2.666 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Henrik M
Henrik M
Emner: 26 Svar: 60

Handicap venlig bil Handicap venlig bil

Hej

Findes der nogen her der har noget reel erfaring med en handicap venlig bil.

Min far har fået en blodprop i hjernen, han er lam i venstre side, men højre side fungerer fint. Han har rimelig balance og kan selv forflytte sig fra kørestol til seng.

Det mine forældre har brug for er nok en bil som er lidt højere så man stiger "ind" og ikke "ned" i bilen.

Derudover skal den være så det er til at komme ind på passagersædet foran og der skal selvfølgelig være plads til rullestol i bagagerum.

Som min mor siger "Men det skal ikke være en stor bil" hvilket jo er lidt modsigende i forhold til at der skal være plads til en rullestol smiley

Jeg har kigget lidt på Opel Crossland X, som jo er høj, ikke så forfærdelig meget større end deres nuværende bil, men ville gerne, om der er nogen der har et godt/bedre forslag.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vinduespudsning 600 kr.
  • Opsætning af postkasse med nedgravning 700 kr.
  • Reparation of heat radiation 700 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 730 kr.
  • Smid IKEA skab ud 433 kr.
  • Ophængning af 2 billeder, montering af skraldespand 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Handicap venlig bil
  • #1   28. jun 2018 En fiat doblo kan der bygges lift i så man kan have en el-crosser med.

• Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

#2   28. jun 2018 Hej Rasmus

En af ulemperne ved en lammelse i venstre side er at hjernen har taget skade så den mere eller mindre glemmer at der findes noget til venstre for midten af ens krop.

Det betyder at der ikke bliver tale om at han selv, hverken skal køre bil, crosser eller kørestol da han totalt overser alt "til venstre".

Det er lidt "sjovt" at se, hvordan min far spiser alt på højre side af sin tallerken, men overser alt til venstre med mindre man gør ham opmærksom på det, eller drejer tallerkenen.

Tak for svar, jeg vil se nærmere på om en Doblo kunne være en ide til det de skal bruge bil til. (Hvilket er...Min mor kører bilen og min far sidder på passagersædet) smiley

• #3   28. jun 2018 nu kan en kørestol jo klappes sammen, det gør den fylder lidt mindre i bagagerummet

hvis din far selv er mobil og kan flytte sig, kan i jo i og for sig vælge alle biler. I kan måske overveje og få lavet "håndtag" i stolpen ved fordøren. Dette kan muligvis hjælpe på ind og udstigning.

der er jo mange små SUV på markedet, ud over crossland x kunne i overveje
    kia niro, vw t-roc, opel mokka,mitsubishi eclipse, hyuindai kona

det bedste er nok næsten og tage ud og prøve bilerne ved forhandlerne. Selvom den ene virker mindre, kan indstigningen jo måske være nemmere for din far i den konkrete model. Bilen må nok heller ikke blive for høj, så der er for stor afstand ned til kørestolen

det er i alt fald vigtigt, at undgå din mor skal bære/løfte ham ind og ud af bilen, dels er det en stor byrde og kan give nogle dumme stillinger med hensyn til vrid i kroppen.

• Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

#4   28. jun 2018 Hej Rene

Mange tak for buddene på bilmærker og modeller, jeg skriver den på listen og kigger lidt.

Ja du har ret, vi skal ud og prøve nogle biler, min mor har bedt mig om at finde ud af hvilken bil de skal have, men jeg vil helst ikke tage en beslutning, jeg kender bare kun til Opel. Bilen skal ikke være for høj, helst så stol og bilsæde er ca samme højde.

Det er netop for at undgå at min mor skal bakse ham ind og ud at de leder efter en bil som han selv kan forflytte sig fra stol til bil med.

Jeg har også hørt at man i visse biler kan få monteret et roterende sæde, så man kan få passagersædet til at rotere så det vender udaf og så kan det roteres ind når han har flyttet sig fra stol til sæde.

• #5   28. jun 2018 En anden ting i kan overveje, en bil med skydedør bagi

Så får i mulighed for, at åbne fordøren og køre bagdøren tilbage. Så er der "fri" adgang til forsædet

Ford b-max har dette, ellers skal i op i større biler som sharan og dens søskende smiley

Ellers kan i måske overveje og besøge langhoej og få en snak med dem. De laver godtnok speciel biler til handicappede, men kunne jo være de har ekspertisen i drejeligt forsæde, ekstra bredt sæde, klap op på siden af sædet osv

God jagt

• #6   28. jun 2018 Hvad med en Peugeot 1007 lille bil med skyde døre ?

• #7   28. jun 2018 Jeg er selv lige kørt galt i bil og kommer aldig til og bruge min højre side og jeg har lige købt en sharan den passer lige i højden med en kørestol og så der massere af plads til både kørestol og for mit vedkomende barnevogn:-)

• #8   28. jun 2018 Min mor som også er lam i det meste af kroppen har en Golf 5. Den har fået monteret et passagersæde som kan dreje 90 grader og køre ud, så hun let kan komme ind og ud af bilen.

Og en lille bonus, det er et Recaro sæde smiley :D smiley

• Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

#9   28. jun 2018 @Dragos

Kendte slet ikke til 1007 og nåede lige at se lidt og den er jo rigtig fin, specielt for en som er lam i venstre side og derfor helst skal til bilen med højre side ind.

Desværre ser det ikke ud til at de laver den mere og den nyeste som man kan finde på bilbasen er 12 år gammel.

De vil helst have en ny eller nyere bil, da min far jo nu, af gode grunde ikke selv kan lave noget på bilen og den derfor skal på værksted hver gang der skal laves noget.

Vil prøve at vise dem den, men som sagt, de vil vist helst have noget ny(ere) bil så med mindre du har et forslag til en anden bil som den med skydedøre så tvivler jeg på de springer på. smiley

Sharan er vist det man vil kalde en "større bil". Min mor nærmer sig de 70 og hun skal ikke have en stor bil (Hun er ret stædig på det punkt men det er også fint nok for de fleste kender jo nok til at gamle mennesker med årene ikke ligefrem bliver bedre bilister smiley

• #10   28. jun 2018 ford b-max er nok den mindste nyere bil med skydedøre

https://www.youtube.com/watch?v=tOZVFqqRsxY

• #11   28. jun 2018 En Citroën C4 Picasso eller Grand Picasso vil jeg anbefale. Dæleme nemme at komme ind i, da man sætter sig ind på sædet, og ikke ned. Fås også med en fin automat gearkasse til fornuftige priser.

• #12   28. jun 2018 Denne? smiley man skal vist ind fra bagenden smiley

profilbillede
  • #13   28. jun 2018 renault scenic vil være mit bud

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.898
    #14   28. jun 2018 I kan få et glidebræt fra hjælpemiddel centralen, den letter overførsel fra stol til sæde betydeligt. Min far sad i kørestol i 25 år inden han døde, så har været udsat for lidt af hvert i den retning.

• #15   28. jun 2018 min svigerfar er meget dårlig gående og bruger også kørestol af og til, ham og hans kone har en VW caddy

• #16   28. jun 2018 Jeg tænker på den nye Citroen C3 AIRCROS? Og inden du skriver det er fransk, så husk på det er samme bil som opel Crosland X! smiley

Alternativ er Citroen C4 Cactus.

• #17   28. jun 2018 Kia Venga

• #18   28. jun 2018 Hvad med den nye Jazz, der er ikke så langt fra sædet til døråbningen som der er på de fleste biler, derudover er benzin tanken under førersædet så bagsæderne kan vippes op (magic seats) og der kan stå en kørestol men så kan man selvfølgelig kun sidde 3 men bagagerummet er tomt så man stadig kan bruge det smiley

Husk at tage kørestolen med ud når i prøver bil smiley

Kommentér på:
Handicap venlig bil

Annonce