Korrekt rækkefølge ved maling af bil {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg ved godt, at der nok kommer en del kommentarer om at jeg "hellere skulle køre til en maler og få det lavet".
Men sagen er den, at jeg har et område på min bil, som jeg har besluttet mig for selv at fixe. Jeg har indhentet 2 tilbud fra malere, og i forhold til hvor gammel bilen er, så er jeg ikke villig til at betale det, som en "pro" skal have for at ordne det.
Der er tale om et område hvor jeg bliver nødt til at slibe ned til metal, og også spartle lidt, fordi der også er lidt rust, jeg skal have fjernet.
Hvis jeg nu - ud over spartel - vil bruge:
- Epoxy grunder 2K
- Base coat
- 2K klarlak
hvordan er så den korrekte rækkefølge?
Jeg har altid troet, at Epoxy grunder skulle direkte på det blanke metal - altså:
1) slibe/sandblæse
2) epoxy grunder
3) spartle
4) base coat
5) klarlak
men har også læst diverse steder på nettet, at man skal spartle direkte på metallet. Men er det så ordentligt rustbeskyttet??? Er formålet med en 2K Epoxy primer ikke netop, at den også skal modvirke rust?
Kan man også påføre epoxy grunder FØR og EFTER spartel?
Måske et dumt spørgsmål men jeg har prøvet at søge i forum, men fandt ikke rigtig det jeg søgte. Så vil være glad, hvis i ville skriver, hvordan i ville gøre.
Takker på forhånd for jeres inputs!
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.606
Men hvis du vælger at smide epoxy før spartel, så husk at give den et lag med noget bagefter, da base farve kræver ens overflade, ellers vil det kunne ses igennem.
Om det er ordenligt beskyttet.. Ja hvorfor skulle det ikke være det?
Metallet er jo lukket væk fra vind og vejr, både med spartel og epox/grunder efterfølgende
Og er normalt spartel først jeg går efter, da jeg ikke gider vente på endnu en omgang grunders hærdning
okt 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.269
okt 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.269
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.269
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.606
Men spartel kan sagtens gribe i metal. Det er en kemisk reaktion, og der skal et tykt lagt til for at det ikke kan holde (Og man laver ikke tykke lag med spartel, det skal kun bruges til at rette småbuler og fejl, ikke noget "opbyggende")
Kan ikke huske ret meget fra uddannelsen mere, men mener faktisk at man lærte at spartle først
nov 2005
Følgere: 166 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.209
så risikerer man bare spartler slipper igen.
spartel skal først på. der efter grunder
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
jan 2007
Følger: 260 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.047
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 478 Svar: 5.235
Fjerne alt metal med rust.
Svejse nyt i
Give det sealer
Vent i nogle uger til sealeren har dampet totalt af
Give et tyndt lag spartel hvor det var nødvendigt (glasfiberspartel til de lidt større problemer og finspartel til at lave en god finish)
Giv et tyndt lag 2k epoxy (fra Autolakhandel) lad det tørre
Giv et eller flere lag grunder og slib det ned med korn 600
rens af med silikonefjerner i en forstøver samt støv/fnug-frie klude
Giv den ønskede farve
Vådslib
Giv et eller flere lag klarlak og vådslib mellem hvert lag.
okt 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
@i_ipek - Ja, jeg ved godt, at det skal bruges inden for kort tid. Men jeg synes bare, at det tidligere hos mig har givet et super godt resultat
Korrekt rækkefølge ved maling af bil