{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Bmw M43TÜ B19 316i / Bmw M43TÜ B19 318ci (E46) {{forumTopicSubject}}

Så er vi på den igen ...

Efter flere opslag er jeg ikke kommer tættere på et svar mht motor identitet og hvor meget de ligner hinanden, så måtte grave lidt selv.. men er self kommet en del tættere på hvor problemet kunne ligge. smiley tak!

Tænker lidt jeg vil prøve en anden metode i håb om at få liv i min bmw uden flere udgifter ..

Nu ligger landet sådan at jeg efter lidt søgen har fundet frem til disse 2 motor er edentiske, 316i og 318ci (M43TÜ B19) den eneste rent "mekaniske" forskel på dem er HK og det at de kommer fra 2 forskellige biler - Coupé vs Sedan ..

Eftersom de er edentiske, tænker jeg måske jeg kunne bruge dele fra min gamle motor evt starte med at smide hele indsugnings manifold fra 316i over på 318ci, så kunne ECU i princippet kende motor igen, da jeg tænker på der ikk rigtig kan være andre elektroniske ting som kunne få startspærre til at slå til... eller ?? Evt nogle bud ??

Nu jeg så heldig at jeg evt får smidt en tester på idag og at jeg får noget mere konkret at vide om motor samt evt fejl .. men i tilfælde at der ingen fejl er registret og jeg så står tilbage på punkt 1 igen, så tænker jeg at jeg vil gå den anden vej og få systemet til at genkende hinanden igen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bmw M43TÜ B19 316i / Bmw M43TÜ B19 318ci (E46)
  • #1   5. maj 2018 Forkert. M43TUB19s to versioner betyder at den langsomme "mangler" en DISA ventil.

    Så lige præcis det med at smide indugningsmanifolden over på er ikke nødvendigvis en-til-en.

    "forskel på dem er HK og det at de kommer fra 2 forskellige biler -"
    Man kan ikke sige at den eneste forskel på dem er HK. Der er jo netop en grund til at der er forskel på HK.


  • #2   5. maj 2018 Den sidder i indsugningsmanifolden ikk ??

  • #3   5. maj 2018 Der er en Disa ventil i begge, hvad er så forskellen på de 2 ?

  • #4   5. maj 2018 Så er den ene motor du har ikke fra en 316 hvis der er ventil i begge.

    M43TUB19 i en 316i skulle gerne være uden, og så med i en 318.


  • #5   5. maj 2018 Hvordan kan jeg tjekke op på det, er 100% på begge har en vippeventil i indsugningsmanifolden.
    Har tjekket stel nr på begge ecu'er, den ene er til 318ci og den anden til en 316i ..


  • #6   5. maj 2018 Det lyder bare mærkeligt.. Jeg har altid lært fra BMW folk og læst flere steder at den ventil er primær forskel på de to motorer ud over boks. Jeg har nemlig før stået og undret mig over at "samme" motor havde forskellig ydelse..

  • #7   5. maj 2018 Det kan jo være de begge to er fra en 318i..

  • #8   5. maj 2018 Har jo kun søgt med stel nr, så vil finde ud af om begge motor også har samme motor kode.

  • #9   5. maj 2018 forskellen på de to motorer er knastakslen.

    hvad er problemet med førstnævnte motor ?


  • #10   5. maj 2018 Tidligere motor havde sat sig, nye motor sidder i og det menes at skulle være et startspærre problem med den nye motor. Efter tidligere ejers udsagn virker nye motor. Har prøvet med begge ecu'er uden held ..

  • #11   5. maj 2018 styrboks nøgle og ews modul skal passe sammen,

  • #12   5. maj 2018 Jah det siges at det skulle passe sammen med nye motor, men har kun ecu og autoteknik i Viborg siger man skal bestille ny ews og nøgle til nye motor og ecu. Og så skal det kodes sammen for ca 2000kr med alt inkl

    Hvad er forskellen på knastakslen på de to, timing og tænding?


  • #13   5. maj 2018 Ku jeg ikk bare skifte knastakslen og disa ventil ?

    Knastakslen virker i god stand fra tidligere motor, det er et krumtapleje som hag sat sig .


  • #14   6. maj 2018 Du skal ikke skifte noget du skal bare bruge den originale nøgle til bilen, den originale ews samt styrboks. det kan sagtens køre på den nye motor.

  • #15   6. maj 2018 Har prøvet med den originale styrboks, originale ews, originale nøgle som originalt høre med til 316i, starter køre rundt men vil ikke starte samt den viser et startspærre symbol i instrumentpanelet. Den får benzin til railen, men tændrør er knas tørre og er heller ingen tænding. Nuværende lambdasonde(r) er fra 316i og den elektroniske tænding er fra 318i som sammen sidder på nye motor..
    Kan det have en effekt ?? .. -_-*

    PS: Har fået af vide af Viborg autoteknik at jeg skulle tage styrboks fra den nye motor med ud til dem og få den kodet sammen med er nyt sæt nøgler og ews som de ville købe hjem.. jeg skulle efter deres udsagn ikke kunne kode nuværende ews og nøgle sammen med den nye motors styrboks.. ?? Det syns jeg selv lyder lidt, suspekt ..


  • #16   7. maj 2018 der noget der ikke passer sammen, du har byttet rundt på noget.

  • #17   8. maj 2018 Så starter den, et skide stik i ecu'en som 3 andre også har kigget på og checket sad ikke ordenligt i..

    Lede lort..

    Men nu lyder den som en halv elektrisk bil og går også lidt ujævnt når der trædes lidt på pedalen ..


Kommentér på:
Bmw M43TÜ B19 316i / Bmw M43TÜ B19 318ci (E46)

Annonce