4.661 visninger
|
Oprettet:
Punkteret - nyt dæk? {{forumTopicSubject}}
Hej BG, vil lige høre jeres mening om dette.
Er lige punkteret med mit ene vinterdæk. Det mine dæk, men bilen er leaset og skal afleveres om 6 måneder. Synes derfor det er lidt ærgerligt at skulle købe et nyt dæk nu, som jeg kun skal køre med 1-2 måneder mere og så aldrig bruge det igen...
Ville I købe et nyt vinterdæk og køre med det 1-2 måneder, eller ville I sætte sommerdæk på nu?
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.493
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.148
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.643
Tror Januar og Febuar bliver trælse på sommerdæk. Godt Nytår.
okt 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 10 Emner: 62 Svar: 1.577
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
Og koster typisk det samme som en lapning (250kr)
Du kunne jo også vælge at købe et nyt dæk, og så køre på dine vinterhjul indtil at du skal aflevere bilen.
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
I med en kinøjserpløk ifald det er forsvarligt koster ca en tyver + luft
MVH KP
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
Fra 2018, der vil det være en fejl man bliver kasseret til syn med.
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.148
for så bliver de der lappekit/kompressor lidt overflødig, som ligger i mange biler,
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
Det der menes, er en hundelort eller en Falck lapning, som man bliver ved med at køre på, uden at få lappet dækket indvendig fra efterfølgende.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 11 Svar: 172
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
Hvis det er en leasingbil skal den jo ikke synes?
Jeg ved godt det ikke er helt efter reglerne, men når nu det er en leasingbil der snart skal retur, så havde jeg nok også taget chancen og havde fået den lappet - og håbe på at det ikke blev bemærket når den bliver leveret retur .
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 11 Svar: 172
Tager chancen og får det lappet.
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
Godt nytår
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
Nej men den kan fortsat godt blive fremstillet til syn, hvis man bliver stoppet af en emsig betjent
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
Hvis reparationen af dækket er sketfør 1/1-18 så er den vel ikke ulovlig ?
Så skal den emsige betjent bevise hvornår dækket er lappet - og held og lykke med det .
Lad os nu antage at bare 10 % af alle personvognsdæk på et eller andet tidspunkt er blevet lappet, så betyder det at når vi vågner op her til morgen så er 1,5 millioner dæk i Danmark ulovlige ?
Det ville nok glæde dækbranchen hvis det var sådan, for så skulle der godt nok blive spundet guld i det nye år i dækbranchen , men jeg har ikke rigtigt set sådan nogle kampagner .
....Og inden nogen undrer sig over mit regnestykke så kommer den helt uvidenskabelige udgave her :
2,5 millioner personbiler i Danmark - 4 sommerdæk på hver =10 millioner dæk . Derudover har jeg, igen helt uvidenskabeligt regnet med at ca 50% af alle personbiler kører med vinterdæk, hvilket giver yderligere 5 millioner dæk ,. 10 % af dette giver 1,5 millioner !
Fandeme et hårdt regnestykke at udføre 1. Nytårsdag .
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Selv for en dækmand kan det være svært at se om dækket har været nødlappet, hvis det er beskidt. Det skal højtryksspules, før man har en jordisk chance for at se noget. Og der findes endda kits fra bl.a. Rema og Förch med udvendige snore, som er godkendt til permanente lapninger, så længe dækmanden har haft dækket af for inspektion...
Så der sker ikke en skid til syn...
Og de udvendige hundelorte er altså IKKE ulovlige for personbiler. Det har de ikke været og det er de stadig ikke i 2018. De tæller nu officielt som en ikke permanent lapning - sådan var det også før - blot uofficielt. Så man må stadig bruge dem og køre til den "nærmeste fagmand"... Og hvor længe man kører over til ham, er lidt svært at sige
Og betjente på gaden kan SLET IKKE GØRE NOGET VED DET.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Kan du finde en lovtekst, som kan understøtte din påstand? Eller snakker du bare lort?
Ellers må du skynde dig at skrive til Falck og fortælle dem det, for de bruger dem også...
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
https://www.motormagasinet.dk/article/view/198863/vaerkstederne_er_juridisk_ansvarlige_ved_lapning
"Der må maksimalt køres 200 kilometer med en nødtætning, og højeste tilladte hastighed med et nødtætnet hjul er 80 km/t."
80 KM/T! Hvor er dine 40 km/t er henne?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Og Rep & Air, som du linker til, er et lappesystem for knallerter
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Så når du siger "det er ulovligt", så snakker du lort - for det står ingen steder i loven.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
De "hundelorte" er til nødrep så man kan komme videre, ikke en permanent løsning.
Den skal lappes indefra efterfølgende.
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 306
efter 20 år som dækmontør skriger det i mine øre at nogle kunne finde på at køre rundt med "hundelorte" i dækkene.
uanset 40 kmt eller ej så er det kun til langsomt kørende køretøjer og os der er i branchen og ikke google kloge åger som dig,som ikke fatter en skid ud over det du kan google, kunne aldrig finde på at bruge det lort og ldrig gjordt det, så få et kursus hos flex1one, så kan de vise dig hvad der sker ved at bruge det lort.
så luk compu og kom ud det virkelige liv hvor vi andre er og vi arbejder også ,har du hørt om det ord? og hvem fand kører mitsu blikspand i 2018?? siger lidt om din intelligens
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Haha, dig kan jeg sgu da godt lige
Kan du uddybe lidt? Og helst uden hjerneblødning...
Hvad er det lige præcis, du er uenig med mig i? At det ikke er ulovligt at køre til nærmeste dækværkstedet med 80 km/t efter Falck har sat "hundelortet" i dækket? Og hvad sker der når man "bruger det lort", som Falck sætter i dækkene?
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Har kørt med adskillige "hundelorte" Stort set i alle dæksæt og aldrig oplevet probs med dem. Klart - lorten skal anvendes med omtanke.
MVH KP
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 11 Svar: 172
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
8.02.001 (1) (s. 292) Oplysning om dækreparationer, og hvornår et dæk kan anses som ”ubeskadiget”. Om der er foretaget en reparation, kan ikke kontrolleres ved
normalt syn, men kun ved en særlig undersøgelse.
som I lige kan læse op på
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Det er fuldt lovligt at LAPPE med snore udefra. Der er intet i Detailforskrifterne, som forbyder dækcentre eller Falck I at gøre det. Der står heller ikke, hvor hurtigt der må køres med de forskellige slags lapninger...
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Dette er klippet fra den nyeste (Jan. 2018) Vejledning om syn af køretøjer:
8.02.001 Generelle bestemmelser
(1) Dæk, fælge og hjullejer m.v. skal være ubeskadigede.
Der må ikke være væsentligt slør i hjulnavet, og hjulakslen skal være forsvarligt
fastgjort.
Beskadigelsen af dæk kan bestå i:
• Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag
• Stik- eller snitskader
• Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende
• Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning
Reparation af dæk inddeles i:
• Permanent reparation
• Nødtætning
• Præventiv tætning
Generelle retningslinjer for reparation af dæk
Permanent reparation
De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes.
Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt
reparationsstandard TI-2044 følges.
Nødtætning
Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke
for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand,
jf. bilfabrikantens anvisninger.
Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.
Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt.
Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over 40 km/t.
Jeg mindes ikke at jeg har påstået noget om hvad man må og ikke må. Jeg har blot nævnt at der er sket lidt ændringer.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Nå ok, du skriver bare "som I lige kan læse op på"...?
Problemet er bare, at de ændringer, du mener folk skal læse op på, allerede er blevet nævnt i denne tråd i #10 og frem...? Skriver du uden at have læst tråden igennem?!
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Punkteret - nyt dæk?