{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.933 visninger | Oprettet:

HC syntese vs. fuldsyntetisk {{forumTopicSubject}}

Jeg synes, det er frustrerende og ugennemskueligt at købe motorolie efterhånden. Sidste år bestilte jeg Mobil Super 3000 X1 5W40, da jeg synes, det var en billig fuldsyntetisk olie. Men så bestiller jeg på en webshop uden at være opmærksom på deres produktbillede, og så er det ikke fuldsyntetisk med HC syntese. Det samme gør sig nu gældende for Castrol EDGE Titanium FST Turbo Diesel 5W-40, hvor jeg var lige ved at bestille, men opdager der står HC syntese på netop deres dunk.

Hvad fanden foregår der? Man kan jo ikke sælge forskellige produkter under PRÆCIS det samme navn. Jeg har jo ingen jordisk chance for at vide, om det er fuldsyntetisk olie eller rapsolie, de har fyldt i dunken, så kan jeg overhovedet stole på en label proklamerende fuldsyntetisk olie?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HC syntese vs. fuldsyntetisk
  • The matrix B
    The matrix B Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 145
    #1   9. apr 2018 Køb det i tyskland, der må de ikke kalde det fuldsyntetisk, hvis det ikke rent faktisk ER lavet på rent syntetisk base. Du kan i DK ikke vide om der er 10 eller 40 procent syntetisk andel i dunken, der er ikke rigtig nogen regler som de har i Tyskland.
    Så ja, rigtig mange af dem man køber i DK som "fuldsyntetisk" er det ikke.


  • #2   9. apr 2018 Ja, jeg har gravet lidt i det, og kan da godt se, tyskerne er styr på sagerne. Handler du selv olie i Tyskland? I så fald hvor?

  • The matrix B
    The matrix B Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 145
    #3   9. apr 2018 Ja, handler lidt forskelligt, men mest her https://oeldepot24.de/
    Hvilken bil skal du bruge olie til?
    Eller her https://www.motoroel100.de/


  • #4   9. apr 2018 HC syntese er ikke syntetisk baseret, men forfinet mineral olie.
    Lidt hurtig google søgning og du finder et hav af tyske fora med samme spørgsmål og ret udførlige svar.


  • #5   9. apr 2018 Tak for links. Det er til en Megane II 1.5 dCi.

    Det er sandt, Simon. Men hvis jeg køber en olie, der har en label med fuldsyntetisk olie i Danmark, er den i mine øjne ikke nødvendigvis fuldsyntetisk.


  • The matrix B
    The matrix B Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 145
    #6   9. apr 2018 Jeg plejer at køre på denne her i min vag 1.9tdi PD https://www.motoroel100.de/epages/62593035.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62593035/Products/%22Motoren%C3%B6l%20Motul%205W-40%20X-clean%201X5L%22
    Den er også godkendt til din Megane


  • #7   9. apr 2018 Sjovt, lige nøjagtig den sad jeg og Googlede. Jeg kender ikke lige Motul, men specifikationerne er rigeligt fine.

  • #8   10. apr 2018 Jamen er det da så vigtigt med fuldsyntetetisk olie til så gammel en bil.
    Jeg har selv en Clio II med samme 1,5 dCi motor. Minimumskrav til olien er ACEA B3 og anbefalet B4. Det overholder de fleste olier i dag, fuldsyntetisk eller ej.


  • #9   10. apr 2018 Min gamle dieselmotor kan sikkert klare sig med den billige olie fra Aldi. Men jeg har et personligt princip om ikke at spare på så vitale komponenter.
    Det er jo er generelt problem, når det ikke er muligt at stole på mærkningen. Hvis fuldsyntetisk bliver en alt for bred paraplybetegnelse.


  • #10   10. apr 2018 En hc olie kan sagtens kaldes en syntetisk, det vil blive kaldt den når den er en gruppe 3 base olie.

    Når ikke viskositeten skal være mere end 5w40 er den baseolie alt nok.
    Og PAO eller Esters fra gruppe 4 eller 5 bruges normaltvis som i lavere temperature end dem vi har i dk.

    Og igen hvis olie overholder viskositets og normer for din bil er der ingen problem i at bruge den.


  • #11   10. apr 2018 Jeg er ikke i tvivl om, at min motor kan klare sig med en ringere olie, men jeg tror bestemt at en fuldsyntetisk er en HC syntese overlegen alligevel.
    Formålet var egentlig ikke at finde ud af, om min motor kunne klare sig med HC syntese, men snarere en diskussion af om, hvorvidt det er fair mærkning. Jeg synes stadig ikke, der har været argumenter som retfærdiggør at strø om sig med fuldsyntetisk mærkning. På apoteket er håndkøbssmertestillende heller ikke bare håndkøbssmertestillende. De er mærket med de specifikke aktivstoffer, så forbrugerne kan opveje fordele og ulemper ved de enkelte præparater. Dét burde også gøre sig gældende her.


  • #12   10. apr 2018 Men der jo to ting i det her, viskositet og normer.
    Og spørgsmålet er om hvad din bil har brug for.
    Hvis den har brug for en 5w40, jamen så er det sku det viskositetskrav at de olier du har fundet opfylder.
    For at sige noget som helst om oliens kvalitet må man kigge på viskositetsindex, er der stor forskel på det, så kan man tale om olien er bedre/dårligere.

    Det næste er så normerne, ud fra det er olien typen ihvertfald ikke en longlife og din service interval er 15000 km?
    Det siger så mig at der helt sikkert aldrig har været specificeret mere end en gruppe 3 olie til din bil, da det ikke er nødvendigt.

    Plus at de olier der ligger i gruppe 4-5 er ret hightech olier af silikone, glycol, estere, poly olefins osv osv.
    Som kan bruges som longlife eller hydraulik, gearkasser eller autogear kasser osv som har store krav til temperatur, levetid.


  • #13   10. apr 2018 Du snakker om nødvendighed. Jeg snakker om det optimale. Jeg ønsker mest mulig smørelse og mindst mulig slidtage. Hvis jeg hældte rapsolie på, ville motoren da sikkert også kunne køre med det.

    Det er muligt, anbefalingerne ikke har været højere for 15 år siden. Men det er da det tåbeligste sted at spare 150-200 kroner årligt.

    Så du mener i bund og grund bare at jeg skulle gå i Aldi og finde en olie der opfylder kravene fra min instruktionsbog? Hvad så med slidtage af olien over tid? Er den billige olie lige så god efter 5000, 10000 og 15000 km som den fuldsyntetiske olie fra et stort og erfarent mærke?


  • #14   10. apr 2018 Men det jo vel manglende forståelse for smøreolier og deres evner plus godkendelse.

    De norm der var gældende for din bil, er forlængst udløbet, og må ikke bruges længere, såfremt man certificere sin olie efter ACEA normer.
    https://www.oilspecifications.org/acea.php

    Det vil sige at en olie som opfylder ACEA B3 jamen den er testet til de samme specs, som alle andre.
    Og opfylder dem, eller bedre når det kommer til stabilitet, evner til og bære skidt ud osv osv.

    Det næste er så at grunden til man skifter olien, er at den bliver fyldt op af micro partikler/skidt/sod som enten aflejeres i motoren pga forbrændingen eller som slides af motorens komponenter (lejer, cylinder, stempelringe osv osv).
    Og det er uundgåeligt på alle motorer, olie filteret bliver så fyldt op af partiklerne og mister sin filtrerings evne, og derfor skifter man det og olien.

    Så med mindre du faktisk giver dig til og læse oliens msds og finde ud af hvilken base olier og additiver der brugt, så kan olien være vidt forskellig.
    Så ja en olie fra Aldi kan være lige så god/dårlig som de to du selv linkede til i starten.


  • #15   10. apr 2018 Jeg medgiver gerne, at jeg ikke er ekspert eller har erhvervsmæssig erfaring på området. Jeg ved udmærket, at olier skal skiftes uanset mærke og pris. Det er muligt, at olier fra Aldi opfylder de samme krav som de dyrere mærkeolier. Disse krav er i mine øjne surrogatmål for det egentlige formål: nemlig at motoren skal holde længst muligt. Ret mig, hvis jeg tager fejl, men jeg tvivler på, at olier faktisk er blevet testet ved at lade biler fysisk køre med den samme olie i hele deres levetid. Derfor bliver betydningen af olievalg over en bils levetid også et estimat for virkeligheden.
    Jeg vil ikke gamble med min motor ved at købe en billig olie, som forventeligt ikke har gennemgået den samme udvikling som en dyrere olie. Gennem et bils levetid kan jeg vel spare under 5000 kroner ved at vælge en billig slaveolie, hvilket er en brøkdel af de samlede udgifter.


  • #16   10. apr 2018 Man vil ikke teste en olie på den måde, det vil ikke være muligt rent laboratorie mæssigt, da der vil være alt for mange usikkerheder ved.
    Man simulere belastning på olien så man ved hvordan den reagere.

    Tja det er nok fordi der en stor misforstået tro på at store mærker må lave den bedste olie.
    De to du linker til, viser vel at osse castrol og mobil ikke er til og stole på?

    Faktum er at olie er blevet stang vare, og man er i stand til og producere langt bedre olier end for 10-20år siden.
    Hvilket er en af grundene til vi f.eks køre på en 0/5w30 olie idag, det var slet ikke muligt i 90erne, og man havde aldrig i lovet tænkt sig og vælge sådan en olie i danske klima, fordi den ikke passer til vores klima/temperaturer.
    Der anbefalede man 10w40 eller 15w40, men idag vælger man olie ud fra brændstof økonomi.


  • #17   10. apr 2018 Netop den besværlige bevisførelse om hvilket olie, der får motoren til at holde længst, er vel grundlaget for hele denne diskussion. Castrol er meget slemme til at promovere sig selv som værende bedre end andre, hvilket jeg ikke tror de har reelt belæg for.
    Castrol og Mobil "udnytter" nok bare muligheden for at kalde olierne fuldsyntetisk, men jeg vil helt klart kalde det falsk markedsføring. Jeg er også helt enig i, at olierne i dag må være bedre end nogensinde før.
    Jeg har ikke noget belæg for at sige, de store mærker producerer en bedre olie, men når den økonomiske difference er så lille, lader jeg tvivlen komme de store mærker til gode.


  • #18   10. apr 2018 Hmm Faktisk meget spændende emne, heller ikke noget jeg ved en skid om. Men var lige inde og kigge på de der ACEA godkendelser, og dem kan man faktisk heller ikke bruge til en skid, når man lige har i baghovedet at oileproducenter gerne lyver.

    Citat fra ACEA egen hjemmeside http://www.acea.be/industry-topics/tag/category/lubricants

    "ACEA does not certify oils, nor license, nor register, compliance certificates. Oil manufacturers are themselves responsible for carrying out all oil testing and evaluation according to recognised engine lubricant industry standards and practices. In particular the ACEA European Oil Sequences refer to many standard CEC tests."


  • #19   10. apr 2018 Ja, det er en nem branche for fup og svindel. Som forbruger er det svært at finde ud ad, om deklarationen holder.

  • #20   10. apr 2018 Nej ACEA er kun et register, som får data/ønsker fra bil fabrikanterne, som olie selskaberne så kan producere efter.

    Men vil du virkelig gerne være olie producent og sende olie til en kunde som rent faktisk tester den løbende?
    På job som maskinmester, tester vi vores motorolier, hydraulik og gear, hver tredje måned, self af et uvildigt lab.
    Tro mig, ingen ønsker at blive fanget i fusk med deres produkt.

    Du kan lave same ting på din bil, hvis du ønsker, ikke st det kan betale sig, men muligheden er der.

    På mit gamle job, havde vi en gearkasse der stod af, hvor landmanden påstod det var dårlig olie, der kom to mand fra Statoil for at tjekke hans olie.
    Han havde så “glemt” at skifte olie på traktoren, og Statoil ville jo så self ikke betale noget.
    Men tro mig det bliver taget dybt seriøst.

    Men igen viskositet og normerne er to forskellige ting, og hvilken base olie der brugt og hvilke additiver der brugt i en olie, det er altid et spørgsmål om pris, kontra det man vil opnå.
    De olie som er kommet på markedet i gruppe 5 baserne, er meget anderledes olier og kan været relativt billige og lave, samt utrolig stabile.

    Og igen prisen på en liter olie, kan du på ingen måder bruge for at sige det er en god olie, mange gange så er olie utroligt pris differentieret.
    Så den pris man kan købe det til i bulk, er meget meget lavere end 1 eller 4 liters dunk.
    Samt hvem køberen af olie er, olieselskaberne gør automatisk forskel på kunderne, uden der egentlig er forskel på det produkt de to kunder køber,


  • #21   10. apr 2018 Du har utvivlsomt en større faglig viden end mig. Derfor vil jeg også gerne presse lidt konkret viden ud af dig som jeg kan bruge. Jeg kan stille et konkret scenarie op:
    Jeg ønsker at skifte min nuværende olie ud med en bedre kvalitet men samme viskositet, 5w40. Som før omtalt er det en HC olie, så det er vel en gruppe 3 base. Hvis jeg vælger en fuldsyntetisk olie er jeg oppe i gruppe 4. Hvad kan gøre, at denne olie ikke er bedre, når vi er oppe i en bedre gruppe? Kan jeg se noget fysisk på oliedunken?


  • #22   10. apr 2018 Hmm ja så snart man går op over gruppe 3, så bruges begge grupper mellem hinanden, så man kan nemt komme ud for en olie mixet mellem gruppe 4-5 eller gruppe 5 i mellem sig.

    Altså hvis man kigger på selv viskositeten så det ting som viskositetsindexet, og hvilken viskositet olien rent faktisk har ved 100 grader. Alt sammen noget der kan læses ud af oliens datablad.
    Når det kommer til normerne tja så er det lidt mere spidsfindigt, da olieselskaberne dels ikke ønsker og dele hvilken additiver de propper i og i hvilke mængder.

    Så at give dig et direkte råd uden og have en specifik olie.
    Problemet er at du ikke bare kan tage en højere norm, da nogen af de nye normer dækker over olier med HTHS og det er din bil ikke beregnet til.


  • #23   10. apr 2018 Hvad så hvis de følgende tre olier skal sammenlignes:
    1) Mobil Super 3000 X1 5W-40
    2) Castrol Edge 5W-40 Titanium FST Turbo Diesel 
    3) Motul 5W-40 8100 X-clean C3

    Jeg ved ikke, om der er specifikationer nok på nettet.



  • #24   10. apr 2018 Der er mikroskopiske forskelle på de tre olier.
    Castrol har en smule bedre koldstart, men er minimalt dårligere varm.
    Mobil har en smule levere normer end de to andre.

    Men vi er virkelig nede i petitesser så om du vælger den ene over den anden.
    Du vil som sagt ikke kunne mærke nogen forskel.


  • #25   10. apr 2018 Interessant. Jeg har bestemt fået blod på tanden for at blive klogere på specifikationerne. Hvilke er de vigtigste at holde øje med?

  • #26   10. apr 2018 Hehe ja det kræver nok lidt selv studie smiley

    Ja det kommer jo an på hvad du skal bruge olien til.
    Men generelt viskositetsindexet og kold/varm viskositet og så self om normen er opfyldt.
    Og lad være med og tro en højere norm altid er bedre, nogen af de nye olier med HTHS er bestemt ikke nødvendigvis god til en bil som ikke er beregnet til det.


  • #27   10. apr 2018 Ja, helt bestemt. Viskositetsindex skal vel være så højt som muligt? Hvad gælder for kold/varm viskositet?

  • #28   10. apr 2018 Ja, jo højere index jo bedre holder olien sin viskositet.

    Ja nu lyder det sjovt, men den skal helst være så tynd som muligt koldt, og så tyk som muligt varm.


  • #29   11. apr 2018 Super, tak. Og HTHS helst over 3.5 til min gamle motor?

  • #30   11. apr 2018 Ingen HTHS til din vogn.
    Det derfor at du må bruge en olie som opfylder normerne til din bil.

    Din motor er jo designet længe inden nogen tænkte på HTHS.


  • #31   11. apr 2018 Men HTHS er vel bare en viskositet ved 150 grader celsius?

  • #32   11. apr 2018 Okay, måske har jeg misforstået skalaen, men jeg læser stadig et skel ved 3.5
    Bør jeg finde en olie under 3.5 mPa.s?


  • #33   11. apr 2018 HTHS står for High temperature High sheerforce.
    Nu har jeg ikke lige sat mig så grundigt ind i det, men motorerne må køre med højere olie temperatur end normalt.

    Hvilket din bil ikke er designet til, så derfor kan du ikke rigtigt bruge den spec til noget.
    Den olie din bil normalt er specificeret med, vil ikke kunne gå så langt i temperatur uden sikkert og miste sin bæreevne i lejerne.


  • #34   11. apr 2018 Jeg må prøve at læse op på det. Jeg kan bare se, at Motul opgiver denne HTHS viskositet.

  • #35   11. apr 2018 Men HTHS olier falder under normen A5/B5 hvilket hvis du googler lidt på olier med den norm, er det 0 eller 5w 20 eller 30 olier, hvilket ikke er specificeret til din bil.

    Din bil vil sikkert kunne bruge sådan en olie, men hvis du tænker at din motor skal holde så længe som muligt, så er så tynd en olie ikke det bedste valg.

    Generelt når man kigger på viskositet, så ønsker man så tynd en olie som muligt når den er kold, da det vil gøre at motoren hurtigere er smurt alle steder under start.
    Ved varm olie ønsker man den så tyk som muligt, da den så har en bedre bære evne.
    Men igen man kan ikke bare vælge en olie ukritisk, f.eks i dit tilfæde vælge en 0w60 olie, hvis sådan en fandtes.
    Koldstarts viskositeten er ikke et problem, men det er den ved varm olie, da tyk olie skaber friktion, som skaber varme og derved kan du risikere at du unødigt tilføre din motor mere varme end nødvendigt, med risiko for punktvis overophedning.

    Så inden du læser en doktorgrad i olie kemi, så ville det nemmeste være og vælge en olie der opfylder den spec der givet til din bil, det kræver alt for meget test og målinger inden du ved om en 0w30 A5/B5 rent faktisk kan bruges i din bil, uden det sætter driftsikkerheden overstyr.
    Og igen olieselskaberne laver ikke noget som ikke opfylder kravene, da det alt for nemt kan afsløres med en analyse.

    De sku mere interesseret i og sælge dig en liter olie for 1000kr, som kun koster 20kr at producere, når du tror at deres gold super Extreme synthetic racing extra olie er pengene værd, selvom du kunne købe det samme hos naboen til 50kr.


  • #36   11. apr 2018 Olien skal selvfølgelig passe til min motor og derfor skal det være en 5w40 eller 10w40. Det viger jeg ikke fra.
    Jeg tror vi snakker forbi hinanden angående HTHS. Den tidligere nævnte Motul olie angiver "Viscosity HTHS at 150 deres celsius" hvilket vel i sig selv bare angiver en viskositet ved denne temperatur snarere end at der er en decideret HTHS olie. Den omtalte olie er desuden en ACEA C3.


  • #37   11. apr 2018 Ja det er korrekt, mPas svare til det samme i cst, så det er en viskositet opgivet ved den temperatur.

    Nej en ACEA C3 er en HTHS olie, men til biler med katalysator/partikel filter, olien er desuden osse en lav saps, hvilket betyder den har lavt indhold af aske og svovl som kat/filter ikke er så glad for.


  • #38   11. apr 2018 Okay, så langt så godt. Jeg læser videre. Tak!

Kommentér på:
HC syntese vs. fuldsyntetisk

Annonce