Motorpleje - additiver mv. {{forumTopicSubject}}
Hey, tænker at samle nogle spørgsmål/svar angående additiver ifbm. motorpleje.
Hvad er jeres mening ift. brug af additiver til en benzin/diesel motor.
Hvis i bruger det, hvor oftes gør i brug af det. Har det en større/mindre effekt når ens bil har turbo.
Hvilke produkter bruger i og hvilke erfaringer har i med det?
Jeg kører normalt på V-power, med mindre der ikke er andet i nærheden, og bruger personligt ikke særligt ofte alle de produkter da jeg er lidt skeptisk omkring det, men gør det for "samvittighedens" skyld. Dog ville jeg gerne være bedre til det, hvis jeg kunne overbevises omkring forbedringer eller andet positivt ved det.
Kan i gøre mig/andre, der også har disse spørgmål, klogere på alle disse forbindelser mellem additiv (andet motorpleje) og turbo, tændrør eller hvad der måtte være.
Alle forhandlere/mekanikere siger at de har et eller andet smart produkt som bare gør motoren super sund. Det lyder i mine ører for sandt og godt, til at det virkelig passer.
Dog kan jeg godt lide at skifte olie+filer lidt oftere end hvad service efterskriver.
Sorry for det lange indlæg!
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Mene man skal tænke sig lidt om angående brugen, da mineralsk terpentin gør gummi hårdt med tiden som fks. O-ringe.
Men har den klare opfattelse at man lige så godt kan hælde tilsvarende mængde mineralsk terpentin i en diesel bil som de små flasker du kan købe, og ved olieskift vil jeg anbefale Petroleum eller ganske almindeligt diesel til formålet.
Hvis vi snakker additiver med friktions nedsættende effekt, så vil jeg fraråde teflon baseret produkter i selve motoren, Teflon er ganske udmærket de rigtige steder men i cylindervægge og stempler hvor det bliver varmt er det en dårlig ide da teflon forgår ved omkring 200grader.
Har selv brugt Dancoil TEC2000 som er en tilsætnings olie før i tiden, men det indeholder klor parfiner som ikke er godt alle steder, så det er jeg gået fra igen (men ingen tvivl om at det er friktions nedsættende).
Nu bruger jeg kun produkter fra RVS TEC som sætter en keramisk lag og nedsætter friktion, men det negative er så at produktet er ret dyrt, men det er så mig bekendt det eneste produkt der er testet hos TUV
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
mar 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 49 Svar: 162
Har ikke lige set den anden tråd, beklager mit indlæg i den forlængelse. Dog fedt med et velbegrundet input, istedet for alle de smart bemærkninger der kommer i ny og næ.
Hvor længe har du selv testet dine biler på RVS TEC?
#Rasmus, hvorfor det?
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
Diesel, kørt 269000 km, kører altid med liqui moly i tanken (alm additiv)
Deres super diesel additiv hver 4. tank eller sådan noget.
Hvad der sker hvis ikke jeg gør det... ingen idé.. men de par hundrede additivet koster om måneden... så har jeg heller ikke tænkt mig at teste det
mar 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 49 Svar: 162
Gider bare ikke proppe alt muligt i bilen, uden at vide hvad det gavner og skader.
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 645
Der er selvfølgelig mange ting der skal være i orden, men den regenererer så tit at min kone ikke ville være med mere.
Man kan spare på brændstof, og bruge penge meget andet, jeg synes nu at benzin er bedst i det lange løb, vi har kørt benzin siden 1954
Min svigerdatter kørte Diesel fra Silkeborg til Ålborg i 2 år
og min søn har kørt Diesels fra Silkeborg til Århus
Og de har aldrig haft vrøvl med Diesel
Mens jeg brugte et utal af tilsætninger så har Honda Benzin kørt fantastiks uden tilsætninger
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Men håber jo så maskineriet holder længere end det ellers ville.
#8 spørgsmålet er jo så om samme mængde mineralsk terpentin ville have haft nøjagtig samme effekt ?
De videoer der er lavet som jeg har set (test af flere mærker) har ikke vist sit værd, så penge ud af vinduet når vi snakker rens af cylinder/stempler og indsugnings ventiler, muligt det renser indsprøjtnings systemet ?
Jeg har selv på min Audi S8 oplevet at den pludseligt begyndte at køre ujævn og hakke i det, der var ca. 1/4 tank på bilen, jeg hældte 2 fl. karburatorsprit i den fra shell og en ½L mineralsk terpentin i tanken, kørte 5km i og tankede den op og siden har den ikke haft problemet.
for en del år tilbage der stod der faktisk hvad bell add indeholdte på flasken (mener det var noget diesel additiv) og der stod 99% mineralsk terpentin.
Så kan man jo selv vælge om man vil give omkring 100kr for 200ml eller om man vil købe den her https://www.jemogfix.dk/borup-mineralsk-terpentin-5-liter/6124/9012066/
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Men bruger bilen feks olie, så kan man bruge diverse keramiske/teflon additiver, olierens, dyserens osv.
RVS, TEC2000, Thansen lindemann, liqui moly Ceratec. Sameshit different name.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
At klor parfiner skulle skade motor ? har ikke set nogen form for dokumentation for at det er tilfældet endnu, og mon ikke olie også indeholder stoffet?
Om hyppige olieskift bevirker at motoren holder længere har jeg så heller aldrig set dokumentation for, men vil da selv tro dette er korrekt, nøjagtig som jeg tror RVS er bedre end ingen RVS, et produkt som jeg mener har dokumentationen i orden.
Har tit læst at hvis de og de additiver var så gode så brugte olieproducenterne det nok også, det gør de jo faktisk netop også i en vis udstrækning.
Har bilproducenterne noget ud af at deres biler (motor/gearkasser) holdt længere ? Nej i den her verden gælder det om at sælge, ikke at det skal holde.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Og som i den anden tråd og denne, så skriver du at deres fastsatte olieskift er for høj og skal skiftes oftere. troede du mente at ingeniøren vidste bedst?.
Vil ikke kloge rundt i klor paraffiners skadelig virkninger, for det ved jeg intet om, men ingen af de motor jeg har kenskab til som har haft Tec2000 i olien har taget skade.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Men jeg er så enig med dit synspunkt om olieskift intervaller, men har ingen dokumentation set for at en motor der får skiftet olie væsentligt oftere også holder længere
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Jeg har ikke kunne se en ulempe som fks. klor paraffiner i tec2000 det eneste minus jeg kan se er at prisen er ret høj.
.. man kan jo så sige at hvis RVS holder effekten i de 100.000km de skriver og vi tager udgangspunkt i Tüv testen der siger 5,6% længere på litteren så betaler produktet sig selv hjem nogle gange i den periode.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Jeg har ingen ulemper haft med tec2000 i de biler jeg har anvendt det i heller ikke de personer jeg kender der har anvendt tec2000. MEN er der en risiko for at der kan have en skadelig effekt så skal man naturligvis ikke bruge det.
RVS TEC er noget helt andet bare så vi er enig og ikke misforstår hinanden.
Ps. selvfølig er jeg SØD og vestjyder har det med at være stædig
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Det eneste positive i det er vel korter vej til grænsebutikkerne
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
-Testet og afprøvet med kompressions test før og efter på 5 forskellige biler da jeg selv var skeptisk.
Easy4* hvis du ikke tror det virker, så prøv.
En ting er sikkert, du skal ikke udtale dig om noget du ikke aner en skid om.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Men det er fint med skepsis, der findes så mange produkter i kategorien additiver, rens det ene og det andet og langt de fleste virker enten ikke eller også er det terpentin/petroleum på fine dåser til 20 x prisen.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Du finder heller aldrig ud af det hvis du ikke prøver.
-Men hva faen, så er der mere til os andre
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
fandt også de her artikler som jeg syntes er interessant men der findes mange flere.
http://www.rvs-tec.dk/00125/
http://www.rvs-tec.dk/documents/00020.pdf
http://www.rvs-tec.dk/documents/00003.pdf
mar 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 49 Svar: 162
- Fedt med så mange meninger. Det lyder til, at man burde prøve det selv inden man kan drage en konklusion.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Min gamle Aygo, brugte ca 1 liter pr 4000km. Brugte Liqui Moly Ceratec. Nu bruger den nærmest ikke en dråbe
Den har kørt 240.000
Stadig ville jeg aldrig bruge det på en nyere bil. Man skal huske at det også binder sig alle mulige andre uhensigtsmæssige steder. Brug det som en relativ ufarlig "nødløsning" når bilen har lagt km bag sig og symptomer dukker op
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Kender i øvrigt godt Ceratec, kan ikke med min viden sige noget dårligt om den, men du skriver "det gør andre også" hvis "andre" også indbefatter teflon baseret produkter så har du ret i at det sætter sig uhensigtsmæssige steder da teflon binde sig alle steder i motoren og teflon smelter ved temp. på mellem 200-300grader så det er en skidt kombi nogle steder, men folk tror det er godt da tikkeriet typisk forsvinder eller bliver mindre.
Vil lige sige at Ceratec ikke er det samme som RVS.
sådan virker Rvs
http://www.rvs-tec.dk/00005/
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Har da behandlet motor på både 8 og 12 cylinder.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Er bare lidt træt af folk der udtaler sig uden de ved noget om produktet og heller ikke har gidet sætte sig ind i det.
Og nej min ford fiasko køre ganske glimrende efter behandlingen.
2. behandling samt gearkassen må vente til der bliver lidt varmer udenfor.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Og vil lige tilføje at rvs tec altså ikke er et tilsætning til brændstoffet.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Ceratec må fks. ikke bruges i køretøjer med vådkobling og heller ikke i automatgear.
Det må du godt med RVS.
Er ikke inde i Ceratecs virkemåde og kan ikke se ud fra databladet hvad det indeholder, som jeg husker det så forsvinder virkningen igen ved olieskift.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Men fuck det vi komme jo nok ikke vider, jeg har beskrevet et produkt jeg tror på og lagt dokumentation op for det produkt.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Men, jeg giver dig jo sådan set også ret. Det virker. Men jeg ville stadig kun bruge det til symptom behandling, som manglende komprision, oliebrug etc.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
men tror ikke jeg har så meget yderlig at tilføje til tråden.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Easy4 med din indstilling havde verden stadig været i stenalderen
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Er der forskel på 2 olier der opfylder samme normer og som har samme viskositet som fks. 5W-30 som mange jo bruger.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Jeg er ikke fan af 10w40 olie til mine biler. Men jeg kender en der sværger til Aldi olie og har kørt flere 100.000km på den olie. Den koster 30kr/L
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Jeg vil til hver en tid stole på en TÜV test og avanceret måleinstrumenter, end en eller anden skæv sønderjyde der sidder og spiller langhåret i sine træsko og påstår det at additiver er skadelige VELVIDENDE om at der er additiver i ALT Olie og Brændstof der bliver solgt idag.
-Du er fuld af lort min ven, og du burde få dine skolepenge tilbage eftersom du sammetidig har mistet evnen til at tænke rationel.
Kan ikke forstå du stiller dig kritisk i forhold til du har alt imod dig, TÜV, dokumenteret virkning, Porsche klubben test osv.
Hvis bilproducenterne bruger noget der får deres biler til at holde længere, tror du så selv de får solgt nogle nye biler? NEJ, det er det samme med såkaldt livstidsolie og 30.000km olie intervaller. DET HANDLER OM PENGE ikke om hvor længe din fucking traktor holder for så tjener bilproducenter ikke PENGE!
Puha, man bliver kræftedeme tosset over at nogen kan være så evnesvage og snæversynet at de ikke kigger ud over den lokale landsby.
Alle de her ting ville du vide hvis du havde bare en lille smule indblik i den økonomiske del af autoverdenen.
Vi tjener penge på din uvidenhed!
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Bemærkede du i øvrigt at flere havde gode erfaringer med RVS TEC ?
Desuden stopper en tråd jo når der ikke skrives mere.
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Få dig en uddannelse inden for handel inden du taler, indavlede bums.
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Nævn en ting jeg mangler erfaring med?. jeg kan nævne en del du mangler ihvertfald (y)
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Jeg har skrevet om RVS....
Nu henviser jeg til en del test/info om RVS ... dem har du tilsyneladende ikke gidet læse eller også forkaster du det, fint nok (det er da din ret) men samtidig lidt sjovt at du ikke gør det samme for 1342F (for det han linker til er den skinbarlige sandhed) Ikke at han måske ikke har ret, men det kan du altså godt bruge til noget.
Men har selv og kender en del der har anvendt Tec2000 mange gange og har aldrig hørt om motorproblemer og har heller aldrig haft det selv, og det er fakta, om det så kan have en skadelig virkning ?
Men Easy4 vi 2 kommer ikke meget vider, vil gerne debater men hvis ikke du gider prøve at sætte dig ind i det og kommer med saglige kritik så er det jo spild af tid.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Har du noget relevant at tilføje til debatten så svare jeg ellers er det vist over and out.
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
DER ER ADDITIVER I ALT! ALT OLIE/BRÆNDSTOF! Er du helt ristet i hjernen eller trænger du til en tur på et olieraffinaderi?
Hvad med at lade os andre med en faglig teknisk uddannelse inden for faget.
Du er ikke ligefrem kvalificeret inde for emnet din skide kartoffelbonde.
Fyld dog dit mundlort på din familie eller den lokale bodega, istedet for at kloge dig om noget du ikke ved noget om.
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Jeg håber fanme ikke at du er 35 år, med de nærmest ikke eksisterende faglige kompetencer du er udstyret med.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Min påstand om RVS er at
1. nedsætter friktion og mekaniske vibrationer
2. forbedre kompression
3. pga. 1&2 køre bilen lidt længere på brændstoffet (se Tuv dok.) det at den køre længere på brændstoffet er rigeligt til at betale for produktet.
4. en motor som får bedre kompression har også mere effekt.
5. alt andet lige så vil laver friktion og mindre vibrationer også betyde længere holdbarhed.
Men hvorfor overhovedet bruge tid på at svare dig ?? får vel bare en besked tilbage hvor der står " du skuffer mig " eller noget andet bavl.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Du der i mod har ikke biddraget med noget som helst, ud over opkast.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
og selv om der findes dokumentation på at jorden er rund, så er der jo stadig nogen der tror den er flad.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Easy4 - TUW er altså bilernes blå stempel i europa. Det er altså IKKE bare et lille amatør laboratorie
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Jeg ved mange bruger det i deres drift og bane biler - også turbo biler -, så hvis uheldet er ude og der pludselig skulle mangle olietryk så kan det redde motoren.
Jeg bruger i øvrigt også Ceratec som er et lign produkt i min MR2 på tryk
Jeg ville personligt stadig ikke bruge det på en ny bil, og kun bruge det som symptom behandling.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
#117 så oplys os. for fakta er at (næsten) alle de produkter man kan købe, består af mere end 50% af mineralsk terpentin.
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Så spørgsmålet er vel om dyserne bliver rengjort ??
Som han siger i videoen så er de fleste rens til brændstoffet og til olie rens (ved olie skift)
enten mineralsk terpentin, petroleum eller en blanding af de 2 (typisk mere end 60% af flaskens indhold og helt op til 100%) så kan man jo lige så godt købe ½L mineralsk terpentin og hælde i tanke (så er der jo endda til 2 gange) til en helt anden pris.
En anden ting jeg kan undre mig over er at der i flere data blade står stor differencer i indholdet som fks. 60-95% mineralsk terpentin 1-5% X og 1-3% XX
Vil det sige at det indeholder 95% den ene dag for så næste gang 60% det er sku da for useriøst....
Nok hele problematikken når der skrives om Additiver og diverse tilsætninger, hovedparten er fusk hvor fabrikanterne tager røven på forbrugerne, hvor det man køber ingen eller i værste fald har en direkte skadelig effekt og kun relativ få faktisk virker efter hensigten.
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
Hvis ja så er det vist nogenlunde det jeg har skrevet her inde hele tiden om brændstof additiver / olierens... her under alle produkter med teflon til motor olien.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.444
spørgsmålet er om denne her metode funger ?
https://www.youtube.com/watch?v=cP7D-5iQcNo
Motorpleje - additiver mv.