Sporing eller camber bilen for meget? {{forumTopicSubject}}
Hej alle kloge hoveder
Jeg står med min Opel vectra c fra 2007, som jeg for ca 3 måneder siden satte gevind undervogn og 19 tommer alufælge på.
Efter jeg har sat det på, har jeg ikke fået den sporet. Den camber helt godt bagi. På små 3 måneder har den ædt dækkede helt op bagi (intet problem foran), men er i tvivl om det er en manglende sporing, eller om den simpelthen camber for meget. Jeg har sænket den helt i bund både for og bag, men intet problem foran. Dækkede var helt nye, da de blev sat på.
Skal jeg spore den, eller skal jeg simpelthen hæve den i bagenden? Jeg har ærlig talt hverken råd eller lyst til at købe dæk hver 3. måned..
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Jeg forstår ikke helt hvad du rent faktisk spørger om. Er du i tvivl om hvorvidt du bør få den sporet, eller hvad?
NATURLIGVIS skal du da få den sporet og 4 hjuls udmålt / justeret - og det skulle du have gjort for længe siden.
Men inden du gør det, så kig lige efter om du er så langt nede at bærearmene peger opad - for så er styregeometrien helt forkert, og så opbygger du positiv camber under kompression = mindre vejgreb og uforudsigelige køreegenskaber.
Overvej hvorfor der er regler for hvor meget en bil må sænkes, og hvorfor det ikke er alle mennesker som bør skrue i deres biler selv.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Du har voldet stor camber og det koster!
Det er ikke muligt at udkompensere ret meget over ca +3 gr eller +120 vinkelminutter. Medmindre begge øverste sporstænger i hver side hver forlænges et par millimeter. Nederste bære arm er udført i Hydro presset alu og den er ikke nem at afkorte med et sikkert slutresultat.
MVH KP
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
negativ camber bag, æder dækkende.
man kan juster camber bag, Lidt.
men skal der justeres meget, skal du have fat i et sæt bolte der kan juster mere end standard bolte kan.
men husk og få nye dæk på før sporing, da skæv slidt dæk kan påvirke udmåling
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 186
Sporing eller camber bilen for meget?