Rally biler - Og en masse begynder spørgsmål. {{forumTopicSubject}}
Halløj
Jeg er super ny i alt med biler. Men man skal jo starte et sted.
Jeg er igang med at undersøge hvordan jeg kommer igang med at køre Klubrally. Så kan vi altid se på mere senere.
Jeg skal have fat i en bil at starte med, men som også kan bruges som dagligdags-bil.
Jeg er en lille fan af Toyota. Bare et personligt valg. Og jeg har lidt kig på Toyota Corolla 1,6 Terra. GSI.
Jeg har også kig på en Toyota Celica 1,8 GT.
Vil en af disse to biler kunne bruges ?
Jeg er kommet til den konklusion at en GSI ville være bedst? eller har jeg misforstået noget der?
Min mand ser også helst at jeg fandt en nyere bil, der måske kan stoles lidt mere på, da jeg ikke selv kan reparere den hvis der kommer noget. Og han er bange for hvor dyrt det bliver. Jeg kan bare bedst lide udsenet på de ældre biler. Er der ellers nogle forslag til andre biler der måske kunne leve op til mine krav?
Jeg er mest til de runde former. Og det er som sagt oz en bil jeg skal kunne køre til hverdag. Jeg har ikke fundet en model efter år 2000 jeg kan lide, men måske nogle af jer bilentusiaster derude kan hjælpe mig der? nogle gode ideer?
Jeg er åben for forslag og lytter til alt med erfaring
VH Mox.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.260
Generelt vil jeg sige at kunne skrue på sin bil er en meget meget klar fordel. Det vil løbe meget hurtigt op ellers.
Man kan godt køre rally på et budget, men det kræver at man vil arbejde for det.
Jeg har set mange forskellige biler til klubrally, en kammerat kører/kørte i en overgang i en Fiat Uno.
De fleste teams holder udgifterne i ro ved at skrue selv. F.eks, nye bremseklodser, diverse problemer med kølere etc som ikke kan holde til skiftet fra morfar kørsel til hård kørsel.
Normalt er klubrally biler lettet for vægt, så meget som muligt. Det er en af de få tilladte måder at få din bil til at køre hurtigere på.
Rene rally biler kan få rallysyn, hvor man ser lidt anderledes på reglerne, tilgengæld må den ikke bruges til hverdag så.
De fleste kører også på særlige dæk som er orienteret imod rally. De er ikke nødvendigvis særligt rare at køre på.
Hvis du vil lede efter en bil som allerede er rimelig forberedt, så kig her:
http://rallyinfo.dk/KOB.htm
Der er en Toyota Yaris til salg til rimelig pris og den er klargjort.
Vær obs på at rene rallybiler ikke har svaret afgift og derfor ikke kan komme på normale plader(uden at betale, og ofte vil der stadig være problemer). De er nemme at genkende på billederne, for de har de midlertidige klistermærke nummerplader.
Ligeledes skal sikkerhedsudstyret være inden for "holdbarheds datoen", dvs seler og vidst nok også sæder løber ud af godkendelsedato.
Som minimum bør bremserne opgraderes og bremsevæsken skiftes ud til noget med højere kogepunkt.
Jeg syntes at erindre at der er nogle af klubberne som har noget informations aftner, hvor du kan få bedre og mere klar besked.
Og en ting skal stå klart, selv hvis du kan skrue på en bil, så er rally/track day en dyr fornøjelse. (men sjovt og givende)
Overvej evt. at tage til trackday først, det er lukket bane og tingene er lidt mere kontrollet med afkørselsområder og grusfang, end rally hvor du kører på alm vej. Der kan du også bedre stille op med en relativt almindelig bil, skift dog som minimum bremsevæsken inden.
Kan anbefale:
http://ms-r.se/
https://trackdayklubben.dk/
nov 2019
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg håber lidt at kunne lærer at skrue på min bil lidt hen af vejen. Man skal jo starte et sted.
Jeg er klar over og rimelig bevidst om at det kommer til at koste penge. Min min mand fik valget. Enten var det en motorcykel eller oz var det en Rally bil Og han tror at det sikre valg vil være en lukket bil, med sider der giver en smule beskyttelse
Jeg tager det lidt hen af vejen, da jeg ikke kan finde et rigtigt budget for hvad sådan en hobby vil koste. som jeg kan se det kommer det an på hvor meget man selv vil lægge i.
Jeg har en kamerat som jeg håber vil være til hjælp når jeg kommer så langt. Ham og hans bror har trods alt bygges deres egne biler op fra grunden. Så mon ikke han oz har nogle skrue-tips
Det er ikke tanken at jeg skal købe fancy rally bil lige nu. Jeg vil gerne have lavet min research og ud og snakke med nogle folk til foråret når de begynder at kører igen.
Men jeg skal bruge en bil til at komme på arbejde med Og den måtte gerne være en jeg kan tage med til klubrally når jeg er klar til det.
Jeg nyder oz at min bil ikke ligner alle de andres. Så derfor havde jeg lidt kig på de 2 biler nævnt ovenfor.
Jeg var ikke klar over det med nummerpladerne. Det vil jeg kigge efter!
Jeg vil i hvert fald oz lige få kigget på Trackday til foråret. Det lyder super spændende. Tak for linket dertil
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.380
Du skal i værkstedet, og det kan man ikke uden at interessere sig for det, så hvis den interesse ikke er der, er det på forhånd et rimeligt dødfødt projekt.
Ingen mennesker er tjent med at køre afsted til et arrangement, og så måtte køre hjem igen på grund af at man ikke kan løse selv simple fejl på stedet. Det kan måske gå et par gange i starten, men så bliver man meget hurtigt træt af det...
sep 2018
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 539
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.260
Eksempler på ting jeg har kæmpet mig hjem med:
Overskåret kølerslange(køler ventilatoren fik fat i den). Forbindinger af diverse arter og min trofaste 10l dunk med vand og latterligt mange stop fik mig hjem.
Eksploderet varmeelement (inde i kabinen), ca samme løsning, en af de andre havde en plastik slange så jeg kunne føde vand tilbage i motoren, og så igen flere stop for at tanke vand på.
Bremser slidt ned til metal mod metal = skift bremseklodser som jeg heldigvis havde med.
Jeg har særlige dæk jeg kører race med og alm triste til transport, så de skal skiftes på og af på stedet. Det var pænt heldigt, for sidst gik karkassen i de forreste dæk og de bagerste dæk så også .... interessante ud. (de var 7 år gl så fair nok).
Som Sajmon siger, du er nød til at kunne skrue selv.
Eksempel, der var en BMW Z4 relativt ny hvor en af køleforbindelserne rystede over... med kreativitet og lim fik vi har på vejen igen.
Har tilog med set en spritny Porsche GT3 som ikke selv kunne køre fra banen.
Folk er flinke og hjælper gerne, for alle kan regne ud at de kan være den næste som har problemer.
Alternativet er en trailer og en racer som ikke nødvendigvis er på plader. Men det stiller krav til at din normale bil kan klare det.
Rally har en fordel det foregår i danmark, en stort set alle trackdays foregår i jylland eller sverige. Rally foregår rundt omkring i danmark.
Jeg prøver ikke at skræmme dig væk, men du skal vide hvad du giver dig ud i.
PS det er en fantastisk ting at køre race både rally og trackday.
Blev nysgerrig på krav til Klubrally, der er nu lavet en light udgave
https://www.dasu.dk/media/35093/reglement-for-klubrally-light-2020.pdf
De henviser til denne omkring sikkerhed i bilen
https://www.dasu.dk/media/34480/ru-cirkulaere-kap-18-04-02-2019.pdf
Jeg kan fortælle at de IKKE afviger fra disse regler
sep 2015
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 115
Jeg har selv kørt lidt klubrally i 2018 og en del torsdagsrally (klubrally, torsdag aften fra 18-21, som ikke kræver licens) i år.
Umiddelbart kan man køre det i alle biler - det afhænger blot af, hvor konkurrencedygtig du vil være, samt hvilken klasse du vil køre i.
Det behøver heller ikke koste ret meget - afhænger igen af, hvor konkurrencedygtig du vil være.
Jeg kørte selv, i 2018, i en gammel Honda Civic som jeg havde givet 4000kr for med 1 år til syn. Det var ganske fornøjeligt ind til den tog en støttemur og blev totalskadet.
En lille let bil er at foretrække, da den er nemmere at lave hurtige vendinger med og generelt skifte retning. Franske GTI'er som Peugeot 106 GTI, Citroen Saxo VTS, Peugeot 206 GTI, Citroen Xsara VTS, Peugeot 306 GTI er populære.
Jeg ville nok også vælge en bil, hvor jeg ikke er så ked af at køre et sidespejl af på eller lave skrammer - det kommer med rimelig sandsynlighed.
De fleste klubber afholder kurser i foråret, som du skal igennem for at kunne begynde at køre.
Som andre har skrevet, bør du lære selv at skrue, servicere og reparere.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Men problemet er måske om man tør køre på grænsen, eller simpelthen er bange for at ødelægge bilen. Det vil ganske givet også tage en del af fornøjelsen og gøre du aldrig måske føler du er så hurtig som du kan være
Hvis det er fordi du vil køre offroad kunne crosskart faktisk være et alternativ, det er mere simpelt opbygget, kart kan stå på en boogietrailer og generelt er omkostningerne rimelige. Den nye 450ccm klasse kunne være en god indgang, men også 250 eller 650ccm er en mulighed
Hvis du gerne vil køre mc var det måske også en mulighed med noget race eller trackday på sådan en. Jeg er naturligvis klar over mc på gaden er mere farligt end bil, men man kan vel også vælge en mc der er sjov ved lavere hastighed og tage de hurtigste racere ud af ligningen, sådan en 1000ccm med 200 hk på baghjulet er ikke for begyndere og nærmest ikke egnet til gaden
feb 2004
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 136
for når alt komme til alt så skal man ud i den virkelige verden og lære hvordan det er i virkeligheden, og tro mig de folk som har kørt klub rally i flere år, har lært at gøre det på et budget
og vigtiges af alt, så kør for at køre, og for at have det sjovt, der er ingen grund til at oversats som begynder, blot fordi andre gør det,
jeg starter selv her i sæson 2020 og det bliver bare en golf 4,
og klub rally kan gøres i en almindelig menig borger gryde af en bil, hvor man kun laver almindelig service på
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.686
https://www.youtube.com/watch?v=qhaOtmRvC7k
Rally biler - Og en masse begynder spørgsmål.