Batteri håndtering under arbejde {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.. Jeg ville høre nogen herinde, når man skal arbejde med bilen, for at der ikke bliver noget kortslutning/elektrisk stød eller lign. Hvilken regel gælder det for batteriet, Jeg har tit set nogen fjerne plus Polen på batteriet. Under arbejde. Men hvad med minus Polen? Og hvis man skal have sat et nyt batteri hvilken af Polen er bedst at starte med at skrue på? Så det igen ikke giver kortslutning eller lign.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 85 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 204
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.140
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Om det er 6/12/24 volt er det alt alt for lavt til og kunne skade et menneske.
Grund til man tager stel/minus af/på først/sidst er af den simple årsag at hvis det værktøj du tager plus Polen af med, rør ved bilens stel, så får du en kortslutning og kan potentielt få batteriet til og eksplodere i hovedet.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
For en lille måneds tid siden skiftede jeg batteriet på min, Da det var det der gjorde at den ikke ville starte så godt om vinteren.
Selve skiftet gik fint.
Men efter dét!. var det som om bilen ikke kunne finde sig selv?.
De første 3-5 gange bilen kørte dykkede motoren til 500 omdrejninger og var meget tæt på og dø. Efter det. Så ingen problem. Hvad skyldes det?.
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.140
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Cool.
Ja motoren kørte nok i tomgang 2 min efter bat skift og så kørte jeg.
Men efter 3 gange efter bat. der var det er ikke noget
mar 2018
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 37
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Bare de IKKE røre hinanden
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.152
så er der ikke længe noget kreds
og der sker ikke noget,
hvis man søger for at kablet ikke hopper tilbage og rør ved batteriet
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.140
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.140
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.140
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Ved pol på/af skruninger er følgende bedst:
AF - - pol af først - ingen mulighed for kortslutning af nøgle til stel.
Her efter + pol - ingen mulighed for kortslutning af nøgle til stel.
På -- + pol først - ingen mulighed for kortslutning af nøgle til stel.
Herefter - pol - ingen mulighed for kortslutning af nøgle til stel.
Obs Ved gamle engelske dytter med + til stel er det omvendt med hensyn til polaritet på polerne!
MVH KP
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Siden der er jævnstrøm vil gnist dannelsen være lige stor på både plus og minus siden.
Det eneste der taler for at tage minus først, er at men ikke risikere at nøglen til plus Polen rør bilens stel og derved laver en kortslutning.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Nu er det ikke så meget gnisten der er den slemme her. Mere alt det metalsprøjt, - mest bly og flydende stål fra værktøj og karrosseridele.
MVH KP
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Jo det er atomfysik på højt plan
MVH KP
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Som nogle har været inde på, gælder det om
først at afbryde og sidst monterer den pol der har forbindelse til bilens karosseri.
Så minimerer man muligheden for at lave en kortslutning med værktøjet.
Om elektronerne bevæger sig den ene eller anden vej har ingen betydning her.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Igen så tager man stel af først for at undgå kortslutning med værktøj,
Batteri håndtering under arbejde