HJÆLP Toyota Corolla 1,6 VVT-I problemer {{forumTopicSubject}}
Halløjsa!
Jeg har for en måneds tid siden købt en 2002 Toyota Corolla 1,6 VVT-i.
På dette tidspunkt stod der i kørecomputeren at bilen havde kørt 22 km/l, med den tidligere ejer.
På anden dagen med bilen, begynder motorlampen så at lyse.
Jeg får sat en obd læser på. og finder ud af at 2. lambdasonde er i stykker. Jeg kører herefter bilen til min mekaniker. Som sætter et filter på, som vist her på linket.. https://www.japspeed.co.uk/angled-lambda-sensor-spacer.html
Men bruger den samme lamdasonde
Da han gør det, daler den gennemsnitlige benzinøkonomi ned til mellem 9 og 11 km/l.
Samtidig går bilen meget højt i tomgang ved start (2500, uanset udendørs temperatur)
derudover går den super lavt i tomgang, når den så endelig er blevet kørt lidt. Der vil den stå på cirka 500rpm. Hvilket gør at hele bilen ryster.
Samtidig har bilen et lidt større olie forbrug end man ville forvente. Uden at den ryger synligt blåt. Eller drypper. Den har heller ikke skudt olien ud i kølervæsken, det har jeg kontrolleret.
Håber i kan hjælpe mig med at snævre det lidt ind, til hvad der kan være galt. Da jeg ikke selv er super erfaren inden for dette.
jan 2015
Følger: 11 Følgere: 4 Biler: 6 Emner: 2 Svar: 10
mar 2018
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 7
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
mar 2018
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 7
På nuværende tidspunkt, kan jeg ikke få den under 6.5... selv bag en lastvogn, med 90, påmotorvejen
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
2. lambdasonde har INTET at gøre med forurening eller justering af bilens brændstofbehov, den sidder der udelukkende for at kontrollere om katalysatoren gør sit arbejde. Få en mekaniker med en tester til at tjekke om den forreste sonde varmer hurtigt nok op, og regulerer med 1-2hz ved forhøjet tomgang.
Høj tomgang ved kold er normalt på *zz-fe motore. Lav tomgang ikke så meget dog. Rens dit gasspjæld, og lad strømmen være af batteriet mens du gør det. Så lærer bilen tomgang på ny efterfølgende. Det kan godt tage et par dage før den er lige i øjet igen.
Olieforbrug på *zz-fe motore er et kendt problem. Sørg for at den aldrig render tør ved at efterfylde, der er ikke andet at gøre, medmindre du vil punge ud for en motorrenovering eller ny shortblok.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
HJÆLP Toyota Corolla 1,6 VVT-I problemer