{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.507 visninger | Oprettet:

Tab K
Tab K
Tilmeldt:
23. sep 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 16

Hvis bilen mangler olie? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en golf 7 diesel 2016. Købt fra forhandler ca 4-5 måneder siden. Jeg kan ikke huske om jeg fik set olie pinden da jeg købte den. Ifølge forhandleren havde den fået ny full service. Men for et par måneder siden tjekkede jeg så olie pinden og den er under minimum. Det kan måske være der ikke er blevet fyldt nok på. Den har kun kørt ca 3500km. Så er spørgsmålet hvad skal jeg gøre?

1. Skal jeg købe olie der passer og påfylde ?
2. Skal jeg skifte olie og filter så jeg sikker på den har fået ny olie?
3. Skal jeg ignorere og vente til at olie lampe i bilen lyser før jeg skal foretage noget?

Nogen der kan hjælpe!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis bilen mangler olie?
  • #1   30. jan 2020 Fyld på og hold øje..

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #4   30. jan 2020 Man tjekker sku da olie hver gang man tanker, ellers er man sku selv skyld i at motoren ryger. Og ja du skal fylde olie på, alle ved da at en vw spiser mere olie end brændstof. Så at du ikke har tjekket olie er sku direkte dumt. Uden olie dør den sku, og det kan du ikke bebrejde forhandler for, det er selvforskyldt.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #5   30. jan 2020 Det er 20-30 år siden at biler var så stabile at de ikke rigtigt brugte olie, nu til dags bruger nogle altså en liter olie hver gang du har kørt en tank. Det er bare dumt ikke at have tjekket olie standen. Du tror vel også at olie kun skal skiftes 1 gang i året? Nå men 100 procent selvforskyldt hvis motoren ryger.

  • Tab K
    Tab K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 16
    #6   30. jan 2020 Skal bilens olie lampe ikke lyse i bilen hvis den mangler olie?

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #7   30. jan 2020 Nej, den lyser når olietryk er helt væk og motor er færdig. Når først lampen lyser er skaden sket.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #8   30. jan 2020 Til info så er alt garanti væk når den har kørt uden olie...

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #9   30. jan 2020 Det svarer til at du ikke kan forstå hvorfor dine pomfritter ikke bliver gode når frituregryden er tom for olie, dumhed kender ingen grænser


  • #10   30. jan 2020 #9 Bitter Knud. -du går bare ud fra alle ved det samme som dig?

  • #11   30. jan 2020 Knud "stik lige piben ind"
    Ikke alle er så dumme at købe en bil der bruger en litter olie ved hver tankning (har endnu aldrig ejet en bil der gjorde det, hverken gamle eller nye biler.
    Og har man en bil der ikke bruger olie eller måske ½L hver 10000km så kikker man jo ikke olie hele tiden.

    TS da du ikke kan være sikker på at forhandleren faktisk har skiftet olien & filter da du købte den (en del forhandler lover dit og dat uden at det laves) så hvis det var min bil så skiftede jeg olie og filter nu og så kontroller oliestanden for hver 1000km indtil du ved om den bruger olie eller ej.


  • #13   30. jan 2020 Jeg ville også udskiftet olie og filter på den vis det var mig. nu når man ikke ved om forhandleren har gjort det eller ej. nu det med olie lampen der skal lyse. det vel den gule olie mængde lampe du mener der skal lyse. nu når olie mængden kommer ned på minimum ca på olie pinden. Men ja den burde lyse nu når den er der nede nu.

  • #14   30. jan 2020 Men for et par måneder siden tjekkede jeg så olie pinden og den er under minimum.

    Du skal nok reagere lidt hurtigere. Hvis det er et par måneder siden du konstaterede det og først spørger til det nu, tør jeg ikke gætte på hvornår du rent faktisk får hældt olie på. smiley
    Lidt drilleri er der vel plads til.
    Mvh. Gert


  • #15   30. jan 2020 Af med den gamle olie og filter. På med nyt filter og ny olie der er godkendt til din motor. Regn med ca. 1100 kr. på et værksted, Derefter holder du øje med oliepinden for hver 500 km, eneste måde du kan aflæse olieforbruget på.
    Vores Altea 2,0TDi/Dsg 6/2005 bruger ca. 0,7 liter motorolie over 15000 km/1 år , den har kørt 192000 km.


  • Tab K
    Tab K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 16
    #16   30. jan 2020 Der er papir på den har fået lavet service olie skift. Tror måske bare der ikke er blevet fyldt nok på dengang. Så jeg køber og fylder bare på nu. Så skifter jeg ny olie og filter når der er gået et år.

  • #19   30. jan 2020 Mon ikke en Golf 7 har en advarsel for lav oliestand, det har selv de Skoda'er jeg har haft fra 2011 og frem haft. Det kan du tjekke i din instruktionsbog. Det giver både et gult advarsels symbol og en tekst, og det forsvinder altså ikke igen.

    Så nu du siger under minimum tvivler jeg på du kikker korrekt.


  • #20   30. jan 2020 Ja det burde den have. selv min gamle passat variant 1.9 tdi fra 2002 har det. Og også dengang jeg hade en fra 1997 af den hade også olie mængde måler. hver den tændte en gul olie lampe vis den manglet olie.

  • #22   30. jan 2020 Ja så der nok ikke noget olie at måle på olie pinden nu smiley . nu har du set rigtig på selve olie pinden med hvor meget olie der er på den. Og tjek det efter bilen har stået slukket i lidt tid. eller om morgen inden du køre. så er alt olie nemlig løben ned i bundkaret.

  • #23   30. jan 2020 Jeg tjekker normalt kun olien inde jeg skal til service for at se om den har brugt noget, olien plejer være lige mellem max og min, måske lidt over det mellem punkt, og det er på 30.000 km
    Jeg har da ingen intentioner om at slukke motoren og trække oliepinden hver gang jeg tanker...


  • #24   30. jan 2020 Jeg personlig tjekker nok olie hvor 2500 km ca. gør det godt nok heller ikke hver gang jeg tanker. Det kun vis jeg lige har fået en ny brugt bil, så kan jeg godt gå og tjekke den en hel del gange de første 5.000 km. ind til jeg ved om den bruger meget eller lidt olie.

  • Tab K
    Tab K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 16
    #26   30. jan 2020 Jeg ved ikke om jeg har set forkert på pinden. Jeg har tilføjet billede. Er olien ikke der hvor den skal være?

    profilbillede
  • #27   30. jan 2020 Den er et stykke over midten. Det er fint.

    Husk at du skal holde på et vandret stykke jord / vej før du kan tjekke oliestanden.


  • #28   30. jan 2020 Ja det ser fint ud den er lidt under Max. Så det kan du tryk køre videre med. tænke nok du hade set forkert.

  • #29   30. jan 2020 Og altid check ved kold motor smiley

  • Tab K
    Tab K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 16
    #30   30. jan 2020 Har tjekket den ved kold motor. Det har bare været en fejl jeg tjekkede sidst. Ville bare lige være sikker nu når man havde købt en relativt nyer bil.

    Tak for hjælpen alle sammen.


  • #33   30. jan 2020 #28 lidt over maks* smiley fra streg til streg ikke fra bund til toppen af kuglen eller hvad man siger smiley

  • #34   30. jan 2020 ja der er rigeligt med olie, og det flade skraveret stykker indiker min og maks, så kan du se hele det skraveret felt så er du ved minimum eller under, og der er ca. 1 liter mellem min og maks, så husk at nærmer du dig minimum så fyld aldrig mere en 1/2 liter olie på, og kontoler efterfølgende at du ligger mellem min og maks. (og det er ikke nødvendigt af efterfylde olie med minder du er helt nede ved minimum på olie pinden)

  • #35   30. jan 2020 Kompressorknud har ret. Min Corolla er 30 år gammel og har de sidste 60000 km brugt 0 komma 0 olie. Har lavet olieskift for hver 10000 km og der er absolut intet at spore. Hælder billig olie på og den er glad.

  • #36   30. jan 2020 #35 hvad hulen har han ret i ? at nye biler tit bruger 1 litter olie pr. tankfuld eller at en gammel bil ikke bruger olie, begge postulater er langt ude

  • #37   30. jan 2020 det er stor fejl, mange går og tror den røde olie lampe tænder, ved for lav olie.

    ja den tænder, også for lavt olietryk.
    som kommer af for lidt olie i motor.

    men når den lyser, så har der manglet olie i lang tid.

    og husk hvis motor har været startet, så vent 10~15 minutter, med og kontroller, så olie. kan løbe ned i bundkaret


  • #38   30. jan 2020 Vores Passat 2,0 TDI dsg tændte den gule olielampe ca hver 1600 km, den fik bare en hel liter når lampen tændte af det billige olie fra Aldi, og tror hverken den brugte mere eller mindre olie af den grund.
    VW mente ikke den var defekt, men at det er helt normalt en motor bruger olie, da der skal være en olie film på cylinder væggene som blir brændt af...
    Vores oliefilter interval kom til at hedde 15-20.000 og olien skiftede vi hver tredje gang, men den fik jo løbende olieskift med den mængde olie den brændte af, bilen kørte dog fint og forhandlere gav en fin pris i bytte, selvom han fik fortalt den brugte olie men mindre end hvad vw foreskriver smiley


  • #39   31. jan 2020 husk en 5w30 olie ikke bare er en 5w30.

    de har forskellige klassificeringer, så eks VW har flere forskellige, alt efter hvilken motor man har.

    så kontroller at den olie man hælder på, også er godkendt til ens motor.

    har man en helt ny bil med garanti, og du hælder en forkert olie på, og motor stå af, så dækker garantien ikke, hvis ikke man har brugt den korrekte olie.
    så den billige fra aldi, kan sikkert ikke bruges på særlig mange motor.
    tænke nemlig ikke den overholde de klassificeringer VW forskriver.


  • #41   31. jan 2020 #40 så fortalte han vel også at det slet ikke er normalt at der bruges olie i den mængde.
    Jeg har haft mange Audi alt fra en Audi 100 til deres W12 og et par Rs6, A8/S8, A/S6 og ingen har nogensinde været tæt på 1 L pr. 1000km
    Rs brugte lidt, så vidt jeg husker omkring 0,7-1L for 10000km
    Og den BMW M5 vi havde brugte lige så meget.


  • #44   31. jan 2020 #42 Ja det kan du have ret i, men alle fabrikanter jeg kender har jo en reference og mener også Ford skrev at 1L/1000km men har da også ejet nogle stykker af den og igen ingen olie forbrug.
    Eneste jeg lige kan komme på der havde alvorlig olieforbrug var svigersønnens Toyota Corolla som nok kørte ca14km/l altså benzin men den kørte nok ikke 25km/l hvad angår forbrug af motorolie smiley


  • #46   31. jan 2020 #45 Nu var det jo svigersønnen der havde den Toyota og ikke mig.
    Har aldrig haft en Toyota og kommer heller aldrig til at eje en 7-9-13
    Dem jeg har set i nærmeste familie som har haft Toyota har været noget skrammel.


  • klaus s
    klaus s Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Svar: 4
    #47   4. feb 2020 Skift olie og filter, kør 10 000km og skift olie og filter igen og forsæt med det.
    Det er tit de lange intervaller på 20-30 000km der er skyld i et stort forbrug.
    Jeg har en Touran 1,9 tdider har gået 350 000km og en Polo 1,6 tdi på 200 000km og ingen af dem bruger olie.
    God tur og held og lykke med det.


  • henning o
    henning o Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 42
    #48   4. feb 2020 at en golf bruger mere olie end benzin, som een skriver i begyndelsen af emnet er da en gang sludder, da jeg havde en golf 4 blev der ikke efterfyldt mellem service eftersyn.

  • Bent P
    Bent P Tilmeldt:
    okt 2010

    Følgere: 1 Svar: 4
    #49   4. feb 2020 Allerførst kontakt hurtigt sælger for at fortælle om din bekymring vedr. olieforbruget efter kun 3.500km, -og hør hvad han foreslår.

  • #50   4. feb 2020 Er der virkelig INGEN som kan genkende en TROLL??

    Spørgsmålene der stilles her er sgu'da børnelærdom, og blandt de ting som man gennemgår på køreskolen - så det er da en forfærdelig omgang vrøvl det her....

    https://www.autoskolen.dk/koereproeven/kontrol-af-bilen/


  • #51   6. feb 2020 Jeg købte en Golf 4 1,6 benziner i december sidste år. Har kørt 2.000 km. Jeg checker olie med nogle dages mellemrum. Ikke ved hver tankning. Den ligger meget stabilt, og jeg har ikke fyldt noget på. Den Polo 6n og den Golf 3, jeg havde, var også nøjsomme med olieforbruget.

  • henning o
    henning o Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 42
    #52   26. apr 2020 jeg har haft en Golf 4 20v, fyldte ikke olie på mellem service ,så det kan ikke siges den brugte mere olie end benzin..

Kommentér på:
Hvis bilen mangler olie?

Annonce