{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.553 visninger | Oprettet:

Renovering af undervogn {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri, jeg er igang med en større renovering af en Japansk bil og er i den forbindelse støt på lidt forvirring angående hvad den bedste måde at renovere en bils undervogn er på. Er pt igang med at sandblæse hele undervognen altså både forbro, bagbro og selve undervognen af karosseriet. Spørgsmålet er så hvad den bedste maling/behandlings metode er. Nogen mener det skal metalliseres, nogen mener det skal have hammerlak og andre mener det skal have noget epoxy. Hvad ville jeres bedste løsning på dette være. På forhånd tak??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renovering af undervogn
  • #1   25. nov 2019 Hvad den bedste løsning er ved jeg ikke. Ved at en bekendt af mine rengjorde hele bunden af sin AE86'er sprøjtende med en 2komponent epoxy inden den blev malet. Det var hans fremgangsmåde. Bunden stå ligeså flot som den del a bilen du kan se. Det var også den vej jeg ville gå hvis jeg skulle gøre det.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #2   25. nov 2019 Jeg ville også bruge epoxy, som grundmaling. Så kan du give det lige den farve du ønsker bagefter.

  • #3   25. nov 2019 Sø-propel, hvad havde han gjort med bunden først?? Sandblæst den eller??

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #4   25. nov 2019 Sandblæsning er helt perfekt i bunden, men noget rigtig lort på skærme, døre osv hvor det er lidt tyndt. Så nøjes med at blæse i bunden, ellers bliver din maler rigtig træt af dig hvis han skal forsøge at spartle skaderne op smiley

  • #5   25. nov 2019 Hvad ville i så foreslå at gøre med forbro og bagbro, ud over at sandblæse dem selvfølgelig??

    Døre, skærme osv. Skal vel bare slibes ned med sandpapir eller lignende??


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #6   25. nov 2019 Forbro og bagbro skal da bare have samme tur efter sandblæsning. Ja, selve karossen skal bare slibes og males.

  • #7   25. nov 2019 Vis du vil betale lidt for det. Så få alle løs jern dele galvaniseret. som forbro bagbro divs bære arme og ting i den stil. og bunde ville jeg som du selv skriver sandblæse og give en god 2 komponent maling/epoxy

    galvanisering
    https://www.bpainted.dk/?gclid=CjwKCAiAlO7uBRANEiwA_vXQ-3-m77HTQqoVdRjS9R8mzPRE5vHqCqKvwscj_WA34yAZmjL_Wdf8ZhoCwWYQAvD_BwE


  • #8   25. nov 2019 Har hørt galvanisering ikke er godt, da det er varmt og at lukkede steder som fx i en bærearm vil det kunne "springe"

  • #9   25. nov 2019 Når du alligevel besværer dig med sandblæsning, så ville jeg få den metalliseret samtidig. Oven på dét et par lag epoxy-grunder med rigelig fortynder i, seale alle pladesamlinger og så grunde med epoxy igen. Oven på det kan du selv styre om du vil have autolak, stenslagsbeskyttelse osv.. Men med dén grundbehandling er det vidst stort set ligegyldigt, det holder også selvom havene stiger og vi får kortere til stranden smiley

  • #10   25. nov 2019 Ham jeg kender skrappere alt undervognsbehandling af og rensede den helt ned manuelt. Det tog ham 3 måneder

  • #11   26. nov 2019 Kasper T: Vil du gi grunder før sealer?? Fra fabrikken er den metalliseret og så sealer lige efter ??

  • #12   26. nov 2019 Ja det ville jeg. Fra fabrikken er den sikkert sealet direkte på stålet. Det er vidst også det mest almindelige at gøre efter reparationer og langt de fleste karrosserisealere hævder at være rusthæmmende. Men jeg har set for mange eksempler på begyndende rust-dannelser i svejsesømme der er sealet direkte oven på, til jeg vil gøre det selv.

    Jeg ville heller aldrig spartle direkte på blankt stål, det ved jeg deler vandene. Jeg er dog bestemt ikke fagperson, jeg er ingeniør og arbejder med byggeri. Der skal nok være faguddannede der mener noget helt andet end jeg gør. Men min personlige erfaring er, at intet beskytter stål bedre end en effektiv grunder. Derfor er det sådan jeg gør med mine biler, selvom det giver mindst én ekstra arbejdsgang.


Kommentér på:
Renovering af undervogn

Annonce