{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Veteranbiler: Originalitetskravet
  • #1   27. feb 2020 Tænker ikke der er nogen der har været i tvivl om det.
    Det er kun (og har hele tiden været) relevant med originalitetskrav når der kun er betalt registreringsafgift efter veteran-reglerne.

    Hele "sagen" om originalitetskravet går på hvor "strengt" det skal tolkes, men selvfølgelig kun for biler der er afgiftet efter disse regler.


  • perunimog
    perunimog Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 2 Følgere: 4 Svar: 106
    #2   27. feb 2020 Jeg har lige i veteranposten læst at originalitetskravet også gælder biler, der er på 1/4 vægtafgift.Forhåbentlig kommer der engang en klar fortolkning af reglerne.

  • #3   28. feb 2020 #2

    Jeg kan ikke forstå, hvordan det kan hænge sammen. Bilen overgår jo automatisk til lav vægtafgift når den bliver gammel nok. Det kan jo ikke automatisk udløse krav om ny registreringsafgift, i tilfælde af at man har udskiftet et eller andet.


  • 2NYKP
    2NYKP Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #4   28. feb 2020 Der vil jeg så sige at Veteranposten tager fejl, dog uden at have læst det nævnte blad, 1/4 vægtafgift og orginalitetskrav/registrerings afgift har intet med hinanden at gøre, vægtafgiften bliver automatisk sat ned når bilen er 35 år, originalitetskravet er noget som er udløst af en såkaldt veteranafgift som er lavere end hvis bilen eks. er et ombygget køretøj, importret som ombygget, kitcar mv. eller inden den er 35 år gammel, altså er bilen ombygget/under 35 år = normal afgift
    Lidt lige som en Autocamper også er billigere i registrerings afgift, men skal så også forblive en Autocamper resten af livet, og hvis du misser bare en af tingene vanddunk, liggeunderlag o.lign. så fornyet afgift og en bøde oveni.

    En altid dansk registreret bil, og en bil som er betalt fri, inden den bliver 35 år eller som ombygget køretøj, kan aldrig blive underlagt originalitets kravet, tilbage står så lige at få det skåret ud i selvlysende neonfarvet pap så alle har mulighed for at forstå dette.

    Jeg håber personligt at Færdselstyrelsen er klædt godt på til messen i Fredericia, idet jeg tror de vil blive bombarderet med spørgsmål angående dette.


  • #5   28. feb 2020 min Kadett GSi, blev 35år i september 2019.
    og der faldt den til ¼ vægtafgift.
    så det sker automatisk.


  • #6   28. feb 2020 Hele problemet ligger i formuleringen "som da den forlod fabrikken".
    Hvor langt ned i petitesser skal man gå?


  • #7   29. feb 2020 Motorstyrelsen går i meget små sko når det gælder kravene til originalitet.
    For at køre på den berømte kvarte vægtafgift, skal køretøjet fremstå så originalt som overhovedet muligt.
    I de sager der er afgjort, har man kigget på lakering med metallak. Radio og sågar højttalere. Ændring til nyere motortype, udstødning og et par ting mere, som jeg ikke lige husker.

    Det kan blive endog meget besværligt at være veteranbilejer fremover, såfremt Motorstyrelsen ikke tillemper kravene.
    Forkromede viskerblade til en gammel englænder er allerede nu et helvede at finde. Det bliver næppe bedre i fremtiden, og hvad så?
    Køre uden? Naeh, det er vist ikke lige sagen.
    Må man så vælge en "nyere" løsning, og f.eks. sætte sorte uoriginale på?
    (Eller SKAL man sidde ved køkkenbordet og møjsommeligt flytte gummiet over, så man bevarer det originale look?



  • #9   29. feb 2020 #7 Men bilen overgår automatisk til lav vægtafgift når den fylder 35. Så har originalitet jo ikke noget at sige.

    Det er velsagtens først et problem, hvis der kun er betalt registreringsafgift som veteran.


  • #10   1. mar 2020 Originalt krav har betydning for afgift ved import, men hvis bilen er registreret til veteranbil så har det også betydning for 8 års periode imellem syn, hvis bilen er ombygget og afgift betalt af ombygning og korrekt indregistreret så betyder originalitetkravet ingenting, men bilen skal synes hvert andet år i stedet for hver 8 år og ikke er kommet ind på lavere afgift.
    Det var det sidste jeg har hørt fra en som arbejder itrafikstyrelsen,godt nok som kontrolant af synshaller.


  • #11   1. mar 2020 #7
    Der rammer du den lige på kornet. Fordi hvor nøje og bogstaveligt må man være efter mere end 35 år?
    Har bilen fået malet en forskærm, har man pillet radioen ud, er den ikke som da den forlod fabrikken.



  • #12   1. mar 2020 #10
    En bil overgår automatisk til veteran status nå den er 35år og derfor blive underlagt fordelen af 8års syns periode og lavere ejerafgift. Skat har bare ikke haft styr på deres regler og deres dokumentationer. De har set en bil og givet den hele armen med straf, selvom de ikke har været 100% sikker på om bilen er importeret på veteran afgift eller fuld afgift.


  • #13   1. mar 2020 I dmr skal der vingens af i om bilen er original veteran ældre end 34 år. ja eller nej.
    Samt vælges til veteranbilkørsel ellers er det stadig 2 år imellem syn, men vægtafgift er stadig 1/4


  • #14   3. mar 2020 Har aldrig hørt om originalitet for at blive veteran og min blev det ikke automatisk, det ordnede de i synshallen sidst jeg var til syn og han snakkede ik om nogle krav selvom det er ret tydeligt at den ik er original nogen steder.

  • #15   3. mar 2020 #14
    Org problematikken opstår ved import, da veteran afgiften i flere tilfælde er lavere end fuld afgift beregnet udfra en reel handelsværdi.
    Veteran afgift ved import kræver dog at bilen fremstår "som da den forlod fabrikken", og det er her problemet opstår.

    Hvis der er betalt afgiften af bilen og den automatisk overgår til "veteran" pga alder, behøver den ikke være org, da der jo er betalt afgift af en reel handelsværdi


  • #16   3. mar 2020 Den behøver ikke at stå som "fra fabrikken".
    Det er "skal fremstå som ved 1. Registrering".
    Eksempelvis en rustvogn eller en limousine er stadig original, selvom den er skåret i stykker efter den forlod fabrikken, men inden den blev registreret 1. Gang (uanset hvorhenne.)


  • #17   3. mar 2020 8 årigt syn = "tilladelse til veterankørsel"
    Det er IKKE et spørgsmål om originalitet, men et spørgsmål om kun at bruge bilen til "lejlighedsvis kørsel".
    Altså den må ikke bruges til og fra arbejde, men du må godt køre til nytårstaffel hos dronningen om vinteren (det er forsikringen der ofte har jeg et krav om at bilen ikke må køre om vinteren).


  • #19   3. mar 2020 Kvart vægtafgift kommer helt automatisk når bilen er fyldt 35 år og DMR kan eftersigende ikke afmelde kvart vægtafgift, selvom der i loven om vægtafgift står at "køretøjet skal fremstå som ved 1. Registrering" så er det umuligt at afmelde og det er heller ikke noget motorstyrelsen har været ude med riven og gøre noget ved (mig bekendt)

  • #20   3. mar 2020 Jeg er forvirret, jeg har betalt afgift 2 gange på den hvide mx5 så den er godkendt med turbo. Betyder det at den ikke kan blive veteran når den er 35 år?

    Et andet spørgsmål er hvis jeg ombygger til 6 gear eller bremser fra en 149 hk nbfl, skal jeg så betale afgift igen en 3 gang?

    I så fald kan jeg forrøge motorydelse 20% hver gang?

    Jeg har fået tilladelse til montering af sikkerheds bur, men er det også nyreg. Afgift igen?


  • #22   7. mar 2020 Det er nok ikke så meget den kvarte vægtafgift, som det er spørgsmålet om/ kravet til originalitet og tolkningen heraf.

    Motorstyrelsen har været rundt til træf, og har i allerhøjeste grad brugt "riven" og opkrævet nogle fuldstændigt vanvittige afgifter.
    Når man ligefrem kigger efter, om det er originale højttalere, original radio og ikke mindst udstødning, kan man vist forvente lidt af hvert?
    Hvis køretøjet ikke opfylder originalitetskravet, vil det næppe heller kunne opretholde kvart vægtafgift? (Jeg ved det ikke med sikkerhed, men har en formodning om at køretøjet samtidig mister sin veteranstatus?)

    Når der opkræves disse (urimelige) afgifter, har køretøjet antageligt mistet identitet i forhold til det originale.




  • #23   7. mar 2020 en bil behøver ikke veteran status for 1/4 vægtafgift,
    det kommer helt afsig selv når bilen fylder 35.


    min kadett e blev 35 sidst år i september, da jeg betalte vægtafgift i starten 2019 betalte jeg 1760kr som normalt.
    da jeg betalte 6 måneder sener, var den på 440kr halv årligt.

    den er ikke registret som veteranbil, da den ikke er original længer,'
    og jeg vil have lov og bruger den til daglig kørsel og ikke gider bøvlet som der er med veteranbiler.
    '
    eneste ulempe er den skal jo synes hvert 2. år,


  • #24   7. mar 2020 Dennis, faktisk så er der 2 krav til kvart vægtafgift. At bilen er over 35år og "fremstår som ved 1. Registrering".
    Dog kan/er det umuligt at håndhæve, da det umiddelbart ikke er muligt at framelde kvart vægtafgift, så snart bilen er 35 år.


  • #25   7. mar 2020 #24 Kan du ikke lige dokumentere at bilen skal stå som ved 1. registrering for at komme på kvart vægtafgift?

  • #27   8. mar 2020 Okay.. ved nærmere undersøgelse, så er dette "orginalit's krav". Er jo blot en ny malkeko for regeringen og skat. Dette er simpelthen en klapjagt identisk med den der ødelage DFB scene nogle få år tidligere.

    Da begrebet veteran er alt over 35 år, så er køretøjer før 1985. ALLE køretøjer. De fleste af disse er jo udgået fra reservedel salg ved fabrikanten. Og ingen orginal udstødning eller højtalere holder 35 år. Kort sagt man har valgt fra regeringen at lave en lov ændring der umuliggøre at køre med lavere afgift på veteran status. Istedet for blot at afskaffe såkaldte veteran status, har man i sammenarbejde med skat skabe en ny malkeko som skat razzia kan jagte til udslettlse.

    Jeg husker arrogante ældre årgange dengang håne og nedgøre da klapjagten var mod yngere generationer i DFB, de nærmest med hæppede på politiet og skat. (Ups hva?? Den kom vidst tilbage og bed jer i røven). Nu er selv de "retslige" ulovlig gjorte.

    (Først kom de for at tage kommunisterne, men jeg protesterede ikke, jeg var jo ikke kommunist.
    Da de kom for at arrestere fagforeningsmændene, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke fagforeningsmand.
    Da de spærrede socialisterne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke socialist.
    Da de spærrede jøderne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke jøde.
    Da de kom efter mig, var der ikke flere tilbage til at protestere." ).


  • #28   8. mar 2020 #27 Det er jo noget sludder du skriver. Der står igen stedet at bilen skal være original. Der står at den skal "fremtræde" original.
    Du må da gerne sætte en uoriginal udstødning eller forskærm på bilen, blot den fremtræder som den originale. Men sætter du en uoriginal forskærm på der er 10 cm bredere end den originale, så fremtræder bilen jo ikke som original længere, ligesom hvis du monterer dobbelt udstødning i stedet for enkelt.


  • #29   8. mar 2020 #28 grænsen går hvor til skat vil..

    Hvad med lakering? Hvis jeg tager en 100% org. Ford escort or maler den som periode korrekt rally bil?

    Mange ældre biler kan du ikke købe en org. Lignende udstødning til. Heller ikke en org. Luftfilterkasse.

    Jeg har set skat drive rov drift

    Held og lykke siger jeg bare!


  • #30   9. mar 2020 #29 - du må vist hellere finde sølvpapirshatten frem smiley

  • #31   9. mar 2020 Jeg nævnte jo netop typer som dig.. hellige regl ryttere.. der tror de er hævet over pøblen.

    Det er jo klart med de suzuki'er du har at du kan pusse din glorie.

    Leverpostegs ridder


  • #32   9. mar 2020 # 31 Super at du kan se her hvilke biler jeg har.. (men hvis du eller kunne læse, så ville du vide at begge de Suzuki'er jeg har oprettet er SOLGT).
    Og det er jo ikke ligefrem i denne gruppe/forum at man opretter eks. en US-bil.
    Men til din orientering så har jeg haft flere US-biler og har pt. en 1969 Mercury smiley

    Så kan du jo pusse din glorie med de Mazda'er du har smiley

    Nu er det jo staten/SKAT der har sat reglerne for hvornår og under hvilke betingelser man kan få rabat - tror du så at det er dig der bestemmer hvad der er OK og ikke OK?

    Hvis du er utilfreds med reglerne kan du jo bare betale fuld afgift, så er den prut slået smiley


  • #33   9. mar 2020 Jeg har betalt fuld afgift 2 gange, altså dobbelt afgift, på samme bil. for at få den godkendt med turbo.

    Citat;

    En bil, der har fået ny motor eller speciel lakering for 50 år siden, ser stadig lige original ud i manges øjne, men ifølge reglerne er bilen uoriginal, selvom bilen pr. definition har været veteran i mange år

    Google; tv2nord To ud af tre amerikanerbiler dumper kontrol


  • #34   9. mar 2020 Citat;

    SÅDAN ER LOVGIVNINGEN

    Jamen min bil står jo tidstypisk 
    – Der er intet i lovgivningen der omtaler tidstypiskhed i forhold til biler der er afgiftet efter brugsværdien. Tvært i mod står der direkte at bilen skal stå som den stod ved første indregistrering. Med det, menes der at den skal ligne den bil der forlod fabrikken.

     

    ?????Jamen må jeg så ikke male min bil 
    – Jo det må du godt så længe du beholder original farven og ikke får lavet pin-striping og diverse malerier.

     

    Jamen må jeg så ikke skifte min udstødning 
    – Jo selvfølgelig må du det og alle andre reservedele må skiftes til ny produceret dele når de gamle går i stykker, så længe de har den samme funktion som den originale. Dvs. hvis du skifter din udstødning til en der er større eller sætter andre potter på, så er bilen ikke længere, som den stod ved første indregistrering. Og så kan man få problemer.

     

    Jamen min bil er synet med den udstødning 
    – Fordi man har fået synet sin bil med en anden udstødning, gør det den ikke lovlig i Motorstyrelsens øjne. Synsmanden er ikke forpligtiget til at stå inde for bilens originalitet.

     

    Det er også de røde der er kommet til 
    – Nej! Reglen om originalitet har været der længe og har intet med de røde eller de blå partier at gøre. Det er udelukkende embedsfolk og ansatte hos motorstyrelsen der håndhæver lovgivningen.

     

    Du skal bare forbi en prøvningsinstans 
    – Nej det hjælper ikke noget, medmindre din bil mister sin identitet og derved bliver fuld afgiftet. En prøvningsinstans har primært kun det formål at vurderer konstruktive ombygninger så bilen kan synes i en synshal.


  • #35   9. mar 2020 Hvem definere lige hvor grænsen går?

    Det er vidst mere med held at gøre.. hvis nogen slipper igennem nåle øjet

    Så nu må du jo se om din fine amerikaner, nu også er så original som du tror

    *Hvis du er utilfreds med reglerne kan du jo bare betale fuld afgift, så er den prut slået??


  • #36   9. mar 2020 RM :
    Ingen af dine Mazdaer kommer i klemme på grund af originalitetskravet, så hids du dig bare ned mht. din dobbelte afgift.
    Havde det været en rx7 fra 78 du lige havde betalt afgift af for 3 år siden som veteran, så er det et problem hvis du har malet den kamæleon farvet osv.
    Men var afgiften betalt da den kun var 34 år gammel, så mister du ikke registreringsafgiften ved at male, eller sætter Thansen fælge på den og et stort anlæg i baggagerummet.


  • #37   9. mar 2020 Jeg er okay tak.. ja jeg har betalt det jeg skulle.

    Det er bare ærgeligt at en sund hobby bil kultur skal straffes på den måde. Det er jo ikke noget der forvolder skade på andre. Jeg tager selv til veteran træf og kikker de fine biler, men jeg kan jo også godt lide en lille smule fælge osv. Eller en flot lakering.

    De fleste "veteraner" er jo pyntet i mere eller mindre grad.

    Men okay så folk her hæpper på skat.

    De har jo bare fundet en malkeko mere..

    Fremtiden bliver originale vw up og kia pikanto træf. Da de er de eneste der er lovlige i dette ynkelige land


  • #38   9. mar 2020 Haha det vil jeg da ligegodt ik glæde mig til. Sån nogen engangsbiler gør ondt i mine øjne. Godt jeg importerede min for 27 år siden, slipper da for kun at bøvle med forsikringsselskabet om originalitet.

  • #39   10. mar 2020 #37 Du vender det hele på hovedet.
    Det hele handler om at man kan få rabat - men kun hvis visse betingelser er opfyldt. Og så er der sådan nogen som dig der ikke kan finde ud af at sætte sig ind i de regler og så så bliver tøsesure når de bliver opdaget i at have omgået reglerne og derfor bliver "straffet".

    Hvis man er bekymret for at blive "straffet" som du skriver, så kan man jo bare betale fuld afgift. Men hvis man vil spare nogle kroner på afgiften, så må man jo "spille" efter reglerne. Længere er den ikke - og såre simpelt for de der har klaret 7 års skolegang smiley


Kommentér på:
Veteranbiler: Originalitetskravet

Annonce