{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.271 visninger | Oprettet:

Bender
Bender
Tilmeldt:
20. sep 2011
Følger: 3 Biler: 2 Emner: 71 Svar: 633

Hvor tung campingvogn må jeg trække? {{forumTopicSubject}}

Info om bilen:

Totalvægt 1.671 Kg.
Køreklar vægt (egenvægt) 1.278 Kg.
Anhængervægt m. bremse 960 Kg.
Anhængervægt u. bremse 600 Kg.

http://www.fdm.dk/bildatabasen/peugeot/207/16-premium-120hk-2007

Et eksempel på en campingvogn kunne være at den vejer 900 egenvægt, med en totalvægt på 1100. Må jeg spænde sådan en på, hvis alt bagage smides i bilen? Eller må jeg kun trække en campingvogn med totalvægt på 960?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor tung campingvogn må jeg trække?
  • B Ø F
    B Ø F Tilmeldt:
    jul 2015

    Følgere: 1 Biler: 1 Svar: 105
    #1   8. jun 2017 Har du prøvet denne beregner hos FDM?
    http://www.fdm.dk/biler/trailer-campingvogn/beregner-til-trailer-campingvogn


  • #2   8. jun 2017 Du må trække 960 kilo efter bilen, det er vel ikke så svært?

    Dog må du tage en CV med en egenvægt på 900 kg og en totalvægt på 1300 kg på krogen HVIS du kun fylder 60 kg ind i den, så den max vejer de 960 kg.


  • B Ø F
    B Ø F Tilmeldt:
    jul 2015

    Følgere: 1 Biler: 1 Svar: 105
    #3   8. jun 2017 Og husk lige at de fleste campingvogne vejer mere end de er registreret til, fordi det er basis vægten uden udstyr og så er der evt naturlig fugt som vognen har absorberet gennem årene. Så det kan hurtigt blive et par hundrede kilo ekstra. smiley

  • #4   8. jun 2017 Ok, så en vogn på 900 kilo er i overkanten, selvom jeg ikke putter noget ind i den. Men hvor langt bør jeg så gå ned, for at være på den sikre side?

  • #5   8. jun 2017 Du bør nok få vejet den vogn du overvejer at købe. Det burde sælger kunne klare, hvis du køber den ved en forhandler, ellers ved jeg at der ligger diverse steder hvor de har vægte, hvor man kan veje sit vogntog og på den måde finde ud af hvor meget man kører med.

    Jeg ville personligt nok vælge noget der har en max totalvægt på de 960 - evt. 1000kg og så lade være med at fylde så meget i før jeg har været på vægt med vognen, for at se hvor meget vognen vejer "tom" og så stille og roligt putte i, evt veje en gang mere.

    Køber du en "overdimensioneret" vogn, så skal du nok regne med at blive stoppet af politiet jævnt tit, og så trækker de dig med til en vægt-station hver gang, med et enormt tidsspilde for dig.


  • #6   8. jun 2017 God ide at få den på en vægt når det er! Tror jeg kigger efter nogen med egenvægt omkring de 800, og får den på vægt når vi finder en som passer os. smiley

  • #7   8. jun 2017 Du kan sagtens købe en med en egenvægt på eks. 800 og total på 1100.
    Og så køre med et mindre overlæs. Du skal bare være obs på, at hvis du bliver stoppet med overlæs, så skal det ud af vognen og så ville det være rart hvis du havde pladsen til det i bilen så du ikke står og skal efterlade noget ude midt på landevejen.

    Og så vær opmærksom på, at dit dæktryk skal være i orden og din fart ikke alt for høj. Kører du med for lavt dæktryk og for hurtigt og med forkert lastet vogn (vægten skal være i fronten og tættest på gulvet) og for tung vogn, så har du opskriften på et slingrende vogntog.


  • #9   8. jun 2017 Kommer ikke til at køre med overlæs, jeg kan heldigvis tænke selv. smiley

    Vi må ud og sundere diverse centre osv. tak for jeres hjælp!


  • #10   8. jun 2017 #8 - nu ved jeg fra erfaring hvor mange campingvogne som kører med et kæmpe overlæs fordi folk bare hælder ind efter forgodtbefindende. Så et mindre overlæs på 100 kg vil være ca. 10% af den vægt han må trække.
    Og jeg har set flere vogne fyldt væsentlig mere op end det.

    Nej, fugt er IKKE en campingvogns værste fjende - det er det fyld folk kommer i den. 2 gule gasflasker vejer hver 14-15 kg plus 11 kg gas. Så har du allerede brugt over 50 kg af en lastevne på måske 200-250 kg. Og så kommer teltet oveni - også 50 kg - så kommer dyner, service, borde, stole, fjernsyn osv. og vupti, så er man LANGT over, hvad man må komme i sin vogn.

    Har du forresten set Station2, Politijagt osv? Omkring folk og deres overlæssede varevogne?

    Og hvis du spørger en forhandler om spørgsmålet omkring vægt contra plads, så tag lige i forbeholde, at han sikkert vil sælge dig den vogn som han har haft stående i 2 år som ingen vil købe. Der er ikke andet at gøre end at køre ud og se markedet, skrive modeller ned og så undersøge dem på nettet mht vægte inden du køber.


  • #12   8. jun 2017 Nu kan det godt være at ud har kørt med en på krogen - nu har jeg en far som har været inde i CV-branchen siden 1994 - så jeg tror sådan set at han har fortalt mig pænt mange historier og set lidt flere vogne end du har kørt med bagefter din egen bil - men skal vi ikke bare lukke den ned her? Jeg tror at ts har fået lidt svar han kunne bruge

  • #13   8. jun 2017 Der sker ikke så meget ved overvægt, jeg har da heldigvis aldrig opdaget noget selv med 3600 kg efter vores Avensis smiley
    Den er tilbøjelig til at fedte fordelene rundt og man skal dreje rattet noget mere men ellers er der ingen forskel, hellere ikke med 100 km/t

    Nu ved jeg ikke om det er forskel på at køre med CV og trailer har aldrig kørt med CV, og har aldrig forstået folk gider sidde i et glasfiberskur og bo primitivt smiley Men har da respekt for at der er så mange campister men har sku aldrig rigtigt set det gode ved det


  • #16   8. jun 2017 Kasper J. at kalde en moderne campingvogn for primitiv er da så galt som det kan være, rigtig mange af de nye moderne campingvogne er faktisk bedre udstyret end de fleste alm hjem er. der er alm senge, køleskab som det man har derhjemme, komfur med ovn og det er gasdrevet så det er bedre at lave mad på, bedre varmekilde osv osv.

  • #17   8. jun 2017 En campingvogn er dyr i indkøb, dyr at slæbe efter bilen samt det er snart rigtigt dyrt at parkere sin campingvogn... Det er ikke meget dyrere at bo på et okay hotel smiley
    Jeg kan ikke se det fede i at bo tæt på en stor plads med folk du ikke kender, hvor du sidder i dit fortelt uden egentligt at kunne lave så meget

    Så vil jeg hellere rejse på en storby ferie hvor man bor på hotel og ser byen, eller til et varmt sted med bade strande og endda et roadtrip smiley

    Men altså vi er alle forskellige, men camping og at opholde sig på 15-30 M2 hele ens ferie er sku ikke lige mig smiley


  • #19   9. jun 2017 Altså parkere den på en campingplads smiley Men nogle skal vel også have den opbevaret vinteren over smiley

  • #22   9. jun 2017 ja det er da helt rigtigt at en campingvogn koster lidt penge i indkøb og ja det koster osse lidt ekstra brændstof at kører afsted med den og ja tit kan man squ finde et hotel til ca samme penge som det sammelagt koster at bo på en campingplads og de penge der bruges til brændstof osv.
    MEN i en campingvogn har man sin egen dyne, den madras man kender og man er helt sin egen herre og man kan skabe sin egen hjemlige hygge og i min verden er det, det hele værd.
    en ting jeg så sagtens kan følge dig er at det der med at trække blikhuset ned gennem europa for så derefter at sætte sig i forteltet el foran vognen og glo dagen lang , det fatter jeg ikke at nogle gider.
    vi kører afsted med vores vogn indtil vi finder et spændende sted og så campere vi der og bruger dagene tiil at udforske området , shoppe osv og så bruger vi stort set kun vognen til at sove i.


Kommentér på:
Hvor tung campingvogn må jeg trække?

Annonce