{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.659 visninger | Oprettet:

Rust og reperation {{forumTopicSubject}}

Hey

Skal til lave lidt rust på en *rimeligt* træt nissan micra k11 (pre-facelift).

Det skal gerne foregå så billigt som overhovedet muligt.

Der er tale om rust ved sidepanelet på ydersiden oppe ved forhjulet på højre side, samt et relativt småt hul på indersiden af panelet ved forhjulet i venstre side.

Spørgsmål 1:
Jeg kan godt svejse, eller i hvert fald godt nok til denne opgave, men mangler et svejseværk. Har kigget på denne fra biltema: https://www.biltema.dk/varktoj/svejsning/svejser/svejser-mig-140-2000022913?gclid=EAIaIQobChMIrNSf-d6j6wIViLHtCh1_YAPcEAYYASABEgJdq_D_BwE

Dur den til en god omgang hobby mekanik? Det behøver ikke være kønt, skal bare gennem syn.

Spørgsmål 2:
Er det okay bare at svejse et stk's hammerformet plade i nogenlunde samme tykkelse som original, uden/indepå det originale panel, eller skal der bruges en original reservedel i form af nyt panel eller et stykke fra en anden bil?

Kommentarer omkring ''gør det nu rigtigt osv.'' er fuldstændig korrekte, men lige i dette tilfælde handler det mere om at gøre det billigt 3 gange, end at gøre det rigtigt en gang smiley

Synsmanden har ikke skrevet om det er zone A,B,C eller D, bare ''chassis, ramme eller dertil fastgjorte dele''

Venlig Hilsen Emil


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rust og reperation
  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 317
    #1   18. aug 2020 Rustarbejde tager tid, men koster sjældent ret meget i materialer, og de små huller du vil lappe i, bliver sikkert størrer når man piller i det.
    Hvis du indvilligede i at skære alt råddenskab væk og slibe fladerne blanke til en ordentlig svejsning, så kan de fleste svejseværker jo bruges. Hvis du ikke vil slibe det blankt er der jo kun en fugepistol med sikaflex der virker.


  • #2   18. aug 2020 Prøv at smide et par billeder op.

    Det lyder som et dødt projekt for mig.


  • #3   18. aug 2020 den svejser fra Biltema.
    kan ikke svejse med co² og normal tråd.
    den har ikke power nok til at brænde normal tråd af.

    men den svejse (utroligt nok) rigtig godt, med tråd uden gas.

    dog så sviner det helt vildt, lidt det samme som elektrode svejsning.

    jeg vil ikke bruge den til skærmkanter og sådan noget der bliver og se.

    men at svejse en plade i en bund af bilen, kan den sagtens bruges til
    der er dog en del rengøring


  • #4   18. aug 2020 Tak for de fine input indtil videre, jeg har pillet lidt i det og er nogenlunde klar over hvor meget rust der er, og det lader til at være overkommeligt.

    Undskyld de ekstremt dårlige billeder, har pillet lidt i det med en skruetrækker/hammer for at se hvor slemt det er, og det lader til kun at være bunden af panelet der er svækket, men resten har sikker overfladerust.


    profilbillede
  • #5   18. aug 2020

    profilbillede
  • #6   18. aug 2020

    profilbillede
  • #7   18. aug 2020 bilen er *pisse* grim i forvejen, så det rammer mig ikke så hårdt hvis det ikke står helt skarpt, tænker den bare får en liter undervognsbehandling/hammerlak.

    Men synes sku den er meget hyggelig, og fortjener ikke helt at blive skrottet endnu, kører helt som den skal.

    Men altså sådan en gammel Micra er et rigtigt ''moneypit''.


  • #8   18. aug 2020 Og da jeg har sabbatår har jeg mere tid end penge smiley

  • Preben H
    Preben H Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 1 Svar: 3
    #9   18. aug 2020 Hej, havde selv en Fiat 127 og havde jeg været helt skarp på hvor rusten den i virkeligheden var så havde jeg droppet projektet. Så hvis du ved præcis hvad der skal laves for at få den gennem syn så er det ok, men hvis ikke så ville jeg droppe projektet.

  • #10   18. aug 2020 Jeg ved præcis hvad der skal laves, da jeg den allerede har dumpet syn smiley

    Tænker alligevel ikke den overlever 2 år til, så skal bare gennem syn.


  • #11   18. aug 2020 Melder mig på sikaflex holdet til det projekt, spar pengene på svejseværket, måske lige en selvskærende skrue med fladt hoved her og der, og så fug skidtet til

  • #12   18. aug 2020 Hvis det bare er dig og du ikke har børn med i bilen kan jeg sagtens melde mig til koret med Sikaflex, hopper dog fra hvis du kører med dit barn eller andres børn i bilen.
    Hvorfor kan du læse i artiklen her:

    https://ekstrabladet.dk/biler/er-din-bil-rustskadet-saa-stor-er-risikoen-for-at-doe-i-et-uheld/7129392


  • #13   19. aug 2020 Hvis du skal til omsyn skal du i hvert fald undgå fugesmat som "svejsning".
    Paneler og inderpaneler er bærende dele, så det skal laves efter forskrifterne.
    Ellers kan du risikere at blive sendt hjem igen.
    Du må gerne reparere på et tæret panel, men skær det rustne væk. Husk at punktsvejse i den nederste kant. Resten ville jeg fuldsvejse og slibe plant efterfølgende.
    Brug kun grundfarve så synsmanden kan se hvad du har lavet.
    Nogle af dem kan godt blive sure hvis det hele er bejet til.


  • #14   20. aug 2020 Tak for svar allesammen, jeg tænker jeg tager løsning med svejsning, det giver nok mest mening i dette tilfælde, selvom jeg er sikker på sikaflex sikkert nok var gået.

    Så især tak til Allan og Dennis GSi, for de konkrete svar smiley


Kommentér på:
Rust og reperation

Annonce