{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.585 visninger | Oprettet:

Køb af en Dacia Dokker, erfaringer {{forumTopicSubject}}

Davs Folkens.

Jeg har gået længe og kredset om diverse gulplade biler, Zafira, Touran, og Alhambra, og de større Transporter, ProAce/Hiace, og Vito.
Jeg kan lige så godt sige det som det er, lige som inden for PCere, er Intel og AMD valget en religion, lige som kamera mht Nikon og Canon, og Bilverdenen valget mellem, Tysk, Japansk, Koreansk, Fransk og Italienske biler.
Jeg har det meste af livet gået og sagt at det er spild af penge at købe en fransk bil, fordi de går i stykker konstant (har mange eksempler fra vennerne, men skal ikke igang med en diskution)
Men hvor om alting er har jeg kigget meget på Dokkeren.
Dels fordi den har lav bund, god højde i varerummet, den holder sig under 2000 kg i totalvægt, og derfor koster 3400 kr halvårlig i div afgifter. Du kan få døre i begge sider.

Tingen er jeg at, jeg dagligt lever af at køre Taxa, og skal hente biler på forskellige addresser, dvs bilen skal køre 2 ture om dagen på mellem 14- 20 km, og i nogle weekender om året skal den så transportere en masse Pc og strøm grej rundt til nogle Lanpartyes hvor jeg hjælper og levere udstyr til.
Den skal lige kunne trække min 500 kilos husstands trailer og min Cargo trailer på 1000 kg total vægt, hvilket den fint kan.
Det jeg tænker på her er Diesel vs disse korte ture, vil det skabe problemer i det lange løb ?
jeg kan se at en lokal bager har købt 3 af dem og suser rundt i hver eneste morgen og levere brød med hans 3 biler, og tilsyneladene køre de vidst udemærket.
Jeg kender et par stykker der har købt Duster og Logan og de siger at det bare køre fejlfri.

jeg er meget hooked på bilen da den er så billig som den er.
Men jeg frygter flere ting, den er fransk, og får jeg nu en masse EL problemer, eller skal skifte hjul-leger hvert 15000 km eller knækker bagbroen i den ?
Den er billig, bygget, dvs ser folk problemer med lakken ? Rust ? Kabinestøj ? (den sidste kan man bearbejde selv)
er den slatten i undervognen og gynger meget, eller hård som en sten, så min kaffe rammer loftet, når jeg køre hjemmefra over fortovskanten.
har den "Kendte fejl" lige som fx min swift smider gearkassen ved 90-110k km, og det skal man bare forvente.

Jeg vil gerne have indspark i form af Erfaringer med mærket Dacia.
Ikke bare "jeg har haft min dacia i 5 mrd, og den køre bare skide godt"
jeg har gjort mig mange tanker omkring denne bil, jeg tror faktisk kun at det er dårlige erfaringer der skulle afholde mig fra at købe den nu.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af en Dacia Dokker, erfaringer
  • #2   22. sep 2017 det ser også ud som om du / i har større kørselsgodtgørelse forbrug end jeg.
    jeg frygter partikel filter og korte ture.


  • #3   22. sep 2017 Jeg har en dokker til firma bil. Den har kørt 20000 i det år jeg har haft den uden problemer. syntes de har fint udstyr til pengene. min har navigation. aircon. fartpilot. osv.
    Syntes det er en fin bil at køre i og kvik bil. og den trækker fint vores buggy trailer med læs på.
    Kan godt anbefales herfra.


  • #4   22. sep 2017 Det jo bare en Renault bygget af gamle Renault stumper. Og de er kræftme billigt lavet altså. De bruger gamle model Renault diesel osv osv det billigt lavet en anden ting skal man så tænkte st det da er gennemtestet ??

  • #5   22. sep 2017 En ny Dacia Dokker koster det samme som en 3-4 år gammel Berlingo, og pladsmæssigt er det stort set samme volume . Der er så vidt jeg ved 3 års garanti /100.000 km garanti på en Dokker, så hvad er der at betænke sig på ?

    Bell-Add laver iøvrigt masser af tilsætningsmidler ( Diesel City ) som kan udsætte/forhindre de problemer der kan opstå med mange korte ture .

    Var jeg lille håndværker eller lign, ville jeg ikke betænke mig, og måske er finishen ikke så høj men det er jo også blot en atbejdsbil ? Det kan da godt være brugtprisen vil være lav, men man er jo også startet på et lavt prisniveau, og jeg tror en 3 år gammel berlingo vil tabe cirka det samme i værdi de næste 3-4 år .


  • #6   22. sep 2017 Renaults 1,5 dci er desuden en rigtig stabil motor de har brugt i rigtig mange år smiley

  • #7   22. sep 2017 Jeg kan kun tilslutte mig Kasper. Det er lidt af en perle og har ikke ry for store sodproblemer.

  • #8   22. sep 2017 Renault teknikken fejler altså ikke noget som helst. Deres 1.5 bruges også i de mindre Mercedes klasser, og nu er der altså MANGE andre nye biler der køre med motorer der har en del år på bagen. Og så er der også nok valg på ny Renault motor, bla deres 3cyl tce turbo motorer smiley Dacia er ikke min kop Te (langt fra), men nogen gange bliver man lidt træt når folk bare øfler "det er gammel teknik" uden at vide en daddel om det smiley

  • #9   22. sep 2017 jeg er meget enig i hvad de andre skriver. vi købte en Lodgy lige da den kom på det danske marked. efter 4 år og 228.000 km. kører den stadig som ny. Den har kun fået lavet service, ellers har den aldrig været på værksted. Ret imponerende.

  • #10   22. sep 2017 mange tak.
    er rigtig glad for kommentaren omkring tilsætningsstoffer mht korte ture.
    i komme alle med fine kommentarer mht bilen, og jeg er langt mindre skræmt af at købe den nu. tak


  • #11   22. sep 2017 Vi har en Dacia Logan 1.5 DCI som er 2 år gammel og kørt 60.000 og der har ikke rigtig været noget, man får ikke prangende men til gengæld solid bil for pengene. Der er også et bilmagasin der sammenligner den med en WV caddy og de anbefaler dokker da den næsten er samme kvalitet, men langt billigere

  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #12   22. sep 2017 Kvalitet kontra penge er sikkert god. Holdbarhed kontra penge er sikkert også god...

    Men hvordan er sikkerheden?
    Det bør også være en del af overvejelsen. Selvom bilen ikke foreventes at køre ret meget, kan man jo godt være uheldig 2 km hjemmefra...


  • #13   22. sep 2017 #12 Den er lige så god som bilerne i samme prisklasse, Dacia havde en lidt træls NCAP test hvor de testede en bil uden ESP, hvilket de fik som standard efterfølgende (tilbage i 2013), hvilket gav et resultat på 3 stjerner. Men den fik faktisk udmærkede karakterer i de andre ting.

    Hvorfor de testede uden ESP er mig en gåde. Det har været lidt hård ved deres image.

    Jeg har kørt i Renault Clio en del på et tidligere arbejde. Det er samme motor og gearkasse m.v. og forskellen er ikke ret stor. Clio'en er helt klar mest fancy i design inde og ude. Men den kører efter min mening ikke bedre.

    De brugte også en del Dacia Dokker som også kørte rigtig fint.. De blev dog forstærket i fjedrene i bag, da de kørte rundt med en stor mængde materialer., så de fik virkeligt lov til at slæbe.


  • #14   22. sep 2017 Hvor slemme er de dacia lige kontra resten af den danske vognpark???

    Kan fortælle min bror kørte ind i en Dacia duster, i en Golf II, min bror slap med nød og næppe med livet i behold, mens ham i Daciaen nærmest ikke fejlede noget.


  • #15   22. sep 2017 Så du er overrasket over at en 2016(?) Dacia Duster klaret sig bedre end en G2? smiley

  • #16   22. sep 2017 Ja, Golfen burde jo køre direkte igennem Daciaen sådan som folk snakker om dem herinde smiley

  • #17   22. sep 2017 Det med partikelfilter *kan* godt blive et problem - uden jeg lige kender specifikt til Dacia/Renault.

    Men, det løses også nemt - hvis den en gang om måneden får en tur på ½-1time på motorvej, med godt med belastning, så plejer dét at være en god måde at få sikret, den regenererer partikelfilteret ordenligt.

    Skulle det endelig ske at det stopper til efter nogle år, så er der efterhånden en del steder, hvor de kan rense det til rimelige penge. Skrækhistorierne med de første biler med partikelfilter, hvor man stod med en kæmpe regning til et nyt filter, er efterhånden ved at være passé.


  • #18   22. sep 2017 Det er ihvertfald ikke en bil de fleste bil nørder gokker af til

  • #19   22. sep 2017 Nej, men mange herinde kan få stådreng af at kikke på en Golf II fra 1984 !

    Det fatter jeg så heller ikke rigtig, men måske er de fleste her inde temmelig perverse eller sexuelt underernærede ?


  • #20   23. sep 2017 Det er fordi en Mk 2 har så mange rust huller forskellige steder de kan stoppe banditten ind i smiley

  • #21   23. sep 2017 Så så, en god gammel G2´er er nu ikke at kimse af, når den lige får en tur af en flad skruetrækker og en 13´er nøgle, så kan den rulle kul og slæbe boogie trailere med 1.5 ton sand smiley
    Spøg til side.
    Hvis jeg ville have en bil man kunne style, og få dele til, havde jeg nok brugt penge på en vw caddy til 100k mere end dusteren.


  • #22   23. sep 2017 #21
    Og køber man en ny Dokkeer får man slet ikke brug for værktøj, for den sender man bare afsted til service, så kører den 30.000 problemfrie kilometer igen !

    Man køber ikke en Dokker hvis man vil have en stylet bil smiley . Som jeg forstår TS så skal han have et transportmiddel og ikke en "se hvor er jeg smart i en fart i min Muhammeds budservice - varevogn " smiley


  • #23   23. sep 2017 Tænker lidt i misforstår.....

    Selvføldig er jeg ikke overrasket over en Duster klarede sig bedre end en gammel G2'er...

    Siger bare begge biler fik sig en ordenlig flyve tur, og ham i Dusteren gik derfra.....


    Såå spørger bare hvor slem kan sådan en være iforhold til resten af den danske vognpark.?!


  • #24   24. sep 2017 en bekendt kørte ind i en parkeret bil med 20 km/t, den blev total skadet.. man skal også huske på sikkerheden smiley

  • #25   24. sep 2017 Du kan også totalskadet en 800.000 kr Mercedes med 10 km/h. Dit input er uoplyst/ubrugeligt

  • #26   24. sep 2017 nå nå smiley

  • #27   24. sep 2017 Jeg ramte en sten med 5 km/t og skadet 208'eren for 48.000 uden nogle synlige skader andet et par hakker på kofangeren
    Man kan sagtens totalskade en bil uden der er skal ret meget til men det er jo derfor man er forsikret

    En sokker er nok lige så sikker som en 90'er hiace, vires firma hiace skulle jeg da nødigt være i et uheld i... smiley


  • #28   24. sep 2017 du har nok ret smiley

  • #29   24. sep 2017 Man køber vel ikke en bil for at smadre den?

    Folk kører stadig på (El-) cykel uden hjelm, på ulovlige scootere der nærmest ikke kan bremse, og i en Golf II uden airbags, ABS osv, alligevel hagler de selv samme personer en fabriksny Dacia for manglende sikkerhed ?

    Mon ikke en chancen for at overleve i en moderne Dacia , trods alt er større end i en gammel Golf ?


  • #30   24. sep 2017 jeg havde nok selv valgt en touran:)

  • #31   24. sep 2017 en Touran er ikke høj. jeg skal transportere min Mini MC i bilen, og den er 85 cm høj.
    mit land grej skal med og så tager jeg min kontorstol med, og den fylder meget lidt hvis de kan stå op


  • #33   24. sep 2017 Jeg har læst AutoBild i over 20 år, og jeg erindrer ikke at der er nogensinde er andre bilmærker der har vundet over en VW i deres sammenligningstest . Kan man ved bare at VW altid vinder, også når de sammenligner med 10 eller 20 andre modeller .

    VW må være svært glad for Autobild, og har måske aktier foretagenet !


  • #34   24. sep 2017 Jeg syntes nu ikke de kårer nogen vinder, tværtimod så roser de dokkerne for den koster så lidt og leverer næsten det samme

  • #35   24. sep 2017 Jeg har faktisk idag sat og kigger efter Erfaringer med en Dacia Dokker.
    Vi har en gammel Opel Combo som har kostet det samme i år som leasing af 2 helt nye Daciaer i et år.
    Og i en lilLe virksomhed som denne, må jeg indrømme at min tilbageholdenhed overfor en Dokker er blevet gjort til skamme..
    Den er næsten lige så stor som en ny opel combo ( ikke helt, men næsten) den må så ikke læsse helt så meget - den må derimod slæbe en 200 kilo tungere trailer og så går den længere literen..
    sætter man dem op imod hinanden med den samme kostpris. Så for mand altså og rigtig meget mere udstyr i en Dacia..

    Og jeg har egentlig en god ro i og med at den er bygget af 100 % gennemtestet mekanik fra Reanult..


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 38
    #36   26. sep 2017 Fire personer i fætters Logan, kvikt op på 160 km/h og samtalen fortsatte mellem alle sæder - imponeret.

  • #37   27. sep 2017 Jeg kan se på Dacia's hjemmeside http://www.dacia.dk/dokker-van/ at du kan lease den for kr.899 pr. md. incl. Teckno Pakke. Der er 3 års garanti.
    Det med diesel og mange korte ture, gælder alle dieselbiler.
    NB! Jeg var Dacia forhandler et par år i 1980'erne. Dengang var kvaliteten ikke helt på toppen, og hvis der skulle laves garanti arbejde på dem, skulle man køre til importøren, så var der nogle rumænere, som skulle reparerer fejlene. Det var sgu lidt bøvlet.


  • #38   27. sep 2017 Lige så lidt som du kan sammenligne en Skoda fra 1985 med en Skoda fra 2017, lige så lidt kan du sammenligne en Dacia fra 1985 med en fra 2017, der har heldigvis været fremskridt .

  • #39   27. sep 2017 jeg er skrevet op til en.
    jeg venter på opkald fra forhandleren om hvad han vil give for min Swift i bytte og hvordan det står til med indfrielse af gælden.


Kommentér på:
Køb af en Dacia Dokker, erfaringer

Annonce