{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.687 visninger | Oprettet:

Rettigheder ved A/C reperation {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Jeg fik igår lavet mit aircondition, da jeg simpelthen havde fået nok af den ringe køle ydelse, som bilen nu gav.

Vi fik den testet til at være tæt på helt i bund på både L og H.

Efter mekanikeren fik det tjekket, tilbudte han mig derfor uden problemer at køre hele systemet igennem for utætheder, og selvfølgelig fylde sporrevæske, olie og A/C opfyldning (500g).

Da jeg intet aner om processen, vælger jeg derfor at vente udenfor i det gode vejr, til den er ved at være færdig.

Efter den bliver færdig virker A/C systemet godt i de få minutter vi bruger den resten af dagen.

Idag fredag er systemet fuldstændig nulstillet igen. Ingen respons fra motor, når man trykker på knappen, og en ringe halv lunken temperatur igen.

Hvad kan jeg gøre? Eftersom at han jo testede det for under 24 timer og 10 km siden?

Regningen ligger på min mail, men jeg er sgu ikke særlig tilfreds med det resultat.

Hyundai i30 2008


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rettigheder ved A/C reperation
  • #1   29. jun 2018 Du må jo bare ud og klage over det. Det er sikkert din kondensor der er utæt, det ses rigtigt til på I30 FD. Mvh en Hyundai tekniker.

  • #2   29. jun 2018 Burde det ikke kunne ses i de 30 min som maskinen nu brugte på at teste den? smiley

  • #3   29. jun 2018 Det kommer an på hvor meget den er utæt. Hvor lang tid har du ejet bilen?

  • #4   29. jun 2018 I lidt over halvanden år

  • #5   29. jun 2018 okay, så går jeg udfra at du ikke ved om der har været tidligere rep. af din AC. Hvis du oplevede at den ikke kølede tilstrækkeligt, og han så fyldte den og den kølede fint, for derefter at køle dårligt igen dagen efter, så er det 100% utæt. Hvis du kigger ind igennem grillen i forkofangeren, vil du sikkert kunne se at den er helt grøn og våd af sporestoffet og at der mangler ribber i kondensoren.

  • #6   29. jun 2018 Du kan jo også være så uheldig at en sten har slået hul på din kondensor, eller at en af påfyldnings ventilerne er utæt

  • #7   29. jun 2018 Har du snakket med værkstedet?

  • #8   29. jun 2018 Vi opdagede desværre først det idag, da vi skulle slå det til.

    Værkstedet var på det tidspunkt lukket for denne uge, og vi kan ikke kontakte dem før mandag.

    Burde der ikke være enten olie eller nogen form for væsker, hvis den har tabt det så hurtigt?

    Jeg tænker lidt, at jeg vil gå ud og tjekke fronten på køleren / kondensoren med det samme smiley


  • #9   29. jun 2018 nu når mekanikeren har puttet sporing middel på den. Så burde han også kunne se hvor den er utæt henne når han har åben igen.og har tid til det men har set det før hvor de siger det er tæt og en dag sener køler det ikke mere. da det er en lille utæthed og så opdager den maskine det ikke altid. Så der er kun at finde utætheden.og lave det plus fyldt på igen.og det er jo gas når det kommer ud af en utæthed. så det løber jo ikke ud lige som olie smiley

  • #10   29. jun 2018 Så forresten at deres A/C service maskine sidst var serviceret i 2015 smiley

    Det er et udemærket autopartner værksted, og ikke en gammel baggårdsmekaniker, så håber sgu at de tilbyder en form for hjælp, eftersom at jeg ikke har fået ret meget glæde for 800 kr


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #11   29. jun 2018 Hvis du har en uv lampe (Har de færreste ved jeg) Så kan du lyse ned omkring kondensor, og se om den ikke bliver selvlysende smiley
    Også sådan din mekaniker burde finde fejlen når han skal tjekke op..


    Vil gerne forsvare mekanikeren her, hvis maskinen har sagt at det hele er tæt, så har man som mekaniker ikke rigtig nogen anden grund til at tro andet, medmindre han intet har kunne trække ud af systemet inden.. Det plejer at være et godt fingerpeg om at der er en utæthed.. Men selv utætte kan have noget i sig


  • #12   29. jun 2018 Uv lampe har jeg desværre ikke, men har lige brugt 15 min ved at tjekke alt jeg overhovedet kunne komme i nærheden af, og der er ingen synlige skader at spotte eller misfarvninger.

    Jeg bad bare mekanikeren at tjekke for fejl, og det eneste han som sådan gjorde, var at køre den igennem A/C servicemaskinen.

    Som uviden kunde, kan det da ikke passe at jeg skal hæfte for noget, som jeg bad ham forsikre mig mod.

    Og bare rolig, sender ingen negative tanker jeres vej, men jeg er bare rigtig utilfreds, da jeg sjældent vælger et autoriseret værksted.



  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #13   29. jun 2018 Kan godt forstå at du er skuffet, men nogen gange går det bare sådan, og mekanikeren vil sikkert gerne hjælpe med at få det fixet, om du kommer til at skulle betale for gassen igen, eller om han selv æder den, det er svært at vide, da det jo er noget dyrt lort sådan noget gas smiley

  • #14   29. jun 2018 Vi må se hvad det kan blive til på mandag.

    Ellers vil jeg bare gerne sige tak for alle svar herinde, og ønske jer en god weekend smiley


  • #15   29. jun 2018 Hej
    Sort uheld. Der er utæthed som er overset. Procedure er bl. A. At fylde kvælstof, vent en uge og mål anlægs trykket igen og efterfølgende fejlen. Nytter intern bare at fylde på.
    Mvh kp


  • #16   29. jun 2018 Mekanikeren har lavet en fejl. Systemet skulle have været trykprøvet med kvælstof (kan godt ske han har gjort det, men det tyder det ikke på)

    Det skal altid gøres ved tomme eller næsten tomme anlæg.
    Jeg gør det som regel i Ca 15 min og der kan man fange selv den mindste utæthed. Problemet er så bare at finde utætheden på systemet.


  • #17   29. jun 2018 Hvis den har tabt, og der bliver fyldt på, og det så virker, vil jeg da sige at det er åndssvagt af dem når de nu fylder spore stof på, ikke at tjekke det med uv.
    Og gør man ikke det, er der vel ikke noget grund til at fylde spore stof på.
    Vil sige at han må gøre det om igen, uden ekstra beregning for ny påfyldning.
    Men evt. Rep. Skal du jo nok betale for sammen med den regning du har fået.
    Man skal jo ikke unødig fylde spore stof på hver gang.


  • #18   30. jun 2018 Har lige et bonus spørgsmål, vores Avensis kølede fint i de første 5 år (med et A/C i mellem) fik så påfyldt væske sidste forår da det ikke kølede mere, og nu er det i går holdt op med at køle igen... Det er jo et ret stort anlæg (synes han fyldte 580g på sidst) og hvis det er fiset af på et år må det jo være lidt utæt? Kan man finde så lille en utæthed, ved at han kiggede efter utætheder sidst han fyldte på da det var næsten helt tomt men fandt ikke noget smiley Eller er det normalt at de skal påfyldes af og til med så meget kølemiddel? smiley

  • #19   30. jun 2018 Ac anlægget må Max tabe 40gram kølemiddel pr år. Så hvis den ikke kan køle efter et år, er det en rimelig god indikation på at systemet er utæt.

  • #20   30. jun 2018 #19

    Måske et dumt spørgsmål... Men hvis anlægget taber 40g... Så er der sgu da noget i vejen med anlægget? Hvor forsvinder de 40 g hen? smiley


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #21   30. jun 2018 Nej der er en naturlig fordampning eller forringelse af gassen, men jeg har fået fortalt at 10% er hvad man skal forvente pr år (Udtalt af aircon tekniker som kun laver dette)
    I de fleste personbiler passer det også nogenlunde med 40gram, andre som min egen en del mere


  • #23   30. jun 2018 Jeg har arbejdet med Kia/Hyundai i 5.5 år, deres kondensere går til for et godt ord. Så jeg er 99.9% sikker på den er utæt der. Det tager ca 10-15minutter at skifte den, når anlægget er tomt. Altsammen kan gøres oppefra nemlig. smiley

    Men det burde de have undersøgt lidt bedre vil jeg sige, for hvis dit anlæg er tomt 1 dag efter det blev fyldt op, så er det ikke kun en lille utæthed.


  • #24   2. jul 2018 hvorfor tænder og slukker du for a/c ? min lokale a/c dude sagde at man altid skulle lade det være tændt, så var der mindre chance for pumpe osv gik til smiley

  • #25   2. jul 2018 #25

    Måske fordi et tændt A/C anlæg koster ekstra i brændsstof?


  • #26   2. jul 2018 Hooooold, ekstra brændstof?? Det du spare ved at slukke ac anlægget kommer tilbage i reperationer x3

  • #27   2. jul 2018 Hvis man ikke bruger det regelmæssigt (mit er aldrig slukket), men har så også kun fået påfyldt 1 gang på 14 år, det var fordi jeg fik ødelagt alle kølere af et anhænger træk)

    Ellers skulle det have været rep mange gange kan ikke tåle ikke at blive brugt.


  • #28   2. jul 2018 #26
    Hoooold selv, mester

    En let hovedregning... Jeg bruger 3000,- om måneden på brændstof.
    Et gennemsnitligt A/C anlæg trækker omkring 15% af tanken.
    Det giver 5400,- om året og 54000,- på 10 år.

    Hvis man skulle tro på dig... Reparationer x 3 = 162.000,-
    Yes yes... Dyr A/C rep? Jeg mindes ikke at have brugt mere end et par tusind de sidste 10 år på A/C service?... Men jeg sparede en del på brændstoffet.


  • #29   2. jul 2018 15% hvor har du lige det tal fra?
    Et moderne ac anlæg bruger tæt på ingenting i brændstof, på grund af den lave modstand i kompressoren.
    Det er rigtig nok at et ældre system, vil forringe brændstof økonomien, men det kommer ikke i nærheden af 15%.
    Du bruger mere energi ved at have vinduerne rullet ned pga vindmodstand.


  • #30   2. jul 2018 15% er en del. Jeg har hørt de nyere biler kun skulle bruge 5 til 7% mere benzin/diesel en når det er slukket. Jeg bruger sjælden mit ac system i min passat. Det kun når vi har sådan en sommer som nu. Så det meste af året er det slukket. ikke fordi jeg vil spare brændstof

  • #32   2. jul 2018 Tror ikke på det koster 7-8 km/l på min at benytte A/C smiley

  • #35   3. jul 2018 Altså min citigo går 21 km/l uden ac tændt og 20 med ac tændt pt....

    Det er da ikke hverken 25% eller 15 %? Men sølle ca. 4.5 med min svage hovedregning...


  • #36   3. jul 2018 En Hyundai i30 har generelt problemer med kondensorene som sidder i fronten af bilen så den ville jeg få skiftet.
    Men du skal da klage til mekanikeren da a/c anlægget helt sikkert er utæt et eller andet sted.


  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #37   3. jul 2018 25% brændstof forbrug? DET forklarer hvorfor min 5.7 hemi sluger så meget.. Det er A/C's skyld!

  • Paul Honeyball S
    Paul Honeyball S Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 6
    #38   3. jul 2018 Kør til værkstedet og fremsig dit problem. Det er værkstedet, der skal udbedre fejlen og der er garanti på det arbejde, de udfører.

  • #39   3. jul 2018 Kommer jo reelt an på, hvad der er bestilt. Genopfyldning eller reparation..

  • #40   3. jul 2018 Der er vel reklamation og ikke garanti på en reparation smiley Min skal afsted på torsdag, glæder mig til at se om de kan finde utætheden

  • #41   3. jul 2018 Det skal tæthedsprøves med nitrogen

  • Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 46
    #42   3. jul 2018 I forhold til dine rettigheder, som du jo spørger om, og uden at snakke en masse om hvad der er lavet osv, er det sådan, at det udførte arbejde skal betales, men der er tre måneders garanti på dette arbejde.

    Proceduren er nu, at du skal reklamere for arbejdet, fordi problemet ikke er udbedret. Firmaet skal genservicere uden beregning (du skal dog betale for eventuelle NYE reservedele, men ikke for væsker m.m. som allerede skulle være påfyldt).

    Derefter betaler du den nye, opdaterede regning.


  • #43   3. jul 2018 Ring og sige hej og sige det ikke vikke

    i stedet for at bruge tiden



  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 38
    #44   4. jul 2018 smiley

  • poul-erik g
    poul-erik g Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #45   5. jul 2018 Hej skriv en mail til værkstedet så har du da et bevis på at det ikke virkede dagen efter for jeg tænker der står jo dato på hvornår du har sendt den forder er da en utæthed et sted.

  • #46   5. jul 2018 Hold da fast en aktivitet der kommet herinde hehe.

    Lille opdatering:

    Jeg fik uden problemer slettet min 1000 kr gæld (overpris i know)

    Han tilbød at fixe, og genfylde systemet for 2000 kr.

    Altså kondensator, arbejdskraft, samt nyt genopfyldning for 2000 inkl moms?


    Hvordan lyder det for jer. Så vidt jeg kan se, så koster 500 g a/c opfyldning omkring 1-1,5 kr Per gram.

    En ny kondensator kan nemt købes for 500-600 kr fra ny, men er det en besparelse, når der nu ligger alt det andet ved siden af?


  • #47   5. jul 2018 Få dem til at lave det, det klemmer ind imellem hvis man går i for små sko.
    Det lyder til at du slet ikke overvejer noget der heder arbejdsløn.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #48   5. jul 2018 2000kr med genopfyld og moms er billigt.

    Du skriver selv 5-600kr for kondensor (Tyskland/ukendt kvalitet?)
    Mekanikeren giver ret sikkert det samme i indkøb, men i et mærke man kender/org..

    Så er der en time arbedsløn, igen en 500-700kr med moms

    Og så kommer opfyldningen med 500gram, som i hvert fald er 625kr hvis han skal have en smule fortjeneste på væsken, de 1000 er nok pga han har valgt at tage arbejdsløn for det også, er der nogen som gør, og andre lader bare maskinen stå i mens de laver på andre ting


Kommentér på:
Rettigheder ved A/C reperation

Annonce