{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

Sprøjt male bil {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen.
Jeg går i overvejelse selv at sandblæse min bil en ældre Suzuki Alto for derefter at bruge kompressor til at give grunder, maling og klarlak. Bilen er hvid og skal bare være hvid igen.
Er nogen som har erfaring med dette??
Er det ultimativt svært??
Bliver det et ok resultat osv??

Jeg har kompressor og sprøjtepistol.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sprøjt male bil
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #1   13. sep 2018 det bliver skide godt bare gå i gang smiley

  • #2   13. sep 2018 Køre overfladen ned med noget sandpapir i hånden eller med slibemaskine. Giv en en grunder (lys grå) og så giv den hvis maling. Sandblæsning er dumt og spild af tid.

    Grunden til at give en grunder er så du kan se malingen du ligger på... Men alternativt kan du polere bilen det kan give sygt meget. https://youtu.be/cZIKdarbuyU

    Alternativt se hvormeget jeg fik ud af at polere mine biler i mine fotoalbums.
    Carina E, 406 og Corolla blev alle poleret og der er ikke redigeret i fotos


  • #3   13. sep 2018 Sø-propel
    Polering er nok desværre udelukket da jeg har nogle små rustpletter, hvilket er grunden til jeg gerne vil have den malet, så mente jeg bare at få at få de rustpletter helt til livs så var det en ide at sandblæse??


  • #4   13. sep 2018 De kommer frem igen..

  • #5   13. sep 2018 i_ipek

    Hvad kan der så gøres?


  • #6   13. sep 2018 Er ikke selv maler men som jeg ved så skal rust skæres væk og nyt plade på

  • #7   13. sep 2018 Alt andet holder vist kun et par år

  • #8   13. sep 2018 Okay lidt øv synes jeg, så er der en del nye små plader der skal skæres til og svejses på.
    Det er rustpletter på str med en 1 kr


  • #9   13. sep 2018 Som sagt er ikke maler.. Håber en anden kan rette mig op hvis jeg tager fejl?

  • #10   13. sep 2018 Så du ville spot blæse pletterne.. Så det blæs,nå det er helt rent så skal det havde en grunder eller rustblocker og så skal det spartles lidt ud slibes ned og males over.

  • #11   13. sep 2018 Sø-propel
    Vil det holde i længere tid så?


  • #12   13. sep 2018 Då få fjernet rusten og med den rigtige grunder kan det godt holde længe. Men det mest ideelle er at flige nyt jern i. Men også den mest besværlige og en ældre Alto som måske er 8000kr værd så ville jeg slibe pletterne ned til metallet rense det grundigt. Rust blokker. Spartel og så spraye ind i bilens farve og sluttet med en polering af hele bilen. Det billigst og lettest og giver et fint resultat.

  • #13   13. sep 2018 Tak for svar, så er det nok det jeg går efter.
    Jeg har store planer med bilen, så værdien nu her spiller ingen rolle.


  • #14   13. sep 2018 Hvis du har store planer så det meget at sige hvor slemt rust pletterne er. Smid nogle billeder op af dem så det lettere at se

  • #15   13. sep 2018 Sikkert dumt spørgsmål men hvordan ligger jeg billede ind i en tråd?

  • #16   13. sep 2018 Der er en knap under (send kommentar) hvor der stå Vælg fil. Tryk der og fin billederne.

  • #17   13. sep 2018 Det bliver lige senere, tror det skal være fra en pc så.
    For jeg har ikke muligheden


  • #18   13. sep 2018 Hvis der ikke er direkte gennem tæring, så ville jeg undgå at svejse i bilen, den vil ruste hurtig i svejsningen hvis det ikke bliver efterbehandlet ordentlig (det kan være svært) jeg ville slibe/punktblæse og så give det en ruststopper, grunder og så maling


  • #19   13. sep 2018 Sune
    Der er ikke gennemtæring nogle steder, det er overfladerust.
    Dog skal listerne ved dørene skiftes ved vinduet.


  • #20   13. sep 2018 Hvis der er rust i ruderammen, kan du kun udskyde problemet, der er mange lag plade, man kan ikke komme ind og rense i bund

  • #21   13. sep 2018 Hvis ikke der er gennemtæring er det direkte dumt at skære "frisk" plade væk for at svejse nyt i, det kan være rigtig svært at behandle en svejsning så rusten ikke kommer igen.
    Punktblæs området, brug en god ruststopper(FERTAN har jeg super gode erfaringer med) brug en god grunder og larker området. Har gjort det på min Escort inden jeg malede den og det holder rigtig godt hvis det gøres ordentligt. Og frem for alt brug den tid det tager.


  • #22   13. sep 2018 Sune jeg vil skifte ruderammen til ny i de 4 sidedøre, lige der er der ikke anden vej.

  • #23   13. sep 2018 Bjørn i
    Tak for info, serber rart med lidt kompetent viden.


  • #24   13. sep 2018 Hvor stærk er din kompressor? Det er de færreste der har en kompressor med kapacitet til at sandblæst og spørjtemale smiley

  • #25   13. sep 2018 Kasper J
    Min egen er stærk men ikke så stærk, jeg har adgang til en noget større dog.


  • #26   13. sep 2018 Det kræver også en ret stor tank for ellers vil den miste trykket undervejs smiley

  • #27   13. sep 2018 Ja jeg må jo prøve at bruge det jeg har adgang til.

  • #28   13. sep 2018 Ja selvfølgelig smiley Held og lykke med projektet smiley

  • #29   13. sep 2018 Jeg har malet en hel bil med en 4Hk kompressor, brugte en LVLP sprøjte pistol, de kræver ikke en KÆMPE kompressor, en større udfordring er ordentlig udluftning, få styr på støv og være 100% sikker på vand/olie udskiller virker.
    Sandblæseren kræver en del luft men holder man pause kan det sagtens gå, det er trods alt kun punkt sandblæsning.


  • #30   14. sep 2018 afhængigt af rustens omfang ville jeg ikke begynde at skære, og sætte nyt plade i, jeg ville slibe det ned med et stålbørste hoved, give det epoxy grunder, samt skærmkanter samt andet udsatte steder en omgang.
    inden du begynder at slibe den ned skal du finde alle buler mens der stadigvæk er lak på, du markere bulerne og spartler dem først.

    når det er gjort tørrer du bilen af i fortynder, og så sliber du den meget let. med korn 320. på en excentersliber.
    hvis du skal male den hvid, havde jeg valgt en to komponent industri lak, så behøver du ikke bruge klarlak og det er nemmere og lettere at male med.
    ang maling kræver det en professionel sprøjte pistol de billige stopper til under arbejdet og det hele bliver noget lort.
    ang tryk kræver det minimalt luft til en sprøjte pistol, maks 2.5bars tryk så husk regulator.

    din største udfordring bliver sprøjtestøv.


  • #31   14. sep 2018 JK Auto Performance

    Tusinde tak for dit svar, ja bilen er faktisk hvid og skal være det igen, der er 7 steder med små rustpletter og slet ingen buler heldigvis.
    Epoxy grunder er det samme som rust stop??


  • #32   14. sep 2018 Og jeg forstår nok ikke helt hvad du mener med regulator?

  • #33   14. sep 2018 Nej epoxy grunder er 2 komponent og skal som andet to-komponent blandes med hærder.
    og vandbasis rustgrunder er som et glas vand til en skovbrand.
    epoxy grunder er det eneste der kan holde rusten væk. lidt dyrt men holder længere. maler du ikke med epoxy er rusten fremme om et halvt år igen i det danske klima.


  • #34   14. sep 2018 de fleste kompressorer laver 8-10bars tryk du skal have en regulator så du kan justere trykket ned til 1-2.5bar

  • #35   14. sep 2018 Okay super tak for du vil hjælpe.
    Mht pistolen er der nogen bestemt du kan anbefale?
    Og skal det være med overkop eller underkop?


  • #36   14. sep 2018 rigtige sprøjte pistoler, er altid med beholder øverst, de koster typisk fra 1000-3500,- hvis du skal have en nogenlunde kvalitet. og så skal du nok bruge en 1.5 - 1.8 dyse afhængigt af hvilken pistol du vælger at købe.
    men maling, pistol, grunder, fortynder, hærder og slibe papir så skal du nok regne med mindst 5000,- i materialer smiley


  • #37   14. sep 2018 Okay, super tak for det og god weekend smiley

  • #38   14. sep 2018 det var så lidt og lige over smiley

  • Peter  B
    Peter B Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 45
    #39   16. sep 2018 Undskyld jeg siger det, men på en så gammel bil uden værdi ville jeg gøre noget andet.Jeg havde engang en MB der rustede i dørpanelerne så engang om året sleb jeg panelerne med sandpapir derefter tog jeg en spraymaling og sprøjtede dem . Så var den sag klaret tog ca 10 minutter .

Kommentér på:
Sprøjt male bil

Annonce