{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

spørgeskema ang. trafiksikkerhed {{forumTopicSubject}}

Spørgeskemaundersøgelse

Hej

Som et led i vores uddannelse er vi i faget Teknologi på HTX blevet stillet en opgave. Vi skal udvikle et bæredygtigt produkt, som kan hjælpe med at løse en samfundsmæssig problemstilling.

Vi har valgt at fokuserer på at nedbringe antallet af de ofte omtalte højresvingsulykker. Her først en lille smule baggrundsviden om problemet:

Hvert år bliver mellem 7 og 10 personer dræbt i de såkaldte højresvingsulykker. Ulykker, hvor en lastbil overser en cyklist eller en knallertkører i et højresving. Ulykkerne sker som regel ved et lyskryds, hvor en ligeud kørende cyklist bliver ramt af en højresvingende lastbil, som i de fleste ulykkestilfælde ikke har kunnet se cyklisten pga. de mange blinde vinkler, der er forbundet med orientering via sidespejlene på lastbilen.

Vi har valgt at fremstille et sikkerhedssystem som vil kunne integreres i et lyskryds, og som vi mener, vil kunne hjælpe problemet på vej til at blive minimalt.

Det ekstra sikkerhedssystem til nedbringelse af højresvingsulykker, vil fungere på den måde at der nedlægges en skinne i asfalten tværs over cykelstien ca. 50 m før et kryds. I skinnen vil der være en bevægelsessensor. Sensoren registrerer når en cyklist eller knallertkører passerer henover den, og dette vil få en advarselstavle med cyklistlogo, i forlængelse af de nuværende lysreguleringer, til at blinke, således at især de højresvingende lastbiler bliver opmærksomme på, at en cyklist eller knallertkører vil passere krydset. Advarselstavlen vil automatisk slukke i det øjeblik cyklisten eller knallertkøreren er passeret ud i krydset i form af endnu en sensor.

Vi vil i forbindelse med projektet gerne have lov at stille følgende 4 spørgsmål, og håber på mange seriøse svar! smiley

1) Vil du føle dig mere sikker i trafikken med denne sensor?

2) Synes du, at sensoren er en god ide?

3) tror du sensoren vil nedbringe antallet af højresvingsulykker?

4) ville du som cyklist eller knallertkører føle dig mere sikker hvis sådanne sensorer blev indført?

M.v.h.

Peter Esmann, Alexander Coenen og Asbjørn Halskov – Viborg Tekniske Gymnasium

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgeskema ang. trafiksikkerhed
  • TruckerBenny A
    VIP
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.771
    #1   29. jan 2007 Heller en sensor end det åndsvage spejl vi fik for et par år siden det tager ens udsyn, man skulle måske lære cykellister ar de ikke skal køre op på siden af lastbiler

• #2   29. jan 2007 1. Nej - Jeg cykler ikke.
    2. Ja
    3. ja.
    4. ja - men jeg cykler stadig ikke.

• #3   29. jan 2007 Syntes de skulle sætte en "bibber" til blinklyset ligesom når lastbilen bakker. Så man også kunne hører at den vil dreje..

• #4   29. jan 2007 enkelt nok, cyklister skal altid holde tilbage for lastbiler, i lyskryds !! Må da også være i cyklisternes egen interesse, ikke at blive påkørt af lastvogne !!

• #5   29. jan 2007 mange gange er det sku os de cykler og knallerter der køre som en brækket arm... så nej ville jeg nok ikk..

• #6   29. jan 2007 jeg er bange for det vil give falsk tryghed hvis der er fejl i systemet

• #7   29. jan 2007 Nej til dem alle....tror det vil give en falsk trykhed...Jeg cykler meget og jeg ved godt hvem der slå sig mest det er nok ikke ham i bilen/lastbilen....
    og som benny A siger det mest efiktive er ændre på de bløde trfikanters moral/holdinig.

• #8   29. jan 2007 Nej til alle.
    Tror hellere at der skal være sensore der registrere Personer på siden af lastbilen, eller personer der befinder sig i en farlig plasering for lastbilen. Så vil føren blive opmærksom på at der er noget at holde øje med.

• TruckerBenny A
    VIP
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.771
    #9   29. jan 2007 Så en cykellist som skulle lige over et lyskryds men der var højresvingende lastbil ( en lang lastbil med en møllevinge ) lastbilen var i gang med at dreje, men hvad gør cykellisten? står af cykelen og kravler ind under vingen! så har man ikke meget hjerne at gøre med. Jeg mener at 85% af de ulykker er cykellisten skyld

• #10   29. jan 2007 1. Nej overhovedet ikke. Det er mig som chauffør der bliver hakket på når alverdens snotdumme cyklister ikke fatter at passe på sig selv.

2. Nej der er RIGELIGT at holde øje med. En dims mere er IKKE løsningen.

3. Nej

4. Jeg cykler også selv en gang imellem, og der betragter jeg det som min primære opgave at passe på mig selv.

Jeg mener generelt at man fuldstændigt har misforstået hvad hele problemstillingen går ud på hvis man foreslår det her med en sensor og tavle.

• #11   29. jan 2007 jeg mener det samme som proxie...

Mange gange kræver det lige at cyklisten ligesom følger mere med i trafikken og føler sig som trafikanter lige som os andre... det skal ikke ALTID være bilister som skal tage henyn til cyklister lige meget hvor idiotisk de opfører sig!

I Århus er det blevet så slemt at man faktisk skal næsten hen og røre dem med bilen før de stopper for rødt!

F.eks. hvis du holder i højre bås og blinker, du venter på at ligeud kørende cyklister passerer så du kan svinge!

så skifter cyklernes lys til gul og derefter rødt... cyklister fortsætter i århus sådan er det bare... lidt efter for du selv gult lys! her har jeg det således - gul=ryd krydset -

så er man nødt til at køre videre så man ikke holder midt i krydset! cyklisterne kører i deres egen verden og skider på andre sådan generelt...! rødt lys betyder ikke stop for cyklister i århus åbenbart..??

det kan gøre mig så gal at de så brokker sig over at blive tromlet ned af en trækker en gang imellem...? det må man tage med hvis man kører sådan...!

dette gælder self. ikke ALLE cyklister... men flere og flere i Århus... ved ikke med andre byer med større kryds??

Så jeg mener altså at der som en start skal gøres noget ved cyklisters holdning til trafik adfærd...

• #12   29. jan 2007 hej Peter... jeg går selv på htx, har dog afsluttet faget teknologi men har lige nu faget som hedder service og kommunikation... og det har været mig en stor hjælp at bruge www.surveymonkey.com istedet for at poste spørgsmålene på den måde du gør...
    survey monkey laver selv statestik og det er gratis så længe du kan "nøjes" med 10 spørgsmål, som jeg egentligt synes er meget fint fordi ellers bliver spørgeskemaet også for langt.

bare et lille tip til næste gang smiley

tilbage til spørgeskemaet:
    1) Vil du føle dig mere sikker i trafikken med denne sensor?

nej ikke specielt

2) Synes du, at sensoren er en god ide?

nej der er for stor chance for usikkerhed... hvis der er et dyr eller andet som bevæger sig inden for området, tror den også det er en cyklist.
    da dem der har sværest ved at se cyklisterne er lastbilerne kunne man lave en sender som sad på cyklen og en modtager i lastbilen, kræver dog at der er en tredje anordning i selv lyskurven for at modtageren i lastbilen ikke advarer hver gang lastbilen passerer en cykel.

3) tror du sensoren vil nedbringe antallet af højresvingsulykker?

hvis den bliver påvirket af for mange andre ting ud over cyklister, bliver den ikke taget seriøst, derfor vil den nok virke bedst i starten

4) ville du som cyklist eller knallertkører føle dig mere sikker hvis sådanne sensorer blev indført?

cykler ikke, men det ville da være et forsøg på at gøre sikkerheden større...

Kommentér på:
spørgeskema ang. trafiksikkerhed

Annonce