{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.546 visninger | Oprettet:

Batteri håndtering under arbejde {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.. Jeg ville høre nogen herinde, når man skal arbejde med bilen, for at der ikke bliver noget kortslutning/elektrisk stød eller lign. Hvilken regel gælder det for batteriet, Jeg har tit set nogen fjerne plus Polen på batteriet. Under arbejde. Men hvad med minus Polen? Og hvis man skal have sat et nyt batteri hvilken af Polen er bedst at starte med at skrue på? Så det igen ikke giver kortslutning eller lign.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri håndtering under arbejde
  • #1   29. mar 2018 det er vel bedst at skrue begge polerne godt fast hvis du skifter batteriet..

  • #2   29. mar 2018 Man siger altid Minus af først og minus på sidst, for at slutte kredsløbet. smiley


  • #3   29. mar 2018 Med mindre man arbejder på det elektriske system på bilen, og skal adskille kabler som ikke er fundet med stik, så der absolut ingen grund til og tage strømmen af bilen.

    Om det er 6/12/24 volt er det alt alt for lavt til og kunne skade et menneske.

    Grund til man tager stel/minus af/på først/sidst er af den simple årsag at hvis det værktøj du tager plus Polen af med, rør ved bilens stel, så får du en kortslutning og kan potentielt få batteriet til og eksplodere i hovedet.


  • #4   29. mar 2018 pusigt vi er ved det.
    For en lille måneds tid siden skiftede jeg batteriet på min, Da det var det der gjorde at den ikke ville starte så godt om vinteren.
    Selve skiftet gik fint.
    Men efter dét!. var det som om bilen ikke kunne finde sig selv?.
    De første 3-5 gange bilen kørte dykkede motoren til 500 omdrejninger og var meget tæt på og dø. Efter det. Så ingen problem. Hvad skyldes det?.


  • #5   29. mar 2018 Du nulstiller de kortsigtede værdier i de forskellige styrebokse, når du tager batteriet fra. Derfor man med nogen ting kan udskifte en defekt komponent, afmontere batteriet 10 min og tilkoble igen. Så nulstiller du de forskellige ting. Det bedste er at starte bilen op og lade den stå i tomgang til køleblæseren har været startet og gået ud igen. Så plejer de fleste værdier være genindlært.

  • #7   29. mar 2018 #5
    Cool.
    Ja motoren kørte nok i tomgang 2 min efter bat skift og så kørte jeg.

    Men efter 3 gange efter bat. der var det er ikke noget


  • #8   29. mar 2018 Morten S. Kan man nøjes med at tage, minus Polen ud, og arbejde med bilen derefter sætte den på igen. Eller er det bedst at fjerne dem begge?

  • #9   29. mar 2018 Jeg tar altid begge .
    Bare de IKKE røre hinanden


  • #11   29. mar 2018 det er llnge nok og tage en pol af,
    så er der ikke længe noget kreds

    og der sker ikke noget,
    hvis man søger for at kablet ikke hopper tilbage og rør ved batteriet


  • #14   29. mar 2018 Ja når minus Polen er afmonteret, er kredsløbet brudt smiley Så kan du arbejde på generator, starter og airbag. Det er ikke nødvendigt at frakoble strømmen, hvis du kun arbejder med multi stik og ikke andet. smiley

  • #16   29. mar 2018 Det kommer da an på om man vælger at ligge minus polen løst ovenpå efter afmontering, for så ber man selv om, at det går galt.

  • #18   29. mar 2018 Ja hvis man frakobler en minus pol, for at arbejde på noget, er det jo en faktor der er ret væsentlig, at polen ikke skaber kontakt igen. Ellers er det jo spildt arbejde, kan man sige. smiley

  • #20   29. mar 2018 Hej
    Ved pol på/af skruninger er følgende bedst:
    AF - - pol af først - ingen mulighed for kortslutning af nøgle til stel.
    Her efter + pol - ingen mulighed for kortslutning af nøgle til stel.
    På -- + pol først - ingen mulighed for kortslutning af nøgle til stel.
    Herefter - pol - ingen mulighed for kortslutning af nøgle til stel.

    Obs Ved gamle engelske dytter med + til stel er det omvendt med hensyn til polaritet på polerne!
    MVH KP


  • #21   30. mar 2018 Easy4

    Siden der er jævnstrøm vil gnist dannelsen være lige stor på både plus og minus siden.

    Det eneste der taler for at tage minus først, er at men ikke risikere at nøglen til plus Polen rør bilens stel og derved laver en kortslutning.


  • #24   30. mar 2018 Hej
    Nu er det ikke så meget gnisten der er den slemme her. Mere alt det metalsprøjt, - mest bly og flydende stål fra værktøj og karrosseridele.
    MVH KP


  • #27   30. mar 2018 Hej
    Jo det er atomfysik på højt plan smiley
    MVH KP


  • #29   30. mar 2018 Hvis det skal forståes i forhold til TS spørgsmål, så har det ingen betydning om det er plus eller minus der afbrydes først.
    Som nogle har været inde på, gælder det om

    først at afbryde og sidst monterer den pol der har forbindelse til bilens karosseri.

    Så minimerer man muligheden for at lave en kortslutning med værktøjet.

    Om elektronerne bevæger sig den ene eller anden vej har ingen betydning her.


  • #31   30. mar 2018 #30 er du sikker på du ved hvad tråden handler om?

  • #33   31. mar 2018 Strømmen løber jo osse igennem stel ledningen, du kan prøve og gå ud og tænde lyset på din bil, og tage stel af og på, så skal du se gnist.

    Igen så tager man stel af først for at undgå kortslutning med værktøj,


Kommentér på:
Batteri håndtering under arbejde

Annonce