{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.664 visninger | Oprettet:

2012 Punto Evo Mjt 1,3 - skal/skal ikke! {{forumTopicSubject}}

Jeg er på udkig efter en bil til min datter, og hun er faldet for en Punto Evo fra 2012, vi har prøvet den og motormæssigt kører den egentlig fint, og dog, motorkodelampe, airbag lampe og advarselslampe lyser på den, så noget er galt, men det vil sælger sørge for bliver ordnet!
Gearstangen går lidt trægt, og den skal føres fra 2 og op i 3 gear, er det et kendt gearkasse problem, eller skal der nogle nye kabler til?
Det skal siges den ikke har kørt ret meget det sidste halve årstid og har lige rundet 200000km. Koblinegn er lige skiftet, partikelfilter og bremser hele vejen rundt ved 185000km
Jeg har læst at 1,3 Mjt motoren kan have tendens til at ødelægge turbo`en på grund af nogle små isflager der bygger sig op i indsugningsrøret, og at EGR ventilen også skal skiftes af og til.
Min datter er i lære som frisør og kører fra Roskilde til Hvidovre hver dag, men der vil selvfølgelig også være små ture rundt i byen i fritiden! Planen er at hun påfylder diesel additiv hver gang hun tanker.
Er en Punto Evo en bil for hende og hendes penge pung, som er lille, eller skal vi kigge efter en benzin`er i stedet for.
Valget er faldet på en diesel, fordi den kører langt på literen og lige den her model er billig at eje, andre biler vi har kigget på er en Corsa Cdti, Citroën C3 og Renault Twingo, den sidste mangler dog nogle bagdøre! men alle fra 2011-2012


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2012 Punto Evo Mjt 1,3 - skal/skal ikke!
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
    #1   23. nov 2019 Fiat er den ringeste af dem i har kigget på, jeg kunne aldrig finde på at købe sådan en.

  • #2   23. nov 2019 Selvom diesel oftest har den fordel at de er billige i brændstof, så trækker høj ejerafgift og muligheden for dyre problemer noget i den anden retning

    Kan og vil i selv skrue i hendes kommende bil??

    Selvom det er et kedeligt valg, så er det svært at komme udenom Aygo trillingerne når behovet hedder bil til små penge og lave omkostninger til drift og vedligehold. Den vil gå knap 20 km/l, ejerafgift er lille og ja generelt er alle delene til den ganske billige


  • #3   23. nov 2019 Jeg kan godt selv skrue på bilen, og har gennem de sidste 10 år haft en Xsara Picasso 2,0 Hdi, en C4 Picasso 2,0 Hdi og kører nu en Renault Captur 1,5 Dci Edc, og ingen af dem har der været nævneværdige problemer med gennem årene, fælles for dem alle, er kørslen omkring 23000km om året, og det er ikke de lange ture de kører, min kone har 13 km på job, jeg går på job, men momentet er dejligt når vi spænder hestetraileren bag efter :-), vi har også en Aygo som ekstra bil, den kører fint, men er sgu noget plastic aktig, og den er ikke så sikker som en Punto fra 2012, prismæssigt ligger de på samme niveau, og jeg synes ikke Aygo`en kører mere end 17 på literen, men min datter har nu også kørt mest i den, og kender til brændstof økonomien, og var egentlig indstillet på sådan en, indtil jeg blandede mig smiley jeg synes iøvrigt ikke Fiat`en ser dyr ud i reservedele, jeg kigger på Autodoc.dk, den vi har i kikkerten har iøvrigt alt i udstyr, jeg kan ikke blive enig med mig selv om det er godt eller skidt i en Fiat smiley men alt virkede på prøveturen, så det er nok godt smiley

    De biler jeg nævner ligger alle på 1200 årligt i ejerafgift for en diesel, derfor er de i inde i billedet.

    P.S det er min datter der siger Fiat`en pænest, personligt ville jeg vælge C3`eren smiley


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
    #4   23. nov 2019 Udstyret skal nok give nogle elektriske fejl, den er jo italiensk.

  • #5   23. nov 2019 Ville aldrig tage en fiat. Simpelhen for ringe nogle biler

  • #6   23. nov 2019 Jeg har gode erfaringer med den Punto 1,2 benzin jeg havde før jeg købte en Golf. Den er billig, også i drift. Ingen luksus, men den var driftsikker og nem at have med at gøre. Tror den var fra 2006, jeg skulle bare have en billig bil. Den var helt perfekt til kortere ture. Jeg skiftede fordi jeg fik behov for en del længere ture, og det var den ikke super god til. Det gik for så vidt fint, men 60 heste og fartstøj gjorde ture til Jylland længere end nødvendigt. Der er det federe I en Golf diesel med DSG. På budget er jeg stadig fan af Fiat, de er billige og driftssikre.

  • #7   23. nov 2019 Reservedele til Fiat er ganske rigtigt ikke så dyre, men det er nu mere ting som egr, dyser og turbo som jeg tænker på oftest kan blive et problem og koste nogle penge på en diesel

    Ja Aygo er en billig bil, den koster jo fra ny også under 100.000 kr inkl afgift. Men den er billig at holde kørende og så er forsikring også rimelig selv for nye bilister

    Så selvom der er mere skub i en diesel Fiat end 1,0 uden tryk Aygo, så tror jeg at efter et par år så vil Aygo altså stadig have været et billigere bekendtskab.

    Nu er Punto faktisk ved test i 2018 første bil der nogensinde scorede 0 stjerner i NCAP, fordi den ikke er ændret siden 2012 smiley

    https://ekstrabladet.dk/biler/denne-bil-faar-nul-stjerner-i-crashtest-det-er-skandaloest-ringe/6957694


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
    #8   23. nov 2019 Punto er på ingen måder en sikker bil, en kadett fra 1980 er langt mere sikker. Mine børn skal aldrig køre fiat. Fiat er noget pjat og det vil det altid være. Den er billig i dele fordi der bliver brugt rigtig mange af dem. Det værste er dog at den krøller som en sardindåse i et uheld, intet på den bil er kvalitet.

  • Benjamin C
    Benjamin C Online Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 9 Følgere: 120 Biler: 3 Svar: 1.034
    #9   23. nov 2019 Den motor døjer med kæde, til sode indsugning, egr er noget møg at komme til uden at tag motor ud, flamme skiver ved dyser bliver utæt tit. smiley

  • #10   23. nov 2019 den fiat i kigger på, kommer med garanti til at fejle mere end en aygo/c1/107, og bliver helt sikkert dyrere i længden.
    dit argument med at puntoen er mere sikker duer desværre heller ikke, punto har noget nær de dårligste crash test du overhovedet kommer i nærheden af, det er ikke nogen imponerende god bil.

    crash test er en ting, virkelighed noget andet, jeg har set rigtig mange skadet biler, både punto og aygo, puntoerne holder IKKE bedre, tvært imod..

    jeg håber i finder en fin bil til hende, god jagt smiley


  • #11   23. nov 2019 Kender en kvinde, der har haft sådan en fra ny. Den er jo 6-7 år nu. Hun har INGEN problemer haft. Den har kørt 160.000 nu. Jeg er imponeret. Er på ingen måde Fiat-fan, men det er da meget godt klaret.

  • #12   24. nov 2019 Tak for jeres indlæg, vi er blevet enige om at prøve den igen, jeg har advaret hende om der kan komme udgifter til turbo og egr ventil, men det tager hun roligt, prisen er absolut også rimelig, alt taget i betragtning ??

  • Benjamin C
    Benjamin C Online Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 9 Følgere: 120 Biler: 3 Svar: 1.034
    #13   24. nov 2019 Det er eller en fin men har sine svagheder med radio, blæser modstand, knække fjedre, tårnlejer, egr, dyser/flamme skiver der bliver utætte, turbo og kæde smiley

  • #14   24. nov 2019 Hvordan ved jeg at kæden ikke er god ?? da jeg startede den kold snakkede det lidt ude under al plastic i motorrummet, men efter nogle minutter holdt det op, jeg tilskrevet det nogle varmeskjold der lavede lidt lyd, som så fortog sig når de blev varme ??
    Der er blevet skiftet flamneskiver på den mindst en gang kunne jeg se på nogle kvitteringer der lå i servicebogen


  • Benjamin C
    Benjamin C Online Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 9 Følgere: 120 Biler: 3 Svar: 1.034
    #15   24. nov 2019 Den vil rasle en del fra kæden hvis den er god lang eller lyse i motorlampe

  • #16   24. nov 2019 Jeg synes ikke den raslede, men motorlampe lyser, det samme gør airbag og advarsel trekant i instrumentpanel, stop og go deactivated siger den, men sælger vil kigge på at få det løst ??

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
    #17   24. nov 2019 Kort sagt, den fiat er noget lort og om 6 mdr vil i fortryde noget så grusomt, medmindre hun selvfølgelig kører galt, så overlever man nok ikke. Det var lige før den slet ikke blev tilladt på eu marked, så ringe er den. Men køb den og se selv. Du har jo besluttet dig for at det skal være den, når du ikke vil høre på andre må du lave dine egne erfaringer. Mit råd er at holde dig langt væk fra det lort.

  • #18   24. nov 2019 Tak for dine meget saglige input Knud ?? der er ikke besluttet noget som helst, men jeg prøver at lytte til de personer der rent faktisk ved hvad sådan en Fiat indeholder smiley

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
    #19   24. nov 2019 Det er ikke lykkedes fiat at bygge 1 eneste god bil til dato, så jeg står ved at det er noget lort.

  • #20   25. nov 2019 Om det er en Punto eller end Corsa ændre ikke det store. Det ret meget den samme bil. Jeg ville selv gå efter end C3 1.6HDi eller Renault 1.5dci men Fiat kan godt lave motore og så usikre er de heller ikke. Ret sikker på min MERCEDES fra 03 vil score meget skidt i en ncap test nu. Kæder kan blive et problem så håndbremse frem for parkering i gear er et must. EGR og Turbo men det er et problem på alle diesel biler. Dysser er lidt det samme. Hvis prisen er fin. Så alting godt. At den lyser i lamperne er ikke et godt tegn. Men kan let være et dårligt batteri der fucker bilen op. Dog ville jeg se på nogle flere af disse biler før jeg besluttede mig. Ford ka og Panda med end 1.2 motor er ganske fine og okey økonomiske, lette at skrue på og billige i dele.

  • #21   25. nov 2019 Jeg køre i en Punto 1,3 Mjt, og er fint tilfreds med den. Min diesel 1,3 er med 199B4000 motor 62kW (84hk). Den har ikke problemer med Turbo, mener det er 75 HK der døjer med det omtalte problem is flager i indsugningsrøret.
    Korrekt, at den kan sode til ved EGR, en diesel skal have nogle tæsk engang imellem, og køres godt ud med høje omdr., naturligvis med gennemvarm motor. Således minimeres problemer med EGR. Og det er ikke kun Fiat Punto der døjer med dette problem, det er der man andre bilmærker der ligeledes har dette problem. Ja additiver er en god ting til dieselbil.
    Så skal man også have et godt øje til Map sensor Intake Air Boost Pressure Manifold, hvis den er sodet til, er det kun spørgsmål om tid før DPF også er færdig. Den skal være helt rent, ingen sod må side på denne sensor, ellers måler den helt forkert i forhold til luft/brændstof (= sort røg udforbrændt diesel).
    Generelt skulle der ikke være problemer med gearkassen i Punto, den er solid bygget. Hvorfor den går trægt i 2-3 gear bør undersøges.
    Lige en sidste ting, jeg tænker kompressor knud har ligeså meget lort i hoved, som hans profilbillede viser, når han er så ensporet på, at alt fiat er lort.


  • #22   26. nov 2019 Lige en update, efter diverse overvejelser besluttede vi os for at tage ud og prøve bilen igen, ifølge sælger skulle alle lamper være slukket, så vi kørte forventningsfulde afsted, men men men, jeg tror aldrig jeg har set en bil miste sin glans på en uge, for det første var der sorte hænder udvendigt på bilen alle steder, den lignede noget der havde været ud over en mark, den var påkørt på bagkofanger og bagklap, to af dækkene var halv flade, og sidst men ikke mindst, motorlampe og advarselstrekant i instrumentpanel lyste på livet løs, sælger var villig til at slå 1000 kr af prisen for skaden bagpå, jeg takkede nej og kørte mildes talt ret forbavset hjem, den var sgu pæn i sidste uge, så vi må på den igen og lede videre ??

Kommentér på:
2012 Punto Evo Mjt 1,3 - skal/skal ikke!

Annonce