{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.166 visninger | Oprettet:

I_love_cars
I_love_cars
Tilmeldt:
11. okt 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14

Korrekt rækkefølge ved maling af bil {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg ved godt, at der nok kommer en del kommentarer om at jeg "hellere skulle køre til en maler og få det lavet". smiley

Men sagen er den, at jeg har et område på min bil, som jeg har besluttet mig for selv at fixe. Jeg har indhentet 2 tilbud fra malere, og i forhold til hvor gammel bilen er, så er jeg ikke villig til at betale det, som en "pro" skal have for at ordne det.

Der er tale om et område hvor jeg bliver nødt til at slibe ned til metal, og også spartle lidt, fordi der også er lidt rust, jeg skal have fjernet.

Hvis jeg nu - ud over spartel - vil bruge:

- Epoxy grunder 2K
- Base coat
- 2K klarlak

hvordan er så den korrekte rækkefølge?

Jeg har altid troet, at Epoxy grunder skulle direkte på det blanke metal - altså:

1) slibe/sandblæse
2) epoxy grunder
3) spartle
4) base coat
5) klarlak

men har også læst diverse steder på nettet, at man skal spartle direkte på metallet. Men er det så ordentligt rustbeskyttet??? Er formålet med en 2K Epoxy primer ikke netop, at den også skal modvirke rust?

Kan man også påføre epoxy grunder FØR og EFTER spartel?

Måske et dumt spørgsmål smiley men jeg har prøvet at søge i forum, men fandt ikke rigtig det jeg søgte. Så vil være glad, hvis i ville skriver, hvordan i ville gøre.

Takker på forhånd for jeres inputs!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Korrekt rækkefølge ved maling af bil
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.597
    #1   2. maj 2019 Du vil kunne spørge 2 forskellige professionelle og få 3 forskellige svar..
    Men hvis du vælger at smide epoxy før spartel, så husk at give den et lag med noget bagefter, da base farve kræver ens overflade, ellers vil det kunne ses igennem.

    Om det er ordenligt beskyttet.. Ja hvorfor skulle det ikke være det?
    Metallet er jo lukket væk fra vind og vejr, både med spartel og epox/grunder efterfølgende smiley

    Og er normalt spartel først jeg går efter, da jeg ikke gider vente på endnu en omgang grunders hærdning


  • I_love_cars
    I_love_cars Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #2   2. maj 2019 @Ham med det ene.... - Mange tak for kommentaren. Så hvis jeg forstår dig korrekt, så ville du putte spartel på det "blanke" metal og så (epoxy-)grunder, base coat og klarlak - efterfølgende - og dermed kun en gang epoxy?

  • #3   2. maj 2019 Som jeg ved så holder spartel bedst på grunder smiley

  • I_love_cars
    I_love_cars Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #4   2. maj 2019 Hvis ikke det direkte skader, så tror jeg, at jeg vælger at give grunder både før og efter spartel smiley

  • #5   3. maj 2019 #4 det skader ikke smiley

  • #6   3. maj 2019 Er epoxy grunder på spraydåse? Så snart du blænder hærder i dåsen så har du ca 24 timer, så er malingen helt tørt i dåsen.. smiley altså selvom du ikke bruger det så virker hærderen stadig i dåsen hehe

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.597
    #7   3. maj 2019 Hvis man har tid, så kan man give før og efter.
    Men spartel kan sagtens gribe i metal. Det er en kemisk reaktion, og der skal et tykt lagt til for at det ikke kan holde (Og man laver ikke tykke lag med spartel, det skal kun bruges til at rette småbuler og fejl, ikke noget "opbyggende")

    Kan ikke huske ret meget fra uddannelsen mere, men mener faktisk at man lærte at spartle først smiley


  • #8   3. maj 2019 hvis man maler/grunder før man spartler.
    så risikerer man bare spartler slipper igen.

    spartel skal først på. der efter grunder


  • #9   3. maj 2019 Auto lak handel har en guide på deres hjemmeside .. de lovede også at lave et diy kursus som der vist ikke kom mere ud af... kig evt der.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #10   3. maj 2019 1 slibe ned, 2 spartle, 3 slibe, 4 spartle igen, 5 slibe, 6 grunder, 7 slibe, 8 base, 9 klarlak. Husk at rengøre først med fortynder og silikone fjerner, rens efter med silikone fjerner hver gang du har slebet.

  • #11   3. maj 2019 Spartel direkte på metal, det er sådan de professionelle gør.

  • #12   3. maj 2019 Følgende var fremgangsmåden i motorrummet på min bil:
    Fjerne alt metal med rust.
    Svejse nyt i
    Give det sealer
    Vent i nogle uger til sealeren har dampet totalt af
    Give et tyndt lag spartel hvor det var nødvendigt (glasfiberspartel til de lidt større problemer og finspartel til at lave en god finish)
    Giv et tyndt lag 2k epoxy (fra Autolakhandel) lad det tørre
    Giv et eller flere lag grunder og slib det ned med korn 600
    rens af med silikonefjerner i en forstøver samt støv/fnug-frie klude
    Giv den ønskede farve
    Vådslib
    Giv et eller flere lag klarlak og vådslib mellem hvert lag.


  • I_love_cars
    I_love_cars Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #13   4. maj 2019 Mange tak for alle jeres kommentarer og inputs - det er seriøst guld værd.

    @i_ipek - Ja, jeg ved godt, at det skal bruges inden for kort tid. Men jeg synes bare, at det tidligere hos mig har givet et super godt resultat


Kommentér på:
Korrekt rækkefølge ved maling af bil

Annonce