{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.764 visninger | Oprettet:

Koblingen piver højtlydt! {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har en ældre Fiat Punto fra 2001, som er begyndt at pive, nærmest skrige, når jeg bruger koblingen. Det er lige præcis når jeg har koblingen på det punkt, hvor bilen kører, at pive-lyden kommer. Træden jeg koblingen helt i bund piver den ikke, og hvis jeg slet ikke røre koblingen er der heller intet. Men når jeg sætter i gang fra stop fx, kommer den hver gang.

Nogen der ved hvad det kan være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Koblingen piver højtlydt!
  • #1   15. maj 2017 måske et udrykkerleje der er dårligt - det lyder i hvert fald noget der i retningen af

  • #2   15. maj 2017 Okay, tak for svaret. Er det dyrt at skifte/lave?

    Jeg kan formentlig få en tid hos min mekaniker i morgen - kan jeg tillade mig at køre i bilen indtil da?


  • #3   15. maj 2017 Hvis det er udrykkerlejet, så skal gearkassen afmonteres. Det sidder i forbindelse med koblingen også skal du være obs på at det mange gange kan betale sig at betale lidt ekstra for at skifte koblingen, når du alligevel har skilt det ad.

    Jeg tænker ikke et udrykkerleje koster kassen, vil tro mellem 200 og 500 - men tiden det tager at komme ind til det kan godt koste.

    Det kan du godt, vil jeg mene. Men det skal du selv føle for smiley


  • #4   15. maj 2017 Problemet er, at bilen skal til syn senest 22. juni, og jeg aner ikke om den kan gå igennem igen. Den er bl.a. temmelig rusten. Den kan i hvert fald næppe gå igennem uden nogle reparationer hist og her.

    Og det er derfor lidt surt, at gå ud og skifte hele koblingen, hvis det så viser sig, at det vil koste en formue at få den igennem syn også - for det er bilen simpelthen ikke værd.


  • #5   15. maj 2017 evt kunne du spørge mekanikeren om et synstjek - det koster en smule, men så får du en ide til hvad bilen kan eller ikke kan og evt hvad det koster, hvis den skal gøres klar til syn.

    Derefter kan du så vurdere om du kører i den til koblingen ikke kan mere også skrotter den eller du vil lave det og få bilen synet smiley


  • #6   15. maj 2017 Sidste jeg nævnte det med synstest for min mekaniker, anbefalede han at jeg bare kørte den ind til syn som den var, og så kom tilbage til ham med listen over de udbedringer som der skulle til, for at bilen kan gå igennem. I følge ham var det den billigste måde for mig, og det kan jeg egentlig sagtens se logikken i.

    Som udgangspunkt har jeg det fint med bare at køre i den til den dør fuldstændig, men jeg er alligevel ikke så begejstret for udsigten til, at koblingen lige pludselig står af mens jeg kører - tænker hurtigt det kan ende med en ubehagelig situation?


  • #7   15. maj 2017 Alternativt kunne jeg vel egentlig bare drøne den ind til syn i morgen, med skrigende kobling og det hele? Selvfølgelig lidt komisk at køre en pivende bil ind til syn, men så får jeg da et komplet overblik over ALT hvad der skal laves, og så er det vel næsten nemmere at tage stilling?
    Den går 100% ikke igennem, men så kan jeg jo tage rapporten som jeg får, videre med til min mekaniker og få ham til at give et bud på, hvad det vil koste at syne den? Et omsyn koster jo ikke alverden alligevel.

    Hvad tænker du/I om den idé?


  • #9   15. maj 2017 Du skal bare være klar over, at det er IKKE formålet med synshallerne. Min lokale Applus bliver decideret negative, når folk kommer med noget der ikke er klargjort, - og det forstår jeg godt.
    Dæk, styretøj, lys og bremser SKAL bare være i orden. Så kan man have overset et rusthul i et inderpanel, eller glemt at tjekke hornet, men de nævnte ting SKAL fungere.
    De ting du godt ved skal laves, kan du lige s godt tage stilling til inden syn.
    Hænger gummiet og slasker under viskerne, ville du da skifte dem inden syn, ikke?
    Hvis du ved, at dine fordæk er nedslidte, hvorfor så få en anmærkning og måske en bøde på den konto?
    Pointen er, at hvis du ofrer det hen ad vejen, bliver det ikke så stor en øretæve når den skal til syn.


  • #10   15. maj 2017 Allan R

    Så må du begynde at bruge en anden synshal, hvis de går og bliver negative.

    Men nu har Applus nu heller aldrig nogen jeg overhovedet tænker på at benytte, de er som reglen ikke rigtige kloge.
    Ville din tandlæge også blive sur på dig, hvis du ikke har børstet tænder og skal have lavet et hul, eller bare et generelt tjek.

    Og ja selvfølgelig tjekker man da lige op på lygter, dæk og de mest gængse.
    Jeg har i mange år brugt samme synshal / firma, og når jeg har haft travlt så smider jeg bare bilen til syn, hvis folk skal have en bil synet, og især hvis folk gerne vil have en pris inden jeg begynder at hjælpe dem, da jeg så har noget at gå efter når jeg skal lave et tilbud.

    Normale bruger af biler, har ikke behov for at tjekke deres biler i hoved og røv, når de ikke ved så meget om biler., de skal tjekke det de lærte om da de tog kørekort, og ikke alt det tekniske og rustne bremserør, eller utæktte hjulcylindre eller dårlige kalibere, de kender som reglen ikke en skid til den slags.

    En omsyn koster jo næsten ingen ting.
    Og hvis min synsmand skulle blive sur over noget på en bil jeg kommer med, så finder jeg bare en anden synshal, jeg betaler dem for at tjekke min bil og det er mig der er kunden. og ikke dem. for alt andet er noget misforstået pis.

    Jeg kører til syn og fortæller dem at jeg ikke har lavet en skid, og heller ikke tjekket noget.
    Og hvis de finder noget, så smiler jeg og siger tak, for gider heller ikke stå og diskutere med en synsmand om det er rigtigt eller forkert, der kan jeg selv afgøre, når bilen har været til syn, for de kan jo overse noget, eller have lavet en fejlbedømmelse.
    Jeg gider som reglen ikke diskutere sådan noget med synsfolkene.
    Jeg gider heller ikke gå og skjule noget for dem, heller ikke for dem jeg hjælper med at få synet biler.


    Jacob L

    Puntoer har altid rustet væk.

    Det kan slet ikke betale sig at lade være med at skifte koblingen sammen med udrykkerlejet osv.
    Komplet kan du jo få det til et godt stykke under 1000,-kr, og det er jo ikke en bondegård., du skal bare finde et lærksted det har en lav timeløn hvis du ikke kan selv.
    Men selvfølgelig hvis du ikke er sikker på standen af bilen i helhed, ville jeg nok også bare smide den till syn så snart du får indkaldelsen.
    Jeg ved bare at de ruster...
    Og hvis der er flere småting som du skriver, må man næsten gå ud fra at du ikke har vedligeholdt den tip top.
    Om du kan køre i den, ja det vil jeg mene, Det er jo en gammel hund efterhånden, og så længe du har noget autohjælp, så kan du sikkert bare trille videre.
    Nå den ikke kan mere så kan den jo ikke mere, og så kan du jo skifte koblingen til den tid.
    Jeg har nemlig set mange ødelagte koblinger, på ældre biler, og når det er sket, så kommer der jo bare nyt på.


  • #11   15. maj 2017 Tak for svarene alle sammen.

    Det er faktisk netop Applus jeg har bestilt tid hos, og jeg får INTET tjekket før jeg kører bilen derind i morgen tidlig. Jeg har da lige tjekket at lygterne virker, men det er vist også dét.
    Det er egentlig ikke fordi, at jeg ikke gider tjekke den igennem, men alt det med slid på dæk, styretøj, bremser osv. ANER jeg ikke hvordan jeg tjekker. Jeg har slet ikke forstand på biler.
    Hvis de virkelig bliver sure over det, så lad dem. Så må jeg jo finde en andens synshal næste gang.


  • #13   15. maj 2017 Men der er ikke garanti for at han finder alle fejl, og hvis der er mange, så er det ny tid, ikke omstilling.

  • #14   15. maj 2017 Ja prismæssigt er det jo ikke den store ruin


  • #15   15. maj 2017 Ville bare gå den igennem selv og se hvor mange fejl man selv kan finde, åbenlyse fejl som defekt forrude, defekte pærer, defekt lygteglas, udvendige gennemtæringer på karossen ville det være spild af penge at lade synsmanden finde.
    Jeg har da prøvet at finde 14 fejl på en bil hvor synsmanden kun fandt 9, da hun så kom på værksted fandt de yderligere fejl og bilen blev skrottet, jeg var ellers udråbt som svindler af hende sækken, men lidt retfærdighed var der da alligevel til.


  • #16   16. maj 2017 Nu har jeg benyttet Applus fra dengang det hed Statens Bilinspektion. Derfor ved jeg hvad de står for, og der har aldrig verseret rygter om fusk med dem. Derfor er det en ekstra blåstempling at kunne sige og dokumentere, at bilen er synet og godkendt der.
    Det er da rigtigt, at det er et kundeforhold, men enhver burde kunne gå en tur omkring bilen og tjekke lyset, ligesom vi forhåbentlig allesammen kigger på vores dæk og dæktryk i ny og næ?
    Vi kan nok også både se, høre og mærke rystelser, mislyde m.m. så at møde op med en halvrådden bil med lygtefejl, nedslidte dæk og hvor gummiet har forladt viskerne, er åbenlyst dumt i min optik.
    Jeg kører ikke til syn med noget, hvis jeg ikke har gennemgået den selv, når jeg nu godt ved hvordan de ser på det.


Kommentér på:
Koblingen piver højtlydt!

Annonce