Lakskade på næsten ny bil. {{forumTopicSubject}}
Hej med Jer,
Jeg er havnet i den situation at den Kia Rio, jeg leaser, har fået en lakskade. I mandags, hvor jeg var oppe og vaske bilen, ser jeg at der er kommet en lakskade, hvor malingen er skaldet af.
Skaden er oppe på selve taget af bilen.
Er der nogen, der har erfaringen med dette emne? Her tænker jeg på om Kia vil tage den på deres regning? Eller om det er noget jeg selv skal betale? Har selvfølgelig kasko på bilen, men er det noget de dækker (har selvf. selvrisiko).
Det værst tænkelige senarie er selvfølgelig at forsikringen ikke dækker , og at jeg kommer til at betale for en ormlakering af hele bilen. Kan det gå så vidt?
Og viser det sig at jeg selv skal betale - er det en hel omlakering eller kan man nøjes med at fikse det sted, hvor lakken er skaldet af?
Puha, det var en masse spørgsmål! Men takker på forhånd for jeres svar.
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
Kia æder den kun hvis det er en garantisag (produktionsfejl eller lign,)
Det værst tænkelige senarie er selvfølgelig at forsikringen ikke dækker , og at jeg kommer til at betale for en ormlakering af hele bilen. Kan det gå så vidt?
Nej, en dellakering af taget vil nok være tilstrækkeligt når skaden er lokal her
Og viser det sig at jeg selv skal betale - er det en hel omlakering eller kan man nøjes med at fikse det sted, hvor lakken er skaldet af?
Hele taget skal omlakeres, før det bliver godt
Men men uden billeder er det svært at vurdere noget helst - hvorfor kører du ikke bare ned til Kia med det samme?
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Det har jeg ihvertfald og det koster ikke ekstra, lavede en mindre frontskade på min til 48.000
jun 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
Har været hos Kia og snakket med værkføreren. Som han sagde så er det med overvejende sandsynlighed en lille fugleklat, der har siddet og ætset. Men har fået en tid i august, hvor bilen skal ind til dem.
Værkføreren snakkede noget om at der skal bruges et specielt kamera, formoder det er fordi dette kamera kan se om det er en lakskade (fugleklat) eller en fabrikationsfejl?
Mht. forsikring, så har jeg en selvrisiko på 5.000 kr., men har tegnet friskade, hvor der er en selvrisiko på 1.000 kr. Jeg er dog ikke videre skarp i at forstå alt det, der står i en police. Så hvis det er mig selv, der kommer til at stå med regningen, så håber jeg at forsikringen dækker - og gerne således så jeg slipper med de 1.000 kr. i selvrisiko.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Hvor er du forsikret.?
For friskadedækning dækker ikke alle slags skader.
Der hvor jeg er dækket, dækker friskade hærværk, glas, indbrud og kortslutning/brand.
sep 2011
jun 2018
Som jeg kan forstå policen så dækker den ved stenslag, men ikke ved ætsning (fugleklat). Jeg har dog skrevet til forsikringen og forhørt mig, hvordan jeg står.
Er dog lidt mere tryg for som en anden bruger skrev, så er det ikke hele bilen der skal omlakeres, men "bare" taget.
sep 2011
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Friskade dækker ikke vaskehals ridser.
Jeg er selv hos TJM som de hedder i dag, og er også ansat hos dem.
Her er hvad friskade dækker:
Friskade og Glas
Undgå at betale selvrisiko, hvis skaden skyldes brand, tyveri, nedstyrtende genstande eller seriehærværk – dvs. hvor flere biler bliver raseret på samme tid. Du skal heller ikke betale selvrisiko ved glasskader, hvis glasskaden kan repareres.
Din selvrisiko er enten 2030kr eller 3350kr
jun 2018
jun 2018
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
He He det er en fugleklat vel også
Mvh. Gert
jun 2018
https://www.gjensidige.dk/privat/forsikring/bilforsikring/mere-om-bilforsikring/_attachment/150492?_download=true&_ts=1629a06bb00
Har læst et par andre selskabers betingelser og her var der ét selskab, der skrev at de ikke dækker lakskabder som følge af fugleklatter.
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 379
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 230
Københavns autolak på tjørnevang i Brøndby Strand. Han er god . spørg efter Steen . Han gør det billigt
jun 2018
#16 Fugleklatten har ikke siddet der specielt lang tid - måske 14 dage. Men altså lang tid nok til at gøre skade.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
14 dage er meget lang tid med en fugleklat.
sep 2011
sep 2011
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.257
Lakskade på næsten ny bil.