Gearkasse olie? {{forumTopicSubject}}
Hej
Ja som inok allerede har gættet så går mit nye spørgsmål på... noget med gearkasseolie
Jeg har en Audi a3 fra 2002 og jeg ved ikke så meget om dens tidligere ejerforhold og vedligehold ect.
Og mens jeg er ved at gøre den perfekt kom tanken hen på gearkassen og olie evt. Skift af denne.
Er det noget man selv kan gøre hjemme i indkørslen?. (Nemt)
Hvor tit skal det gøres?
Hvad tegn på den trænger til ny gearolie?
Nogen der har erfarring med det?
På forhånd tak
Mvh. Zara
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 645
Ved Aut. Gear skal den skiftes hver 4 år ca.
Spørg hos Audi.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
Fabrikanten siger normalt at gearolien kan holde hele bilens levetid. I praksis siger man at det er godt at skifte for hver 100.000 km. Har bilen et træls gearskifte kan det(men er ikke nødvendigvis) et tegn på at gearolien har set bedre dage.
Det kan sagtens gøres selv med enkelte midler. Bilen skal klodses lidt op for man kan nå bundprop + påfyldningsprop og desuden vender påfyldningshullet sikkert vandret. En stor sprøjte fra apoteket til 20-30 kr. + en stump slange er god til at fylde olie på med. "Rigtige" sprøjter/pumper til gearolie fåes også, men prisen er derefter og det andet fungere fint.
Normalt skal olien fyldes på, til der er overløb ved påfyldningshullet, så det er bare at fylde og så sætte bilen ned på alle fire hjul, så evt. overskydende olie kan løbe ud igen(kan svine i garagen) og så skrue proppen på igen.
Ovenstående er hvordan jeg gjorde det på min renault, bortset fra jeg var ekstra nærig, så sprøjten var fra kina i stedet
Det tager lidt tid at fylde olie på med en 50 mL sprøjte, men det bliver en god timeløn, når man regner besparelsen på rigtigt udstyr
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Og nej du skal ikke spørge Audi for deres holdning er i mange tilfælde at der er fyldt for livstid den holdning er langt ude især på automatgearkasser.
Jeg ved ikke noget om hvornår man bør skift, det kommer jo an på bil, kørselsmåde o.s.v men på en manuel gearkasse vil jeg sige 100-150tkm
Automatgear 60-100Tkm
jun 2016
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 70
Så skal den helt sikkert have ny olie ved lejlighed.
Tak for hurtig feedback
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.383
på nogle biler sidder der flere propper man kan skrue ud, men ikke alle er sunde at skrue ud da de kan holde et tandhjul eller andet
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
Gearkasse olie?