Det rigtige tidspunkt {{forumTopicSubject}}
Jeg har en Reneault Megane Sportstourer 1.5 DCl Expression fra 2012, som netop har rundet 130.000 km. Jeg købte den fra ny og har været super glad for den. Og er det stadig. Den kører godt og er en stabil bil.
Min ide var og er som udgangspunkt stadig, at den skulle køre i 9 år indtil 2021, før den ville blive solgt igen.
Men nu er jeg alligevel begyndt at stikke fingeren lidt i jorden. Jeg har besluttet, at den næste bil ikke skal købes fra ny, men gerne må være 2-3 år gammel, men ikke have meget mere end 40.000 km på klokken.
Ydermere skal det være en bil der kan køre mere end 300.000 km, og derfor være på mine hænder i minimum 8 år og stadig være pålidelig og stabil.
Og nu er jeg så faldet over en flok Volvo V40'ere på Bilbasen. Og Volvo er som bekendt et ret stabilt mærke. Jeg kan få en af de fætre for ca 250.000 kr.
Jeg havde en kort kommunikation med en af forhandlerne - han var villig til at slippe 70.000 kr for min Megane ved en byttehandel, såfremt den stod mål med de ting jeg kunne berette om den.
.....og nu er jeg sgu i tvivl. Går der 3 år, får jeg selvfølgelig ikke 70 kg for min nuværende - udover jeg så småt kan begynde at påregne rep udgifter til den (den har lige fået nye skiver, nyt batteri og har været på værksted for fejlsøgning ifm en alarm i elektronikken (det skulle blot opdateres, så var den fikset).
Småting, men alligevl et lille varsel om at jeg skal være klar på flere værkstedsbesøg, jo ældre bilen bliver.
Så nu er spørgsmålet - og jeg håber jeg kan få svar fra nogle erfarne af jer - hvad er bedst?
Skal jeg holde på min nuværende de næste 3 år - eller kan de svare sig at handle nu?
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 645
Men ikke noget problem.
Jeg har siden 1960 købt nye biler, men jeg har aldrig syntes at det værditab er noget problem, den brugte bil er afhændet til sælgeren, når man køber en ny,
Det er sket hele mit liv igennem, men nu er jeg så gammel at jeg tror jeg beholder min lidt længere, mest fordi konen synes den er god nok til os, og hun fortryder altid at vi har solgt den brugte.
Men nu kører jeg i en brugt Honda Accord aut.2012 kørt 39.000km købt brugt i 2014
Der har overhovedet ikke været noget i vejen med den
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg er landet på 15% pr. år som min gyldne regel. Jeg vil ikke skifte bilen ud medmindre værditabet har været max 15% pr. år. Det er et værditab jeg kan leve med, og en regel som hjælper mig lidt med ikke at lade udgifterne til biler stikke helt af.
Men det er jo individuelt hvordan man prioriterer, hvilke omkostninger man er villig til at have på biler, og stigende omkostninger til reparationer og vedligehold kan også spille ind når man vurderer om det kan betale sig at skifte.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
jeg har brugt 510.000kr på biler (7stk) og 2 motorcykler, de sidste 12 år, og jeg har tabt 85.000kr.. hvis jeg havde købt EN sprit ny bil for 500.000kr for 12 år siden, gæt hvor meget jeg havde tabt i dag... ja mindst 400.000kr..
håber du kan bruge den erfaring på dit næste bilkøb altså det med at købe lidt ældre men høre kvalitet.. du risikerer dog flere værkstedsregninger, men du vil formentlig være bedre kørende..
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Nu har jeg godt nok lige været "tvunget" til at købe en nyere Civic Sport Tourer, men jeg hadder at den skal tabe 20-30.000kr pr år de næste 8-10år. I øvrigt synes jeg den er sjælløs og dødsyg om end den køre behageligt og langt på litere. Det synes jeg så generelt om de fleste nye biler.
Fremover, vil ALLE biler være relativ gamle - men velholdte - biler, gerne en kult, klassisk eller "GTI" bil. Til en pris på omkring 30-100.000kr, de holder deres pris, hvis ikke de stiger.
Min MR2 var lidt overpriced, og jeg gav 80.000 fordi jeg var lidt kåd og ikke gad at køre tilbage til sjælland uden. Men ville jeg af med den imorgen kunne jeg sælge den for 65.000 uden at skulle vente på den rette. Et værditab på 15.000kr på 5 år. Og der er SÅ mange eksempler på det samme.
Det eneste der dog taler imod er de hårde grøn ejerafgifter satser så snart man ikke køre i en benziner der køre ove 20km/l.
Tænk alligevel på hvad man ikke kan få lavet på værksteder for 25.000/år som nok er gennemsnits værditabet de første 10år på en hr/fru Danmark bil. Bruger man reelt så mange penge på værkstedet i 3 år, så har man vel praktisk talt skiftet alt på bilen. Og er det stadig win.
ALDRIG mere nye biler - Uanset hvad fruen siger, så hellere tage de verbale tæsk om ens gamle lorte spand
Det rigtige tidspunkt