Mitsubishi: fra popularitet til fald. {{forumTopicSubject}}
Som barn fra 90'erne, så kan jeg huske dengang Mitsubishi var kæmpe mærke for os Dansker. Der var ikke langt imellem de forskellige Mitsubishi forhandler i landet - Mitsubishi skabte nærmest ordet "en rigtig Dansker bil".
Hvem kan ikke huske udvalget som dengang bestod af nærmest alt! Der var lige fra den lille Colt, som kom i flere sportslige versioner, Lanceren for det ældre publikum med mindre man kendte til EVO modellen, Galant som kom i en GTi version med 4X4, en 2,5 V6'er for ikke glemme VR-4 med skes-cylinder BiTurbo og self. AWD! Så var der også de små frække Eclipse sportsvogne, FTO'eren og den unikke 3000GT. For firehjulstrækkerne, så vidste de godt hvad der var vejen, og det var den rappe Pajero... På luksusfronten kom den efterhånden glemte Mitsubishi Sigma, der dog aldrig fik den store succes som deres andre modeller gjorde.
I slutningen af 90'erne, så begyndte mærket at eksperimentere med nye modeller. En af dem var den Hollandske bygget Volvo S40-basseret Mitsubishi Carisma med deres svar på Honda's VTEC system. Det enecelle valg var deres 1,8 GDi motor, som skulle være et mix imellem en sportslig sedan og fornuftig familiebil til den tynde pengepung. Da salget skreg efter det nye kuld af kompakte MPV'er, så kunne Mitsubishi i stå for den frist at skabe deres model. Modellen var baseret på Carisma'en, og fik et navn som i dag endte på en hel anden bil... Modellen hed Space Star! Space Star blev mærkets første store flop i europa, siden den store Sigma.
"primitiv lille bil med masser af plads til familien. En bil som skulle tags serøst,"
I 2002 præsenterede Mitsubishi for sjette genration af den smarte lille Colt. Dog var der sket store ændringer denne gang, hvor Mitsubishi fokuseret mere på en primitiv lille bil med masser af plads til familien. En bil som skulle tags serøst, og år senere brugte Mercedes motorer og undervogn til deres Smart FORFOUR.
Dog skulle der gå hele to år før Mitsubishi tog modellen til europa, hvor den ikke overaskende blev årets bil i Danmark dengang. På GTi-siden, så kunne mærket ikke lige dreje uden om en enkelt model. I Europa fik vi dengang en 1,5 Turbo og 147 Hk (Modellen hed Colt Ralliart i 2008) I Japan kunne de dog nøjes med op til 160 Hk i deres Indenlandske model kaldet Ralliart Version R!
- I disse tider dengang, så kom den Europæiske model af Lancer først i Stationcar og senere som Sedan med EVO modeller til følge. Anden genration af Outlander var et sammenarbejde med franske PSA, hvor teknikken blev delt med Pegeout 4007 og Citroen C-Cross.Et sammenarbejde som blev senere brugt til mærkets første Crossover og måske mærkets vigtigste model?
Nye tider - Mitsubishi ASX
Da der var få sider tilbage af kalenderen og snart hed det 2010, så kunne Mitsubishi godt mærke det store fald af salget fra de sidste par år. Det var ikke kun i Europa salget haltet, men også i Nordamerika.
Det skulle der gøres noget ved. Mitsubishi så over hos Nissan, og fulgte med Qashqai's store salg af denne nye biltype. I 2010 præsenterede de for deres første Crossover RVR eller ASX som den hed i Europa. Det var sammen med PSA, hvor de franske modeller hed Pegeout 4008 eller Citroen C4 Air-Cross.
Problemet var bare prisen og et sørgeligt motorprogram.
ASX var ikke bare dyre end Nissan Qashqai, men også bagud med teknikken, og derfor stod valget klart hos Nissan. Det samme galte for de Franske udgaver, hvor 4008 aldrig blev solgt i Danmark og C4 AIR-Cross er nok mere sjælden at se end en ny Mclaren i Europa...
Fremtiden i Europa og især danmark så sort ud dengang. Salget stod nærmest stille hos ASX'eren, og derfor blev prisen virkelig sat ned på deres bedst sælgene model dengang - MitsMitsubishi Lancer. Lanceren var i klasse med VW Jetta og Chevrolet Cruze, men der var et problem. Lanceren var en Golf-klasse sedan, og de modeller var allerede en uddød art i europa. Selvom de senere kom med en Hatchback udgave, så var skaden allerede sket.
Alligevel holdt Mitsubishi Danmark liv i den i 10, hvor i begyndelsen af 2017 blev den skottet af programmet. Utroligt nok, så bliver modellen stadig lavet for det asiatiske og Amerikanske marked....
Lexus sagde farvel, det gjorde Mitsubishi utrykke.
I 2013 sagde Lexus Danmark farvel og tak for altid i Danmark. Det kunne mærkes hos Mitsubishi, som også var på vej ud af landet. Der skulle ske noget hurtigt! Derfor valgte de at sætte deres eneste nye bil ned dengang. ASX'eren kunne spares op til 70.000 kr, og det gjorde at den pludselig var den billigste model i klassen . Ud røg den franske diesel, og ind kom en ny 1,8 diesel fra Mitsubishi dem selv. De manglede dog bare en lille brik på deres modelprogram. Hvor var deres minibil, en ny Colt eller noget i den retning?
Space-Star var tilbage, men det var ikke hvad man forventedet
Salget begyndte at blive lidt positivt med ASX'eren, så havde Mitsubishi ingen tanker om en ny Lancer eller Colt i fremtiden. De var mere fokuseret på firehjulstrækker og Erhvervsbiler. Man kiggede derfor igen over os Nissan, som dengang hentede den indiskebygget Micra hjem til Europa. "How, det kunne Mitsubishi jo også bare gøre, hvor de havde den skrækkelig mirage kørende. I 2014 blev den allerede to år gamle lille B-segment bil hentet hjem til europa, hvor den blev solgt som en minibil til en mikrobils pris. Navnet blev også ændret til det allerede brugte navn fra den glemte MPV, hvor de hed Space Star. Det var et salgs trick, at få bilen til at lyde som en større bil end det var - noget de gjorde igen med en anden bil. Det var noget som gav pote! Selvom de fleste motorjulanister verden over kaldte den for "Worst morden car", så reddet bilen, ihvertfald Mitsubishi i Danmark for at udgå i danmark - de solgte som slik.
Farvel til EVO og velkommen til Eclipse-Cross.
Sidste år kom den værste melding ud fra Mitsubishi, at der ikke var nogle planer for en ny Lancer eller anden form for sportslig sedan med navnet EVO. Disse tider var overstået, men i år skulle en ny Crossover være på vej. Igen bruger de et navn fra en tidligere model, som slet ikke var en Crossover. Den lille sportsvogn Eclipse, der udgik i 2012 bliver genfødt som en Crossover? Eclipse-Cross skulle være klar om ikke så længe, og i forhold til ASX'eren, som den skjult skal overtag pladsen for, så læner den sig tætter på Nissan Qashqai. Dog har den intet med den originale Eclipse at gøre. Endelig dropper Mitsubishi de gamle benzinsugemotor for en ny 1,5 Turbo. Sidste år fik pressen lov til at testkøre dem, og positivt lød det ikke fra dem. På den anden side, så blev Nissan Qashqai heller ikke behandlet pænt da pressen kørte dem for første gang. Men presset er virkelig høj på den model, og nu da klassen aldrig har været større, især med biler som Pegeout 3008, Opel Grandland X og Renault Kadjar, så bliver det virkelig svært at presse modellen forbi alle dem. Slutningen af 2017, blev en koncecptbil præsenteret med ordet EVO i navnet. Det skulle dog vise sig , at Mitsubishi bare havde planer med en sportslig crossover - dog handler det først om at Eclipse Cross kommer til at sælge.
Spørg man Mitsubishi hvad fremtiden lyder på, så skulle en masse dyre ubrugelig Crossover og SUV'er være på vej. Men imellem dem alle, så kommer nok den allervigtigste bil fra mærket - en ny Colt er på vej snart. Mitsubishi har nemlig søgt hjælp fra PSA igen, og en Nissan Micra/Renault Clio baseret Colt skulle lande. Vi krydser finger på den model, så Mitsubishi kan komme tilbage med det de ved bedst om! Hurtig biler...
--------
Jeg undskylder for fejl og stavefejl! :)
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
Måske bliver Mitsubishi mere europæisk i Europa, når Renault/Nissan overtager styringen - eller det kan man håbe ?
Er problemet ikke at Mitsubishi har valgt at markedsføre en mini/microbil i Danmark og Europa, som i virkeligheden var tænkt solgt i Sydamerika, Indien og Pakistan ? Håbløs forældet, men alligevel lidt større end end microbilerne fra VAG og PSA .
Så prøver de at genintroducere Mitsubishi Lancer - en model der er 15-20 gammel konstruktion .... Håbløst !!!
Mitsubishi Colt blev kåret som "Årets bil" men det glemte køberne hurtigt, og den trecylindrede motor i den mindste 3 cylindrede version fik man hvide fingre af at køre i, det var en forfærdelig motor i netop den bil . Cabriolet modellen lignede noget en 8 årig havde tegnet, der var da nærmest ingen af dimensionerne i designet der hang rigtigt sammen : For kort front, og aaaaalt for lang udhæng bagude . Lige meget hvilken vinkel man ser den fra er der bare noget der er forkert ved den .
Det vil blive et langt sejt træk at få Mitsubishi på benene i igen, og det kræver stærke priser og et nyt modelprogram . Jeg er lige ved at tro at hvis de skal have chance så skal deres nærmeste konkurent måske findes "in house" for kvaliteten skal være bedre og ihvertfald i en periode bør priserne ikke være højere end Dacia, der jo også er Renault baseret .
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 113 Svar: 6.363
Jojo, bevares, et par spændende modeller med Lancer og en kammerat havde en 3000GT.
Og husker også at der "på hvert et gadehjørne" var en Mitsubishi Galant Limited Edition.
Men nej tak herfra
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 108 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 557
dec 2007
Følger: 72 Følgere: 126 Biler: 5 Emner: 232 Svar: 1.383
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.900
I dag vil alle curlingbørnene have små latterlige biler som ikke koster noget i ejerafgift, og de ofre gerne deres liv ved at køre ind under en lastbil bare fordi de har ret til det.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Eller en ny stor bil mod en stor veteran https://youtu.be/C_r5UJrxcck
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
Tænk - det tror jeg faktisk !
At det så ikke giver "street credit" at køre i en ny Aygo i den ghetto hvor du bor, er så en anden sag .
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
http://www.fdm.dk/fdm-tv/test-teknik/euro-ncap-crashtest-af-vw
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
Subaru er jo også et lille niche mærke idag, men dog delvis Toyota ejet (15-25%)
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.900
Så er det nok derfor man tit ser en autostol på passagersædet i de latterlige pis-æsker
Man skal være snotdum for at tro på at producent og forhandler går mere op i sikkerhed end penge.
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
Desuden ville jeg ikke stole for meget på nogle bremseskiver monteret på en BMW "Made in China" og købt hos en tvivlsom leverandør syd for grænsen , for ikke at tænke på et de møre vanger der sidder på sådan en gammel skøjte .
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.900
Bilnørden => "de fleste nye microbiler har jo bremseassistent som selv bremser bilen ned når den kommer fpr tæt på en genstand - vis mig en 20 år gammel BMW der kan det samme ? "
Hvis man er for dum til selv at føre sin bil så burde man slet ikke kunne få kørekort, hvis man har brug for en masse fordummende udstyr for at opnå en falsk tryghedsfølelse eller bare vil kunne sige at ens billige discount bil har det, så er man en taber der både er for dum og tror at andre er for dumme til at se det.
Hellere sidde i en 20 år gammel BMW med en opmærksom chauffør end at sidde i en lille latterlig kinabil som Up, Aygo, mv. med en dumsmart chauffør som laver alt andet end at køre bil.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.900
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Forrige vinter kørte jeg kl 6:45 om morgnen hjemmefra, ved den første rundkørsel fra mit hjem skal jeg svinge til højre, Roskildevejen er ret trafikeret om morgen så jeg ruller frem i 2 gear med ca 20 km/t, jeg kigger til højre og der kommer ingen ej hellere gående, jeg kigger til venstre og der er frit Jeg kigger lige til højre igen og der er ingen ting, jeg slipper koblingen med de 20 km/t og skal til at give gas da der fra højre kommer det forreste af et cykelhjul ind i min lyskegle, i det jeg ser det eller lige før aktivere bilen bremsen (alt hvad den kan), ude foran min højre forlygte står nu en 7-9 årigt pige dybt skræmt i sit sorte tøj med sin cykel uden lys på ca 8 cm fra kofangeren, hvor bilen har tændt katastrofe lyset for at advare andre om at jeg nødopbremsede og nu holder stille
Heldigvis skete der ikke noget, men hvis ikke bilen havde bremset selv havde jeg rent hende, jeg kunne ikke se hendes mørklagte cykel eller hende i hendes sorte regntøj før de kom ind i lyskeglen og der havde det været for sent, kørte et ret stærkt så skaderne havde været overskuelige men stadig skræmmende tæt på
Jeg har også oplevet det har taget fejl én gang, kom kørende forbi det lokale gymnasium med ca 45 hvor der kom nogle unge gutter flyvende op ad en side gade og der troede bilen at de ville køre ud foran mig og katastrofe opbremsende, selvfølgelig synes jeg det var fjollet men omvendt er det rart at den også holder et ekstra øje (dog er det ikke særlig behageligt at blive hængt i selen når man ikke er forberedt)
Jeg synes det er et fantastisk system og noget der burde være standard på alle nye biler
Om min minibil er sikre end en 15 år gammel BMW ved jeg ikke, men den havde ihvertfald kørt pigen ned
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.858
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.900
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Eksempelvis har Suzuki det i deres Baleno til 139.000
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 763
Men nok om det - hvis du føler dig mere sikker i din gamle tragedie så er det fint med mig .
Mænd med små tissemænd har som regel en stor bil ...
-Jeg har så aldrig haft en stor bil !
apr 2007
Følger: 1 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 375
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.642
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Jeg tror problemet er at folk simpelhen ikke vidste det, de findes både i Lancer og Grandis, som er ok biler.
En sjov tilføjelse til den store første post, den Colt der blev året bil, er faktisk mere eller mindre en SMART, det fremgår også flere steder med deres logo hvis man kigger efter i bilen.
Jeg har lige haft en ny Space Star et par dage, og må godt nok sige det er godt nok en lidt sørgelig vogn overall.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.858
90'erne havde
Mitsubishi:
GTO, FTO, GT3000. Galant GTi/V6/VR4. Eclipse, Lance EVO. COLT GTi.
Toyota :
Supra, Celica, MR2, starlet turbo. Carina GTi. Og mange andre.
Nissan:
Sunny GTi og GTi-, Primera. Almera. SX200. Silvia. NX100. Skyline..
Honda:
S2000, NSX, Accord TypeR, Integra, Prelude, Legend,
Nu er det jo ikke just samme kalibre biler de bygger
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
Mitsubishi: fra popularitet til fald.