5.131 visninger
|
Oprettet:
Oktan 99: Shell V-Power frem for oktan 95? {{forumTopicSubject}}
Ohøj BG!
Er der nogle klare fordele ved, at køre på oktantal 99 frem for 95 i forhold til normal dagligdagskørsel (by). Især på moderne turbo-benzin biler?
I dette tilfælde gælder det en TSI, der har kørt på 95 i mange år. Jeg tænker på, om der er nogle fordele i forhold til sod, motorstøj (motorbanken), benzindyser mm.
Hvad er jeres oplevelser - virker det, eller er det noget fis?
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
maj 2016
Følger: 7 Følgere: 8 Emner: 37 Svar: 110
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
Og nej, Vpower har heller ikke en smørende virkning der hvor olien ikke når ind, for benzinen skal slet ikke blande sig med olien. Det eneste det skal "smøre" er benzinpumpen.
Till trådstarter:
99 har måske bedre additiver, til at holde maskineriet rent, det ved jeg ikke.
Men hovedformålet er at det er mere stabilt.. Dvs at cylindertrykket og temperaturer kan blive højere uden det selvantænder. Dermed kan man antænde tidligere, og få mere ydelse ud af motoren. Hvis din motor er begrænset af at køre 95 oktan, så vil du få både bedre ydelse og bedre økonomi ud af det. Nogle tilfælde vil nok ikke give forskel, mens andre godt kan. Brændværdien på de to bør være meget tæt på ens, men kan selvfølgelig variere.
sep 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 60
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.043
da jeg køre højre kompression end standard,
køre jeg på 95, på en varm sommerdag, tændings banker motor, når jeg sejtrækker, eller køre med trailer og køre 70-80km på landevejen.
det gør den ikke med Wpower, der køre den som den skal ,
den er så også kørt ind til Wpower
men kan tydelig høre tændingsbanken, når den køre 95
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
#9 Jeg tvivler på det gør ret stor forskel, det bedste du kan gøre mod soddannelse er jævnligt at give den noget gas så den bliver rigtig varm, og om du er kriminel slår EGR fra
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
Som jeg også skrev, så er hele formålet med det mere stabile brændstof at sætte gnisten længere fra TDC for at lande peaktrykket på det rigtige tidspunkt. Generelt skal det afstemmes sådan at der er maksimalt cylindertryk cirka 10-15° ATDC. Tager vi f.eks en tunet bil, så duer det jo ikke at cylindertrykket peaker alt for tæt på TDC, først og fremmest laver det intet arbejde pga M=F*a, men andre ulemper er også alt for meget varme.
Det kan godt være det er det du også mener, men det lyder bare som om du siger længere ATDC er bedre.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.709
Det er almindeligt kendt at V-Power er bedre end normal varen, nogen får mere effekt, andre får flere km/l , også i almindelige husmandsbiler.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
jul 2007
Følger: 1 Svar: 18
Ved ikke med tsi men de gamle 1.8t 180hk og 225 var fra fabrikken opgivet på 98 men som der står i tankdækslet 95/98. Kan køre på begge men er målt på 98.
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
Men biler med direkte indsprøjtning har problemer med tilsodning, hvad enten det er benzin eller diesel. Problemet følger teknologien. Med direkte indsprøjtning kan man have gavn af diverse additiver som dem Shell bruger. Statoil bruger også noget, vist nok.
Oktantal vs. kompression/selvantænding/banken er forklaret tilstrækkeligt, synes jeg.
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
Efter antænding, sker en forbrænding/eksplosion.
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
Jeg kan se, at du har skrevet noget i #36 som nu er fjernet?
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 700
Jeg prøve for at par år siden, bare for sjov. At test samme motorcykel, på Sunoco oktan 100, 105, 112 og 118 (Tror jeg nok det var)
Der var INTET der mindre om en forskel, hverken effekt eller på gasmålingen.
Derimod har vi testet en del på Sunoco EXO2. Som navnet siger, så indeholder det extra Oxygen. Som kemisk er bundet, primær i Ethanol og derfor allerede befinder sig i brændstoffet.
Min teori er derfor:
Da en del af ilt'en, er inde i brændstoffet. Er det knap så følsom, over for forstøvningen i forbrændingskammeret. Og derfor får en bedre og hurtiger forbrænding.
Jeg kender ikke sammensætningen af V-Power, men det vil overraske mig rigtig meget. Hvis man ikke også bruger, samme trick her...
Oktan 99: Shell V-Power frem for oktan 95?