Den Danske BilPark ! ? Den Danske BilPark ! ?
Bil alder:
Jeg troede bilerne i DK havde en relativ høj alder pga. den høje afgift.
Danske bilers gennemsnitslige alder:
8,9 år
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=27492
EU gennemsnit:
10,7 År
http://www.aut.fi/en/statistics/international_statistics/average_age_of_passenger_cars_in_some_european_countries?sort_column=1&sort_direction=0
På ovenståene liste ligger DK altså nr. 4 i EU over at have nyeste biler.
Kan du lokkes til at give en kommentar på hvad det skyldes?
Altså hvorfor har vi en ret ung bilpark selvom vi har en jævn høj afgift? - Er det fordi vi har relativt høje lønninger? - Er det fordi der er blevet solgt mange minibiler de sidste år?
Andet?
Skyd
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 704
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.783
rigtig mange af de biler der triller rundt på vores veje er leaset. men det er de så osse i andre lande, især tyskland bugner af leasingbiler.
de danske lønninger er så osse ret høje i forhold til andre lande og måske osse lidt for høje. for det er jo samtiddig ret dyre biler der kører rundt på vores veje, hver 3 bil er jo enten bmw, audi el mercedes
nov 2005
Følgere: 166 Biler: 6 Emner: 172 Svar: 12.200
min bil er lige blevet 35år
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 988
Når vi kører til Frankrig så ligger man hurtigt mærke til at der ikke kører microkasser på samme måde som i DK.
Cactus, C1, polo, up osv kører der meget få af!
De fleste er fra c3, 308, golf og op.
De andre findes men der er langt imellem dem i forhold til Danmark hvor du ikke kan nå ned til bilen uden at se en C1 eller cactus.
Den lave pris og nærmest 0kr i grønafgift gør at mange kan spare mange penge på at kører på arbejde i en C1 frem for en BMW 330d.
Hvis lønnen var “for høj” ville vi se en nyere bil park med større biler og mere luksuriøse biler og en små spande.
Kostede biler det samme tror jeg alle der pendlede ville foretrække en bil i 5serie Mondeo Passat C5 klasse.
Jeg tror omvendt at alt er så dyrt at mange spare så meget de kan for at få penge til andre ting.
Jeg har næsten lige købt “nu” 11 år gammel bil.
Jeg ville gerne ha købt en ny men så var alternativet blevet en C3 og det ville jeg være ked af så jeg valgte at købe godt brugt.
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.862
Der ud over er leasing vundet frem. Mange har mulighed for at få en firma bil og de er ofte lasede. Mange håndværkere leader bilerne og mange private har brændt nallerne på en familie bil før finanskrisen hvor folk stod med dyre biler med dyre reparationer. De ved at det kan de undgå ved leasing. Gå lortet i stykker så det selvskabes problem og ikke deres.
Samtid køre staten jo en hjernevask kampange mod folket og den har virket
Selv unge nu om dage er blevet ligeglade med biler og knallerter hvilket jeg ser en meget trist udvikling i da bil fabrikanterne i forvejen ikke producere noget passioneret. Men bare en transportkasse med en tablet i midten
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Som også er nævnt vores klima nok en stor synder, samtidig med at vi bader vores biler i salt, fordi vi tror det gør veje sikre, men smadre vores miljø til gengæld. Så meget for en grøn omstilling.
Desuden er mekanikere dyre. Når en bil bliver ældre, kommer der skavanker. En mekaniker til 600 i timen, kan hurtigt give koldsved, når man tænker på hvor lang tid det også tager at reparere på biler, fordi alt er komprimeret ned, og skal skilles ad for at komme til små sensorere.
Rigtigt mange biler får nyt liv i østeuropa. Når man kan reparere dem for 40 kroner i timen, og reservedelene er billigere (eller stjålet i danske biler
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 633 Annoncer: 2 Emner: 577 Svar: 15.806
nov 2005
Følgere: 166 Biler: 6 Emner: 172 Svar: 12.200
nu ved jeg, jo du har også en gammel bil holdende
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.600
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 988
Her hvor jeg bor er det klart micro biler og økoslæder der dominere markedet!
Sammenligner jeg med min familie i Frankrig eller det område vi kommer i er det en noget dyrere bilpark med større og mere uøkonomiske biler!!
Der er ingen tvivl om at min danske side af familien virker som fattige østeuropæere i forhold til dem!
Som jeg tidligere har skrevet ser vi på ingen måde C1’ere og andre økoslæder i samme grad som herhjemme!
Alle i min DK familie kører økoslæde ds3, C1, captur, 2008 og 208 bortset fra mig da jeg gerne vil ha noget der kører godt.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.082
Selvom jeg har finansieret til superlav rente, betaler jeg alligevel knap det dobbelte ift. leasing af samme bil, selvom det bare er en alm. familiebil.
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.862
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.340
aug 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
Hvis der ikke var afgift, ville der være flere biler, og større biler fylder mere når de skal parkeres. Det ville være et endnu større helvede, end det er nu. Jeg bestemmer selv min arbejdstid, ud over at jeg helst skal være på arbejde mellem 9 og 14. Det er ikke et krav, men det er bedst af hensyn til møder og sager. Jeg møder kl. 6, så undgår jeg trafik. Og når jeg kører hjem kl. 14, undgår jeg også det værste. Jeg har lidt ondt af folk, der er nødt til at køre mellem 7 og 9, og mellem 15 og 17..
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
forstår man også godt, de tilbud div. bilhuse kommer med mht. deres micro biler er ret billige eller overkommelige for de fleste.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.425
Men om en årrække vil mikrobilerne faktisk nok trække gennemsnittet op, simpelthen fordi bilerne køres indtil de er kørt ned. Derudover er en del af dem helt sikkert finansieret over 7-8 år til de her 1000 kr om mdr, og derved vil et salg efter 5-6 år oftest betyde at ejeren skal indbetale et restbeløb
Så selvom mikrobilerne er skidt for meget, så tror jeg faktisk netop leasing faktisk er værre til at trække gennemsnittet ned. Det er biler folk jo fra start har en udløbsdato på
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.082
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 988
Jeg har flere kollegaer Som kun har haft en bil i hustanden men så har købt en microbil så søn/datter kan bruge den så de ikke skal på knallerten er offentlig transport!
Jeg tror rigtig mange i de større byer har købt/leaset sådan én da de er så billige er koster nærmest intet at ha til at stå da bla. grønafgift er alt for lav!
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.425
Men netop de små mikrobiler ser man ikke mange af som skrottes i en tidlig alder, og der er ingen ide i at sælge dem til export. Så de fleste kører dem også helt ned og har dem måske faktisk længere end en mellemklasse som man sælger mens der er lidt gensalgsværdi
Dog kører mange af de mellemklasse rundt med nye ejere
Leasing bilerne kan jo som de eneste ret nemt sælges i hele Europa uden problemer og døjen med at hente afgiften retur, i alt fald så længe det er finansiel leasing
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 633 Annoncer: 2 Emner: 577 Svar: 15.806
feb 2007
Følger: 30 Følgere: 75 Biler: 2 Emner: 75 Svar: 120
Allan Hvad koster sådan en Octavia?
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.862
Hvis man ikke selv kan skrue (hvilket mange ikke kan/gider) så ja så skal manoverveje det men kan man selv skrue er det langt billigere at smide 3000kr efter en gearkasse og bruge en lørdag i værkstedet en at købe en ny bil. Folk få bare en regning på 15000kr ved et værksted og så kan de ligeså godt købe en Ny Aygo og betale 1000kr om måneden i afdrag.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 633 Annoncer: 2 Emner: 577 Svar: 15.806
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 318
Ja enten går det den vej, eller også den modsatte. Produktion og skrotning af en bil er da virkelig noget der trækker tænder ud mht klima. Det kan godt være at en gammel bil oser lidt mere, men en ny har satme heller ikke ren samvittighed, slet ikke hvis den er lavet til kun at holde 7-8 år.
Noget helt andet er folks forfængelighed gør at de får repareret en mikroskopisk ridse i en plastik kofanger - fordi de har 0kr i selvrisiko osv. Male en hel kofofanger for ridse man ikke kan se?
Den Danske BilPark ! ?