4.208 visninger
|
Oprettet:
Kompressor Knud
Hjælpe-administrator
Tilmeldt:
22. aug 2003 Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.924
Tilmeldt:
22. aug 2003 Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.924
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg har dog kørt en del i importør- og eventbiler, og mit største UPS har nok været at pløje en række kegler ned med en Lamborghini Gallardo
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Det var da noget mærkeligt at skrive, du får det nærmest til at lyde som om at racerkørere med evner aldrig køre galt... hvis man aldrig har kørt galt så har man heller ikke sat sine evner på prøve...
men ja har selv stået med dankortet ved kasse 1 på ringen og betalt efter et uheld, det er ikke sjovt, men det fik mig nu ikke til at tvivle på mine evner, tværtimod...
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Mindes også et uheld med en anden ny 911'er ejet af en racerkører der blev krøllet på ringen efter få dages ejerskab. Den var dog vist på tyske plader fordi den kun havde til formål at køre dernede ??
Det kan jo principielt ligeså godt være en langsomt kørende bil der har lavet en manøvre der kom bag på føreren.
Når der køres race er uheld jo ikke ualmindelige, og skal grænserne prøves af så overskrides de jo i ny og næ
Der bliver også fra tid til anden smadret fabriksbiler og prototyper på ringen, derudover er der også røget et par ringtaxier igennem tiden
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Han kunne vel lige så godt være blevet ramt af en anden bil der var ude af kontrol, præcis som man kan bliver på en almindelig offentlig vej.
Og jeg mener altså at forsikringen skal dække det, med mindre der specifikt står i deres police at man ikke må køre på Nurburgring under nogen omstændigheder.
For når der køre Turist faren er vejen sådan set en offentlig told vej med "fri" hastighed, og dermed skal de dække det.
Lidt ligesom hvis man køre på Autobahnen hvor der er fri hastighed
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
My man.. Spilder fanme ikke tiden
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Så når der bliver afholdt Touristenfahrten på banen, så mener du ikke at størstedelen af dem der kører galt, er folk som ikke er vant til at køre på bane i biler som de ikke er vant til at bruge på den måde?
Ja, selvfølgelig kan det være en erfaren racerkører som var uheldig. Eller at der var en defekt på bilen. Eller at det var en anden kørers skyld. Eller der sprang et rådyr ud på banen. Eller der slog et lyn ned lige foran bilen. Eller...
Come on. Det lugter langt væk af at han har kvajet sig.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Jeg synes, det er fair nok, at det er tilstrækkeligt godtgjort, at man ikke blot har kørt efter forholdene på en almindelig vej, hvis man tager på Nürburgring. Men en interessant diskussion er det da. Og jeg ville egentlig gerne se den afgjort som minimum i Landsretten, så man kunne se, om det kunne danne præcedens.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Jeg har fx kørt trackday på SPA i Belgien, og det var vildt, der måtte man stort set alt, og jeg kan godt forstå at forsikringsselskaber ikke dækker sådan nogle arrangementer.. de danske trackdays bliver dog afholdt som køretekniske kurser, og der dækker forsikringen efter sigende..
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Hvis Nürburgring tæller som offentlig vej og det var en anden bil som var skyld i uheldet, så burde det vel være modpartens forsikring som skal dække?
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
jun 2005
Følgere: 45 Biler: 2 Emner: 118 Svar: 1.107
Det skulle den nemlig, og det havde topdanmark også fået presset igennem.
"Eftersigende" skulle problemet i historien ligge lidt i, at han få dage inden havde spurgt om han måtte deltage i klubrally, hvilket de havde sagt nej til (Ingen dækning) Og derefter vælger at køre på ringen.
Han skulle være en person som har en del hurtige omgange på ringen, 7:30 tider i 991 fx
Kører man galt på autobahn med over 130km/t, så skal det bevises at det ikke er pga fart at man er kørt galt, og kan det ikke, så må de vidst trække fra i erstatningen. Tænker at det er på samme måde ringen dækkes, hvis den ikke står som klausul om at det ikke er tilladt, hvilket nogen gør. Ved at alka ikke vil dække hvis jeg kværner min på banen, men gør jeg det på den anden side af hegnet, så er det intet problem
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Ligesom at når der spæres en vej af til klubrally så er det en "bane" men når rallyet er færdig vender vejen tilbage til at være en offentlig vej.
Samme princip med ringen.
Nu er der jo også meget forskel på hvordan forsikringsselskaber opføre sig, og TopDanmark har ikke den bedste track-record (phun intended)
I sagen her har ham der kørte galt jo fået medhold i den første omgang, det er først efter TopDanmark har anket at det er blevet omstødt.
Og han har stadig mulighed for at anke, så det ville jeg da absolut gøre hvis jeg var ham
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 11 Emner: 21 Svar: 872
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Jeg spurgte min egen forsikring (Thisted) og de sagde at de ikke dækkede ved banekørsel, og da jeg forklarede hvad turist faren var, kunne hun ikke svare på det
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Det er op til den enkelte forsikring hvordan de udformer deres policer
Og da ingen policer er ens, forsikringsselskaberne imellem skal de også behandles som individuelle
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.007
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 332
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Så LeManns by er også en racerbane?
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Det tror jeg ikke rigtig du kan sammenligne.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Det er en offentlig told vej med love og regler, der bliver lukket af og brugt til professionelt racerløb af og til.
og når der afholdes racerløb kan du ikke komme ind på banen
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det er så ikke det samme, som at jeg siger, han ikke bør være dækket af sin forsikring. Jeg kan dog godt forstå rettens argumenter, hvis sagen er, som jeg forestiller mig. Jeg vil også kunne forstå, hvis landsretten stadfæster dommen.
Jeg kunne så også bare vælge at være ligeglad. Men principielt er jeg da glad for, hvis jeg som forsikringskunde ikke skal medvirke til at dække kørslen nede på ringen. Det kan da kun bidrage til en højere præmie, tænker jeg.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Jeg vil hellere vende den om og sige hvorfor skal jeg udelukkes fra at køre der pga. at man fra Danmark..
Performa eller ej, så er det noget som forsikringen burde følge.
Og reglerne på banen er såmænd ikke så meget anderledes end en motorvej, man må jo ikke bare køre som det passer en
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Der er jo ingen tvivl om, at det er et sted, hvor folk i langt højere grad prøver grænser af, end de gør på en motorvej. Det tangerer racerløb, det kan man ikke komme udenom. Og så synes jeg egentlig, det er fair nok, man selv skal betale risikopræmien for det, frem for at hr. og fru Danmark skal det.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Forskellen er at Le Mans er offentlig vej der lejlighedsvis spærres af og bruges som del af en racerbane.
Nordschleife er, og har altid været, en racerbane der lejlighedsvis åbnes for betalende kunder.
Det er muligt at love og regler gælder på racerbanen, men jeg er ret sikker på at der både i tysk og dansk lovgivning står, at der ikke må køres væddeløb (race) og at der altid skal køres efter forholdene.
Hvis man ryger i autoværnet med 150km/t på banen, så har man ikke kørt efter forholdene.
Jeg kan sagtens forstå at forsikringsselskaberne ikke vil betale for at folk skal køre race på en racerbane, uanset hvordan man prøver at bortforklare det. Og personligt synes jeg sgu det er hyklerisk at prøve at tørre det af på sin forsikring. Man vil gerne lege racerkører, men man vil ikke rigtig selv betale for konsekvensen når det går galt. Og som Bay skriver, så kan alle de andre forsikringskunder få lov til at betale gildet.
Men hvis det skulle være sådan at forsikringsselskaberne skal dække skaderne på Nürburgring, så skal jeg da have startet min gamle skæve Seat og prygle den rundt på banen til olie og vand pisser ud af den og så bare plante den solidt i autoværnet for derefter at indkassere forsikringspengene.
Det hænger jo ikke sammen...
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Der er hele YouTube kanaler der er bygget op om at testet max hastighed på alle mulige biler...
Og der er også mange der køre "race" dernede
Så jeg kan ikke se forskellen på at gå i autoværnet på autobahnen i forhold til på ringen
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Men det blev begrundet med at han bar hjelm og kørehandsker og at hans bil var kraftigt ombygget.
Som jeg læser det, havde det været en standard bil og han ikke havde haft det udstyr på, skulle de dække.
https://www.arklaw.dk/post/aff-kendelse-92864-af-3-4-2019-skade-under-banek%C3%B8rsel-ikke-d%C3%A6kket-af-kaskoforsikring
"FT protesterede over afvisningen og anførte, at Nürburgringens Nordsløjfe, hvor skaden var sket, var åben for turistkørsel, og at almindelige trafikregler og den tyske færdselslov var gældende på banen. FT henviste i den forbindelse til AFF-kendelse 69.618, hvor et andet forsikringsselskab ikke fandtes at have undtaget en skade indtrådt på Nürburgring i forsikringsselskabet betingelser. "
"FT indbragte herefter sagen for Ankenævnet for Forsikring. Under ankenævnssagen fandt selskabet blandt andet et billede af FT på dagen for skaden. Heraf fremgik, at FT under kørslen havde båret hjelm og kørehandsker, og at FT’s bil i øvrigt var ombygget til en ”rallybil” med styrtbøjle. "
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Hvilket også er grunden til at Tyskland indfører flere og flere hastighedsnedsættelser på forskellige motorvejsstrækninger. Det er faktisk blevet et så stort problem med "fartturister" på autobahnen at de tyske politikere ofte diskuterer helt at droppe den frie hastighed.
Forstå mig ret, jeg synes helt klart at folk skal have lov til at fyre den af på Nürburgring og jeg synes det er genialt at muligheden er der. Men jeg synes ikke det er fair at forsikringsselskaberne skal æde regningen når det går galt.
For uanset hvordan folk prøver at bortforklare det, så ER det en racerbane og der bliver kørt race. Det ved alle sgu da...
Som Bay også skriver, så må man tegne en forsikring til formålet.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Jamen du går glip af pointen
Det er ligegyldigt hvordan du opfatter den.
Faktum er at det er en told vej hvor tyske færdselsregler gælder, så det kan altså IKKE anses som en bane.
Jeg har i hvert fald ikke hørt om nogen racerbaner der overholder Tysk færdselslov
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Når alt er i orden lovmæssigt så er der vel ikke noget performa i det?
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Det er en racerbane. Jeg vil gerne se dig stå nede på banen med en gruppe psykiatere og påstå at dette ikke er en racerbane og samtidig gå derfra uden at være iklædt en hvid trøje med lange ærmer og spænder på ryggen. (meget ironisk sagt)
Når man åbner banen for betalende kunder, så gælder de tyske færdselsregler. Det er vi helt enige om. Men det er jo kun fordi man lukker alt (som er indregistreret) ind på banen, uanset køreerfaring og sikkerhedsudstyr i/på bilen.
Det er muligt at der er fri hastighed på banen, men det er ikke ensbetydende med at man SKAL køre så hurtigt som muligt (ligesom på Autobahn). Det betyder heller ikke at man må køre race, hvilket vi også tidligere har slået fast er en klar regel under Touristenfahrten.
På trods af at disse regler er gældende, så bliver de næsten ikke overholdt. Der bliver ikke altid holdt længst muligt til højre og der bliver heller ikke altid kun overhalet til venstre. Faktisk skal du bare se et par youtube-videoer for at se at der overhovedet ikke bliver kørt som færdselsregler på offentlig vej foreskriver.
Nogen vil måske endda påstå at en tilsvarende kørsel på alle andre offentlige veje ville blive betegnet som direkte hasarderet?
Og når det så går galt, hvilket vi jo ved at det relativt ofte gør, så vil folk have deres forsikring til at dække, kun på det grundlag at banen er offentlig tilgængelig. Også selvom en tilsvarende ulykke, lad os sige på autobahnen, forårsaget af en tilsvarende kørsel højst sandsynligt ville resultere i en dom for uforsvarlig kørsel og derfor ingen forsikringsdækning.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Vejen er offentlig tilgængelig og færdselsloven gælder, hvorfor skulle din forsikring ikke?
Det er muligt at det ligner noget andet, og ofte bliver brugt som noget andet.
Men når der er turistfart er det en vej der overholder love og regler.
Og i-og-med at de fleste sager bliver afgjort på andre ting end selve "banen" så tyder det jo også på at forsikringerne godt ved at de SKAL dække.
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Som jeg skrev... Fordi færdselsloven ikke bliver overholdt.
Indrømmet, jeg er ikke stærk i tysk færdselslovgivning. Men lur mig om den ikke minder ret meget om den danske.
Jeg tænker at der er tilsvarende punkter som kørsel efter forhold og bremseafstand til forankørende osv der er gældende.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Hvilket de så gjorde i eksemplet ved at finde et billede af manden iført hjelm, handsker og en bil med bur
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Du har ikke lige mulighed for at få undersøgt skadestedet af en sagkyndig og få en ordentlig efterforskning, som du ville gøre ude i "virkeligheden".
Det er lidt at udnytte begrebet uskyldig, til det modsatte er bevist.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Så der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem, hvad der er lovligt, og hvad der er forsikret.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
I sådan et tilfælde vil der også være krav om hjelm/tøj og andet sikkerhedsudstyr, som der ikke er på ringen
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
Selvom der nogle få steder på de tyske motorveje ikke er nogen hastighedsbegrænsning, anbefales det, at du maximalt kører 130 km/t. Kører du hurtigere og bliver involveret i et uheld, skal du kunne bevise, at det ikke var din egen (høje) hastighed, der var skyld i eller medvirkende til uheldet. Det er altså ikke en hastighedsbegrænsning, der kan gives bøde for at overskride, men hastigheden kan få betydning i forbindelse med uheld og ansvarsplacering"
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Det er jo klart
Du må heller ikke køre hensynsløst selvom du overholder hastighedsgrænserne
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Men som sagt giver det heller ingen mening at sætte lighedstegn mellem, hvad der er lovligt, og hvad der er dækket af en almindelig kaskoforsikring. Det er to forskellige ting.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Hensynsløs kørsel er selvfølgelig ikke nødvendigvis dækket. Det er det heller ikke på alt andet offentlig vej
Men så længe alt er overholdt burde der ikke være et problem med det.
Nå men nu har jeg kontaktet mit forsikringsselskab og de har bedt mig sende dokumentation for reglementet osv. ved turist kørsel, så vil de give mig et skriftligt svar
De links de har fået er følgende :
https://www.nuerburgring.de/en/drives-fun/drives/touristenfahrten/faqs-tourist-rides.html
og denne:
"The German Road Traffic Act (StVO), the German Road Traffic Licensing Regulations (StVZO) and the following driving regulations apply on the Nürburgring.
http://www.nuerburgring.de/fileadmin/AGB/2015/cNG-Fahrordnung-Touristenfahrten.pdf
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
• Kaskoforsikringen dækker ikke på Nürburgring
o Kørsel på Nürburgring betragter vi som motorløb og kan hos os aldrig betragtes som offentlig vej
Så min forsikring siger i hvert fald at de ikke dækker, men der er jo flere som har vundet lignende sager over deres forsikring.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Jamen... Hvordan kan de betragte det som motorløb når det ikke er det? Og det er jo på offentlig vej???
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
Det står alle selskaber frit for, ligesom de bestemmer præmie og selvrisiko
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Så vi kan altså konkludere, at forsikringsselskaber godt kan finde på at godtgøre, at kørsel på almindelig offentlig vej (proforma) kan betragtes som motorløb i forklædning og at det dermed ikke er dækningsberettiget, hvis der sker skader. Det ligger i tråd med min formodning.
Hvordan kan jeg så vide det? Jo, jeg er selv forsikret i Thisted Forsikring, så jeg har lige læst betingelserne igennem.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Det kommer til at slå banen ihjel
Selvom du køre dernede i en gammel shitbox du er ligeglad med, hvis du kommer til at forvolde skade på nogen eller noget så er du bare ruineret resten af dit naturlige liv...
Det er der ikke ret mange der vil risikere for at få en hygge tur
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Det er præcist derfor at flere har vundet sager over deres forsikringer omkring det
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Thisted havde skrevet til dig at kaskoforsikringen ikke dækkede. Hvad med ansvarsforsikringen?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
En ting er sikker, det er at jeg skal ikke derned hvis jeg ikke er dækket
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.924
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Nürburgring