrampe-2-tons-2000023040/

Med dem kan du køre bilen op, kravle under bilen uden at noget braser ned, få løsnet boltene, trille bilen ned igen, pille hjulet af og lave bremserne. Ramperne vil i dette tilfælde alene have det formål at du kan få brækket bolten fri og få den drejet fx ½ omgang.

• #37   8. apr 2017 Sikker billig opklodsning af bil:

Jeg bruger 30x30 cm fliser + en træklods til at klodse bilen op. Når fælgen er taget af, lægges denne under vangen og et passende antal træblokke ovenpå fælgen, så der er 1-2 cm op til vangen. Hvis fliserne skulle svigte(usansynligt), er fælgen der som sikkerhed.

Det stoler jeg noget mere på end de kleine ramper i tyndt vinkeljern, hvor bilen kan rulle ned.

• #38   8. apr 2017 Rulle ned: Nu er bilen selvfølgelig synet inden for 2 år hvor det er lovkrav at en håndbremse kan holde bilen på 15-18% stigning. Dertil kan man sætte den i 1. gear. :-).

• #39   8. apr 2017 Ja og det er højst sandsynligt også fint, men jeg sætter min egen sikkerhed så højt at jeg ved at en håndbremse kun virker indtil den går i stykker og at en bil kan trille nogle 1/10 meter før den står stille i gear.

• #40   8. apr 2017 Olie ved værksted koster fra 160 til 250kr pr liter afhængigt af hvilken slags.
    At i kan finde det til 50kr literen online er helt ok med mig, jeg hælder det bare ikke på, min mester har min lønning at skulle betale,,husleje, osv. Plus vi taler nok med kunder 2 timer om dagen. Kundepleje i ved, og de spildte timer skal jo også hjem på en eller anden måde

• #41   8. apr 2017 RSP36, Videoen var kun for at finde ud af hvilke bolte vi snakker om hvilket vi stadig ikke har fået svar på??

Men ja spottede godt selv at der ikke blev smurt glidere.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#42   8. apr 2017 Grease Monkey,ja er jeg godt klar over smiley
    Var mere chokeret over hvor mange fejl han laver,kaliber bliver haengt i slangen,intet bliver smurt og hjulene bliver ikke spaendt med moment...

Til TS om du koerer den op paa ramper eller loefter den med donkraft er ligegyldigt,men faa den klodset sikkert op paa enten havefliser som foreslaaet eller bukke saa du kan faa hjulet af,,drej rattet saa du kan komme til kaliberen og saa er det ellers kraft gange arm med enten skralde og saa kort top som muligt eller en gaffel noegle.Giv bolthovedet et dask med en hammer og jeg plejer ogsaa at "starte" loesningen med enten skralde eller gaffelnoegle med en lille mukkert.
    Grunden til at de bolte sidder saa godt fast er at det skal de.De har ofte faaet loctite fra fabrikken da det jo er rimeligt vigtigt at de bliver siddende smiley
    Derfor vil jeg ogsaa paa det kraftigste fraraade dig at smoere dem ved samling,disse bolte skal ikke vaere nemme at loesne igen,tvaertimod...
    Sikkert andre metoder der virker ligesaa godt,men saadan plejer jeg at goere.

• #43   8. apr 2017 Lige det med slangen kan jeg ikke se noget galt i, havde været værre hvis den hang fra hvor clipsen sidder så den knækker i slangen.

Men kan faktisk ikke se om det er slangen eller håndbremse kablet den hænger mest i.

• #44   8. apr 2017 Hvis værkstedet knækker boltene er det kunden som betaler for arbejdet med at bore dem ud, det er jo ikke værkstedets skyld at du har rustne bolte i dine kalipere.

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#45   9. apr 2017 Allan Kolding r. Nej det har du nok ret i. men da tidligere service har været overholdt ifølge service bogen burde man når man alligevel har fælgen af lige adskille bremserne og smøre den op og samle dem igen. Men de gider ikke de dovne hunde men de vil gerne have 3500 for at skifte olie og oliefilter samt Diesel filter og så ellers gå og klø sig i skægget. Jeg har rigtig nok lige selv serviceret bilen med olie skift og det hele. Jeg var nysgerrig for hvad olie og oliefilter samt Diesel filter kostet i indkøb og hvor langt tid det tog at skifte det samt montering påfyldning og så lige den rigtige beel ADD i tanken. At de kan få to timer til at gå med det og hive fire jul af for så at stå at GLO på bremserne og sige OK og så sætte sutterne på igen fatter man jo ikke. Jeg var nysgerrig for hvad man fik for 3500 og ville selv tjekke op på bremserne og de har ikke set skyggen af service. Rettet rystet en smule under opbremsning og fik at vide at den ene bremse skive var skæv og skulle skiftes. Jeg har efterfølgende afmonteret begge forhjul og renset anlægsfladerne og monteret dem igen med et moment på 12 kilo hvor vibrationerne er væk fra rettet. Er sku da meget godt gået af en som aldrig har rodet med bil før. Gider man at sætte sig ind i hvordan ting virker kan man nå langt. At man så støder på en rusten bolt som ikke er til at få ud er jo så en anden sag. Det er fantastisk med sådan en side her så man kan dele viden på kryds og tværs som andre også kan få glæde af

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#46   9. apr 2017 Forresten når man bliver tilbudt en fast pris på værkstedet står der altid diverse. Er jo så i tilfælde af en bolt som knækker og lidt ekstra arbejde på dette. Er jeg lige blevet oplyst af en tidligere gammel mekaniker

• #47   9. apr 2017 Så faktisk denne video også, og ja tror du er bedre tjent med at sende den på værksted. Lad mig bare sige det går ikke helt så let i denne som i den første smiley

https://www.youtube.com/watch?v=YYXlT3VGihY&t=1511s

• Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

#48   9. apr 2017 Problem løst. Tog chancen og smed den op på to bukke. Kunne jo så dreje hjulene lige som når den er på liften. De sad godt fast men det lykkedes at få dem løsnet og skiftet skiverne samt klodserne. Glider samt bolte blev smurt op med silikone fedt og spændt godt sammen igen. Tak for de gode råd herinde smiley

Kommentér på:
Bolt er rustet fast i bremsekaliber

Annonce