{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.273 visninger | Oprettet:

Sporing eller camber bilen for meget? {{forumTopicSubject}}

Hej alle kloge hoveder
Jeg står med min Opel vectra c fra 2007, som jeg for ca 3 måneder siden satte gevind undervogn og 19 tommer alufælge på.
Efter jeg har sat det på, har jeg ikke fået den sporet. Den camber helt godt bagi. På små 3 måneder har den ædt dækkede helt op bagi (intet problem foran), men er i tvivl om det er en manglende sporing, eller om den simpelthen camber for meget. Jeg har sænket den helt i bund både for og bag, men intet problem foran. Dækkede var helt nye, da de blev sat på.
Skal jeg spore den, eller skal jeg simpelthen hæve den i bagenden? Jeg har ærlig talt hverken råd eller lyst til at købe dæk hver 3. måned..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sporing eller camber bilen for meget?
  • #1   18. sep 2018 "Camber" er noget den har - ikke noget den gør. Negativ camber, er når øverste punkt på hjulet er længere inde end nederste punkt - positiv camber er det modsatte.

Jeg forstår ikke helt hvad du rent faktisk spørger om. Er du i tvivl om hvorvidt du bør få den sporet, eller hvad?

NATURLIGVIS skal du da få den sporet og 4 hjuls udmålt / justeret - og det skulle du have gjort for længe siden.

Men inden du gør det, så kig lige efter om du er så langt nede at bærearmene peger opad - for så er styregeometrien helt forkert, og så opbygger du positiv camber under kompression = mindre vejgreb og uforudsigelige køreegenskaber.

Overvej hvorfor der er regler for hvor meget en bil må sænkes, og hvorfor det ikke er alle mennesker som bør skrue i deres biler selv. smiley

• #2   19. sep 2018 Hej
    Du har voldet stor camber og det koster!
    Det er ikke muligt at udkompensere ret meget over ca +3 gr eller +120 vinkelminutter. Medmindre begge øverste sporstænger i hver side hver forlænges et par millimeter. Nederste bære arm er udført i Hydro presset alu og den er ikke nem at afkorte med et sikkert slutresultat.
    MVH KP

• #3   19. sep 2018 når man ændre undervognen, så skal bilen 4 hjuls udmåles og justeres.

negativ camber bag, æder dækkende.
    man kan juster camber bag, Lidt.

men skal der justeres meget, skal du have fat i et sæt bolte der kan juster mere end standard bolte kan.

men husk og få nye dæk på før sporing, da skæv slidt dæk kan påvirke udmåling

• #4   19. sep 2018 De penge du sparede på ikke at få den justeret har du nu brugt på nye dæk og du skal stadig have den sporet/4hjulsudmålt. Få den 4hjulsudmålt og moteret 2 nye dæk, så vil den formentlig også kører bedre...held og lykke

Kommentér på:
Sporing eller camber bilen for meget?

Annonce