Hvad gør et bilmærke godt? {{forumTopicSubject}}
Hvad gør en bil god eller et bilmærke godt i jeres øjne? Kom gerne med eksempler på, hvordan I er blevet positivt overrasket eller skuffet.
Personligt kan jeg sige, at jeg har været meget positivt overrasket over min forrige bil, en Peugeot 406 2.0 HDi. Selvom den var knap 14 år gammel og havde kørt mere end 350.000 kilometer, da jeg købte den for småpenge, var den trofast og billig i drift.
Derimod er jeg noget skuffet over min nuværende bil, en Renault Megane II 1.5 Dci. Jeg har haft den i et år og den har kostet mig det samme i reparationer på det år som min Peugeot over fire år. Desuden er jeg skuffet over flere konstruktioner, som virker fuldstændig tåbelige: holder til ABS-sensorer, bolte der ruster fast, godt gemt kabinefilter og ringe kvalitet af kalibre. Der kommer sikkert flere skuffelser til.
Næste gang overvejer jeg at købe en ny eller næsten ny bil. Men kan det betale i et økonomisk perspektiv at købe en dyrere bil såsom BMW eller Mercedes sammenlignet med en billigere bil i samme klasse?
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Et godt eksempel er, at jeg virkelig var tilfreds med min Chevrolet Corvette, men der er ikke andre biler fra det bilmærke jeg gad eje.
apr 2015
Følger: 30 Følgere: 289 Emner: 32 Svar: 498
jeg er fx glad for citroen c4 Grand picasso, fordi der er masser af plads og den kører blødt og langt på literen
men jeg kan ikke lide andre modeller fra citroen
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.263
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.263
- kommer an på hvor godt man passer sin bil. Hvis man aldrig plejer og vasker den så ruster alle biler meget hurtigt jo
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 948
Ovennævnte er årsag til jeg har holdt mig til samme koncern med samtlige af mine biler
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.137
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.785
men det der for mig gør et bestemt bilmærke godt er bilens ydeevne, bilens økonomi, komforten i bilen samt en nem indstigning.
jeg må så indrømme at jeg indtil for 3½ år siden var stærk modstander af franske biler , men da jeg så ved et tilfælde faldt over en renault scenic 1,5dci fra 2012 og jeg faktisk befandt mig yderst godt bag rattet og alt ved bilen tiltalte mig, ja så tænkte jeg lad det briste el bære og jeg må sige at jeg er mere end positiv overrasket, den bil har bare alt det jeg gerne vil have i en helt alm bil, så der er stor sandsynlighed for at min næste bil osse bliver en renault
jun 2014
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 96
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
#16
Langt hen ad vejen er vi enige. Jeg har samme motor og 6 trins gearkasse, som er ekstremt harmonisk og økonomisk. Måske er alderen på min bil bare nået dertil, at nogle trælse og dyrere reparationer kommer. Og når jeg så får fingrene i det, er det i mine øjne ikke særligt begavede løsninger, Renault har valgt.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
De elektriske og rust fejl blev løst i de næste modeller men der kom så problemer med dsg og kæder
De gik så tilbage til tandrem som løste kædeproblemerne men så skete dieselskandalen og nu snakker alle om det...
Vag biler er gode biler og har en lækker interiør kvalitet men der har været mange kendte/udbredte problemer og det giver dem det dårlige ry
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.137
Af en eller anden grund, så tiltaler VAG mig , men har haft 4 styk nye og næsten nye. Må desværre sige, at det er noget tvivlsom kvalitet , og rigtug mange fejl. Og synes det fortsætter, når jeg hører omkring på arbejdsplads m.m.
Men godt og frisk design, og de har ho DSG, som bare fungerer SÅ lækkert. Endvidere er der god øko i deres benzinmotorer.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 40 Svar: 1.182
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 85 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 204
man kan næsten ik tabe penge på en vw.. når den bliver skrotningsmoden ska den bare ha en læderble og smides i kælderen.. så blir det automatisk en klasikker..
kan man finde nogen porscehåndtag ell. fælge og smide på den er den nærmest uvuderlig..
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Jeg synes man kan fornemme en anelse bitterhed?
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Men de laver kanon lækre biler forhold til andre mærker...
I de gode gamle dage (80-90'erne) der lavede japanerne super gode og lækre biler. Kabinen føltes lækker og motore fungerede godt. De var prisbillig og rustede lige så meget som VW og Opel.
Der der tæller som en god bil for mig. Er
Driftssikkerhed. Komfort. Design og reservedels priser. Derfor er en Mercedes Benz W124, W140 og W201 nogle af de bedste biler i verden
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
Min 17 år gamle Corolla har hele tiden været driftsikker og ingen reparationer, andet end almindelig sliddele og så er den nem at komme til ift. selv at skrue på den, man hører jo at en del af de nyere biler kan være et mareridt, bare for at skifte en lygtepære.
Og ja, det er ikke en fancy og sjov bil, men tilgengæld har du bil til næsten ingen penge i løbende omkostninger, især hvis man ikke kører så langt i hverdagene.
Det har virket fint for mig og så kan man jo købe en sjovere bil på længere sigt!
dec 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Hvis jeg nævner min bedste bil var en Citroën ds3 er det bestemt ikke fordi den er den bedste, men fordi den opfyldte de behov jeg havde på det tidspunkt; anderledes end de andre, økonomisk og lidt sjov. Den gjorde mange dårlige ting men det blev opvejet af prisen.
Hvis jeg nævner at den dårligste var en Audi A7 mit alles er det ikke fordi det er en dårlig bil, men da den var møjdyr og egentlig blot en A6 i pænere indpakning blev jeg aldrig glad for den.
Min nuværende (MB c220) har en motor der støjer en del, en skærm der ligner noget fra t Hansen men jeg er glad for den, for den har det udstyr jeg vil have, en sporty men alligevel komfortabel kørestil og en god økonomi.
Så når jeg råder mine venner og bekendte kan jeg ikke sige hvad der er den bedste, men sig hvad der betyder noget så skal jeg pejle i den rigtige retning. Det der er rigtigt for lig er nok ikke det rigtige for dig
mar 2017
Svar: 1
Kun er der skiftet bremser for 3 gange og bag 1 gang, men det var også både med caliber, skiver og kabler, det var det dyreste på de 9 år.
apr 2014
Følger: 1 Svar: 22
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Tesla'en var et godt eksempel på en bil jeg aldrig blev glad for. På de lidt over 3 år jeg havde den, brugte jeg 0 kr. på service og reparationer. Jeg brugte omkring 75 kr. totalt på at "tanke" den på de ca. 67.000 km den nåede at køre. Så praktisk talt ingen driftsomkostninger. Den var bare ikke sjov at køre i, så blev aldrig glad for den.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
For mig er de gode mærker hvem der laver interessante biler - og det er dem som stadig bygger en bil som de synes den skal være - om det er en BMW med en altid fantastisk undervogn og kraftfuld motor eller en Citroen med hydralisk undervogn er ikke så vigtigt.
80'er - 90'er biler kan den beskrivelse næsten passe til en bil i alle mærkers sortiment - der er massere modeller med "sjæl" fra dengang næsten uanset hvilket land man foretrækker sine biler fra. I nyere tid finder man stort set kun 4 mærker som ikke er luksus biler i millionklassen som stadig laver biler de selv tror på - Alfa Romeo, BMW, Mercedes og Volvo. Om man kan lide biler som f.eks. Alfa Romeo må være op til debat, men den oplevelse de har prøvet at sælge dig for 20 år siden prøver de stadig at sælge dig. Og jeg tvivler på vi kommer til at se en Alfa badged Fiat 500 i fremtiden fordi de er kommet på andre tanker...
Der er sørgeligt med biler som er bygget på den samme platform. Så begynder man at indgå kompromiser for at være konkurrencedygtig på pris.... Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo -- Audi A3/Seat Leon/Skoda Octavia/VW Golf og massere andre eksempler hvor ingen af bilerne leverer noget unikt. Det samme gælder mange konkurrenter i samme klasse som vælger at ligge sig op ad den standard der er på markedet og stort set levere det samme. Det er fint at der er et fornuftigt valg, men hele markedet er gået den vej.
Som jeg plejer at sige til dem der kører en Audi og ikke kan lade være med at gøre opmærksomme på det: "Det er også et fint transportmiddel hvis man ikke går op i biler"
Giv dem bind for øjnene og sæt dem i en Audi/Seat/Skoda/VW bil med samme TSI/TDI/TFSI motor som passager og de vil opleve den samme motorgang, samme mønster i trækkræft, hvornår gearskift finder sted og den samme lyd ude fra fronten af bilen.
Nogen vil sige en Audi er bedre lydisoleret og højere kvalitet, men så snakker de jo uden om. Hvis Audi stadig lavede de biler og den køreoplevelse der ligger gemt i hjertet på de gamle Audi folk havde udviklet en fed 5 cylinderet motor til deres normale personvogne fra A3 og opefter, istedet for at gå ud samme lagerhal som 4 andre mærker og se "nåh hvad kan vi vælge imellem"....
Citroen deler platform på næsten alle deres biler med Peugeot, men deres mærkelige innovation er begyndt at dukke lidt op igen med airbumps, hydralisk undervogn kommer tilbage.. gid andre mærker ville finde tilbage til rødderne.
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 19 Svar: 265
Vores Mazda 6 fik lavet for små 15.000 ved stort service ved 120.000 og det var så det , de forreste kalibere , to bagerste bærearme og så ellers skifte væske hele vejen rundt, og her ved 135 mener jeg nu styrekuglerne foran skal skiftes de klonker lidt ellers er det kødbenene , de er lige blevet skiftet bag til , så når du engang køber nyere brugt bil hvis du gør det , bid dig i mærke hvor meget den har gået , spørg indtil service bog, be om at se kvitteringer på alt der er lavet , kan intet fremvises , så hop pænt videre til næste bil, det er min erfaring
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
maj 2016
Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
Er det den overordnede økonomi, performence, brugtsalgsværdien, reservedelspriser, reparationspriser, komfort osv osv.
Derfor må det til dels være op til den enkelte, hvilke krav, ønsker, forventninger, der udgør hvilket bilmærke der er bedst - alt efter hvor mange af ønskerne, der bliver opfyldt. Det vil dog tage sin tid før man finder ud af dette
Og da man selv med samme bilmærke kan få "mandagsmodeller" er det vist umuligt at sikre sig helt
Historierne om de gode gamle biler der kørte langt over en million km. næsten uden øvrige udgifter end benzin og øvrige væsker, hører man jo sjældent om nu til dags, men vist ingen tvivl om, at disse biler om muligt, skal findes i de dyrere udgaver/mærker.
Men at uddrage konklusionen, at biler med mest mekanisk finesse, samt elektroniske goder/tiltag er mere udsatte for værkstedsbesøg/udgifter tør jeg ikke at begi mig ud i, og
selv den bedste bil kan jo også ødelægges af en dårlig chauffør, så den russiske roulette er vel altid gældende uanset hvilket bilmærke man begår sig ud i
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
Jeg havde en Fiat Punto mk1 - den var ikke så sjov, men jeg var også studerende på det tidspunkt. Til gengæld var den let at fikse, når noget gik galt. Pæn? Not so much.
Jeg pillede lidt på en Fiat Punto mk3 for nogle uger siden - den virkede faktisk ret fornuftig, hvilket kom som en stor overraskelse for mig.
Nu har jeg en BMW E46, og den lever op til det hele, især efter jeg fik Öhlins R&T på. Den er rigtig fornuftigt bygget, og sammen med de senere E39'ere, er den blandt de pæneste biler efter min mening. Til gengæld gik det galt for BMW efter E46, især E60/E90, men de er vist ved at have fundet design-sutten igen.
Det eneste jeg kunne finde på at skifte til nu, er Porsche - jeg har ikke prøve at skrue på en, men alt jeg har hørt peger i retning af at de er solidt bygget, og kan tåle enhver slags kørsel. Det er dog en helt anden prisklasse end E46 ^^ - det harmonerer ikke godt med første-huskøb.
Mercedes er også rigtig godt skruet sammen, og luksus er prioriteret højere end sjov. Hvis jeg var til blød kørsel, så kørte jeg Mercedes.
Der ud over har jeg erfaringer med VAG - ikke gode. Næsten hver gang jeg har splittet noget ad på en VAG har jeg taget mig til hovedet. Enten er kvaliteten latterlig, eller også skal man afmontere alt muligt for at komme til at skifte en simpel del. Og så er nogle af dem bare sindssygt sarte, smider motorfejl og går i limp-mode ved den simpleste fejl. Det eneste fra VAG jeg er blevet imponeret over var A6 quattro - her begyndte det at ligne noget. Det lignede faktisk lidt BMW
Mazda har jeg én kommentar til: husk undervognsbehandling!!!
Aldrig før har jeg set en 5 år gammel bil med komplet gennemtæret bagbro.
Citroën/Peugeot - ikke min kop te. De er på mange måder fornuftige, men de prøver lidt for ofte at genopfinde den dybe tallerken (nok mest Citroën). Meget spinkelt/billigt bygget.
Renault/Nissan - ikke de store erfaringer selv, men det er virkelig sjældent jeg hører dårligt om dem. Mekanisk solide og godt rustbeskyttet. Det er oftest de mærker jeg anbefaler folk, hvis de vil have mest for pengene.
Ford har jeg set mange irriterende problemer på. Fx de påsvejste møtrikker, som forbroens bolte skrues op i, sidder inde i en vange, og på 2 ud af 2 biler knækkede den af. Løsningen: pille gulvtæppet ud, save gulvet op og svejse den fast igen (!?!). Og jeg mener også det var en Ford, hvor man ikke kunne komme til tank-pumpen inde fra kabinen, men var nødt til enten at save et hul eller afmontere tanken.
Toyota har jeg ingen erfaringer med, men efter en kollega med en Corolla har måtte betale 3700 kr for ÉT rudehejs og 2000 kr for ÉN fucking ankerplade, så tror jeg bare jeg springer over. De har dog et rigtig godt ry i forhold til driftsikkerhed.
Er Opel blevet nævnt?
Jeg skiftede motoren på en, hvor en kuppelmøtrik på en banjo-fitting var gennemtæret og havde tømt motoren for olie (hovedlejer+turbo døde). Hvis ejeren ikke havde været idiot, så kunne det være klaret med at skifte møtrikken. Men der ud over var den faktisk overraskende godt skruet sammen. Kvaliteten er dog i den lave ende. Den virkede meget blikdåse-agtig i karossen, og rustede de underligste steder.
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 113 Svar: 6.361
Jeg havde en Octavia 1.9 fra '04 før, den nåede 460.000 før jeg solgte den. Den var jeg egentlig ret glad for, og kunne godt finde på at tage Skoda igen.
Nu har jeg en Fiesta fra '15 (125 hk) og for filan den kører fint og ser lækker ud. Det er så til konen når jeg finder den bil jeg skal have næste år.
(lige nu tøffer hun rundt i en Fabia 1.4 MPi fra '02)
Men en GOD bil.. hmm..
Det kan lyde underligt, men jeg er HELT væk fra Toyota og "driftsikker", efter jeg prøvede at have en Corolla - man dør jo lidt hver dag inden i når man kører den.
Skal prøve at kigge subjektiv på det, selvom jeg er Ford mand.
Franske biler er no-go, da jeg stadig ser en-øjede biler - næsten altid fransk.
Jeg har dog hørt der er god sædekomfort. Men elektronikken stoler jeg ikke på.
Opel er også no-go.
En god bil for mig:
Jeg føler den er driftsikker, altså ikke hælder 1.000 kr. i den om måneden.
Jeg har fået det udstyr/bil jeg ønskede, for pengene jeg gav.
Kørekomforten svarer til bilen/pengene.
Jeg synes den ser pæn/fed/smart ud.
Den kan komme fremad, altså mindst 100 hk.
Det er vist lige umiddelbart det jeg kan komme i tanke om.
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 20 Biler: 5 Emner: 2 Svar: 32
Swift 1.3 DDis fra 12 Super driftsikker og billig bil, føles lidt som om den var lavet af cola dåser men solid til prisen, og trods minibil ret rummelig.
Passat 3c fra 06 Lækker stor og rummelig bil, dejlig komfort. rust i skærme, Dårlig dysser, knust spindel, flækkede e-bremse kaliber hus, Osv.
Audi A5 2013 lækker vogn, skulle dog som jeg husker det have skifter en olieudskiller.
Audi S5 2009/10 -ll- Lagde ud med en defekt termostat.
feb 2015
Følger: 1 Svar: 24
Den bedste af dem alle når man regner pris, pålidelighed og anvenligehed sammen var nok polo 1,3 1991 2dør's som variant model.
Selvfølgelig er en Passat V6 3,2 4 motion en enormt lækker, rumlig og smidig bil, men dyr i afgift og især benzin.
En af mine venner har lige skilt sig af med en VOLVO V70 med 76.000 svenske mil. på tælleren, som aldrig var på værksted ud over de nødvendige besøg som for alle biler. Han købte en VOLVO igen forståligt nok ik'?
en anden havde en Toyota med 530.000 km. uden nævnværdige problemer. En anden havde en VW SUV V10 TDI som var en mandags bil, og holdt altid på værksted .
Man kan være heldig eller uheldig med sin bil. Men Franske eller Italienske biler, NEJ TAK.
apr 2014
Følger: 1 Svar: 22
med tipotronic, selv efter 400000 km, er jeg ikke i tvivl , kvalitet, men tænk også på at den var meget kostbar at lave over 300000 i 2004, kun fremstillet i 6555 eks, selv lakken er flot
kører i snit 28-30 km/l
Hvad gør et bilmærke godt?