Diesel motor ekspert. HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Hej bilgalleri. Jeg søger lidt "ekspert" viden fra nogen som ved en masse om diesel motore.
Motoren lægger godt nok i min båd, og ved godt dette er bilgalleri. Men jeg kan ikke finde den nødvendige hjælp andre steder, så vil prøve chancen her, og håbe på der sidder en ekspert som kan hjælpe mig..
Har for nyligt købt mig en gammel båd hvori der lægger en gammel BMC leyland 1.5 liters diesel motor, på 4 cyllendre.
Jeg fik af afvide af forrige ejer at diesel løfte pumpen som sidder på motoren skulle være defekt, så derfor er der kørt uden om den. og på brændstof slangen sat en lille EL universal pumpe, som jeg kan se de har magen til i Biltema (se billede)
Den er sat til med en manuel kontakt til at tænde og afbryde.
Jeg kan nemt starte motoren UDEN at pumpen er tændt. Og den går fint jævnt i tomgang, ca 800 omdr. Og kan sagtens tage masser af gas. faktisk op til 3000-3500 omdr.
Når motoren f.eks går i tomgang med ovennævnte 800 omdr, og jeg aktivere el brændstof pumpen, så dør motoren, og går ud. Det vil sige at den faktisk falder meget hurtigt i omdr. indtil motoren slukker/dør.
Gasser jeg op til 2000 omdr. og holder den på 2000 omdr. med pumpen slukket, og aktivere den, ja så tvinger den motoren ned til omkring 1500 omdr.
Mit spørgsmål er: Skulle man ikke mene at når jeg aktivere pumpen at motoren for mere brændstof/diesel og burde gå op i omdrejninger?
jeg aner ikke om jeg skal have pumpen aktiveret konstant eller ej.
Og er nærmest bange for at motoren ikke for nok diesel hvis ikke jeg har pumpen aktiveret konstant.
Håber der sidder en venlig sjæl som kan hjælpe mig, da jeg er bange for at ødelægge motoren ved enten at sejle med den tændt, eller slukket.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
sep 2004
Følger: 43 Følgere: 43 Biler: 1 Emner: 320 Svar: 611
Du har ret i at det er den mekaniske pumpe på siden som der er kørt udenom, og så monteret den el pumpe jeg viser på billedet
Når motoren er slukket og jeg bare tænder el pumpen, kommer der flere små sådan tik tik lyde. og ikke bare en. Formoder at el pumpen er ok.
Det som undre mig er at motoren falder meget i omdrejninger når jeg aktivere den, og går i tomgang. Det virker som om den drukner motoren?
sep 2004
Jeg tænker os at købe en ny mekanisk pumpe. Det undre mig bare at den "opføre" sig sådan. For mærker ingen forskel på motor gangen når jeg sejler med fx 2000 omdr. andet end at gas håndtaget skal længere frem ad for at tage de samme 2000 omdr med pumpen aktiveret ??
sep 2004
nov 2016
https://injectionpumps.co.uk/product/lift-pump-lucas-delphi-hfp176/
sep 2004
Kan man formode at pumpen måske er for "kraftig" ? At den faktisk pumper for meget diesel ned til brændstof pumpen??
Jeg tror ikke der er nogen vej udenom at købe en ny mekanisk pumpe. Undre mig bare over hvorfor den som sidder på skulle være defekt, og hvorfor forrige ejer skulle have sat en el pumpe på.
har desværre ikke mulighed for at få mere information af forrige ejer
sep 2004
nov 2016
sep 2004
Skal noget stå korrekt på nogen mærker, eller skal noget times?
nov 2016
Diesel motor ekspert. HJÆLP