{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Mikael K
Mikael K
Tilmeldt:
20. jun 2011
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22

Køreferie i ældre bil - hvor skal jeg være opmærksom? {{forumTopicSubject}}

Hej BilGalleri

Har en Corolla Stc., 1.6 Benzin fra 2003, som jeg planlægger at køre på sommerferie i. Bilen har gået 195.000 km i alt, og har fuld service bog. Jeg har ikke haft bilen ret længe selv, og har kun kørt kortere ture i den.

Fakta: Jeg planlægger at køre en 3500-5000 km over tre uger i sommeren. Corolla'en ligger på en 3500 omdrejninger ved 120-125 km/t. Turene jeg kører bliver inddelt i 5-800 km intervaller på motorvej.

Spørgsmålet:

- Kan jeg køre 4-6 timer af gangen ved 3500-4000 omdrejninger i sådan en gammel bil uden problemer?
- Hvad skal jeg være opmærksom på at holde øje med, på sådan en gammel bil? Vil den drikke olie i løbet af turen, eller? Og hvad med "vand" (har jeg aldrig pillet ved før)?
- Hvad betyder varmt vejr/bjerge for bilens tilstand?

Håber I kan komme med nogle tips smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køreferie i ældre bil - hvor skal jeg være opmærksom?
  • #2   6. feb 2019 det ser jeg godtnok ikke som noget problem, hvis ellers bilen er iorden, og du vil sagtens kunne kører i lige så mange timer du vil, så længe du ikke over anstrenger bilen og dig selv. har kørt europa rundt i biler der har rundet de 400000 km og prolemerne har været meget små. du kan være ude for at på dage hvor der bare er puha varmt at bilens temp kan stige en smule, men det burde ikke være alarmerende.
    jeg har altid haft 1 ltr olie og 5 ltr vand med just in case.
    og husk så på at sikkerhedsveste er lovkrav i rigtig mange lande og der skal være en vest til alle der er i bilen.


  • #3   6. feb 2019 Det skulle ikke være noget problem, jeg havde i min getz med 270.000 km. fra 2008 været i Barcelona. Den lå på 3500 omdrejninger ved 160 gennem tyskland. Dog en diesel. Tjek vand/ olie når der tankes, så skulle det ikke være et problem smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #4   6. feb 2019 Få den serviceret inden turen, tjekket den efter og skift evt remme og andre ting som kunne være tvivlsomme..
    Det er surt at miste en rem en mørk aften på en øde landevej i syden smiley


  • #5   6. feb 2019 Gammel Toyota: så længe du har ekstra olie med, får du ingen problemer smiley -god tur.. smiley

  • #7   6. feb 2019 En gammel Corolla er nok nærmest mere driftsikker end moderne biler.
    Er den serviceret med olie, kølervæske osv hvad der skal til så er det bare afsted.

    Ville hellere binde an med køre jorden rundt i en Corolla end en nyerere bil af fransk herkomst.

    Ps. Har flere gange kørt Aalborg - Sydfrankrig i et lig af en Pug 205


  • Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
    #9   6. feb 2019 Tak for rådene. Det lyder jo betryggende. Ærgerligt at jeg må "nøjes" med at køre 120 km/t for at det er til at holde ud at være i bilen - men det er jo ferie, så ingen grund til stress! Bilen i øvrigt i orden, og har så vidt jeg ved ikke de store skavanker (ud over de småting en 15 år gammel bil nu har).

    Har veste og alt det andet med i bilen, da vi har været afsted før, dog i en nyere leasing-bil.

    Jeg får den kigget igennem inden vi smutter, og har lidt ekstra olie+vand med for en sikkerhed.


  • #10   6. feb 2019 Ahh ok. Vores gamle ignis gik omkring 5000 omdrejninger på autobahn, ja det larmer en hel del smiley

  • #11   6. feb 2019 Ja burde ikke være et problem den er gammel da, for et par år siden tog vi også turen Viborg -Barcelona i en gammel Modeo fra 93. Turen hjem gik over Nice, Venedig og Prag.

    Tror vi hældte 20 liter motoroile på under vejs, men ellers gik det glat smiley


  • #12   6. feb 2019 Få lavet et ferietjek på den inden så du er sikker på at bremser osv er ok. Ellers er det sgu bare afsted.

    Der er nok større chance for du når hjem igen end mange af de nyere og dyrre biler. Den er så simpel at den ikke går i stykker smiley

    Og så skal du selv tjekke olie og kølervæske på den dagligt på sådan en tur.


  • #13   7. feb 2019 Den model motor er kendt for at bruge olie, så en god ide at holde øje med oliestanden.
    Men så længe der er olie og vand på, så holder den til at køre topfart så længe du gider.


  • #14   7. feb 2019 Lav et stort service nu og hold øje med olie forbrug og vand osv det næste stykke tid. Inden du skal afsted så kan du evt booke en tid på et værksted i Tyskland og betale dem for service og måske nye bremser osv.. Så spare du en masse penge. Hvis bilen bruger vand så kig kølesystemet efter for at være sikker på køleren ikke er rusten og dårlig. Eller slanger er møre eller vandpumpen utæt. Jøbriger den olie så havd en dunk eller 2 med I bilen og brug den forskrevende olie viskositet til motoren... Min golf 4 ved jeg ville kunne klare turen. Men ved også at den ikke kan køre mere end 130 og jeg skal forvente limpmode flere gange grundet turbo bøvl... Men ville ikke være bange for at tage turen

Kommentér på:
Køreferie i ældre bil - hvor skal jeg være opmærksom?

Annonce