{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.839 visninger | Oprettet:

Steffen M
Steffen M
Tilmeldt:
29. sep 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Gammel bil - lange eller korte ture? {{forumTopicSubject}}

Jeg havde en diskussion med min mor her til aften, hvis gamle Peugeot 206 fra 2003 jeg kører rundt i. Det er en dieselbil (1,4), og den har kørt godt 290.000 km.

Jeg fortæller at jeg skal til København og tilbage (jeg bor i Aarhus), hvortil hun svarer at jeg skal passe på med at køre lange ture, da lange ture er hårdt for en gammel bil. Selvfølgelig slider det på bilen, men jeg mener dog altid at have hørt at dieselbiler har det bedst med lange ture. Hun mener derimod at bilen have haft bedre af den samme distance i form af småture som dem jeg kører til daglig.

Derfor spørger jeg her: er det bedst med 2 ture på 300 km eller 200 ture på 3 km, når det er en gammel dieselbil? Og gør det nogen forskel, at bilen er gammel?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel bil - lange eller korte ture?
  • #1   30. sep 2018 Bilen har langt bedre af lange ture, og så længe den er vedligeholdt så sker der intet med en tur til København

  • #3   30. sep 2018 Din mor har ret, det er en Peugeot. Kør aldrig over 3km hjemmefra smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #4   30. sep 2018 din mor er god til at lave mad vaske tøj osv men biler har hun ikke begreb om kør og find andre ting at tale med din mor om

  • #5   30. sep 2018 Uanset hvilken bil jeg havde, som jeg kendte oile forbrug osv på. ville jeg sgu ikke være bange for at påbegynde en jord omrejse i....

    De fleste biler står af pga dårlig service eller rust....så med mindre du tror tandremmen springer eller den falder fra hinanden på de 500-600km så er det bare afsted smiley


  • #6   30. sep 2018 Min 1,6 hdi kører også ret mange ture på ca 3-3,5 km, men det var den fløjtende ligeglad med da den fløj os til spa for at se F1, selvom fartpiloten stod på 175 en stor del af vejen (kørte om natten) brokkede den sig ikke over noget, udover den var ret så tørstig...
    Den er så ikke så gammel dog hellere ikke ny, men det bør ikke gøre nogen forskel hvis den er vedligeholdt smiley


  • #7   30. sep 2018 Lange ture er rigtigt godt for alle motorer smiley og motorvejs kørsel slider ikke på din bil ligesom f.eks bykørsel og små ture gør smiley alle biler kan køre over en million km. hvis de kun køre motorvejs kørsel..

  • #8   30. sep 2018 Der er nu to sider af den sag, det er jo bevist masser af gange at en koldstart slider meget mere end flere 1000 km med drifts varm motor.
    Omvendt så vil en lang tur på motorvej give en længerevarende højere last end ved små ture, hvilket hvis der er en mindre fejl på motoren nemmere vil komme frem/blive afsløret.

    Så om motoren strejker på motorvejen der nok større sandsynlighed for, hvis der er en komponent der var på vej til stå af.
    Men generelt vil det slide mere på motoren med 200 koldstarter, kontra 300 km kontinuerlig kørsel.


  • #9   30. sep 2018 Få skiftet olie hvis det er længe siden at du har fået gjort det og se om den skal ha væsker på og afsted med bilen. Jeg køre over 900 km med min gode gammel golf2 1,6D til Polen hvert år og den bruger ikke olie eller vand.

  • #10   30. sep 2018 Nyt eller gammel bil hvis den er i orden er ingen problem .Det er nok menneske faktor der begranser hvor langt en bil kan køre ??,
    Min bil er 18 år gammel 350000 km.
    Har været til Kroatien og Bosnien to gange med mere eller mindre fuld pedal.
    Den blæv aldrig træt ??.Men det gjørde vi andre smiley


  • #11   30. sep 2018 Hvis bilen ellers er i orden, er det komplet ligegyldigt om den er ny eller gammel ??

  • #12   30. sep 2018 Hvis der er noget som ikke er godt for en dieselbil er det småture, motoren bør blive helt gennemvarm hver gang man er ude og køre, det sker dog kun i teorien, alle har jo brug for en kort tur en gang imellem, sådan er det jo.

  • Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #13   30. sep 2018 Tak for jeres mange svar. Hun er vist overbevist. smiley

  • #14   30. sep 2018 Send venligst billede af mor til vurdering af turens varighed

  • #15   1. okt 2018 Altså det kan godt være at korte ture slider mere end lange ture, men hvis en bil fx går i stykker om 500km lange ture, eller 300km korte ture..

    så kan man køre 100 gange af 3km til byen fx inden den går i stykker, det kan vær Enok til at man kan køre i et halvt år uden problemer, på den anden side kan man køre en lang tur på 500km, men der er knap for at komme til København og tilbage.. så hvis din gamle mor har på fornemmelsen at hendes bil er ved at stå af, så kan jeg da godt forstå at hun ikke er så meget for at du kører en lang tur...

    det er jo ikke fordi at en bil bliver i BEDRE stand af en lang tur


  • #17   1. okt 2018 15#
    Medmindre det er en diselhakker der er total sat til af sod, som følge af mange korte ture smiley


  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #18   2. okt 2018 Nu er vi jo godt på vej til de rigtig kolde dage, hvor man ved koldstarter, nærmest føler med de stakkels stempler/ringe/andet - der bliver tvunget i gang, uanset de har lyst til det - eller ej smiley

    Der er altid større slitage ved disse starter, og samtidig kommer der langt mere vand/kondens ud i udstødningen, hvis ikke systemet bliver varmet nok igennem til, at dette fordamper, hvilket jo kræver de længere ture.

    Da det nu er en gammel slæde, vil det nok ikke kunne betale sig, at være nervøs for længere ture, da man uanset hvad altid kan ramme - end of time - ved problemer, der økonomisk evt. vil overgå bilens værdi. Men så har den da ydet sit bedste indtil da smiley


  • #19   2. okt 2018 Min gamle Gøjt havde kørt 400.000km ville ikke ha de tævet med at køre til syd Italien. Ligesom jeg ikke ville havde betænkeligheder ved det i min golf 4 med 351.000km.

Kommentér på:
Gammel bil - lange eller korte ture?

Annonce