Dieselbil optimalt for mig? Hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej alle jer der ved bedre end mig
Jeg står og er ved at købe en Peugeot 208 1,5 100hk blue HDI som kører 33km/l
Jeg er kommet meget i tvivl om den er optimal til mit kørselsmønster som jeg umiddelbart vurderede i første omgang
Jeg kommer i hverdagene til at køre fra min bobæl på Amagerbro til Gentofte (lige ved ikea) enten gennem byen eller udenom af motorvejen afhængigt af hvad tid jeg kører hjemmefra/fra kontoret af(trafik osv)
Derudover kommer jeg et par gange om ugen til at køre direkte fra arbejde til hest på ydre Amager(på landet) ad motorvejen et par gange om ugen
Jeg kører desuden til Lolland og Køge et par gange om måneden samt muligvis en enkelt gang til Aalborg.
Hvad mener I kloge, mere erfarene hoveder?
Pft
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Umiddelbart lyder det jo som et fornuftigt kørselsmønster. Dieselmotorer skal helst nå at blive ordentlig varme. De kan ikke holde i længden til, at køre udelukkende korte ture.
Det lyder som om du kører tilpas langt med et par ekstra lange ture ind imellem, så hvis økonomien balancerer, kan det være et rigtig godt valg.
Held og lykke til.
sep 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 32 Svar: 858
sep 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Diesel varianten er på alle måder billigere end benzin varianten ifht købspris, afgifter og brændstofforbrug. Det jeg er nervøs er om mit kørselsmønster ikke stemmer overens med en dieselmotors behov og jeg dermed risikere at ødelægge motoren på sigt
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
slå den evt. selv op på https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/36-Peugeot/1281-208.html?powerunit=2
mar 2016
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 105
Håber det hjalp
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Dieselmotorer er notorisk kendt for, at ikke kunne holde til småture i længden.
Dels fordi en diesel ikke udvikler så meget spildvarme og dermed er længere tid om at blive driftsvarm, men især fordi forbrændinger er absolut bedst med gennemvarm motor.
Er den så ny, at den har de forkætrede partikelfiltre, skal den være rigtig godt varm for at brænde dem rene.
Alle dieselmotorer har en relativt høj kompression for at kunne selvtænde.
Det belaster lejer m.m. endnu mere i kold tilstand, end en tilsvarende benzinmodel. (Til gengæld er materialerne også noget lettere i en benzinmotor. Tag f.eks. en plejlstang. Den er jo nærmest som piberensere i en benzinmotor).
Til gengæld er brændstofudnyttelsen suveræn i en dieselmotor.
Måske derfor den slunkne Statskasse gerne vil have en større afgift end ved en tilsvarende på letantændeligt brændstof?
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.498
Bagbremserne bliver ikke brugt nok og man skal lige slide rusten af engang i mellem ved at rulle 500 meter med håndbremsen trukket forsigtigt Ellers har jeg ikke haft noget endnu, husk at køb en med CarPlay hvis du har iPhone
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 83 Biler: 14 Emner: 32 Svar: 379
1.6 HDi, fantastisk motor. de kører mange kilometer
sep 2017
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 83 Biler: 14 Emner: 32 Svar: 379
sep 2017
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.498
Dieselbil optimalt for mig? Hjælp