{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.876 visninger | Oprettet:

Oktan 95 eller oktan 100 ? {{forumTopicSubject}}

Nogle der ved med sikkerhed om man får mere ud af oktan 100 på fx min audi A4 1.8T 163HK , i forhold til oktan 95? .. Jeg synes at bilen kører længere på literen, men kan ikke rigtig mærke forskel på optræk?

Nogle siger at det er biler med direkte indsprøjtning og turbo der har gavn af højere oktan?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oktan 95 eller oktan 100 ?
  • #1   4. jun 2019 I alle de test jeg har set, er der forskel, men hvis din Audi får fks. 5 hk ekstra så kan du ikke mærke det, men der er forskel som jeg har set/læst det så er det motor med direkte indsprøjtning der får mest ud af det.

  • #2   4. jun 2019 Har de fleste biler ikke direkte indsprøjtning nu???

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.602
    #3   4. jun 2019 Du vil ikke rigtig kunne mærke 5-10hk ekstra på en bil.
    Du vil derimod kunne se det på kml, da bilen arbejder mindre hårdt for at opnå det samme som før.
    Der har været flere test, mener endda bilbasen lige har haft lavet en, med 2 kia modeller, hvor de lavede rullefelt med 95 og 100, og vidst også 92..
    Og det var ret tydeligt at bilerne fik flere hk ud af det

    Edit: Fandt testen
    https://blog.bilbasen.dk/benzin-oktan-test-92-95-100-118421/


  • #4   4. jun 2019 både direkte indsprøjtning og turbo motor taler for oktan 100. smiley

    jo nyere benzin motor.

    fx den nye 2,0 og 2,5 benzin fra Toyota have både direkte og indirekte indsprøjtning. smiley
    da direkte er en fordel ved holde omdrejning og indirekte ved lave. smiley


  • #5   4. jun 2019 på min gamle (letter tunet)
    Opel 2.0 8v er der stor forskel.

    den tændings banker meget på 95.
    og næsten ikke på Wpower
    er ved og teste ok's 100 oktan.

    men nye biler med banke sensor, regulere tændingen efter om der er tændings banken.
    det gøre min ikke


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #6   4. jun 2019 det giver lidt men ikke så det kan mærkes men tror ikke at det økonomisk kan svare sig at køre på det hvis det ikke er noget specielt

  • #7   4. jun 2019 Bilen kører lidt længere på literen... min honda Civic gør ihvertfald... men når prisen samtidig er 1½ krone dyrere så udligner det sig selv der = der er ingen fordel overhovedet ved 100 oktan så længe prisen er så meget højere...

  • #8   4. jun 2019 På en hel alm benzin bil turbo eller ej er der intet som helst mærkbart at opnå, du får i bedste fald lidt længere på en liter.

    På ældre bil som feks min Escort, er tændingen indstillet til 100oktan, den tændingsbanker med 95.

    Om du bruger OK eller Vpower er et fedt, det kommer samme sted fra, Shell bruger nok lidt flere aditiver.

    Vi har testet OK op mod Vpower på en gokart motorer, der er ingen som helst forskel i hverken dysning af karburator eller udstødningstemperatur, Og der er ikke tegn på tændingsbanken på stempeltoppen. Og vigtigst der er ingen ydelses forskel der er målbar på stopuret.
    Den største forskel i forhold til 95 oktan er at vi oplever mindre tændingsbanken med 100oktan og der med bedre ydelse men lige så vigtigt vi smadre ikke lige så nemt motoren.
    Alternativet til 100oktan/Vpower er racer brændstof til 30-40kr literen.


  • #9   4. jun 2019 Jeg har ikke direkte indsprøjtning på min a4, men den er med turbo. Så jeg ved sku ikke rigtigt. Og når i siger "nyere biler" Hvad mener i så?

  • #10   4. jun 2019 #8 du kan sgu ikke samling en gokart motor med en moden turbo motor.

    en moden motor forbrænder benzin meget end din go kartsmotor.


  • #11   4. jun 2019 er sikker du kan mærke forskel især pga kompression forhold og at den er tryk ladet. iværtifald på rullefelt

  • #12   4. jun 2019 Fx på min står der minimum oktan 95. Men det skader vel ikke at kører på 100? Jeg ved den går længere på literen, da jeg har testet dette. Spørgsmålet er bare om den er indstillet til oktan 95 ? Altså lige meget om man puttet 98 100 el 102

  • #13   4. jun 2019 Den har baksensor og den justér selv tænding. Så sker ikke noget

  • #14   4. jun 2019 Det er relevant at kigge i manualen og se hvad der står i den specifikt om brændstof.
    Min Porsche står der anbefalet minimum 98 oktan men at den kan køre med reduceret effekt på 95 oktan og i absolut nødstilfælde med 92 oktan, men så skal man undgå at køre den hårdt.
    Min Golf GTI står der bare anbefalet minimum 95 oktan.
    Så jeg kører på VPower 100 oktan i Porschen og 95 blyfri i Golfen, har dog prøvet at køre på VPower 100 oktan i Golfen, men jeg kunne ikke mærke forskel.


  • #15   4. jun 2019 #10
    Du kan så absolut bruge data fra en gokart motor, vi snakker ikke en udlejnings motor der bedst kan sammenlignes med en plæneklipper, men en racermotor der om noget er afhængig af en ordentlig forbrænding og hvor selv den mindste fejl i dyse eller brændstof forårsager nogen lidt uheldige ting.
    Og nej du kan ikke mærke det på din masse produceret turbo slæde, du kan måle det men ikke mærke det det er ydelses forøgelsen for lille til.


  • #17   5. jun 2019 https://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/1640908-oktan_100_vs__vpower_99

    måske begge link kan bruges til noget ?


  • #18   5. jun 2019 Nå jeg er i USA og låner min families biler, hælder jeg bare octan 87 på selvom de kræver mindst 91 i flg tankdækslet, dette fås ikke i Florida hvor der er 87, 89 og 93, men jeg hælder altid bare 87 på i stedet for 93 smiley Jeg ved ikke hvad de selv hælder på men jeg har ikke kunne mærke forskel, og det er hhv en 5,0 V8 med over 450 HK, 2,3 turbo 4 cyl med 300 heste og en 2,5 4cyl med turbo og 350 heste smiley

  • #19   5. jun 2019 #15 at påstå der ingen forskel er på 95 kontra 100 er direkte forkert, der findes flere test der klart viser en forskel og kan varier fra en lille til en rimelig stor forskel alt afhængig af motoren.
    her er forskellen på en AMG på 65 Hk og der findes en del eksempler der ude.
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=471&v=aVIRSfSgX_0


  • #20   5. jun 2019 # der er forskel på målt kontra mærkbart, og 90% af de Potter der futter rundt i DK kan du ikke mærke forskel, det er trods alt få tallet som køre rundt i en bil med 560hk.
    En alm Turbo benzin med 150 vil effekt forøgelsen ikke være 65hk som den i filmen du linker til.
    Igen de fleste vil ikke kunne mærke det.


  • #21   5. jun 2019 #20 vi er enige langt hen ad vejen, men du skrev det som om der ingen forskel er og det passer bare ikke, og på AMG er det ca.10% i forskel på 95 kontra 100oktan.
    Hvis vi overføre de 10% til eks. en 125Hk ford Fiesta er det altså12Hk og ikke ubetydeligt (jeg siger ikke at en Fiesta får 12Hk bare som et eksempel)


  • #22   5. jun 2019 Nej jeg skriver intet mærkbart..... du får nok næppe 10% effekt forøgelse i en Fiesta med 125hk, der er altså forskel på om du tester det på en alm bil eller en bil hvor nok må antage at motoren er optimeret.
    Hvis folk vil bruge de ekstra penge så fred være med det.


  • Priksen  N
    Priksen N Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Svar: 2
    #23   12. jun 2019 Hej, kører mazda 3. 2,0 no turbo, Har kørt samme tur ca. 35 gange, nøjagtig samme tur, fra top fyn til Svendborg sygehus, nogenlunde overholdt fart, og undgået motorvej, på 95 oktan har den et snit på 17, 9 og på 100 oktan har den holdt 19,8-9, ikke så meget men flere kilometer, men jeg mærker en forandring ved overhalinger og drejningsmoment som absolut er sjovere at køre med, om det så er ekstra penge for underholdnings værdi ved jeg ikke men dem betaler jeg gerne. smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #24   12. jun 2019 der er nu ikke noget at spare ved at undgå motorvej man behøver jo ikke køre 130 når jeg køre øko kørsel ligger jeg på omkring de 100 i min gamle octavia 1,6 så køre den 19-20 pr l på 95 ok bruger ikke 100 i den spand det bruger jeg i min gamle scirocco der er tunet gør jeg det ikke banker den dælme meget

Kommentér på:
Oktan 95 eller oktan 100 ?

Annonce