2012 Punto Evo Mjt 1,3 - skal/skal ikke! {{forumTopicSubject}}
Jeg er på udkig efter en bil til min datter, og hun er faldet for en Punto Evo fra 2012, vi har prøvet den og motormæssigt kører den egentlig fint, og dog, motorkodelampe, airbag lampe og advarselslampe lyser på den, så noget er galt, men det vil sælger sørge for bliver ordnet!
Gearstangen går lidt trægt, og den skal føres fra 2 og op i 3 gear, er det et kendt gearkasse problem, eller skal der nogle nye kabler til?
Det skal siges den ikke har kørt ret meget det sidste halve årstid og har lige rundet 200000km. Koblinegn er lige skiftet, partikelfilter og bremser hele vejen rundt ved 185000km
Jeg har læst at 1,3 Mjt motoren kan have tendens til at ødelægge turbo`en på grund af nogle små isflager der bygger sig op i indsugningsrøret, og at EGR ventilen også skal skiftes af og til.
Min datter er i lære som frisør og kører fra Roskilde til Hvidovre hver dag, men der vil selvfølgelig også være små ture rundt i byen i fritiden! Planen er at hun påfylder diesel additiv hver gang hun tanker.
Er en Punto Evo en bil for hende og hendes penge pung, som er lille, eller skal vi kigge efter en benzin`er i stedet for.
Valget er faldet på en diesel, fordi den kører langt på literen og lige den her model er billig at eje, andre biler vi har kigget på er en Corsa Cdti, Citroën C3 og Renault Twingo, den sidste mangler dog nogle bagdøre! men alle fra 2011-2012
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Kan og vil i selv skrue i hendes kommende bil??
Selvom det er et kedeligt valg, så er det svært at komme udenom Aygo trillingerne når behovet hedder bil til små penge og lave omkostninger til drift og vedligehold. Den vil gå knap 20 km/l, ejerafgift er lille og ja generelt er alle delene til den ganske billige
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 64
De biler jeg nævner ligger alle på 1200 årligt i ejerafgift for en diesel, derfor er de i inde i billedet.
P.S det er min datter der siger Fiat`en pænest, personligt ville jeg vælge C3`eren
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.060
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Ja Aygo er en billig bil, den koster jo fra ny også under 100.000 kr inkl afgift. Men den er billig at holde kørende og så er forsikring også rimelig selv for nye bilister
Så selvom der er mere skub i en diesel Fiat end 1,0 uden tryk Aygo, så tror jeg at efter et par år så vil Aygo altså stadig have været et billigere bekendtskab.
Nu er Punto faktisk ved test i 2018 første bil der nogensinde scorede 0 stjerner i NCAP, fordi den ikke er ændret siden 2012
https://ekstrabladet.dk/biler/denne-bil-faar-nul-stjerner-i-crashtest-det-er-skandaloest-ringe/6957694
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 120 Biler: 3 Svar: 1.034
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 563
dit argument med at puntoen er mere sikker duer desværre heller ikke, punto har noget nær de dårligste crash test du overhovedet kommer i nærheden af, det er ikke nogen imponerende god bil.
crash test er en ting, virkelighed noget andet, jeg har set rigtig mange skadet biler, både punto og aygo, puntoerne holder IKKE bedre, tvært imod..
jeg håber i finder en fin bil til hende, god jagt
apr 2007
Følger: 1 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 375
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 64
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 120 Biler: 3 Svar: 1.034
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 64
Der er blevet skiftet flamneskiver på den mindst en gang kunne jeg se på nogle kvitteringer der lå i servicebogen
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 120 Biler: 3 Svar: 1.034
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 64
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 64
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.901
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 102
Korrekt, at den kan sode til ved EGR, en diesel skal have nogle tæsk engang imellem, og køres godt ud med høje omdr., naturligvis med gennemvarm motor. Således minimeres problemer med EGR. Og det er ikke kun Fiat Punto der døjer med dette problem, det er der man andre bilmærker der ligeledes har dette problem. Ja additiver er en god ting til dieselbil.
Så skal man også have et godt øje til Map sensor Intake Air Boost Pressure Manifold, hvis den er sodet til, er det kun spørgsmål om tid før DPF også er færdig. Den skal være helt rent, ingen sod må side på denne sensor, ellers måler den helt forkert i forhold til luft/brændstof (= sort røg udforbrændt diesel).
Generelt skulle der ikke være problemer med gearkassen i Punto, den er solid bygget. Hvorfor den går trægt i 2-3 gear bør undersøges.
Lige en sidste ting, jeg tænker kompressor knud har ligeså meget lort i hoved, som hans profilbillede viser, når han er så ensporet på, at alt fiat er lort.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 64
2012 Punto Evo Mjt 1,3 - skal/skal ikke!